Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_CHK4_5460 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Advertisements

Makromolekulární, organické látky
Plasty a syntetická vlákna
Z cyklu: Sonda do hlubin gymplákovi duše Polyethylentereftalát Podle mého PET(P)
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Termoplasty, termosety
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Technické nekovové materiály
Plasty („umělé hmoty“)
Poznámka: Text, jenž se nachází u každého snímku v poznámkách, by měl být při prezentaci zmíněn ústně.
POLYMERY [1] [21] Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Polymerace Marek Šuk, 5.C. 1. INICIACI Při polymeraci dochází ke spojování molekul obsahujících alespoň jednu dvojnou nebo trojnou vazbu. V průběhu reakce.
Plasty makromolekulární látky snadné tvarování (za určitých podmínek)
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Chemie anorganická a organická Makromolekulární látky, plasty
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
MOČOVINO-FORMALDEHYDOVÉ PRYSKYŘICE
POLYVINYLCHLORID Tereza Vinklerová, 5.C.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
fenolformaldehydové pryskyřice
CZ.1.07/1.1.10/
Plasty Plasty jsou tvořeny makromolekulárními řetězci s opakujícími se základními strukturními jednotkami. Atomy makromolekuly jsou spojeny.
Makromolekulární látky Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám
Plasty Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Opracování materiálu – stříhání
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_133.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
ZÁKLADY MAKROMOLEKULÁRNÍ CHEMIE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Polyadice Střední odborná škola Otrokovice
Pracovní list VY_32_INOVACE_41_08
13.2 Plasty jsou uměle vytvořené organické látky, které se za určitých podmínek dají tvarovat (plastas = tvárný) Vznikají reakcemi, při kterých z malých.
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
RECYKLACE PETLAHVÍ Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov,
Polymerace 17. prosince 2013 VY_32_INOVACE_130308
P LASTY VZNIKLÉ POLYMERACÍ. CO JE TO POLYMERACE ? je řetězová polyreakce, při které se více monomerů spojuje v polymer n CH 2 =CH- CH=CH 2 → -[CH 2 -CH=CH-CH.
Makromolekulární látky uměle vyrobené Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 24 AnotaceDefinice.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 13 Polymerace TEMA: Chemie -
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák Syntetické látky umělé hmoty a vlákna Měkčený PVC Teflon Polypropylen Polystyren.
SILIKON Mario Šalanský SEXTA 2008/2009. SILIKONY - POLYSILOXANY Anorganicko-organické polymery s obecným vzorcem [R 2 SiO] n kde R je organický substituent.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Makromolekulární látky  Makromolekulární látky jsou látky složené z velkého počtu atomů vázaných chemickými vazbami do dlouhých řetězců.  Pravidelně.
Plasty Vypracovala: J. Chrenková.
Anotace: Anotace: Materiál je určen pro 2. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “materiály“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 Anotace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Rusek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného.
Plasty. Plast je materiál, jehož podstatu tvoří syntetické makromolekulární látky Makromolekuly jsou částice složené z velkého počtu (až tisíců) atomů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzdělávací materiál: Vlastnosti dentálních plastů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Chemie makromolekulárních látek
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Makromolekulární látky uměle vyrobené
Získávání energie pro život
Plasty 3. prosince 2013 VY_32_INOVACE_130315
Polykondenzace 20. prosince 2013 VY_32_INOVACE_130309
Polyadice 2. ledna 2014 VY_32_INOVACE_130310
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Plasty Jsou makromolekulární látky, skládající se z obřích molekul, které obsahují tisíce atomů, především C, H, Cl, F, O, N, a které tvoří dlouhé řetězce.
Plasty vyráběné polyadicí a polykondenzací
Chemie makromolekulárních látek
Správně Otázka na 4ku Špatně! Špatně! Špatně! Co znamená zkratka PVC?
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). [21] [1]

 Přírodní polymery − celulosa, škrob, DNA, …  Syntetické polymery − PET, PVC, PE, PS, … Syntetickými polymery se zabývá makromolekulární chemie. [10] DNA [21]

 Makromolekulární chemie − je odvětví chemie zabývající se polymery.  Polymer (řec. polys = mnoho; meros = část).  V molekule se mnohonásobně (∞) opakuje jedna (homopolymery) nebo více (heteropolymery) základních stavebních jednotek − monomerů. [1]

 Termoplasty − při zahřívání měknou, taví se a po ochlazení získávají zpět své původní vlastnosti. Opakovaný ohřev nezpůsobuje změnu jejich struktury. Do této skupiny patří převážně lineární polymery, např. PE, PS.  Termosety − při prvním ohřevu přejdou do plastického stavu, další ohřev způsobí vytvrzení plastu. Dochází k vytvoření 3D struktury. Dále již nelze měnit jejich tvar ohřevem. Jde např. o fenolformaldehydové polymery (Bakelit), aminoplasty atd.

[26] TERMOPLASTY TERMOSETY

 Lineární polymery (základ je vlákno, většinou se jedná o termoplasty, jsou dobře rozpustné, taví se)  Větvené polymery (základní vlákno obsahuje postranní řetězce)  Síťované polymery  Řídce síťované (tvoří můstky, jsou elastické, př. kaučuk)  Hustě síťované (tvrdé, nerozpustné, př. termosety) [8]

[7] TERMOPLASTY TERMOSETY (REAKTOPLASTY) ELASTOMERY TERMOPLASTICKÉ ELASTOMERY PP, EPDM (terpolymer ethylen–propylen– dien) aminoplasty, epoxidové pryskyřice BUNA, KAUČUK POLYMERY

 Základní stavební jednotkou je monomer. Homopolymery − skelet tvořen monomery stejného typu. Pokud skelet tvoří monomerní jednotky odlišného typu, jedná se o heteropolymery − kopolymery.  Počet monomerních jednotek vázaných v polymeru se označuje jako polymerační stupeň, ve vzorcích se zapisuje jako dolní index ] n.  Polymery vznikají: polymerací, polykondenzací nebo polyadicí.

 Polymerace je typ adice, kdy dojde ke spojování velkého počtu monomerů za vzniku produktu (polymeru) s jinými vlastnostmi, než měly původní monomery.  nCH 2 = CH 2 → -[ CH 2 -CH 2 ] n - ethen polyethylen n = polymerační stupeň = počet monomerů  Během polymerace nevznikají žádné vedlejší produkty.

 Polymerní látky vznikající polyadicí:  Vznikají ze dvou různých monomerů se dvěma různými funkčními skupinami, podmínkou je slabě kyselý vodík. Dochází k přesunu protonu( = MP = molekulový přesmyk) v řetězci. Polyadicí se získává např. polyuretan PUR − molitan, umělé kůže, textilní vlákna. [2] PUR Při polyadici dochází u monomerů k molekulovému přesmyku, vedlejší produkt nevzniká. Při polykondenzaci vzniká vždy i vedlejší produkt.

 Polymerní látky vznikající polykondenzací:  Účastní se jí dva stejné nebo různé monomery, podmínkou jsou alespoň dvě reaktivní funkční skupiny na každé jednotce.  Vedlejším produktem jsou nízkomolekulární látky (voda, amoniak, alkohol apod.).  Takto se připravují např. polyamidy, polyestery. Např. TESIL, PET (polyethylentereftalát), BAKELIT (r lord Baekeland), polyamidy − textil, brýlové obroučky, hřebeny, lana, aminoplasty − umakart − nábytek. Ú.: Jaký je rozdíl mezi polymerací, polykondenzací a polyadicí?

[3] [4] vedlejší produkt Ú.: Co se vyrábělo z bakelitu v 30. a 50. letech 20. století a co se z něho vyrábí nyní? Viz: rials.com/imgs/articles / _17_FenolickUn_pr yskyATice.pdf rials.com/imgs/articles / _17_FenolickUn_pr yskyATice.pdf

 V první fázi (iniciaci) dochází k tvorbě radikálů, např. termickým nebo fotolytickým štěpením tzv. iniciátorů = zahajují polymeraci.  V druhé fázi (propagaci) reaguje vzniklý radikál s molekulou monomeru. Dochází ke vzniku radikálu monomeru, který reaguje s další molekulou monomeru.  Poslední fází je terminace, kdy dochází k vymizení radikálů z reakční směsi a tím k zastavení polymerace.

[9 ] Příklad procesu výroby polymeru, v tomto případě ve formě plastových pelet. PRYSKYŘI CE ZATÍŽENÍ ZMĚKČOVADLA PŘÍSADY SMĚŠOVACÍ VYSOKOTL AKÝ LIS VYSOKOTLAKÝ LIS NÁSYPKA FILTR VODNÍ CHLADICÍ TANK SKLADOVÁNÍ PROLIS PELET Y

nCH 2 = CH 2 → -[ CH 2 -CH 2 ] n - ethen polyethylen n = polymerační stupeň = počet monomerů Z polyethylenu PE se vyrábějí: sáčky, vlákna, folie, lahve, hračky _w&feature=relatedhttp:// _w&feature=related polymerace ethenu _w&feature=related [24]

Polypropylen PP - vlákna, fólie, potrubí (i pro horkou vodu) - vlákna jsou hydrofobní (koberce k bazénům) [25] [47]

Nejčastějšími změkčovadly PVC jsou ftaláty. Bývají používány pro měkčení např. podlahových krytin („lino“), zdravotnického materiálu (hadiček, infuzních vaků, dýchacích masek ad.) či dětských hraček, přičemž se z těchto výrobků mohou postupně uvolňovat a kontaminovat těla lidí a zvířat. Ftaláty se řadí mezi látky, které narušují endokrinní soustavu, některé z nich jsou podezřelé ze způsobování rakoviny. [5] [48] [49]

[6] ● Málo odolný vůči stárnutí. ● Nejčastěji se používá pěnový polystyren. ● Vynikající tepelně-izolační vlastnosti. ● Odolný vůči vodě a zředěným kyselinám a zásadám. ● Stabilní do teploty 80 °C. ● Vysoce hořlavý. ● Využívá se jako izolační a obalový materiál nebo jako podložní panely. [50] [51]

PAN – polyakrylonitril se používá pro výrobu textilu − především lehátka, slunečníky, markýzy [22] monomer akrylonitril [52] [53]

Teflon je hmota, která má široké využití pro svou nehořlavost, žáruvzdornost a chemickou odolnost (kuchyňské nádobí, voděodolná vlákna v oblečení a obuvi, kostní náhrady). [23]

[27] [28] [29] Elastomery lze natahovat až na desetinásobek jejich délky, po skončení deformace se rychle vracejí do původního stavu.

Dále je zpracováván vulkanizací (hnětení se sírou za tepla) na pryž. [30] vulkanizace CH 3

[31] Zisk přírodního kaučuku [32] Vulkanizace kaučuku sírou [33], [34] výrobky m/watch?v=AL27K3itT ew&feature=related m/watch?v=AL27K3itT ew&feature=related polymerace (s boraxem) m/watch?v=AL27K3itT ew&feature=related m/watch?v=7nCfbZwG WK8&feature=related m/watch?v=7nCfbZwG WK8&feature=related polymerace m/watch?v=7nCfbZwG WK8&feature=related

[35] [36] Cl

 Vznikají polymerací silandiolů (lineární SI) a silantriolů (síťovité SI).  Lineární SI se používají jako silikonové pasty nebo oleje (impregnace, leštění povrchu, konzervace).  Síťovité SI se používají jako kaučuky (ploutve, čepice, těsnění, náramky, implantáty, kondomy). [11][12]

[16] [17] [18][19] [20]

[13 ] [14 ] [15] Někdy se kolem implantátu vytvoří nežádoucí tvrdé pouzdro (kapsula), které prs zdeformuje.

 Polyvinylacetát  Používá se k výrobě lepidel a laků. [37] [38] zbytek od kyseliny octové

 Polymethylmethakrylát = PMMA  Používá se k výrobě plexiskla, skel letadel a automobilů, plastových brýlových skel, zubních protéz. [39] [40]

 Polyuretan = PUR  Vzniká polyadicí (molekulový přesmyk).  Vyrábí se z něho molitan, umělé kůže, textilní vlákna. [41] [42] izolace [2]

 Polyethylentereftalát = PET  Vzniká polykondenzací tereftalové kyseliny a ethan-1,2-diolu (= ethylenglykolu).  Výroba PET lahví [43] [1] [44]

 Reakcí (polykondenzací) hexan-1,6-diaminu s kyselinou adipovou vzniká syntetické vlákno, známé jako Nylon 66. [45] [46]

 Vznikají kondenzací fenolu, močoviny nebo melaminu s formaldehydem.  Uplatňují se především jako dvousložková lepidla dřeva, ve stavebnictví pod názvy Umakart a Dukol. [3]

VÝHODYNEVÝHODY  Levné  Snadno se obrábějí  Dobré tepelné a izolační vlastnosti  Nepodléhají korozi  Lze je recyklovat (fleece oblečení, skluzavky, ploty, …)  V přírodě se příliš dlouho rozkládají  Z některých se mohou uvolňovat zdravotně závadné monomery  Lidé dávají přednost přírodním materiálům

 Vysvětlete pojmy: makromolekulární chemie, monomer, polymer, polymerační stupeň, homopolymer, kopolymer, elastomer.  Podle čeho se rozdělují polymery?  Vysvětlete rozdíl mezi polymerací, polyadicí, polykondenzací.  Napište reakci vzniku, vlastnosti a použití: PE, PVC, PP, PAN, PS, SI, elastomerů.  Jaké jsou výhody a nevýhody plastů?

 MONOMER  HOMOPOLYMER  ELASTOMER  INICIACE  POLYADICE  POLYKONDENZACE  TEFLON  SILIKON  TERMINACE  Prsní implantáty  Odštěpuje se produkt  Zakončuje polyreakci  Složka nádobí  Stavební jednotka  Neopren  Stejné monomery  Zahajuje polyreakci  Molekulový přesmyk

 KOLÁŘ, K.; KODÍČEK, M.; POSPÍŠIL, J. Chemie organická a biochemie II pro gymnázia. Praha: SPN, ISBN  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 1.  Polimerek. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 2.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 3.  Izzy from Montreal. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 4.  Nerijp. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 5.

 Vmadeira. [cit ]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation na WWW: 6.  Cjp24. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 7.  Cdang. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 8.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 9.  Richard Wheeler. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 10.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 11.

 [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 12.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 13.  BestlnPlasics. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 14.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 15.  Evak. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 16.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 17.

 Drhaggis. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 18.  OttawaAC. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 19.  Jyms. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 20.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 21.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 22.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 23.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 24.

 [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 25.  LauerensvanLieshout. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 26.  Iqmanuelnavarro. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 27.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 28.  Atamari. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 29.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 30.

 [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 31.  Ju. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 32.  Hsedolivia. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 33.  Toxyd. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 34.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 36.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 37.

 [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 38.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 39.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 40. ework_%28Landscape%29.JPG  Tosaka. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 41.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 42.

 [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 43.  Feralbt. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 44.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 45.  YassineMrabet. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 46.  Aboalbiss. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 47.  Iqmanuelnavarro. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 48.

 [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 49.  Ju. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 50.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 51.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 52.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 53.