Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní telematika I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Logistika v silniční dopravě
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Projektové řízení Modul č.1.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
IISPP ■ pojem definován v letech v rámci přípravy výzkumných záměrů NPÚ na roky ■ dlouhodobý projekt na vybudování nového komplexního.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Studie proveditelnosti datového skladu KrÚ Vysočina - zhodnocení
Integrovaný dopravní systém
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Základní registry veřejné správy
ITS v regionální dopravě
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
INTESPOJ Návrh standardizace Informačních systémů
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Projekt realizace referenčního rozhraní Ing. Jan Pokorný Ministerstvo informatiky ČR ISSS, 5. dubna 2005.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Informační podpora při krizovém řízení
© 2010 IBM Corporation Chytré řešení pro úspory při poskytování veřejných služeb Ivo Kramoliš – ředitel IBM Global Business Services Česká republika 03/12/2010.
ASP a.s. ASP a.s. ASP a.s. je mezinárodní softwarová společnost zaměřená na komplexní implementaci a maintenance FM systémů společností a institucí. 
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Regionální a municipální informační systém RAMIS Ing. Petra Mikulecká,
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Inteligentní dopravní systémy (ITS): metody návrhu a hodnocení Doc. Dr
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Bezpečnost v dopravě Shrnutí přednášek.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní telematika I.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti VZNIK POJMU TELEMATIKA V polovině devadesátých let minulého století se v oblasti telekomunikací, informatiky a dopravy objevují nové odborné pojmy: –TELEMATIKA, –TELEINFORMATIKA, –DOPRAVNÍ TELEMATIKA –INTELEGENTNÍ DOPRAVNÍ SYSTÉMY A SLUŽBY (Intelligent Transport Systems and Services). Základem všech těchto pojmů je přirozené a postupné přibližování dvou základních oborů, –Telekomunikací –Informatiky TELEMATIKA = TELEKOMUNIKACE + INFORMATIKA dle anglického překladu. –Pojem TELEINFORMATIKA je francouzská varianta stejného významu.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti TELEMATIKA

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti DOPRAVNÍ TELEMATIKA, INTELIGENTNÍ DOPRAVNÍ SYSTÉMY A SLUŽBY Dle definice je telematika telekomunikační přístup k centrálně uloženým informacím. Spojení oborů umožnilo vznik nejdříve jednoúčelových aplikací a posléze ucelených systémů poskytující velmi kvalitní služby uživatelům. Telematika postupně vstupuje do našeho života. Zvykli jsme si na služby internetu, služby e-bankovnictví, ale také užíváme stále „inteligentnější“ mobilní přístroje operátorů GSM sítí. Do dopravy v polovině devadesátých let minulého století následně vstupují jednoúčelové aplikace s inteligencí. Stále více se užívá nový pojem DOPRAVNÍ TELEMATIKA nebo také INTELIGENTNÍ DOPRAVNÍ SYSTÉMY A SLUŽBY.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti DOPRAVNÍ TELEMATIKA A OSTATNÍ OBORY Nejdříve byl pojem využíván v silniční dopravě, dnes známe již dopravní telematiku v železniční, vodní a letecké dopravě. Počátkem 21. století vzniká samostatná vědecká disciplína směřující k integraci jednotlivých aplikací a systémů podporujících celý dopravní proces. Obor má výrazná specifika daná dopravním prostředím. Proto následná tvorba ucelených systémů s komplexními službami bude vyžadovat postupné a cílevědomé budování. Rozvoj systémů dopravní telematiky ovlivňují poznatky dalších oborů, jako je například ekonomika, systémové inženýrství, legislativa.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti DOPRAVNÍ TELEMATIKA – POŽADAVKY NA ROZVOJ Dopravní telematika může dopravě výrazně pomoci. Je však třeba její rozvoj podřídit řízeným koncepcím tak, jak je známe například z územního plánování. Systematický rozvoj je vlastně cílená práce s informacemi. Ty budou, respektive jsou již dnes, ukryty v databázích jednotlivých aplikací, podporujících činnosti v celém dopravně-přepravním řetězci a pomohou dopravu účelně plánovat, organizovat, dohlížet a řídit. Systémy ITS mohou rovněž uživatelům poskytovat dostatek dopravních informací o možnostech cestování, o vývoji dopravní situace (typické v silniční dopravě) a o službách dopravních organizací. Systematický rozvoj dopravní telematiky má však i další přínosy. Ty umožňují realizaci dynamických systémů dopravní obsluhy území na principech taktových jízdních řádů vyžadujících nejen přesné plánování, organizaci, ale i dohled nad realizací. Každý dynamický systém umožní lépe využít prostředky vkládané do vozového parku i dopravní infrastruktury.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Souvislost dopravní telematika s dopravním řetězcem

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti DEFINICE KOMPONENT TELEMATIKY TP - telematické prostředky –SENZORY: zařízení sloužící (nebo využitelná) k získávání statických a dynamických dat o dopravním procesu, –AKTORY: zařízení sloužící (nebo využitelná) k přímému ovlivňování dopravního procesu. Telematické prostředky konkrétní fyzická zařízení, která je nutno umístit na dopravní cestu, do dopravního prostředku nebo na objekt přepravy. TŘP - telematické řízení (dopravních) procesů –komponenty přímo k řízení, sledování či stanovení způsobu ovlivňování dopravního procesu. –řízení dopravních procesů je zde míněno v širším slova smyslu a zahrnuje procesy monitorování, on-line řízení procesů, on-line management, off-line management a off-line plánování..

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti DEFINICE KOMPONENT TELEMATIKY TPS - telematické pasportní systémy –slouží k digitální evidenci veškerého majetku, spojeného s dopravním procesem (dopravní cesta, dopravní prostředky, atd.). –jsou velkým a cenným zdrojem informací o všech částech dopravního systému. TES - telematické ekonomické systémy –popisují dopravní proces v ekonomické rovině (ekonomika dopravních cest, dopravních terminálů, dopravních prostředků, atd.). –Integruje informace z vlastních dílčích ekonomických systémů, informace z telematických prostředků, informace od komponent řízení dopravních procesů a informace z pasportních systémů.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základní dělení TELEMATIKY – kategorie a komponenty

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Architektura dopravní telematiky - souvislosti

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti

Tři úrovně controllingu – vazba na dopravní telematiku Architektura dispečerského řízení veřejné dopravy v regionech

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Architektura dopravní telematiky – vazba na organizaci systému

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Struktura systému Sběr Přenos Vyhodnocení

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Struktura systému Sběr informací / výkon řízení –senzor či výkonný prvek na dopravní infrastruktuře a v dopravním prostředku. proměnná značka, smyčka, kamera, mobilní jednotka dopravního prostředku, … Přenos informací Volba způsobu přenosu informace může výrazně ovlivnit systémové parametry celého systému. Zpracování informací typicky se jedná o dispečerská, clearingová, informační, dohledová atd. centra. Důležitým atributem v systémově zpracované architektuře je definování rozhraní pro sdílení informací a tvorbu zásad propojitelnosti nejen v rámci systému, ale i na „okolí“.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Aspekty potřeby systémového přístupu výstavby dopravní telematiky – rozložení nákladů

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Aspekty potřeby systémového přístupu výstavby dopravní telematiky- jednotná informační báze Parametr - jednotné značení objektů a dějů dopravně přepravního řetězce jako je například: –most, nehoda, druh nehody, zastávka, zastávkový záliv, –vozovka a druh vozovky, železniční trať, druh železniční tratě,… Čas - událost, děj, proces je sledován –v reálném čase, –v přesně vymezeném časovém úseku, –do této oblasti patří i způsob synchronizace v čase.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Aspekty potřeby systémového přístupu výstavby dopravní telematiky- jednotná informační báze Prostor - vyjadřuje možnost umístit děj, událost, objekt na příslušnou infrastrukturu s možnostmi: –přesná geodetická poloha pomocí družicové lokalizace a následné umístění na mapě – vhodné pro dynamické řízení provozu, sledování flotily vozidel, nevhodné pro navazující manažerské, informační systémy atd. –digitální (číselníkový popis) infrastruktury typu definičních traťových úseků (TUDU) v železniční dopravě a lokalizačních tabulek v silniční dopravě. Není vhodný pro dynamické systémy řízení, je velmi efektivní pro navazující manažerské, statistické informační systémy.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Jednotná informační báze Jednotný popis dopravní infrastruktury Jednotný popis objektů a událostí na dopravní infrastruktuře sledování událostí na dopravní infrastruktuře v jednotném čase V ČR je výrazně rozdílný přístup k jednotné informační bázi v systémech ITS !!??

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Systémové parametry Kontinuita (spojitost) –schopnost systému plnit požadované funkce/procesy bez (neplánovaného) přerušení Integrita –schopnost systému včasně a bezchybně informovat uživatele, že systém nemůže být použit pro operace daného postupu Bezpečnost –schopnost systému, že v případě vzniku poruchy nedojde k poškození systému nebo k materiálním ztrátám či ztrátám na lidských životech.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Systémové parametry Přesnost –shody mezi měřenou a definovanou hodnotou parametru/procesu/funkce. Spolehlivost –schopnost systému plnit požadované funkce bez přerušení během daného postupu v průběhu definovaného časového intervalu. Dostupnost –schopnost systému plnit požadované funkce při inicializaci (spuštění) systému/procesu dle daného postupu.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Systémové parametry

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Proč právě dopravní telematika – ekonomický aspekt

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základy ekonomiky v dopravní telematice Lepší organizaci práce Snížení provozních nákladů Snížení investičních nákladů

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základy ekonomiky v dopravní telematice Dva základní pilíře: 1. Náklady realizace (stroje, realizační náklady) provozní náklady po realizaci (energie, servis) 2. Přínosy vnitřní business procesy (úspora nákladů na mzdy a energie, u dopravců snížení nároků na investice do vozidel) vnější business procesy (zlepšení tržeb, zvýšení počtu cestujících, prodej informací) celospolečenské v oblasti extrernalit (zdraví a život občana)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základy ekonomiky v dopravní telematice Co ovlivňuje přínosy ? Volba priorit Systémové parametry ve struktuře systému Komplexnost Modularita Propojitelnost – například dispečinků Informační báze Integrita funkcí a prostředků

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Organizační aspekty Základ = Koncepce dopravní telematiky (rozvaha - kdy, co a v jakém pořadí se bude realizovat) Musí obsahovat: volba projektů – jejich popis a zdůvodnění ocenění nákladů a přínosů určení harmonogramu v čase se stručným zdůvodněním organizace realizace - základní doporučení Přínosy: alokace finančních zdrojů(fondy, OP, ITS) na studie proveditelnosti a realizační fázi Obecné zásady: pro alokaci zdrojů je potřebné mít zpracovánu rozvahovou studii se stručným popisem významu a předběžným vyčíslením nákladů a přínosů, pro realizační část je nutno zpracovat studii proveditelnosti dle evropských formátů.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Legislativní rámce Ve vztahu k rozvoji dopravní telematiky zákonné normy vyhlášky vnitřní předpisy závazné standardy Zpracování architektury musí zahrnovat i doporučení v této oblasti Dopravní telematika = informační systém Pracuje s informacemi Působí zde autorský zákon a zákony spojené se správou dat

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Legislativní rámce Koncepční fáze ustanovení správy či správce architektury ITS správce má vztah k právním normám upravujícím statut správce databází a souvisejícím zákonným normám Realizační fáze příprava a realizace investičních akcí. zejména zákonné normy ve vztahu k ochraně autorských práv, čipovým kartám, ochraně osobnosti a hospodářskému právu

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Legislativní rámce Autorský zákon v realizační fázi Při vyhlašování výběrových řízení působí patentová ochrana Zadání musí být jasné s vazbou na rozhraní informačních vazeb Vše musím ošetřit ve smlouvě

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Typizovaný organizační model řízení rozvoje ITS

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti DĚKUJI ZA POZORNOST