„Pomáháme imigrantům stát se našimi spoluobčany.“ Příprava učitelů na výuku češtiny jako cizího jazyka Mgr. Lenka Pavelková, MSc. 1
Centrum pro integraci cizinců Funguje od roku 2003 Hlavní aktivity ◦ Sociální a pracovní poradenství ◦ Kurzy češtiny pro cizince ◦ Mentoringový program ◦ Společenské aktivity pro Čechy a cizince Územní působnost ◦ Praha ◦ Středočeský kraj ◦ Liberec 2
Kurzy češtiny pro cizince Zejména pro dospělé, částečně pro děti (velká poptávka) Důraz na nízkoprahové kurzy ◦ Flexibilní možnost výuky pro zájemce, kteří nemohou splnit podmínky jazykových škol ◦ Dostupnost kurzů Skladba studentů ◦ Zejména Rusové, Ukrajinci, ale i lidé z EU, Latinské Ameriky, ale i z mnoha dalších zemí ◦ Sociálně i věkově pestrá skupina lidí 3
Výhody kurzů CIC Dostupnost a flexibilita Důraz na praktickou komunikaci Specializace kurzů (např. fonetika) Sociokulturní informace Přátelské prostředí Možnost potkat se s dalšími cizinci 4
Rodinné kurzy češtiny Nový formát kurzu vyvinutý v rámci projektu „ZAPOJ SE! Programy pro sociální začleňování a lepší obraz migrantů“ Kurz pro rodiče a školní děti Zaměření na češtinu spojenou se školou Výukové materiály Připravují se výuková videa (podobná již k dispozici na 5
Realizované rodinné kurzy Dvakrát v Praze Jednou v Liberci Neúspěšný pokus v Kladně Účastníci ◦ Pestré země původu (Ukrajina, Sýrie, Čína) Problémy ◦ Různá očekávání ◦ Neznalost latinky, zejména u dětí ◦ Děti bez znalosti abecedy (ani v mateřském jazyce) Úspěchy ◦ Informace o škole – velký úspěch u rodičů (navázání na poradenství CIC) ◦ Základní komunikační dovednosti pro komunikaci se školou ◦ Osvojení slovní zásoby pro výuku (číslovky, barvy, názvy pomůcek, atd.) 6
Příprava lektorů češtiny jako cizího jazyka Kurz lektorských dovedností pro lektory češtiny jako cizího jazyka Kurz dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků „Čeština pro cizince – metody práce s heterogenní skupinou“ 7
Kurz lektorských dovedností Rekvalifikační kurz akreditovaný MŠMT 100 hodin včetně praxe Zaměření na nízkoprahové kurzy Důraz na praktické rady a tipy pro výuku Důraz na výuku bez zprostředkovacího jazyka 8
Kurz „Čeština pro cizince – metody práce s heterogenní skupinou“ Akreditace MŠMT v systému DVPP 16 hodin Pro pedagogy, kteří se chtějí naučit základům výuky češtiny jako cizího jazyka (odlišnosti oproti práci s dětmi, které mají češtinu jako mateřský jazyk) 9
DĚKUJI ZA POZORNOST 10