Elektronické hudební nástroje Elektronické hudební nástroje se jednak snaží napodobit zvuk klasických hudebních nástrojů, jednak vytvářet hudební zvuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
MĚŘENÍ NA INTEGROVANÝCH OBVODECH ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/15 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
DIGITALIZACE ZVUKU, VIDEA Digitalizace (z angl. digital, číslicový) je obecně převod analogového - spojitého signálu (např. hlasový projev, historie gramofonová.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII- 6.1 ZAPOJENÍ VF ELII-
Fyzika – akustika. Klikne-li vyučující na jednotlivé listy prezentace, objeví se otázky a zároveň se spustí časový limit 60 sekund. Po uplynutí časového.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Krokový motor.
Transformátor.
Senzory pro EZS.
Základy automatického řízení 1
Technické vybavení počítače - Počítač PC
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Software počítače – opakování
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Vznik střídavého proudu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Číslicová technika.
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Oscilátory
Lineární rovnice a nerovnice I.
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VLASTNOSTI ZVUKU.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
8.1 Aritmetické vektory.
Semestrální práce z předmětu číslicové zpracování signálu (31CZS)
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Orbis pictus 21. století Mikropočítač
Databáze MS ACCESS 2010.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
10. Elektromagnetické pole, střídavé obvody
VY_32_INOVACE_ Regulace
Krokový motor.
Poměr v základním tvaru.
Elektromagnetická slučitelnost
Elektromagnetická slučitelnost
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Kvadratické nerovnice
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Elektromagnetická slučitelnost
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Přídavná zařízení.
Číslicové měřící přístroje
Měření osciloskopem.
Číslicové měřící přístroje
Měřící zesilovače.
Jak postupovat při měření?
Analogové násobičky.
Elektrické měřící přístroje
ZPRACOVÁNÍ A ANALÝZA BIOSIGNÁLŮ
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
INTERFERENCE VLNĚNÍ.
Digitální učební materiál
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Poměr v základním tvaru.
Tato prezentace byla vytvořena
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

Elektronické hudební nástroje Elektronické hudební nástroje se jednak snaží napodobit zvuk klasických hudebních nástrojů, jednak vytvářet hudební zvuky zcela nové, do té doby neexistující.

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ NA ELEKTROMECHANICKÉM PRINCIPU Vytvoření tónu určité výšky a barvy napodobující zvuk skutečného hudebního nástroje na základě znalosti jeho časového průběhuVytvoření tónu určité výšky a barvy napodobující zvuk skutečného hudebního nástroje na základě znalosti jeho časového průběhu

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ NA ELEKTRONICKÉM PRINCIPU Vytvoření tónu určité výšky a barvy napodobující zvuk skutečného hudebního nástroje na základě znalosti jeho časového průběhuVytvoření tónu určité výšky a barvy napodobující zvuk skutečného hudebního nástroje na základě znalosti jeho časového průběhu

Ryze elektronické hudební nástroje pracují na dvou základních principech: Na principu aditivní (součtové) syntézy (syntezátory). Na principu převedení tónu skutečného hudebního nástroje na posloupnost číslic (navzorkování signálu) a operacemi s touto posloupností vytvářet tóny jiné výšky nebo i barvy (samplery). Do oboru elektronických hudebních nástrojů patří i zařízení, realizující úpravy hudebního signálu například kompresory, expandery, ekvalizéry, echo, reverb, delay, chorus atd.

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ NA PRINCIPU ADITIVNÍ SYNTÉZY Vytvořit tón určité výšky a barvy napodobující zvuk skutečného hudebního nástroje na základě znalosti jeho amplitudového spektra znamená:Vytvořit tón určité výšky a barvy napodobující zvuk skutečného hudebního nástroje na základě znalosti jeho amplitudového spektra znamená:

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ NA PRINCIPU ADITIVNÍ SYNTÉZY vytvořit pomocí generátoru sinusový průběh, obvykle elektrického napětí, s frekvencí určenou výškou budoucího tónu a amplitudou určenou velikostí amplitudy základního jednoduchého tónu skutečného nástrojevytvořit pomocí generátoru sinusový průběh, obvykle elektrického napětí, s frekvencí určenou výškou budoucího tónu a amplitudou určenou velikostí amplitudy základního jednoduchého tónu skutečného nástroje vytvořit pomocí dalších generátorů sinusové průběhy s frekvencemi určenými celistvými násobky výšky budoucího tónu (vyšší harmonické tóny) a amplitudami určenými velikostmi amplitud vyšších harmonických tónů skutečného hudebního nástrojevytvořit pomocí dalších generátorů sinusové průběhy s frekvencemi určenými celistvými násobky výšky budoucího tónu (vyšší harmonické tóny) a amplitudami určenými velikostmi amplitud vyšších harmonických tónů skutečného hudebního nástroje sečíst všechny vytvořené harmonické průběhy například pomocí operačního zesilovače v invertujícím součtovém zapojenísečíst všechny vytvořené harmonické průběhy například pomocí operačního zesilovače v invertujícím součtovém zapojení nastavit regulátorem celkovou hlasitost vytvářeného tónunastavit regulátorem celkovou hlasitost vytvářeného tónu generátorem obálky vytvořit odpovídající časový průběh trvání tónu.generátorem obálky vytvořit odpovídající časový průběh trvání tónu.

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ NA PRINCIPU ADITIVNÍ SYNTÉZY Po napěťovém a výkonovém zesílení je pak signál veden do reproduktorů, které přemění elektrickou energii v mechanické výchylky membrány.Po napěťovém a výkonovém zesílení je pak signál veden do reproduktorů, které přemění elektrickou energii v mechanické výchylky membrány. Blokové schéma takového syntezátoru je na obrázku Blokové schéma takového syntezátoru je na obrázku

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ NA PRINCIPU ADITIVNÍ SYNTÉZY Podrobnější blokové schéma takového syntezátoruPodrobnější blokové schéma takového syntezátoru

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ NA PRINCIPU ADITIVNÍ SYNTÉZY Teoretický postup vytváření tónu metodou součtové syntézyTeoretický postup vytváření tónu metodou součtové syntézy

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ NA PRINCIPU ADITIVNÍ SYNTÉZY Časový průběh trvání tónu - efektyČasový průběh trvání tónu - efekty

Získání jednotlivých harmonických elektromechanickou metodouZískání jednotlivých harmonických elektromechanickou metodou ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ NA PRINCIPU ADITIVNÍ SYNTÉZY

Získání jednotlivých harmonických metodou filtraceZískání jednotlivých harmonických metodou filtrace

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ NA PRINCIPU ADITIVNÍ SYNTÉZY Získání jednotlivých harmonických elektronickými generátoryZískání jednotlivých harmonických elektronickými generátory

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ NA PRINCIPU ADITIVNÍ SYNTÉZY Získání jednotlivých harmonických elektronickými generátory obdélníkového průběhu

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ NA PRINCIPU ADITIVNÍ SYNTÉZY Získání jednotlivých harmonických elektronickými generátoryZískání jednotlivých harmonických elektronickými generátory

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ NA PRINCIPU ADITIVNÍ SYNTÉZY Příklad realizace elektronické bicí jednotkyPříklad realizace elektronické bicí jednotky

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ S VLNOVOU TABULKOU (SAMPLER). Tyto elektronické hudební nástroje vytvářejí tóny digitálními metodami. Aby bylo možné použít při zpracování analogových signálů digitální metody, je nutné nejprve analogový signál digitalizovat – převést na posloupnost čísel, obvykle vyjádřených v binárním tvaru. Tato konverze se provádí v elektronických obvodech nazývaných analogově digitální převodníky.Tyto elektronické hudební nástroje vytvářejí tóny digitálními metodami. Aby bylo možné použít při zpracování analogových signálů digitální metody, je nutné nejprve analogový signál digitalizovat – převést na posloupnost čísel, obvykle vyjádřených v binárním tvaru. Tato konverze se provádí v elektronických obvodech nazývaných analogově digitální převodníky.

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ S VLNOVOU TABULKOU (SAMPLER). Na následujících obrázcích je sedmibitový převod.Na následujících obrázcích je sedmibitový převod.

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ S VLNOVOU TABULKOU (SAMPLER). Na následujících obrázcích je princip převodu pro čtyř a pětibitový převod.Na následujících obrázcích je princip převodu pro čtyř a pětibitový převod.

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ S VLNOVOU TABULKOU (SAMPLER). V současné době se pro kvalitní záznam hudby pokládá za standardní šestnáctibitová konverze se vzorkovací frekvencí Hz. Za každých 22 μs se elektronickým zařízením změří a zaznamená ve formě šestnáctibitového čísla okamžité napětí například z mikrofonu.V současné době se pro kvalitní záznam hudby pokládá za standardní šestnáctibitová konverze se vzorkovací frekvencí Hz. Za každých 22 μs se elektronickým zařízením změří a zaznamená ve formě šestnáctibitového čísla okamžité napětí například z mikrofonu. Šestnáctibitové číslo umožní rozlišit úrovní převáděného signálu (na každou stranu úrovní)Šestnáctibitové číslo umožní rozlišit úrovní převáděného signálu (na každou stranu úrovní)

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ S VLNOVOU TABULKOU (SAMPLER). PŘÍKLAD NAVZORKOVANÉHO PRŮBĚHUPŘÍKLAD NAVZORKOVANÉHO PRŮBĚHU

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ S VLNOVOU TABULKOU (SAMPLER). Změnou vzorkovací frekvence (změnou časového intervalu mezi vzorky) se provádí změna výšky vytvářeného tónu, jak je naznačeno pro sinusový tón na obrázku.Změnou vzorkovací frekvence (změnou časového intervalu mezi vzorky) se provádí změna výšky vytvářeného tónu, jak je naznačeno pro sinusový tón na obrázku. Analyzátor Waves

Syntezator1 ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ NA PRINCIPU ADITIVNÍ SYNTÉZY DIGITÁLNÍ

for i:=0 to 200 do begin Canvas.Pen.Color:=clWhite;Canvas.Pen.Width:=2; lineto(round(KW*i+235),round(ClientHeight div 2 +(KH*A1*(sin(2*i* /200)) +KH*A2*sin((4*i+FI2)* /200) +KH*A3*sin((6*i+FI3)* /200)) +KH*A4*sin((8*i+FI4)* /200))); end;

ELEKTRONICKÝ HUDEBNÍ NÁSTROJ PRACUJÍCÍ NA PRINCIPU ADITIVNÍ SYNTÉZY DIGITÁLNÍ Syntezator3

for i:=0 to 300 do begin Canvas.Pen.Color:=clWhite;Canvas.Pen.Width:=2; lineto(round(KW*i+315),round(ClientHeight div 2 -KH*A1*sin(2*i* /300) -KH*A2*sin(4*i* /300) -KH*A3*sin(6*i* /300) -KH*A4*sin(8*i* /300) -KH*A5*sin(10*i* /300) -KH*A6*sin(12*i* /300) -KH*A7*sin(14*i* /300) -KH*A8*sin(16*i* /300) -KH*A9*sin(18*i* /300) -KH*A10*sin(20*i* /300) -KH*A11*sin(22*i* /300) -KH*A12*sin(24*i* /300) -KH*A13*sin(26*i* /300) -KH*A14*sin(28*i* /300) -KH*A15*sin(30*i* /300) -KH*A16*sin(32*i* /300) -KH*A17*sin(34*i* /300) -KH*A18*sin(36*i* /300) -KH*A19*sin(38*i* /300) -KH*A20*sin(40*i* /300) -KH*A21*sin(42*i* /300) -KH*A22*sin(44*i* /300) -KH*A23*sin(46*i* /300) -KH*A24*sin(48*i* /300) -KH*A25*sin(50*i* /300) -KH*A26*sin(52*i* /300) -KH*A27*sin(54*i* /300) -KH*A28*sin(56*i* /300) -KH*A29*sin(58*i* /300) -KH*A30*sin(60*i* /300))); end;

Digitální hudební efekty a jejich vytváření Pod pojmem hudební efekt se rozumí algoritmus realizovaný určitým zařízením, který cíleným způsobem mění vlastnosti signálu Základními úpravami v kmitočtové oblasti jsou kmitočtová filtrace, posun podle kmitočtové osy a obohacení spektra nelineárním tvarovým zkreslením signálu. V časové oblasti se opět jedná o filtraci (vynechání vybraných úseků) a posun v časové ose. Základní dynamické efektové úpravy jsou komprese a expanze rozsahu hodnot průběhu signálu. Komprese i expanze může být také prováděna změnou rozsahu podle vhodně zvolené řídící funkce (modulací). Mezi základní hudební efekty patří efekty s těmito profesními názvy: Echo, Flanger, Chorus, Phase, Tremolo a Kompresor (1).

Digitální hudební efekty a jejich vytváření Echo Tento efekt simuluje ozvěnu. K jeho realizace se používá operace zpoždění zvukového signálu. Modifikací mohou být ozvěny střídavě slyšitelné z levé a pravé strany. Časy zpoždění bývají desítky milisekund, kdy je Echo takřka součástí původního zvuku až po zřetelně oddělené ozvěny celých frází, kde může být čas zpoždění i několik sekund. Echo lze použít tak, aby docházelo ke zdůrazňování dob ve skladbě, tzn. že čas zpoždění je nutné nastavit podle tempa skladby. S různým časem zpoždění lze vytvářet i nové rytmické útvary, zvlášť u zvuků s perkusivním charakterem. Flanger Vytváří zvuk používaný zejména na kytaru a různé klávesové nástroje (varhaní a smyčcové registry) s výraznými barevnými změnami. Vzniká přičtením zpožděného signálu o jednotky milisekund k původnímu signálu, přičemž zpoždění se periodicky mění. Přímý a zpožděný signál jsou smíchány v poměru 1:1. Hodnota zpoždění je měněna modulačním oscilátorem se sinusovým nebo trojúhelníkovým průběhem řídícího signálu s periodou v řádu sekund. Flanger je možné použít i pro získání působivého stereofonního efektu, kdy z jednoho kanálu hraje pouze přímý zvuk a v druhém kanálu se uplatňuje Flanger efekt.

Digitální hudební efekty a jejich vytváření Chorus Vytváří dojem bohatého zvuku, jako by např. místo šestistranné kytary byla použita kytara dvanáctistrunná. Vzniká obdobně jako efekt Flanger, ale pro delší hodnoty zpoždění signálu (desítky milisekund). Název Chorus je odvozen z toho, že při použití tohoto efektu vzniká iluze dvou či více nástrojů (hlasů), hrajících stejnou pasáž dohromady, kdy nastávají jemné rozdíly nejen ladění ale i v časovém průběhu. Phase Velmi originální efekt připomínající zvuk při opakovaném otáčení zdroje zvuku. Vytváří se opět tak, že k přímé větvi signálu se přidá zpožděný signál s kolísajícími hodnotami zpoždění, ale tentokrát se zpožděním maximálně několik desítek až stovek mikrosekund. Tremolo Při tomto hudebním efektu je úroveň výstupního signálu pomalu periodicky amplitudově modulována. Modifikací je parametrické tremolo, kdy se modulace děje opačně v levém a pravém poslechovém kanálu. Je-li signál v levém kanálu zesílen, pak je o stejnou hodnotu signál v pravém kanálu o stejnou hodnotu zeslaben Kompresor Úprava dynamického rozsahu výstupního signálu se mění v závislosti na úrovni vstupního signálu podle nelineární převodní kompresní křivky.

Ekvalizéry – součástí programu Winamp je také softwarový grafický ekvalizér. Ukázka zde není uvedena, ale program je možno stáhnout na – součástí programu Winamp je také softwarový grafický ekvalizér. Ukázka zde není uvedena, ale program je možno stáhnout na Echo – slabší: silnější:Echo – slabší: silnější: Reverb -dozvukReverb -dozvuk Delay – rychlý: pomalý: ping-pong:Delay – rychlý: pomalý: ping-pong: Flanger – original: upravený:Flanger – original: upravený: Phaser –Phaser – Wah-wah – 1) 2)Wah-wah – 1) 2) Chorus – original: upravený:Chorus – original: upravený: Distortion – original: upravený: heavy:Distortion – original: upravený: heavy: Fuzz -Fuzz - Lead – original: upravený:Lead – original: upravený: Tremolo –Tremolo – Zvukové ukázky ◄◄ KONEC◄◄ ukončit ukázku