PhDr. Irena Reifová, Ph.D. LS 2014/2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vytváříme znalostní společnost?
Advertisements

Kulturální studia: program kursu
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Média a reprezentace reality
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Metodologie historického výzkumu volného času
Den otevřených dveří na Národohospodářské fakultě pro obor Národní hospodářství 5. ledna 2013.
Média: nástroj vládnoucí třídy
IDEOVÁ KONFERENCE TOP 09 Olomouckého kraje Konzervativní hodnoty a politika 21. století – , Olomouc Anna Putnová.
Sociální konstruktivismus
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Auditoriální přístup: etnografie publik
funkce médií ve společnosti moc médií
Výuka soudobých dějin problémy a perspektivy Ústav pro studium totalitních režimů Praha.
Média a reprezentace reality
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
1  Růst možností a potenciálu rozsáhlé škály místních aktérů: politické strany, NO, jednotlivci, odbory, MSP, média …  Oblasti výkonu správy: veřejné.
Sociologie zpravodajství. Perspektivy zkoumání zpravodajství podle Michaela Schudsona sociologická kritické politické ekonomie kulturálních studií.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
Média a role čtenáře: kulturální studia
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Sociální diferenciace
Nástroje interpretace NMD_2
Nástroje interpretace novomediálního díla II Jaro 2014.
Definice managementu.
GLOBÁLNÍ PROSTOROVÉ DATOVÉ PROJEKTY Prof. RNDr. Milan KONEČNÝ, CSc.
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Inovace filologických studijních oborů v souladu s potřebami na trhu práce Reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alberto Melucci: Challenging Codes SM as prophets SH jako signály upozorňující na hlubokou transformaci v logice komplexní společnosti. Jako prorok SH.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Česká společnost a její vztah k zajišťování bezpečnosti a ozbrojeným silám PhDr. Libor Frank, Ph.D. Vedoucí Oddělení bezpečnostních studií a analýz Centrum.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Od moderní k nové společnosti
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
Vybrané kapitoly z kulturálních studií PhDr. Irena Reifová, Ph.D. LS 2015/2016.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
3D REKONSTRUKCE ZANIKLÉ KRAJINY: PŘÍKLAD SÍDLA SKOKY
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Ideologie v digitálních hrách
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu 1.
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Psychologie učení.
Interní a externí pravidla, etická pravidla
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
e-Gov a přístupy k jeho hodnocení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Teorie mezinárodních vztahů Vyučuje: PhDr. Roman Míčka, Th.D., Ph.D.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Velká rodina z pohledu rodinné politiky aneb
Transkript prezentace:

PhDr. Irena Reifová, Ph.D. LS 2014/2015

KULTURNÍ PAMĚŤ

ZÁKLADNÍ POJMY minulost dějinypaměť

Existuje obraz od Paula Klee nazvaný Angelus Novus. Anděl, který je na něm zobrazen, vyhlíží, jako by se měl vzdalovat od něčeho, nač upřeně hledí. Jeho oči jsou roztaženy dokořán, ústa otevřená a křídla roztažena. Tak musí vyhlížet anděl dějin. Má tvář obracenou k minulosti. Kde se nám zdá, že máme před sebou řetěz události, tam on vidí jen jedinou katastrofu, která neustále vrší trosky na trosky a vrhá mu je pod nohy. Snad by chtěl prodlít, vzbudit mrtvé a scelit roztříštěné. Ale vichr, který vane z ráje, se zaklesl do jeho křídel a je příliš silný, aby je anděl mohl někdy zavřít. Ten vichr ho žene neustále do budoucnosti, ke které je obrácen zády, zatímco před ním vzrůstá do nebes ta hromada trosek. Co nazýváme pokrokem, to je tento vichr. Walter Benjamin, K pojetí dějin, 1941

ZÁKLADNÍ POJMY – DEFINICE MINULOST – komplex nezpracovaných, „surových“ událostí a procesů, jak se odehrály v předchozích obdobích DĚJINY – specifický nástroj porozumění minulosti (školení profesionálové, ověřené metodologie) PAMĚŤ – vztah k minulosti z perspektivy současnosti

…A DALŠÍ POJMY Osobní, individuální paměť – neurologická perspektiva – paměť jako funkce specifické organizace hmoty mozku – individuální paměť sídlí v hlavě Kolektivní, veřejná paměť – zprostředkované vědomí minulosti, kterou jedinec sám nezažil - kde sídlí kolektvní paměť? Kolektivní paměť se nachází na průsečíku jednání institucí, které mají potenciál vystupovat jako „aktéři paměti“ paměť jako funkce // paměť jako archív (výsledky výkonu dané funkce) Média jako aktéři paměti: žurnalistika, fotografie (od rodinných alb po práce válečných reportérů), film (dokumentární, historická dramata, kostýmní dramata)

PAMĚŤ PRONIKÁ DO SOCIÁLNÍCH VĚD A KULTURÁLNÍCH STUDIÍ Dehistorifikace historie: francouzská tradice nouvelle histoire Škola Les Annales (Annales d´histoire économique et sociale) Proti historiografii zaměřené na kumulaci dat o událostech politických a diplomatických dějin Prosazení perspektivy sociálních a hospodářských dějin, dějin každodennosti Dějiny událostí (evental history) a dějiny mentalit

KLASIKOVÉ… Henri Bergson (Matter and Memory 1896), Jacques LeGoff (History and Memory, 1992), Paul Ricoeur (Memory, History and Forgetting, 2004) Paul Connerton (How Societies Remember, 1989) David Lowenthal (The Past is a Foreign Country, 1985) Jeffrey C. Alexander (Cultural Trauma and Collective Identity, 2004) Jan and Aleida Assman (Religion and Cultural Memory, 2000). Maurice Halbwachs: The Collective Memory (1950) – role skuoin - -- „paměť je přetrvávající relevance minulosti v současnosti“ Pierre Norra: Les Liéux de Mémoire (1984): místa paměti – paměť se kondenzuje na všedních místech

MÉDIA A PAMĚŤ Jaká je role médií v procesu sedimentace paměti? K jakým změnám došlo v souvislosti s digitálním obratem? Paměť se realizuje: IN media: pamětníci a vzpomínky dostávají místo v médiích BY media: sama média (novináři) jsou zdrojem paměti THROUGH media: stimulace paměťi při užití médií publiky - užití obsahů – kognitivní paměť (Paul Connerton) - užití médií jako artefaktů či technologií – perfomativní paměť

MÉDIA JAKO MATERIÁLNÍ PŘEDMĚTY (ARTEFAKTY) – PERFORMATIVNÍ PAMĚŤ Irenina krabice se starými kazetami a referendum na Facebooku

ŽURNALISTIKA A PAMĚŤ Žurnalistické odkazy k minulosti: 1) Připomenutí významné události, 2) historické analogie, 3) historické kontexty Barbie Zelizer zdůrazňuje vývoj: ignorace paměti v žurnalistice (důraz na aktuálnost, first draft of history, R.E. Park) --- uznání žurnalistiky jako aktéra paměti -minulost jako pozadí výkladu současnosti -přepisování vlastních starých výkladů minulosti (Andreas Huyssens – palimpsestická paměť – tvořená prosvítajícími vrstvami kulturních významů)

MÉDIA A INDIVIDUÁLNÍ PAMĚŤ Individuální paměť je nedílnou součástí „já“ a vlastní identity. Annette Khun (Family Secrets: Acts of Memory and Imagination, 1995) Kontemplace na rodinnými fotografiemi jako “memory work” (Frigga Haug, 1987) – reminiscence, trauma, terapie, vyrovnání se. Marianne Hirsch (Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory, 1997) „Postmemory“ – paměť, kterou jsme zdědili po předcích (problematika následujících generací)

MÉDIA A KOLEKTIVNÍ PAMĚŤ: OHROŽENÍ HEGEMONIÍ Kolektivní paměť je vázaná na sociální skupinu (skupina, národ) – nejde o sumu vzpomínek jednotlivců – Jeffrey Olick: collected memories vs. collective memory Kolektivní paměť je selektivní a rekonstruktivní – přepisování, převyprávění minulosti podle současné dominantní představy o uspořádání a směřování společnosti Neustále ohrožena rizikem kolonizace hegemonní ideologií Maurice Halbwachs: “our memories are made and remade from the perspectives of those on the outside”

MÉDIA A KOLEKTIVNÍ PAMĚŤ: AUTENTICITA, VĚRNOST, PŘESNOST Odvozeno z obecné kritické teorie médií a její kritiky reprezentace reality v médiích – dochází k distorzi skutečnosti Minulost v médiích zobrazována kýčovitě, povrchně, zkreslěně; degradace seriózní historické reprezentace; média poskytují kolektivní paměti vadný, defektní materiál Častý přístup v oblasti „film a dějiny“ – požadavek odrazu dějin

MÉDIA A KOLEKTIVNÍ PAMĚŤ: KOMODIFIKACE Provozování paměti jako nový trh s obchodovatelným zbožím (suvenýry, upomínky, marketizace minulosti) „hypersuvenýry“ – předměty, které nám nepřipomínají minulost, ale akt našeho vzpomínání Marita Sturken (Tourists of History, 2007) pamětihodná místa amerických dějin (Oklahoma, Ground Zero) a jejich komodifikace (T-shirts with the pictures of 9/11 victims).

MEMORY IN NEW MEDIA AGE 1) Rostoucí rychlost a rozsah procesu tvorby paměti – virální proliferace vzpomínek 2) Dramatické posílení role neinstitucionálních aktérů paměti (UGC, citizen journalism, Twitter, produsage) globital Memory (Anna Reading): paměť je tvořena lokálně a individuálně, ale distribuována globálně mediatizace paměti (Jose VanDijck) – souvislost s pojmem “prosthetic memory” (Alison Landsberg, 2004) – technologicky podpořená paměť nahrazuje lidskou přirozenou paměť „difúzní paměť“ (Andrew Hoskins): archív už není statický – permanentní sklad – neustále se proměňuje – permanentní přenos dat – představu o minulosti nelze zafixovat, neustále uniká, je tekutá (tekutost temporality)