Informace jako paměť a vědomí II. Informace jako myšlení scénářů Piaget – teorie schémat proces akomodace a asimilace. Asimilace - proces interpretování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Ing. Lubomír Vavroš, LET´ S FLY s.r.o.
HYPERTEXT PREPROCESSOR. PROGRAMOVÁNÍ. DEFINICE POJMŮ Problém Problém nevyřešený, nežádoucí stav obvykle vyžaduje nějaké řešení Neřešitelný problém Neřešitelný.
Umělá inteligence. Dva přístupy Technický – formální systémy, modely, konkrétní aplikace Filosofický – definice inteligence, vztah k mysli, vědomí a navíc.
Vypracoval: Ladislav Navrátil, EI-4 Umělá inteligence Zaměření Expertní systémy.
Úvod do umělé inteligence
PODPURNÉ PROCESY V ORGANIZACI
Umělá inteligence. Prvotní výzkum zpracovávání informace byl zaměřen na: a) počítačové simulace b) optimální metody řešení problémů.
1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastZáklady informatiky a hardware DUMVY_32_INOVACE_ODB_525.
Neuronové sítě Jakub Krátký.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
PSYCHICKÉ JEVY.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Nervová soustava.
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Nervová soustava- úvod
Systémy pro podporu managementu 2
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Ústav automatizace a měřicí techniky
Nervová soustava soustava řídící
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_335 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
U MĚLÁ INTELIGENCE Lucie Ježková O3.B. C O TO VLASTNĚ JE ? Obor informatiky, který se zabývá vytvářením strojů, které se dokážou „inteligentně chovat“
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Umělá inteligence Minského definice: UI je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který –
Databázové modelování
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Statické paměti RWM – RAM 1. část Ročník:3. Datum.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Úvod do programování.
Úvod do teorie konečných automatů
Mlhavost Fuzzy logika, fuzzy množiny, fuzzy čísla
Výrok „Vypadá to, že jsme narazili na hranici toho, čeho je možné dosáhnout s počítačovými technologiemi. Člověk by si ale měl dávat pozor na takováto.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Mikroprocesor.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Norbert Wiener Zakladatel kybernetiky
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Cvičení se zaměřením na paměť
Základní pojmy v automatizační technice
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Umělá inteligence Robin Horniak. Definice Umělá inteligence (Artificial Intelligence), zkráceně UI (AI) věda, která se zabývá tím, jak přinutit stroje.
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
U MĚLÁ INTELIGENCE. Ještě v dalekém roce 1950 významný britský matematik, logik, kryptoanalytik, zakladatel moderní informatiky, který rozluštil Enigma.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Úvod do biomedicínské informatiky Lenka Lhotska Gerstnerova laboratoř, katedra kybernetiky ČVUT FEL Praha
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
John von Neumannova koncepce. John von Neumann  Narozen 28. prosince 1903 Budapešť Rakousko-Uhersko  Zemřel 8. února 1957 Spojené státy americké.
Algoritmizace a programování Algoritmy 1 - Úvod. Základní pojmy Počítačový program Počítačový program zápis zdrojového kódu, kterému rozumí počítač zápis.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Kybernetika řec. kybernétés = kormidelník vznik 40tá léta 20. století v Bostnu MIT zakladatel kybernetiky Norbert Wiener ji definoval jako vědu o „řízení.
KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 2: Základní pojmy Bc. Radek Libovický.
Mentální reprezentace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Algoritmizace – základní pojmy
Základní pojmy v automatizační technice
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Základní pojmy v automatizační technice
Sociologie pro SPP/SPR
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitalizace modelování skutečnosti
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Umělá inteligence a autorské právo z pohledu práva na svobodu projevu
Témata kognitivní psychologie
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Základní škola, Hradec Králové
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Informace jako paměť a vědomí II

Informace jako myšlení scénářů Piaget – teorie schémat proces akomodace a asimilace. Asimilace - proces interpretování reality pomocí již vytvořených schémat či znalostních struktur. Akomodace - je proces přizpůsobování vlastních schémat faktům reality John Anderson - model ACT (Adaptive Control of Thought) - teorie adaptivní kontroly myšlení neboli ACT obsahy v procedurální paměti reprezentovány v podobě produkčních systémů, obsahy v deklarativní paměti výrokovými sítěmi. Sémantické sítě pojmy ukládají jako její různé uzly, uzly v dané chvíli buď aktivní, nebo inaktivní. Uzel je možné zapnout přímo zevními nebo niternými podněty nepřímo aktivitou sousedících uzlů

Informace jako myšlení scénářů Roger Schank – teorie skript – paměť je epizodická, skript je všeobecné schéma epizod. Umožňují vyvozovat závěry o situaci doplněním chybějící informace. Pochopení – směs pozorování a vyvozování na základě předchozí zkušenosti v paměti Phillip Johnson-Laird - mentální modely - vnitřní reprezentace informací, které analogově korespondují s tím, co je reprezentováno, vedou k deduktivním závěrům

Popis obrázku Nervové signály šířící se po neuronu jsou dvojího druhu: chemické a elektrické. Funkční spojení mezi synapsemi (nervovými zápoji) neuronů a smyslovými buňkami se uskutečňuje skrz synaptickou štěrbinu o šířce asi 20 nm vylitím neurotransmiterů (chemických mediátorů) z vezikul na nervových zakončeních (úsek E). Tato neurosekrece vyvolá na synaptické membráně následného neuronu synaptický potenciál, jehož velikost je určována množstvím vylitého neurotransmiteru. Podle povahy synaptického potenciálu rozlišujeme stav excitační – depolarizaci (1) a stav inhibiční – hyperpolarizaci (2). Synaptický potenciál se šíří od vstupní membrány neuronu do oblasti iniciálního segmentu neuronu (úsek A). Pokud zde depolarizace překročí prahovou hodnotu, vzniká elektrický akční potenciál, šířící se po úsecích axonu (B, C, D) za výměny iontů Na + (ve vzestupné fázi vstupují do axonu a působí depolarizaci) a K + (vystupují v sestupné fázi z axonu a působí repolarizaci, tj. návrat ke klidové hodnotě potenciálu KMP)

Inteligence Jak se projevuje lidská inteligence? Jak poznáme, že má někdo vyšší inteligenci? Co je to lidská inteligence? lidská inteligence - obtížně definovatelná schopnost samostatného myšlení a řešení situací, v nichž nelze použít navyklého chování lidská inteligence dlouho pojímána jen jako rozumové nadání (IQ) dnes tzv. rozmanité inteligence, např. emoční inteligence

Alan Turing Lze vytvořit počítačové programy napodobující lidskou inteligenci? A.M.Turing ( ) – zakladatel počítačové vědy, kryptograf formalizce pojmu algoritmus – název po perském matematikovi Muhammad ibn Músá al-Chórezmí - problém rozhodnutelnosti  postup při řešení problémů – opakovatelný výpočetní postup s konečným počtem kroků vedoucí k odpovědi

Turingův stroj koncepce univerzálního stroje  čtené políčko, čtený symbol, může si pamatovat symbol - m-konfigurace, - problém zastavení, stroj schopný napodobit jakýkoliv jiný Turingův stroj – operační pravidla, možno vyjmout – software prolomení kódu Enigma během 2. světové války

Turingův test průkopník vývoje umělé inteligence (AI): hlavním problémem AI je definovat přirozenou lidskou inteligenci Turingův test – tazatel komunikuje se svým vzdáleným protějškem, neví, zda jde o člověka či počítač. Pokud tazatel není schopen ani po delší době rozlišit, zda hovořil s člověkem nebo s počítačem, pak pokud šlo o počítač, lze tento stroj označit jako inteligentní

Frame pojem frame – rámec: Marvin Minsky – druh kostry či aplikační formy s mnoha volnými sloty, do kterých zapojena další informační struktura. Př. frame reprezentuje osobu → terminály pro hlavu, tělo, ruce, nohy. Frame – nástroj pro vztah mezi rámcem a terminály rozhovor s počítačem lze dnes uskutečnit pouze v určitém předem vymezeném diskurzním okruhu (frame) První program pro rozhovory s počítačem – ELIZA - Weizenbaum

Umělá inteligence pojem umělé inteligence – označení počítačových programů, pomocí nichž lze řešit velmi složité problémy umělá inteligence – mnoho nadějných aplikací, ale i četné obavy. Nejčastější obava – neztratí lidé kontrolu nad automaty a roboty nadané umělou inteligencí? otázky nejsou nové – řeší autoři vědeckofantastické literatury – např. Karel Čapek, Isaak Asimov, Arthur C.Clarke aj. jádro problému – otázka, zda chování automatů vybavených AI může být nederministické, tj. předem neurčené vnitřními nebo vnějšími příčinami

Umělá inteligence dosud vytvořené programy úzce specializované pokud přirozená lidská inteligence komplexní schopností člověka reagovat na složité podněty, vidět a posuzovat skutečnost v co nejširších souvislostech, pak žádný automat takovou schopnost nemá otázka, zda by mohl být tento stav v budoucnu překonán, neexistují jednoznačné odpovědi: - přání vědců z humanitně a sociálně zaměřených oborů, aby automaty takovou schopnost nikdy nenabyly - přírodovědci opírají obdobné přání o znalost jedinečnosti a nenapodobitelnosti živé hmoty - člověku se nepodařilo „vyrobit“ jedinou živou buňku

Umělá inteligence - oproti tomu vědci z oboru kybernetiky – neexistuje žádný důkaz, že AI nemůže překonat lidskou inteligenci - chování automatů vybavených AI může být podle nich nedeterministické – např. pokusy s robotem, který se umí přemístit z určitého místa na jiné určité místo - při opakovaném pokusu se zcela shodným záměrem se robot nepřemístí po shodné trase AI má také rozměr etický - jde o to, aby výzkum a využití umělé inteligence bylo orientováno tak, aby se zabránilo vytváření automatů, které by se vymkly kontrole člověka a získaly nad ním nadvládu

Umělá inteligence → respekt k nepřekonatelným rozdílům mezi člověkem a automaty s vestavěnou inteligencí automaty s AI nutné považovat za poradní a pomocné prostředky např. programy umělé inteligence, které schopny poměrně kvalitně diagnostikovat závažná onemocnění nebo navrhovat postupy při operaci. Přitom se však konečné rozhodování ponechává kvalifikovanému konciliu zkušených lékařů

AI a společnost Jaké aplikace, služby potřebuje dnešní společnost? Co za umělou inteligenci potřebuje dnešní společnost? Co je distribuovaná umělá inteligence?

Studijní literatura GARDNER, Howard. Dimenze myšlení : teorie rozmanitých inteligencí. Vyd. 1. Praha : Portál, s. ISBN WEIZENBAUM, Joseph. Mýtus počítače : počítačový pohled na svět. Břeclav : Moravia-Press, s. ISBN LEAVITT, David. Muž, který věděl příliš mnoho : Alan Turing a první počítač. 1. vyd. Praha : Dokořán, s. ISBN TURING, Alan M. Počítacie stroje a inteligencia. In Mysel'/telo/stroj. 1. vyd. Bratislava : Bradlo, s. ISBN MAŘÍK, Vladimír; ŠTĚPÁNKOVÁ, Olga; LAŽANSKÝ, Jiří. Umělá inteligence. Vyd. 1. Praha : Academia, s. ISBN