Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Dnes žijeme v samostatném státě a jako úřední jazyk používáme češtinu. Problémy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Naše země za 1. světové války
Advertisements

Ukončení 1. světové války
11. ČEŠI A NĚMCI 12. SMĚŘUJEME K SAMOSTATNOSTI
VÝZNAMNÉ UDÁLOSTI NOVÝCH ČESKÝCH DĚJIN
I. světová válka, vznik Československa
Svět po 1. sv. válce.
Za 1.světové války v datech
Československo I
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Vznik samostatné ČSR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Vznik Československa VY_32_INOVACE_1B10.
ČSR po 1. světové válce.
Poválečný vývoj v Československu
Vznik ČSR Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
9. ročník Novověk, moderní dějiny
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
ČESKOSLOVENSKÁ REPUBLIKA MEZI VÁLKAMI
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Československo 20. let – 30. let
VY_32_INOVACE_2D.9.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
STÁTNÍ HRANICE Území státu je suchozemský prostor, vnitřní a pobřežní vody i pod nimi a vzdušný prostor nad nimi – odděleno státní hranicí.
Československá republika mezi válkami
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
ČESKOSLOVENSKÁ REPUBLIKA MEZI VÁLKAMI POLITICKÝ SYSTÉM, HRANICE, MENŠINY.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
III/2 XVI.1 9. C
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM srpen 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM září 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Poválečné.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ317 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Počátky fašismu v ČSR.
Naše vlast – Česká republika
Vznik Československa II.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Poválečné.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Vypracoval: Mgr. Běla Burkovcová Materiál: VY_32_INOVACE_31
Naše vlast - ČESKÁ REPUBLIKA
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo projektu:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa RUDOLF II. - CÍSAŘ A KRÁL Rudolf II. Rudolf II. byl veliký milovník umění. Známá.
28. ŘÍJEN ŘÍJEN 1918 – první den dějin československého státu Václavské náměstí – odpoledne vyhlášen samostatný československý stát 14. října.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa V roce 2008 začíná světová finanční a hospodářská krize. SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ.
Období „Druhé republiky“. Do konce 30. let vložilo ČSR do svého opevnění více než 10 mld. Kč Obranou linii tvořilo větších či menších pevnůstek.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Názvy částí mnoha českých měst (Pardubice,Žďár n. Sázavou, Teplice, Zlín…) EDVARD.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Názvy ulic a čtvrtí mnoha českých měst (Brno,Ústí n. Labem, Kolín, Litoměřice…)
Příprava Mnichova, mnichovská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_20_Vznik.
MENŠINY A JEJICH PRÁVA MGR. MICHAL OBLOUK. MENŠINY Menšina = dobře vymezená skupina osob, která se odlišuje od okolní „většinové“ společnosti Druhy menšin.
Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách. VY_32_INOVACE_60_První_světová_válka.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Česká republika Členění státního území ČR.
k diagnostice některých jaderné elektrárny jako
Druhá republika.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Svět po první světové válce
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
První republika Československá‏
První světová válka. Vznik československého státu.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ČESKOSLOVENSKÁ REPUBLIKA MEZI VÁLKAMI – 1. část
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Naše vlast – Česká republika
Poloha České republiky
Vznik samostatné ČSR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Mnichovský diktát.
Češi za první světové války
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Transkript prezentace:

Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Dnes žijeme v samostatném státě a jako úřední jazyk používáme češtinu. Problémy nově vzniklé ČSR Problémy nově vzniklé ČSR Jak se do současnosti promítá vznik ČSR? 28. říjen se v ČR slaví jako státní svátek. státní svátek. 28. říjen se objevuje v názvech náměstí a ulic mnoha českých měst.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Co už o tématu znám? Československo bylo vyhlášeno 28. října Jeho hranice byly vymezeny mírovými smlouvami a z nich vycházejícími rozhodnutími v rámci versailleského mírového systému. Během první světové války T. G. M., E. Beneš a M. R. Štefánik působili v zahraničí, bojovali proti R-U za vznik ČSR. Významným faktorem pro vznik ČSR se staly československé legie v Rusku, Francii, Itálii. Doma hrál důležitou roli Národní výbor, který spolupracoval se zahraničím.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Těšínsko - Těšínsko - Těšínsko, přesněji Těšínské Slezsko - část Slezska, dnes rozdělená na polské Těšínsko (o rozloze cca 1005 km2, tj. 44% území, s 81 obcemi) a české Těšínsko (cca 1277 km2, tj. 56% území, s celkem 115 obcemi). Polská část Těšínska včetně starobylého města Těšín, po němž celé Těšínsko získalo před staletími své jméno, je součástí Slezského vojvodství, česká část je součástí Moravskoslezského kraje a tvoří více než 20% jeho rozlohy (celý okres Karviná, slezské části okresů Frýdek-Místek a Ostrava-město). V obou částech Těšínska dnes žije více než půl milionu lidí. Iredenta – Iredenta – úsilí připojit území národnostní menšiny v jednom státě k sousednímu státu, obývanému týmž (zde ovšem většinovým, státotvorným) národem. Jaké si řekneme nové termíny a názvy?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Němci žijící u nás vnímali konec války a vznik ČSR jako svoji a vznik ČSR jako svoji porážku. Změnilo se jejich postavení, stali se národnostní menšinou. národnostní menšinou. V prosinci 1918 musí v pohraničí zasáhnout čs. armáda a ukončit snahy odtrhnout české území. Problémovou byla také hranice s Maďarskem. Maďaři si činili nárok na slovenské území. Nakonec ho vyklidili. Němci se pokusili o odtržení německy mluvících oblastí a o vytvoření provincií, o vytvoření provincií, které se měly připojit k Rakousku. k Rakousku. Problémem byl spor o Těšínsko s Poláky. Došlo zde k vojenským střetům. Nakonec území velmoci rozdělily velmoci rozdělily mezi oba státy. mezi oba státy. Německá iredenta - provincie: Deutschböhmen, Sudetenland, Sudetenland, Böhmerwaldgau Böhmerwaldgau a Deutschsüdmähren. a Deutschsüdmähren. Co si řekneme nového? Co si řekneme nového?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Další informace V atlase najdi a vypiš, z jakých částí se skládalo nově vzniklé Československo. Odhadni jeho rozlohu. Dnes má Česká republika necelých km². V nově vzniklém Československu žilo několik národů. V atlase najdi, jaké národy žily v nově vzniklém Československu. Vypiš národy v pořadí podle množství od nejpočetnějšího k nejméně početnému. Jak se řešily problémy s německým a také maďarským obyvatelstvem? Odpověď zformuluj pomocí svých znalostí o 2. světové válce a o výsledcích 2. světové války. Jak se změnil vztah mezi národy, které měly konflikty na počátku dějin ČSR, a jak vypadají jejich vztahy dnes?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Procvičení Procvičení Vysvětli, jakým způsobem dané pojmy souvisejí. Problémy nově vzniklé ČSR Těšínsko iredenta pohraniční provincie národnostní menšiny Němci Maďaři

Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Česky English hranice, pohraničí border hranice, pohraničí border obrana hranic border defense obrana hranic border defense Polsko Poland Polsko Poland Maďarsko Hungary Maďarsko Hungary rozloha státu area of the state rozloha státu area of the state sousední stát neighboring state sousední stát neighboring state

Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Zpětná vazba Zpětná vazba Vytvoř věty, které přinášejí informace o problémech nově vzniklé ČSR. Vytvoř věty, které přinášejí informace o problémech nově vzniklé ČSR. Použij pojmy: německé obyvatelstvo, konec 1. světové války, iredenta, Těšínsko, Polsko, Rakousko, Slovensko, Maďarsko, velmoci, národnosti.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Použité zdroje Použité zdroje publikace MANDELOVÁ, Helena a kol. Dějiny 20. století. 1. vyd. Liberec: Dialog, ISBN MANDELOVÁ, Helena a kol. Dějiny 20. století. 1. vyd. Liberec: Dialog, 2001.ISBN internet