 malé síly mezi molekulami + velké vzdálenosti,  neustálý a neuspořádaný pohyb částic,  tekuté,  rozpínavé,  stlačitelné,  nemají stálý tvar, nemají.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tlak plynu v uzavřené nádobě. Manometr
Advertisements

Vlastnosti kapalin a plynů
Zpracovala Iva Potáčková
Přetlak, podtlak, vakuum
VY_32_INOVACE_19 - ATMOSFERICKÝ TLAK
Těleso a látka Tělesa = předměty, které pozorujeme
Mechanika tekutin tekutina = látka, která teče
Mechanické vlastnosti plynů.
Těleso a látka Tělesa = předměty, které pozorujeme
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti Plynů
Tlak v kapalinách a plynech Vztlaková síla Prodění kapalin a plynů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název úlohy: 5.16 Atmosférický tlak.
Plyny Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od sebe, pohybují se v celém objemu a nepůsobí na.
Vlastnosti plynů.
Mechanické vlastnosti plynů
Tlak plynu v uzavřené nádobě
TLAK PLYNU V UZAVŘENÉ NÁDOBĚ
- jsou obsaženy v atmosféře
Do kterého čajníku se vejde více vody?
Plyny.
Mechanické vlastnosti plynů
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_HYDROSTATICKY.
Plyny.
Mechanika kapalin a plynů
Atmosféra Země, Atmosférický tlak
Autor: Mgr. Barbora Pivodová
Mechanika kapalin a plynů
Skupina(A) David Pazourek David Krýsl Jakub Tůma Magda Eva.
MECHANICKÉ VLASTNOSTI PLYNŮ ATMOSFÉRA ZEMĚ
Tlak.
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
Přetlak a podtlak Yveta Ančincová.
Kapaliny.
VLASTNOSTI KAPALIN A PLYNŮ
PLYNY Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 149, zpracovala Marie Kupková.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
MECHANICKÉ VLASTNOSTI PLYNŮ
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Mechanika tekutin Tekutiny Tekutost – vnitřní tření
PLYNY Vlastnosti látek plynných Tlak vzduchu Torricelliho pokus
PLYNY.
Mechanické vlastnosti plynů
Vytápění Atmosférický tlak. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Mechanické vlastnosti plynů. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Vlastnosti plynů Pohyb je základní vlastnost všech těles ve vesmíru. Toto tvrzení platí pro celý vesmír – pro hvězdy, planety, komety, pro celé galaxie.
Tlak v tekutinách Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Mechanické vlastnosti plynů (7. ročník) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
T LAK VZDUCHU Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Atmosférický tlak Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Atmosférický tlak AEROSTATIKA nauka o vzduchu v klidu.
Archimédův zákon pro plyny
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
19. Vztlaková síla, Archimedův zákon
Přetlak, podtlak, vakuum
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_27_FYZIKA
Vlastnosti plynů VY_32_INOVACE_36_Vlastnosti_plynu
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_14 Mechanické.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7. Vl
Atmosférický tlak atmosféra je vrstva vzduchu okolo naší Země
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.08_Tlak_v_kapalinách Datum:
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Částicová stavba látek. Vypracoval: Lukáš Karlík
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře.
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Atmosférický tlak a jeho měření.
Transkript prezentace:

 malé síly mezi molekulami + velké vzdálenosti,  neustálý a neuspořádaný pohyb částic,  tekuté,  rozpínavé,  stlačitelné,  nemají stálý tvar, nemají stálý objem

 = plynný obal Země (21% O, 78%N, 1% ostatní plyny (He, CO 2,...)  nejdůležitější plyn pro člověka je kyslík

 Vzniká tím, že horní vrstvy atmosféry působí gravitační silou na spodní vrstvy.  Značka: p a  Vzorec: p a = F:S

 Atmosférický tlak určíme pomocí hydrostatického tlaku sloupce rtuti (viz Torricelliho pokus) rtuťový tlakoměr, aneroid, barograf  Závislost: - na nadmořské výšce - čím výš, tím je tlak menší - na místních podmínkách - vlhkost, teplota, vítr, apod.

 Rtuťový tlakoměr  Aneroid  Barograf

 běžná hodnota hPa  normální tlak p n = Pa - přesně, stanoveno dohodou  Největší atmosférický tlak je u hladiny moře -> atmosférický tlak se stoupající nadmořskou výškou klesá

 - stejné jako u kapalin, tzn. síla působící svisle vzhůru  - podle Archimedova zákona Fvz = V. ρ v.g  (V... objem tělesa, g... konstanta 10N/kg)  ρ v = 1,29 kg/m 3 je hustota vzduchu

 menší než p = podtlak  stejný jako p a  větší než p a = přetlak  Měření: kapalinový, deformační manometr

 Injekční stříkačka › Ucpeme a zmáčkneme › Tlak ve stříkačce je větší než atmosférický › Píst se pohybuje zpět ->dokud se tlaky nevyrovnají Příklady z praxe: V bombičkách na výrobu domácí sodovky je přetlak CO 2, na výrobu šlehačky oxidu dusného, potápěči v ocelových lahvích.

 Injekční stříkačka – píst je dole, přiložím prst a táhnu -> tlak zředěného vzduchu je menší než atmosférický -> píst se vrací dokud se tlaky nevyrovnají.  Příklady z praxe: › Zvon (čištění odpadu), › Gumové přísavky – hladká dlaždice )háčky na ručníky) › Pumpy

 Atmosféra, atmosférický tlak, měření a změny atmosférického tlaku, vztlaková síla, tlak plynu v uzavřené nádobě

 Mezi vlastnosti plynů patří __________. A) vlastní objem C) tvrdost B) nestlačitelnost D) rozpínavost  Nejvyšší atmosférický tlak je __________ A) u země C) v Himaláji B ) u hladiny moře D) na dně moře

 Běžná hodnota atmosférického tlaku je __________. A) asi 1000 kPa C) asi 100 Pa B) asi 100 hPa D) asi 1000 hPa  Je-li v nádobě tlak menší než v okolí říkáme, že jde o__________ A) Podtlak C) výtlak B) Přetlak D) nátlak

 Zařízení na měření tlaku v uzavřené nádobě se jmenuje __________ A) Aneroid C) deformační tlakoměr B) Barometr D) manometr

1.D Mezi vlastnosti plynů patří rozpínavost. 2.B Nejvyšší atmosférický tlak je u hladiny moře. 3.D Běžná hodnot a atmosférického tlaku je asi 1000 hPa. 4.A Je-li v nádobě tlak menší než v okolí říkáme, že jde o podtlak. 5.D Zařízení na měření tlaku v uzavřené nádobě se jmenuje manometr.

 Fyzika pro 7. ročník Základní školy, Prometheus 2001, str