Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu:VY_32_INOVACE_05-05_Doba kamenná - prezentace Autor:Mgr. Lucie Holíková Ročník:6. Datum vytvoření:
Vzdělávací oblast:Člověk a společnost Tematická oblast:Dějepis pro 6. ročník Předmět:Dějepis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Formou otázek procvičuje základní znalosti žáků o době kamenné. Lze hrát se třídou rozdělenou na dva týmy, které si na střídačku volí otázky (viz str. 4 prezentace). Klíčová slova:Doba kamenná, paleolit, mezolit, neolit, eneolit, hra Druh učebního materiálu:Prezentace - hra
Doba kamenná OPAKOVÁNÍ
Zvol si otázku a odpověz: Otázka č. 1 Otázka č. 2 Otázka č. 3 Otázka č. 4 Otázka č. 5 Otázka č. 6 Otázka č. 7 Otázka č. 8 Otázka č. 9 Otázka č. 10 Otázka č. 11 Otázka č. 12 Otázka č. 13 Otázka č. 14 Otázka č. 15 Otázka č. 16
1. Na jaká čtyři období dělíme dobu kamennou? PALEOLITStarší doba kamenná MEZOLITStřední doba kamenná NEOLITMladší doba kamenná ENEOLITPozdní doba kamenná ZPĚT ODPOVĚĎ
2. Ve kterém období doby kamenné proběhl evoluční vývoj člověka? V paleolitu – starší době kamenné. ZPĚT ODPOVĚĎ
3. Jak se živili lidé v PALEOLITU? muži - lov, rybolov ženy - sběr - bobule, hlízy, lesní plody, ptačí vejce ZPĚT ODPOVĚĎ
4. V období PALEOLITU vznikala osídlení i na našem území. Jmenuj alespoň 2 nejstarší osídlení u nás: u Prahy, Berouna, Brna, v Dolních Věstonicích ZPĚT ODPOVĚĎ
5. Jak se nazývá nejslavnější soška z doby kamenné, která byla na našem území nalezena? Věstonická Venuše ZPĚT ODPOVĚĎ
6. V období PALEOLITU docházelo ke střídání chladnějších a teplejších období. Jak tato období nazýváme? doby ledové a meziledové ZPĚT ODPOVĚĎ
7. Po skončení poslední doby ledové přichází období zvané MEZOLIT. Jak se změnila fauna a flóra? - zalesňování krajiny (bříza, borovice, dub…) - velká zvěř vyhynula (mamut), jiná se stěhovala na sever (sob, los) - lidé lovili zvěř dnešního typu (jelen, srnec, divoké prase, …) ZPĚT ODPOVĚĎ
8. Co označujeme pojmem „NEOLITICKÁ REVOLUCE“? Přechod od lovu a sběru k chovu zvířat a pěstování zemědělských plodin – tedy k zemědělství. ZPĚT ODPOVĚĎ
9. V období NEOLITU vznikají první domy a vesnice. a)Kdo obýval takový neolitický dům? b)Kdo stál v čele vesnice? a) příbuzné rodiny - rodová občina b) stařešina ZPĚT ODPOVĚĎ
10. Z čeho se stavěly domy v NEOLITU? Domy tvořily kůly propletené proutím a omazané hlínou. Střecha byla pokryta rákosem nebo slámou. ZPĚT ODPOVĚĎ
11. V ENEOLITU vznikaly nejstarší státní útvary. Které to byly? Jmenuj 4. Egypt, Mezopotámie, Indie, Čína ZPĚT ODPOVĚĎ
12. Na konci doby kamenné, v ENEOLITU, začali lidé poprvé k výrobě nástrojů a šperků používat kov načervenalé barvy. Který? měď ZPĚT ODPOVĚĎ
13. V ENEOLITU byly objeveny nové vynálezy, které usnadňovaly především práci v zemědělství? Jmenuj 3. dřevěné oradlo tažené dobytčaty kolo vůz ZPĚT ODPOVĚĎ
14. V ENEOLITU začaly vznikat nové typy domů, které nahrazovaly dřívější dlouhé neolitické domy. Jaké 2 typy domů znáš? zemnice a polozemnice ZPĚT ODPOVĚĎ
15. Vysvětli 2 spolu související pojmy: a)nadprodukce v zemědělství b)dělba práce a) Lidé již byli schopni vypěstovat více obilí, než bylo třeba. b) Vznikla vrstva zemědělců, řemeslníků a obchodníků. ZPĚT ODPOVĚĎ
16. V době kamenné lidé uctívali nejdříve bohyni Matku, později tzv. ………………… božstva. Doplň název a uveď příklady. ZPĚT ODPOVĚĎ Přírodní božstva (např. Měsíc, Slunce, hrom, déšť…)
Použité zdroje: Vlastní tvorba