Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _06 Osobnosti národního obrození Téma: Dějepis 8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Národní obrození 1 Dějepis 2. stupeň
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
České národní obrození
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
České národní obrození
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Josef Kajetán Tyl
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
Národní obrození.
Josef Kajetán Tyl Vojtěch šimon.
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Etapy českého národního obrození
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
České národní obrození
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Divadlo v době národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
Osobnosti divadla Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Literatura národní obrození: I. fáze Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
České země ve 2. polovině 18. století
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Národní obrození Kateřina čížková.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
3. Fáze Národního obrození
70.léta 18.století - pol. 19.století
Národní obrození Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník:
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Leden 2012 Ročník 8
Národní obrození 5. ročník
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
České národní obrození
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Národní obrození Zdroje NO: Myšlenky osvícenství.
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
České národní obrození
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _06 Osobnosti národního obrození Téma: Dějepis 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

Mgr. Lenka Kudrnová

1. Fáze obranná 1775 – 1805 * soustředění na obranu českého jazyka * počátky divadla, básnictví a žurnalistiky * mezi nejvýznamnější osobnosti patří historikové (G. Dobner, F. M. Pelcl), jazykovědci (J. Dobrovský) a vydavatel V. M. Kramerius

2. Fáze ofenzivní 1805 – 1830 * je obdobím pravé vlastenecké agitace * mezi nejvýznamnější osobnosti této fáze patří divadelníci (V. K. Klicpera, J. K. Tyl, M. Kopecký), jazykovědec (J. Jungmann), historikové (F. Palacký, P. J. Šafařík) a básníci (J. Kollár, F. L. Čelakovský) 3. Fáze vyvrcholení obrozeneckých snah 1830 – 48 * období revoluce * obrození je již celonárodním hnutím * autoři tvořící v této době (např. B. Němcová, K. J. Erben a další)

* historik, propagátor kritické metody, zakladatel moderního dějepisectví * piaristický mnich * vystudoval filosofii, teologii a právo * podrobil kritice Hájkovu kroniku – odhalil mnoho nesmyslů i lží * věnoval se sepsání českého a moravského listinného pramenného materiálu i nejstarším českým dějinám

* spisovatel, historik a jazykovědec * byl vychovatelem hrabat ze Šternberka i u Nosticů * spolupracoval a přátelil se s J. Dobrovským a V. M. Krameriem * Nová kronika česká – stala se vzorem pro národní buditele, zpřístupnila historické poznání široké veřejnosti * Císař Karel IV., král český – (psáno německy) dvousvazková monografie

* kněz, jezuita, jazykovědec a historik * zakladatel slavistiky * je považován za vzor kriticky důsledného, racionálního osvícenského vědce * nepsal česky a nevěřil v budoucnost českého jazyka * je mu přezdíváno „modrý abbé“ * nejdůležitějším dílem je Zevrubná mluvnice jazyka českého * miloval archeologii, sám se účastnil výzkumu žárových hrobů

* spisovatel, nakladatel a novinář * první české noviny začal vydávat v roce 1789 (Pražské poštovské noviny) * nejznámější jsou „Krameriovy c. k. vlastenecké noviny“ – vydávány od 1789, mezi hlavní rubriky patřily úřední vyhlášky, oznámení, vojenské zahraniční a domácí zprávy, novinky z literatury a divadla, cenzura způsobila jejich úpadek * založil Českou expedici – první ryze české nakladatelství

* dramatik, novinář a spisovatel * založil Květy, vydával časopis Vlastimil, Pražského Posla a pokusil se založit Selské noviny * působil ve Stavovském divadle i u několika hereckých společností * žil v manželském trojúhelníku – spolu s manželkou s nimi žila i její sestra(zplodil s ní 7 dětí) * psal většinou divadelní hry – dramata, báchorky i obrazy ze života lidí (dodnes se hrají) – např. Strakonický dudák, Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka, Jan Hus

* spisovatel a dramatik * je považován za prvního skutečného dramatika národního obrození * napsal celkem 57 divadelních her – od historických dramat, rytířských her, přes frašky, komedie až k hrám ze současnosti * dodnes jsou známy např. Divotvorný klobouk, Hadrián z Římsů, Rohovín Čtverrohý

* jazykovědec, spisovatel a překladatel * snažil se položit teoretické základy českému jazyku, byl vůdčí osobností tzv. 2. generace obrozenců * zasloužil se o založení prvního českého vědeckého časopisu Krok * pětidílný slovník Česko-německý ( hesel) * chtěl sestavit první českou encyklopedii * je autorem první české romance – Oldřich a Božena * překládal z němčiny, angličtiny a francouzštiny

* historik, politik a spisovatel, organizátor společenského a kulturního života * zakladatel moderního českého dějepisectví, má přezdívku Otec národa * ovládal 10 jazyků – latinu, řečtinu, němčinu, češtinu, maďarštinu, portugalštinu, angličtinu, francouzštinu, italštinu, ruštinu a staroslověnštinu * byl zaměstnán v archivu Šternberků, vydával muzejní časopisy, stal se oficiálním stavovským historiografem

* podílel se na založení Matice české * byl významným českým liberálem, byl předsedou Slovanského sjezdu v Praze (1848), později se stal staročechem * byl austroslavistou – chtěl aby se Rakousko přeměnilo ve federaci rovnoprávných národů * zasloužil se o založení Národního divadla * jeho nejdůležitějším dílem jsou Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě (5. dílů) – smyslem českých dějin vidí vzájemné střetávání se a ovlivňování českého a německého národa

* spisovatel, slavista, literární historik, etnograf a jazykovědec * vedl redakci časopisu Muzejník, vydával časopis Světozor, byl cenzorem knih * v posledních letech života trpěl depresemi, pokusil se spáchat sebevraždu skokem do Vltavy * Slovanské starožitnosti – odborné dílo pojednávající o slovanské historii a literatuře

* loutkový divadelník * byl synem loutkáře, vyučil se hodinářem, z vojny se vrátil jako vojenský invalida a začal se zabývat obchodem (knoflíky, velbloudí srst) * v té době už začal provozovat loutkářství, představení se hrály v jeho domácnosti * měl 15 dětí, tři synové pokračovali v loutkářské tradici * hlavními tématy je Faust, český Honza a čerti * je označován za patriarchu českého loutkářství

1. V průběhu výkladu byly použity mnohé pojmy. Umíš je vysvětlit? agitace, monografie, slavistika, romance (jako literární útvar), historiograf, liberál, austroslavismus, etnograf, cenzura 2. Vzpomeň si, jak členíme národní obrození, Ke každé z fází přidej alespoň 1 osobnost. 3. K čemu sloužila Matice česká?

F. M. Pelcl Zevrubná mluvnice J. Dobrovský Dějiny národa českého F. Palacký Slovanské starožitnosti P. J. Šafařík pětidílný slovník J. Jungmann J. K. Tyl Strakonický dudák Nová kronika česká

AutorMgr. Lenka Kudrnová Vytvořeno dne Odpilotováno dneve třídě Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborOsobnosti národního obrození TémaDějepis 8. ročník Klíčová slovaG. Dobner, F. M. Pelcl, J. Dobrovský, V. M. Kramerius, V. K. Klicpera, J. K. Tyl, M. Kopecký, J. Jungmann, F. Palacký, P. J. Šafařík,

ANOTACE Výkladový materiál obsahově rozvíjející učebnici dějepisu pro 8. ročník. Časová dotace cca 40 min. Materiál obsahuje několik opakovacích otázek a závěrečnou spojovačku. Otázky většinou neobsahují řešení. Odpověď na některé otázky vyžaduje použití internetu či jiných zdrojů informací. Tento výkladový materiál posiluje mezipředmětové vztahy a dá se jej využít i v hodinách českého jazyka. POUŽITÉ ZDROJE Vlastní tvorba. Zdroje obrazového materiálu: _Josef_Kajet%C3%A1n_Tyl.jpg/250px-Jan_Vil%C3%ADmek_-_Josef_Kajet%C3%A1n_Tyl.jpg Josef_Jungmann_CT.jpg otevřená galerie