Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 10. 2. 2013 Název:VY_32_INOVACE_06C_14_Regulace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metabolismus sacharidů. hlavní složkou výživy –obilniny, rýže, kukuřice, brambory... zdroj energie stavební funkce (nukleotidy, koenzymy,glykolipidy…)
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_02_PC_a_zdraví TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Rostlinná buňka. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV:VY_32_INOVACE_06C_07_Aminokyseliny TEMA:VY_32_INOVACE_06C_Organická.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_14_Internet1 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE ČÍSLO.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_15_Sítě_internet2 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Minerální výživa rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Kobrová Název: VY_32_Inovace_2A_01_Geometrické tvary.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Metabolické přeměny sacharidů – glykolýza
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_06C_15_Metabolismus.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Barva světla, šíření světla a stín
Glykolýza Glukoneogeneze
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Autor: Stejskalová Hana
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_15_Klepítkatci.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Teplota – souhrnná cvičení II.
Název prezentace (DUMu):
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Hormonální regulace glykémie
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Metabolismus pentóz, glykogenu, fruktózy a galaktózy
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Žlázy s vnitřní sekrecí
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_06C_14_Regulace metabolismu sacharidů Téma:BIOCHEMIE Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci pro 4. ročník čtyřletého gymnázia (nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií) k tématu „Regulace metabolismu sacharidů“. Vhodné je i zařazení do biochemického semináře vzhledem k vyššímu obsahu rozšiřujícího učiva. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. V uzavřených položkách žáci zaškrtávají v nabídce odpovědí interaktivním perem, na otevřené položky odpovídají ústně. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Součástí DUM je pracovní list / test, který lze využít k domácí přípravě, samostatné práci nebo k ověřování znalostí žáků. Je přiloženo autorské řešení. Jsou zde realizovány mezipředmětové vztahy s biologií. Materiál je určen k interaktivní výuce. Tento materiál navazuje na výkladové prezentace (+ test) VY_32_INOVACE_06C_11_Metabolismus sacharidů, glykolýza VY_32_INOVACE_06C_12_Kvašení. VY_32_INOVACE_06C_13_Citrátový cyklus Použité zdroje jsou uvedeny v seznamu citací na konci prezentace.

REGULACE METABOLISMU SACHARIDŮ

1)GLYKOLÝZA: a)systém HEXOKINÁZA / GLUKOKINÁZA -hexokináza: -ve všech tkáních -rychle se doplňuje -uplatňuje se při nižších konc. Glc -(inhibuje ji Glc-6-P) -glukokináza: -jen v játrech -při vyšších konc. Glc (po jídle → sníží glykémii) -(inhibuje ji Fru-6-P, nereaguje na Glc-6-P) Katalyzuje 1. krok glykolýzy = fosforylaci glukózy

b) 6-FOSFOFRUKTOKINÁZA = hlavní regulační enzym glykolýzy c) PYRUVÁTKINÁZA - reguluje rychlost vzniku pyruvátu (katalyzuje 3. (z 10) dílčích kroků glykolýzy – fosforylaci fruktózy vzniklé v kroku 2) Poslední (10) krok glykolýzy Pozn.: všech 10 kroků glykolýzy enzymaticky katalyzováno, uvedeny pouze nejvýznamnější regulační mechanismy

VLIV HORMONŮ NA GLYKOLÝZU - INZULIN: -stimulace tvorby glykogenu z Glc (stimuluje hexokinázu, glukokinázu), inhibice rozkladu glykogenu -snižuje hladinu Glc -GLUKAGON: -působí opačně – inhibuje syntézu + aktivuje rozklad glykogenu -zvyšuje hladinu Glc -podobně působí ADRENALIN -hladinu Glc ovlivňuje i KORTISOL

METABOLISMUS GLYKOGENU: -degradace: -glykogenfosforyláza -syntéza: -glykogensyntáza -hormony: -inzulin (↑ glykogen), glukagon, adrenalin (↓ glykogen) -nutnost Ca 2+

GLUKONEOGENEZE = syntéza Glc -jen v játrech (více) a ledvinách (méně) -formálně – opak glykolýzy, ale jiné mechanismy (opaku glykolýzy brání TD bariéry) -regulační enzymy: -pyruvátkarboxyláza -fosfoenolpyruvátkarboxykináza -fruktóza-1,6-bisfosfatáza -glukóza-6-fosfatáza -hormony: glukagon, kortizol (oba stimulace) ↑ při dlouhodobém hladovění

PENTÓZOVÝ CYKLUS -katabolická dráha Glc -cílem není zisk ATP, ale syntéza pentóz = ribóza-5-P pro tvorbu nukleotidů a NK -v cytoplazmě buněk – játra, kůra nadledvin, vaječníky, varlata, mléčná žláza, erytrocyty -regulace: glukóza-6-fosfátdehydrogenáza Hlavně v tkáních tvořících mastné kyseliny

OTÁZKY 1) Jednoduše popište antagonistický vliv glukagonu a inzulinu na metabolismus sacharidů. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 2) Hlavní regulační enzym glykolýzy je: a) pyruvátdekarboxyláza b) 6-fosfofruktokináza c) hexokináza d) pyruvátkináza SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 3) Pentózový cyklus slouží k: a) syntéze ATP b) syntéze nukleových kyselin c) syntéze ribóza-5-P d) syntéze fruktózy SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 4) Interaktivním perem spojte metabolický děj s enzymem, který jej reguluje: -GLUKOKINÁZA -GLUKÓZA-6- FOSFÁTDEHYDROGENÁZA -GLYKOGENSYNTÁZA -PYRUVÁTKARBOXYLÁZA -PENTÓZOVÝ CYKLUS -GLYKOLÝZA -GLUKONEOGENEZE -TVORBA GLYKOGENU SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 5) Kde probíhá a k čemu slouží glukoneogeneze? Pro neprobíhá přesně opačným mechanismem než glykolýza, jejímž je formálním opakem? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1)Inzulin stimuluje tvorbu glykogenu z Glc (snižuje hladinu Glc), inhibuje rozklad glykogenu (glykogenolýzu). Glukagon stimuluje glykogenolýzu (zvyšuje hladinu Glc), inhibuje tvorbu glykogenu. Též stimuluje tvorbu Glc glukoneogenezí v játrech. ZPĚT:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 2) Hlavní regulační enzym glykolýzy je: a) pyruvátdekarboxyláza b) 6-fosfofruktokináza c) hexokináza d) pyruvátkináza ZPĚT:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Pentózový cyklus slouží k: a) syntéze ATP b) syntéze nukleových kyselin c) syntéze ribóza-5-P d) syntéze fruktózy ZPĚT:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) Interaktivním perem spojte metabolický děj s enzymem, který jej reguluje: -GLUKOKINÁZA -GLUKÓZA-6- FOSFÁTDEHYDROGENÁZA -GLYKOGENSYNTÁZA -PYRUVÁTKARBOXYLÁZA -PENTÓZOVÝ CYKLUS -GLYKOLÝZA -GLUKONEOGENEZE -TVORBA GLYKOGENU ZPĚT:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 5) Glukoenogeneze je syntéza Glc, probíhá přednostně v játrech, v menší míře v ledvinách, zejména při dlouhodobém hladovění organismu. Je formálním opakem glykolýzy, přesně opačným mechanismem nemůže probíhat kvůli termodynamickým bariérám (nepříznivé hodnoty ΔG). ZPĚT:

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: BIOCHEMIE – REGULACE METABOLISMU SACHARIDŮ 1)Vyberte správné tvrzení: a. Hexokináza se uplatňuje spíše při nižších koncentracích glukózy. b. Hexokináza je přítomna pouze v jaterní tkáni. c. Hexokináza je inhibována zvýšenou koncentrací glukóza-6-P. d. Hladina hexokinázy se doplňuje velmi pozvolna. 2) Pyruvátkináza se uplatňuje v procesu: a. glykolýzy b. oxidativní dekarboxylace pyruvátu c. v prvním kroku citrátového cyklu (syntéza citrátu) d. ani jedna z uvedených možností není správně 3) Inzulin: a. snižuje hladinu glukózy b. zvyšuje hladinu glukózy c. na hladinu glukózy nemá vliv d. je antagonistou glukagonu 4) Rozklad glykogenu na glukóza-1-P katalyzuje: a. glykogensyntáza b. glykogenfosforyláza c. glukóza-6-fosfatáza d. hexokináza

5) Pentózový cyklus: a. slouží primárně k syntéze ATP b. slouží k syntéze glykogenu c. slouží k tvorbě glukóza-1-P z glykogenu d. slouží k tvorbě ribóza-5-P 6) Glukoneogeneze: a. probíhá ve všech tkáních b. probíhá přednostně v játrech, méně v ledvinách c. probíhá přednostně v ledvinách, méně v játrech d. probíhá ve všech tkáních s výjimkou jaterní a ledvinové tkáně 7) Syntéza glykogenu je podporována: a. glukagonem b. inzulinem c. adrenalinem d. žádná z uvedených možností není správně 8) Hlavním regulačním enzymem glykolýzy je enzym katalyzující třetí krok v mechanismu glykolýzy. Jedná se o: a. pyruvátdekarboxylázu b. pyruvátkinázu c. 6-fosfofruktokinázu d. glykogensyntázu

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ 1)Vyberte správné tvrzení: a. Hexokináza se uplatňuje spíše při nižších koncentracích glukózy. b. Hexokináza je přítomna pouze v jaterní tkáni. c. Hexokináza je inhibována zvýšenou koncentrací glukóza-6-P. d. Hladina hexokinázy se doplňuje velmi pozvolna. 2) Pyruvátkináza se uplatňuje v procesu: a. glykolýzy b. oxidativní dekarboxylace pyruvátu c. v prvním kroku citrátového cyklu (syntéza citrátu) d. ani jedna z uvedených možností není správně 3) Inzulin: a. snižuje hladinu glukózy b. zvyšuje hladinu glukózy c. na hladinu glukózy nemá vliv d. je antagonistou glukagonu 4) Rozklad glykogenu na glukóza-1-P katalyzuje: a. glykogensyntáza b. glykogenfosforyláza c. glukóza-6-fosfatáza d. hexokináza

5) Pentózový cyklus: a. slouží primárně k syntéze ATP b. slouží k syntéze glykogenu c. slouží k tvorbě glukóza-1-P z glykogenu d. slouží k tvorbě ribóza-5-P 6) Glukoneogeneze: a. probíhá ve všech tkáních b. probíhá přednostně v játrech, méně v ledvinách c. probíhá přednostně v ledvinách, méně v játrech d. probíhá ve všech tkáních s výjimkou jaterní a ledvinové tkáně 7) Syntéza glykogenu je podporována: a. glukagonem b. inzulinem c. adrenalinem d. žádná z uvedených možností není správně 8) Hlavním regulačním enzymem glykolýzy je enzym katalyzující třetí krok v mechanismu glykolýzy. Jedná se o: a. pyruvátdekarboxylázu b. pyruvátkinázu c. 6-fosfofruktokinázu d. glykogensyntázu

Literatura: VODRÁŽKA, Zdeněk. Biochemie. 2. vydání.Praha: Academia, 1999, ISBN ABERTS, Bruce; BRAY, Dennis; JOHNSON, Alexander a kol. Základy buněčné biologie - úvod do molekulární biologie buňky. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 1998, ISBN ČÁRSKY, Jozef; KOPŘIVA, Jaroslav a kol. Chemie pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN, 1986, ISBN LEDVINA, Miroslav a kol. Biochemie pro studující medicíny. I. díl. 2. vydání. Praha : Karolinum, 2009, ISBN