Podstatná jména. Co jsou podstatná jména? Podstatná jména: ● názvy osob, zvířat, věcí ● vlastností, jevů, činností, vztahů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Advertisements

PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Lenka Venclová Podstatná jména NÍŽE UVEDENÁ POUŽIJ VE VĚTÁCH TAK, ABY JEDNOU BYLA VE VÝZNAMU ABSTRAKTNÍM KONKRÉTNÍM PSANÍ CESTA.
PODSTATNÁ JMÉNA.
Podstatná jména Mluvnické kategorie; konkrétní a abstraktní
Druhy podstatných jmen
Podstatná jména Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.14 Anotace: Prezentace je zaměřena na dělení podstatných jmen. Obsahuje dělení podstatných jmen na konkrétní a abstraktní a pomnožná,
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
PODSTATNÁ JMÉNA ( ČESKÝ JAZYK - 8. ROČNÍK )
Zpracovala Mgr.Jindra Chejnová,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PODSTATNÁ JMÉNA EU-OP VK- III/2 ICT DUM 441, zpracovala Petra Šmídová.
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková a abstrakta
Opakujeme na pololetní prověrku
Podstatná jména - opakování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Podstatná jména.
DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
VY_12_INOVACE_06_DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_012_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Český jazyk Vzor stavení Mgr. Renáta Slámová ZŠ Jenišovice
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Za předpokladu použití psacích potřeb
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
PODSTATNÁ JMÉNA Eva Velanová
BUĎTE POZORNÍ, AŤ SI TOHO ZAPAMATUJETE CO NEJVÍC..
Podstatná jména OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U Co jsou podstatná jména?
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Podstatná jména Napiš, co vidíš na obrázku.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Podstatná jména látková. Látková podstatná jména mají zpravidla jen tvary jednotného čísla a označují se jimi jak část, tak i celek, tedy látku samu bez.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Podstatná jména konkrétní, abstraktní, hromadná, pomnožná, látková
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
Příprava na pololetní prověrku z ČJ - mluvnice
Podstatná jména Co už umíme?
VY_32_INOVACE_Sib_I_13 Podstatná jména
Podstatná jména Výkladová prezentace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Životnost podstatných jmen
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.16 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.16_treti_ctvrtletni_pisemna_prace.
Rod a číslo podstatných jmen
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková, abstraktní, konkrétní
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Co jsou to podstatná jména?
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Název školy:ZÁKLADNÍ ŠKOLA NOVÝ KOSTEL,OKRES CHEB
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Šablona 32 VY_32_INOVACE_16_24_Podstatná jména
PODSTATNÁ JMÉNA III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Příprava na PP ČJ – 6. třída
PODSTATNÁ JMÉNA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR : Mgr. Jana Christenová
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

Podstatná jména

Co jsou podstatná jména?

Podstatná jména: ● názvy osob, zvířat, věcí ● vlastností, jevů, činností, vztahů

Co určujeme u podstatných jmen? (tzn. jaké mluvnické kategorie mají podst. jména?)

U podst. jmen určujeme: ● rod ● číslo ● pád ● vzor

Najdi podst. jména a urči jejich mluv. kategorie: Zdvořilým pozdravem projevujeme znalost slušného chování.

pozdravem – r. m., než., č. j., p. 7., vz. hrad znalost – r. ž., č. j., p. 4., vz. kost chování – r. stř., č. j., p. 2., vz. stavení

odvaha láska Jak se liší tato podst. jm.?

pes, brýle – konkrétní odvaha, láska - abstraktní

Rozliš podstatná jména konkrétní a abstraktní: bída, stůl, ozvěna, slon, netopýr, krása, šroubovák, žák, chytrost, plavání, mrkev, vděk, kniha, strom

konkrétní stůl, slon, netopýr, šroubovák, žák, mrkev, kniha, strom abstraktní bída,ozvěna, krása, chytrost, plavání, vděk,

Porovnej vyznačená podst. jména: K Vánocům jsem dostala nové horské kolo. O vítězství rozhodlo až třetí kolo soutěže.

K Vánocům jsem dostala nové horské kolo. bicykl - konkrétní podst. jm. O vítězství rozhodlo až třetí kolo soutěže. etapa – abstrakt. podst. jm.

Utvoř další dvojice vět s konkr. a abstr. podst. jmény: psaní, krmení, cesta, pohled

Babička mi z lázní poslala dlouhé psaní. dopis - konkrétní podst. jm. V první třídě mě bavil předmět psaní. předmět, činnost – abstr. podst. jm.

Koupil jsem novou krabici krmení pro kanárka. zrní, ptačí zob - konkrétní podst. jm. Návštěvníky ZOO nejvíc zaujalo krmení lachtanů. činnost – abstr. podst. jm.

K rozhledně vedla široká lesní cesta. silnice, pěšina - konkrétní podst. jm. Cesta vlakem nám vůbec neubíhala. cestování, činnost – abstr. podst. jm.

Z každého místa jsme domů poslali pohled. pohlednice - konkrétní podst. jm. Z vrcholku byl krásný pohled do údolí řeky. výhled, jev – abstr. podst. jm.

Urči číslo u následujících podst. jmen: housle loďstvo sůl

Urči číslo u následujících podst. jmen: housle loďstvo sůl ty to ta č. mn. č. j. č. j.

Pomnožná podst. jména Pomnožná podst. jména - ● př. housle, dveře, Hradčany ● tvar čísla množného ● označují i jednu věc ● při skloňování jen koncovky množ. čísla (s houslemi)

Hromadná podst. jména Hromadná podst. jména - ● př. zrní, křoví, loďstvo, hmyz ● tvar čísla jednotného ● více věcí stejného druhu ● koncovky -í, -oví, -stvo, ● -ctvo

Látková podst. jména Látková podst. jména - ● př. sůl, voda, káva, dřevo př. sůl, voda, káva, dřevo ● tvar čísla jednotného tvar čísla jednotného ● látka bez ohledu na látka bez ohledu na ● množství množství

Rozliš podst. jména na pomnožná, hromadná a látková: ústa, zlato, uhlí, ptactvo, Velikonoce, včelstvo, brýle, mléko, kamna, kalhoty, mouka, vojsko

Pomnožná podst. jména: ústa, Velikonoce, brýle, kamna, kalhoty,

Hromadná podst. jména: uhlí, ptactvo, včelstvo, vojsko

Látková podst. jména: zlato, mléko, mouka

Nahraď zvýrazněná podst. jm. jmény hromadnými: a) O tom rozhodnou sami obyvatelé.

b) Kdy necháme odvézt ty kameny? c) Uschlé keře musíme vysekat.

d) Pojedeme na výstavu vojenských lodí. e) Nastoupili proti sobě žáci ZŠ Slunečná a ZŠ Rolní.

Řešení: a) obyvatelstvo b) kamení c) křoví d) loďstvo e) žactvo

Prezentaci vytvořila: Mgr. Alena Bujáčková SPŠ Uherský Brod Vložené fotografie převzaty z: OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U-1-001