VY_32_INOVACE_1_ 1_1.  ojedinělé humanistické projevy – již za vlády Karla IV. x nemají charakter programu  humanistické myšlenky v literární tvorbě.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nástup Habsburků na český trůn
Advertisements

HABSBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
ČESKÁ RENESANČNÍ LITERATURA
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Český humanismus a renezance
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Česká kultura v 16. století renesance
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Anotace Žák se seznámí s obsahem Bible …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Pojmenuje význam bible. Je schopen správně přiřadit významné.
RENESANCE A HUMANISMUS
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
České země za třicetileté války
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.18 Anotace: Prezentace se zaměřuje na středověkou českou literatury a dobu husitskou. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Renesance a humanismus v Itálii
Ve znamení gotického slohu
Renesance a humanismus
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Česky psaná literatura
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Česká renesance Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
České země v době předbělohorské
Česká renesanční a humanistická literatura
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Přínos české kultury 1. část.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Karel Havlíček Borovský
Český jazyk a literatura
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Literatura doby pobělohorské Mgr. Ludmila Růžičková.
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Renesance a humanismus v Čechách
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
FILIP I. SLIČNÝ Španělský král KAREL V. Španělský král FERDINAND I. Český král „Říše, nad kterou slunce nezapadá“ Maxmilian II. RUDOLF II. Český král.
 20.léta 16. století- 70. léta 16. století – humanistické myšlenky rozšířeny- průnik do obecného společenského podvědomí→ období ZOBECNĚNÉHO HUMANISMU.
Humanismus a renesance v české literatuře. Období: 70. léta 15. století – 20. léta 17. století.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_17.
ČESKÁ KULTURA NA POČÁTKU NOVOVĚKU. 15. stol. – pozdní (vladislavská) gotika 16. stol. – v Čechách se začíná rozvíjet renesance (české země bylo dlouho.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední.
VY_32_INOVACE_10_1_1.  ojedinělé humanistické projevy – již za vlády Karla IV. x nemají charakter programu  humanistický program s vazbou na evropskou.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.11_lidska_prava _II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍNSKÁ FILOSOFIE I Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 LITERATURA HUSITSKÉHO OBDOBÍ
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09
Středověk – Jagellonci
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_10
Digitální učební materiál
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_271_ČJ8
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_1_ 1_1

 ojedinělé humanistické projevy – již za vlády Karla IV. x nemají charakter programu  humanistické myšlenky v literární tvorbě -až od doby vlády Jiřího z Poděbrad ( , čes. králem – 1458)  skutečný rozvoj až za Jagellonců (1471 – 1526) a vlády Habsburků (zjm. Rudolfa II. → císař římský a král český, sídlo- Praha)  období renesančního humanismu v Čechách: 15. století – 20. léta 17.století (bitva na Bílé hoře → rekatolizace,baroko)  charakteristika společenské situace- zápas šlechty a měst o hospodářská a politická privilegia (vláda Jagellonců-od 1471, Habsburků-od 1526), značný vliv názorových střetů různých náboženských skupin Počátky humanismu v české literatuře

 kulturní život – výrazný vliv měšťanstva → úsilí o rozvoj naučné literatury v národ. jazycích → důraz též na estetickou funkci literatury  Jednotlivá období renesančního humanismu: 1.raný → 70. léta 15.stol. – 20. léta 16. stol. literární tvorba – 2 proudy: latinský, český-program národ. h. 2. Zobecněný → 20. léta 16. stol léta 16. stol., myšlenky humanismu do širšího povědomí, velký rozvoj česky psané naukové lit., literatura zábavná, činnost Jana Blahoslava (JB) 3.Popularizovaný → 70. léta 16. stol. – 20.léta 17. stol. česky psaná literatura - nejpočetnější, vysoká úroveň → Daniel Adam z Veleslavína, latinsky psaná díla → značný vliv manýrismu

Rané období 70. léta 15.stol. – 20. léta 16. stol.  ! nejvíce se angažuje latinsky píšící česká šlechta a duchovní  1. projevem = DIALOG-latinský psaný list Jan z Rabštejna ( ), katol.duchovní. Forma dopisu- vyjádřena základ. humanistická myšlenka → právo lidí na růz. názory ve vztahu k moci světské i duchovní (01- ke kterým dobovým problémům se autor vyjadřuje, víme-li, že pracoval ve službách Jiřího z Poděbrad?)  formuje se program národního humanismu  Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic (1461 – 1510),duchovní, dvořan Vlad. Jagellonského, cenná soukromá knihovna, tvorba: O lidské bídě, Žaloba k sv. Václavu, Elegie na smrt císaře Karla, Óda na Karlovy Vary aj.

 skupina latinsky píšících básníků – sborníky: Směs básní  Augustin Olomoucký – Obrana básnictví  Jan Dubravius Česky psaná literatura  Viktorin Kornel ze Všehrd ( ) – úředník zemského soudu, člen latin.kroužku Bohuslava Hasištejnského. Brzký rozkol s latinsky píšícími autory. Dílo: Knihy devatery - čerpá z praxe, výklad práv. zvyklostí, polemika s právní svévolí šlechty. Pouze v rukopise. Důležité → překlady: Knihy o napravení padlého od Jana Zlatoústého – předmluva spisu = program národního humanismu (02-kdo byl Jan Zlatoústý?)

 Řehoř Hrubý z Jelení ( ) – překlad Chvály bláznovství (tiskem 1512), (03 – kdo byl autorem Chvály bláznovství? Čím je toto dílo významné?) původní dílo- Napomenutí Pražanům: projev vyhraněného sociál. cítění a kladný vztah k husitství  Zikmund Hrubý z Jelení ( ) – znalec antické literatury, význam. slovníkář (Lexicon symphonum), spolupracovník E. Rotterdamského. (04 – Jmenujte slavného tvůrce slovníků – doba vlády Karla IV.)

Česky psaná zábavná literatura → Hynek z Poděbrad ( ) → překlad 11 novel z Boccacciova Dekameronu, znalec italské kultury → vlastní tvorba: báseň Májový sen – erotické motivy, Stesk na ženitbu, (vtipné verše o zlé ženě a nešťastném manželovi) Veršové o milovníku aj., význam- spojení prvků lidov. mluvy s kultivovaným projevem dílo Frantova práva – anonymní autor, lidová vyprávění → z okru- hu plzeňského lékaře Jana Franty - oslava plně prožitého života, knižně až 1518 (později volné pokračování - Frantovy pranostiky)

č.1 – Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic č.2 – hrad Hasištejn Č.3 – titulní strana- Básně

2. období- 20. léta 16. stol léta 16. stol. humanistické myšlenky → do širšího povědomí Na rozvoj kultury vliv nástup Habsburků → 1. projevy rekatolizace- pronásledování Jednoty bratrské- v Čechách jen jediná tiskárna (Praha) → těžiště kultury na Moravu Významná díla: a) latinsky psaná – Jan Dubravius – báseň Rada zvířat – alegorie → humanistické pojetí panovníka b) česky psaná díla - od 30. let rozvoj české naukové literatury Václav Hájek z Libočan ( † 1553) – Kronika česká –dějiny do histor. nespolehlivá; Tadeáš Hájek z Hájku – překlad Herbář (Ital Mathioli); Oldřich Prefát z Vlkanova – matematik, astronom, au- tor cestopisu (Cesta z Prahy do Benátek a odtud potom po moři až Do Palestiny); Jan Hasištejnský z Lobkovic – Putování ke sv.hrobu

Georgius Agricola - Dvanáct knih o hornictví -příručka o dobý- vání a zpracování rud (sloužila dalších 200 let, (ke studiu geo- logie inspirován pobytem v Jáchymově) Jan Dubravius (viz Rada zvířat), latinsky- O rybníkářství (tisk Vratislav) Jan Černý – lékař, českobratrský kněz- řada odborných knih - Kniha lékařská Ohromný rozkvět vzdělanosti – příslušníci Jednoty bratrské Jan Blahoslav ( )- od r biskup Jednoty bratrské, (ovlivněn P. Melanchtonem). Mnohostranné zájmy → filologie, hudba, řečnictví, historie. Dílo: Musika – 3 díly, podpora církev. zpěvu; Šamotulský kancionál – úprava duchov.písní i vlastní tvorba, výrazný vliv na duchov. básnictví; Filipika proti misomu- sům - obhajoba vzdělání; překlad Nového zákona –součást Bible

kralické → tisk 1579 – 1594 v Ivančicích na Moravě; rukopisná Gramatika česká – důraz na vytříbené vyjadřování, doplňuje starší gramatiku (Beneš Optát a V. Philomates z r. 1533); Vady kazatelů –poznatky praktické rétoriky, doplněk Gramatiky české; řada spisů obhajujících Jednotu bratrskou a její činnost, též spisy odborné – např. Spis o zraku č. 5 – Jan Blahoslav č.4 Bible kralická

Odpovědi na zadané otázky: 1.Věnuje se zejména problematice rozporu českého krále a papeže ve věcech náboženství – Jiří z Poděbrad chce důsledně dodržovat Basilejská kompaktáta, podpora vzniku nové církve ( Jednota bratrská), papežský dvůr –úsilí o znovuobnovení jednotné víry- katolictví (viz křížová výprava proti Jiřímu z Poděbrad). 2. Jan Zlatoústý – biskup v Konstantinopoli (4.-5. stol.po Kristu), vynikající řečník a kazatel. Pranýřuje zneužívání moci církví i šlechtou. V dílech spojil antickou vzdělanost s prvky křesťanství, vynikajícím stylem –často požaduje nápravu společnosti i církve. Řada spisů- více než 200 listů. 3. Autorem Erasmus Roterdamský – kritika přežívajícího feudálního řádu- myšlení, způsobu života, školství atd. Satirické alegorické dílo

Velmi oblíbeno, i přes nesouhlas církve. Proti postihu spasila autora jeho pověst vynikající teologa, učence a humanisty. 4. Bartoloměj z Chlumce, řečený Klaret (Glosář, Bohemář, Vokabulář a spisy z různých oborů lidské činnosti).

Slovníček pojmů: Cestopis –prozaický literární žánr na pomezí literatury dokumentární a umělecké Elegie – žalozpěv, skladba charakteristická zádumčivých, pochmurným rázem Filipika- polemický, útočný projev Filologie- nauka, která studuje daný jazyk spolu s literaturou v něm psanou a s kulturním a historickým kontextem Jednota bratrská –protestantská církev, vznik 1457, trojí ideál víry, lásky a naděje, ohromný rozvoj 16. století, po r zakázána Kancionál- soubor duchovních písní určený pro bohoslužbu či soukromou modlitbu

Obrana- spis obhajující konkrétní ideu, osobnost atp. Manýrismus – v literatuře přechodová fáze mezi vrcholnou renesancí a barokem Óda –oslavná lyrická báseň Rekatolizace -násilné či nenásilné znovuobracení nekatolíků na římskokatolic. víru. V českých zemích probíhala od bitvy na Bílé hoře (1618) Rétorika- nauka pojednávající o verbálním projevu

Prameny: HORÁKOVÁ, Michaela. Literatura I.: Výklad.Interpretace.Literární teorie Praha: Scientia, ISBN Obrázky: obr.č.1: VILÍMEK, Jan. Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Jan Vilímek - Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic.jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí public domain _Bohuslav_Hasi%C5%A1tejnsk%C3%BD_z_Lobkovic.jpg obr.č.2: BRIX, Rafael. Commons. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor:Burg hassenstein.jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported CommonsUveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported obr.č.3: MELANTRICH, Jiří. Commons. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Melantrich53.jpg. Dostupné z WWW :. Dostupný pod licencí public domain

obr.č.4: Commons. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Kralice.jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí public domain obr.č.5: Commons. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Jan Blahoslav.JPG. Dostupné z WWW: Dostupný pod licencí public domain

VY_32_INOVACE_11_1_1 Mgr. Irena Klementová Téma sady: Humanismus a renesance Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Průřezové téma: Osobnostní a sociální výchova Tematický okruh:Renesanční a humanistická literatura v Čechách 1. a 2. období Anotace: Jedná se o prezentaci sloužící k výkladu nového učiva a zároveň k aktivizaci žáků. Materiál ozřejmuje základní pojmy a vede žáky k uvědomění si podmíněnosti rozvoje renesančního umění v českých a moravských zemích s hospodářským, společenských a kulturním rozvojem společnosti. Hlavním zdrojem informací je učebnice: HORÁKOVÁ, Michaela. Literatura I.: Výklad. Interpretace. Literární teorie Praha: Scientia, ISBN

Autorka:Irena Klementová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Renesanční a humanistická literatura v Čechách 1. a 2. období Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák si uvědomí předpoklady pro šíření humanismu v českém a moravském prostředí v tzv. rané a zobecněné fázi. Chápe nutnost existence dvojího proudu (latinského a českého) humanisticky zaměřené literatury jako důsledku stávajícího vývoje společnosti. Vnímá nástup reformace a její šíření do českých zemí jako důležitý předpoklad rozvoje vzdělanosti a zájmu o národní kulturu. Uvědomuje si spjatost humanistických názorů se sílícím postavením českého měšťanstva a šlechty, které podporují rozvoj vzdělanosti s ohledem na jejich hospodářské a politické zájmy. Chápe význam Jednoty bratrské a jejích představitelů a členů na rozvoj vzdělanosti. Dovede uvést příklady rozšíření nového humanistického myšlení do české vědy, kultury i životní stylu obyvatelstva. Speciální vzděl. potřeby: žádné Klíčová slova: latinský a český proud literatury, manýrismus, rekatolizace, list, elegie, óda, cestopisná literatura,obrana, filipika, spisy naukové a duchovní, kancionál, Jednota bratrská, Ivančice, Kralice, filologie, rétorika

Druh učebního materiálu:aktivizace žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které je možné využít formou frontálního opakování (připomenutí) známého učiva nebo jako podnět pro jeho ověřování. Prezentaci lze též využít jako podnět pro individuální práci žáků (prezentace), která prohloubí znalosti této problematiky.