Čína.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování Mezopotámie
Advertisements

Čína Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.07
Starověká Čína 1.A.
STAROVĚKÁ ČÍNA Říše středu
Starověká Čína.
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru 2) 863 přišli bratři Konstantin a Metoděj na Velkou Moravu 3) Velká Morava přijala křesťanství z Franské říše a.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Starověká Indie.
Orient.  Doplňte pojmy, pak správně rozdělte do jednotlivých říší a oblastí, vysvětlete  Hu_________________, Is_____________________, mo________________,
Velké řeky a vznik starověkých civilizací
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
Velká Morava.
Starověký Egypt.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
Test D6 - 1 Zpracovala: Mgr
STAROVĚKÁ INDIE Mgr. Lenka Venclová 2010.
Starověká ČÍNA Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Číně a okolních národech.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a společnost – Dějepis - Čína autor VM:Ing. Slánská Drahomíra.
Starověká Čína 6. ročník.
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
ČÍNA.
Říše středu Kultura starověké Číny
STAROVĚKÁ ČÍNA.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Charakteristika starověku
Anna Hradecká, Kačka Vránová
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Helénistické období.
STAROVĚKÁ ČÍNA.
STAROVĚK.
Archaické období Dagmar Zemanová
Slované.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
usazování hebrejsko – židovských
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D Datum ověření ve výuce: Ročník:6.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
nepřístupné hory rozsáhlé pouště řeky Jang-c-tiang, Chuang-che.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Starověk (EUPŠD11),
DOBA BRONZOVÁ Zpočátku lidé zacházeli s mědí jako s lepším druhem nerostu. Hmota se dala kováním tvarovat, roztepávat na pláty, vytahovat do délky. Poté.
Úvod do starověku; Vznik písma
Autor: Mgr. Božena Andrašková Název : VY_32_INOVACE_8C55D6_Indie, Čína
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČÍNA.
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_04 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_10 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_30DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Mgr. Jindřiška Řehořková
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
ČÍNA.
Autor: Mgr. Božena Andrašková
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Čína Uč
Transkript prezentace:

Čína

Čína všechny starověké státy, které už znáte, měly něco společného buď je tvořili Indoevropané (Řecko, Řím, Indie, Persie), nebo ležely v oblastech, které se mohly vzájemně ovlivňovat, v okolí Středozemního moře (Egypt, Mezopotámie, Řecko, Řím) ve starověku vznikla jedna veliká mocná říše, která se státy, o nichž jsme se zatím učili, neměla vůbec nic společného – Čína Čína kulturně ovlivňovala po staletí velkou část Asie (Koreu a Japonsko) některé čínské vynálezy byly významné i pro rozvoj evropské kultury

Přírodní podmínky, zemědělství, řemeslo a obchod Čína je od okolního světa oddělená nepřístupnými horami, rozsáhlými pouštěmi a mořem vývoj v ní proto dlouho probíhal samostatně, neovlivňován žádnou jinou kulturou nejvíce lidí v povodí dvou čínských řek – Jang-c-ťiang (Dlouhá řeka) a Chuang-che (Žlutá řeka), které přinášely z hor dostatek vláhy na dolním toku Jang-c-ťiang se rozkládaly velké bažiny původně pokrývaly Čínu souvislé lesy, ale velká část jich byla vykácena už koncem doby kamenné

Zemědělství zemědělství se v Číně vyvinulo samostatně – nebylo odnikud přejato pěstovalo se obilí, čajovníky, batáty, ovoce, zelenina a hlavně rýže rýže potřebovala hodně vláhy, to se neobešlo bez zavlažovacích zařízení – nejprve se dařilo jen v úrodných rovinách kolem velkých řek → postupně se naučili budovat terasovitá políčka na svazích – tak mohli rozšířit plochu obdělávané půdy pluh, okopávání, hnojení – od 1. tis. př. n. l. předtím chov bource morušového a výroba hedvábí

Hedvábí housenka bource se živí listy morušovníku tvoří si kuklu z tenkého pevného vlákna – hedvábí když se kukla hodí do vroucí vody, dá se opět rozmotat na původní vlákno (dlouhé několik tisíc metrů) – z několika vláken se upřede nit pokud není kukla použita na výrobu textilního vlákna, vykuklí se z ní motýl https://www.youtube.com/watch?v=knBND3bFeas

Doplňte Hlavní čínské toky se nazývají ……………………………………….. V Číně se pěstovaly………………………………………………………… Pro pěstování rýže bylo potřeba …………………………………… Porovnejte čínské zemědělství s ostatními státy, které známe. Přírodní podmínky v Číně jsou ……………………………………… Hedvábí se vyrábí z ………………………………………………………

Řemeslo a obchod Číňané byli zruční řemeslníci již ve 3. tis. př. n. l. vyráběli keramiku na hrnčířském kruhu kovy uměli dříve odlévat než kovat (zpracování kovů) k odlévání používali postup zvaný ztracená forma velmi brzy také zvládli dokonalé zpracování hedvábných látek (saténu, sametu aj.) hedvábné látky byly hlavním předmětem vývozu vyváželo se z Číny kromě hedvábí i koření, kosmetika, porcelán a lakované výrobky (kalíšky, misky, skříňky apod.) v nejstarších dobách (původně) se v Číně platilo mušlemi nebo hedvábnými látkami, ale už v 6.-5. st. př. n. l. se objevily první kovové mince

Pravda x lež Číňané vyráběli keramiku ručně již ve 3. tis. př. n. l. Kovy uměli dříve odlévat než kovat. K odlévání nepoužívali ztracenou formu. Číňané uměli získávat hedvábí, ale neuměli ho zpracovat. Z Číny se vyváželo také koření, kosmetika, porcelán a lakované výrobky. Číňané platili kovovými mincemi.

Čínský stát - společnost první státní útvary na území Číny vznikaly už ve 21.-14. st. př. n. l. jejich panovník se nazýval wang wang byl neomezeným samovládcem s titulem „Syn nebes“ (prostředník mezi nebem a zemí) k řízení státu zapotřebí úřady, armáda, členění území na správní jednotky úředníky dosazoval wang a oni mu odváděli daně – ulovená zvěř, obilí, pracovní síly na veřejné stavby

Čínský stát - společnost nejvyšší společenská vrstva: 1. panovník + rodina a vysocí úředníci 2. svobodní zemědělci a řemeslníci – střední, nejpočetnější vrstva 3. nejníž – nesvobodní, bezprávní obyvatelé jako otroci (nebylo jich mnoho)

Vznik centralizovaného státu na území Číny států bylo ve starověké Číně víc a zápasily mezi sebou o nadvládu v roce 221 př. n. l. se podařilo získat nadvládu státu Čchin, podle kterého má Čína dodnes své jméno → vznik 1. centralizovaného státu v Číně a jeho vládce se prohlásil císařem na Čínu útočily ze severu kočovné kmeny – císařové nechali na obranu země postavit Velkou čínskou zeď (mohutná hradba dlouhá několik tisíc kilometrů)

Vznik centralizovaného státu na území Číny Číňané také napadali své sousedy – díky výbojům se jim otevřela cesta na západ a kolem přelomu letopočtu už obchodovali i s Římem v té době vznikla tzv. Hedvábná cesta – obchodní stezka, po které se dopravovalo zboží z Asie do Evropy Čína se stala jedním z nejmocnějších starověkých států, ale neustálá vojenská tažení vedla ke zbídačení rolníků → častá povstání – spolu s boji o moc způsobila začátkem 3. st. n. l. rozpad mocné říše na tři menší části

Otázky Kdy vznikaly v Číně první státní útvary? Jak vypadala čínská společnost? Porovnejte čínskou společnost s jinými starověkými státy. Kdy a jak vznikl v Číně první centralizovaný stát? Jak získala Čína svoje jméno? Co způsobilo její rozpad?

Kultura ve starověké Číně Číňané byli velmi vzdělaný národ když se Čína stala mocnou říší, ovlivnila její kultura i sousední státy (např. Japonsko) písmo – 2. tis. př. n. l. – nejstarší písemné památky čínské písmo znakové – z obrázkového písma, používá se dodnes velké množství znaků – pro běžné čtení potřeba asi 3000 význační císaři, vojevůdci, básníci, filozofové vynálezy: papír, kompas, střelný prach

Porcelán druh keramiky vyráběné ze zvlášť jemné hlíny, kaolinu porcelánové nádoby patřily v Evropě mezi luxusní dovozové výrobky, proto se Evropané snažili tuto techniku ovládnout

Filozofie nejvýznamnějším čínským filozofem mistr Kchung – Konfucius 6./5. st. př. n. l. veliký důraz na mravnost a konání dobra, přísnost k sobě a laskavost k druhým konfuciánství dodnes nejrozšířenějším filozofickým (myšlenkovým) směrem v Číně „Povinnost jinocha je chovat se dobře doma k rodičům a k starším lidem mimo dům, být opatrný v slibech a přesný v jejich dodržování, být laskavý ke každému, a zejména hledat spojení s Dobrem. Zbude-li ještě nějaká síla, až toto vše vykoná, nechť se vzdělává.

Doplňte Číňané používají písmo ………………………… od ……………….. Číňané přinesli lidstvu tyto vynálezy: …………………………… Tyto vynálezy lidem umožnily ………………………………………. Byly všechny tyto vynálezy přínosné?

Opakování – skupinová práce Jakou část světa ovlivňovala Čína? Měly některé čínské vynálezy vliv na Evropu? Jaké byly přírodní podmínky v Číně? Jakým způsobem probíhal vývoj v Číně? Jaké řeky protékají Čínou? Odkud bylo přejato zemědělství? Jaké plodiny pěstovali? Z čeho se vyrábí hedvábí? Co se stane s bourcem, pokud není kukla použita na textilní vlákno? Byli Číňané zručnými řemeslníky? Jaká řemesla Čína ovládala? Odkdy Číňané vyráběli keramiku pomocí hrnčířského kruhu? Co se z Číny vyváželo? Čím se platilo před mincemi? Odkdy se platilo kovovými mincemi? Kdy vznikly první čínské státní útvary? Jak se nazýval panovník? Jaké měl postavení? Jak vypadala čínská společnost? Podle čeho má Čína své jméno? Proč byla postavena čínská zeď? Co je to hedvábná cesta? Kdy a proč se rozpadla Čína? Byla Čína vzdělaným národem? Kdy vzniklo písmo? Jaké bylo? Kolik má znaků? S jakými vynálezy přišla Čína? Jak se jmenoval nejvýznamnější čínský filozof?