Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí
Programové období nový rámec pro II. pilíř SZP - rozvoj venkova Strategie Evropa 2020 (EU 2020) Společný strategický rámec (SSR) zahrnuje EZFRV, EFRR, ESF, KF a ENRF a odráží EU 2020 prostřednictvím společných tematických cílů, které mají být řešeny klíčovými akcemi jednotlivých fondů Partnerská smlouva národní strategický dokument vymezující zacílení finančních prostředků k naplnění tematických cílů definovaných ve „společném“ nařízení Rozvoj venkova EZFRV Ostatní SSR fondy EFRR, ESF, KF a ENRF Možnost průřezového využití komunitně vedeného místního rozvoje formou metody Leader
Priority pro rozvoj venkova Podpora přenosu znalostí a inovací Zlepšení konkurenceschopnosti (zemědělství, lesní hospodářství) Podpora pro organizaci potravinového řetězce a řízení rizik Obnova, zachování a posílení ekosystémů Podpora efektivního využívání zdrojů a přechod na nízkouhlíkové hospodaření (investiční opatření, nároková opatření) Podpora sociálního začleňování, redukce chudoby a hospodářského rozvoje venkovských oblastí
Rozpočet na Program rozvoj venkova dle stávajícího návrhu víceletého finančního rámce je rozpočet na období pro rozvoj venkova 101,157 mld. EUR (v běžných cenách) národní alokace nejsou dosud stanoveny lze předpokládat spíše nižší částku z EZFRV než v současném období dopad vyšší míry kofinancování z EU zdrojů celkový rozpočet na rozvoj venkova může být nižší než pro období 2007 – 2013 !
Možnosti podpor pro obce článek 21 – Základní služby a obnova vesnic ve venkovských oblastech článek 36 - Spolupráce Navrhujeme implementovat ČlánekPoznámka b) – investice do všech typů drobné infrastruktury, včetně investic do OZE nutno vydefinovat drobnou infrastrukturu, vodohospodářskou a dopravní infrastrukturu je třeba dořešit s ostatními resorty (MŽP, MMR) d) investice do základních služeb pro venkov, včetně oblasti volného času a kultury důraz na občanskou infrastrukturu ve vazbě na zaměstnanost 36 - Spolupráce zejména spolupráce obcí s podnikatelskými subjekty
ČlánekPoznámka c) – infrastruktura širokopásmového připojení PRV nevhodný nástroj, v gesci MPO g) – investice na přemístění činností a rekonstrukce budov v zájmu zlepšení environmentálního profilu dané usedlosti nízká využitelnost opatření Možnosti podpor pro obce článek 21 – Základní služby a obnova vesnic ve venkovských oblastech Nedoporučujeme implementovat
ČlánekPoznámka a) – vypracování a aktualizace plánů rozvoje obcí a plánů pro ochranu a správu lokalit sítě Natura 2000 a dalších míst vysoké přírodní hodnoty zvážit zejména s ohledem na povinnost zpracování integrovaných plánů rozvoje místními akčními skupinami, nízký zájem o dotaci na ÚP v tomto období (nízká preference ze strany krajů) e) investice veřejných subjektů do rekreační infrastruktury v gesci MMR, disponuje vhodnějšími nástroji pro podporu a propagaci CR f) – investice do kulturního a přírodního dědictví PRV nevhodné pro rekonstrukce většího významu, obecně tomuto tématu dávána nejnižší priorita Možnosti podpor pro obce článek 21 – Základní služby a obnova vesnic ve venkovských oblastech Ke zvážení
LEADER minimálně 5 % z EAFRD musí být alokováno na LEADER využití metody LEADER bude možné i pro ostatní fondy SSR – obecné podmínky pro provádění místních strategií jsou proto zohledněny ve „společném“ nařízení strategické plány LEADER by mohly obsahovat integrovanou strategii pro využití finančních prostředků i z jiných EU fondů
Další kroky v roce 2012 pro přípravu programového období diskuse potřeb s nevládními organizacemi v rámci kulatých stolů i odborných skupin gremia první návrh nového programového dokumentu koordinace s ostatními resorty (zejména MMR) příprava podkladů pro část Partnerské smlouvy za MZe projednávání v rámci institucí EU
Děkuji za pozornost!