N ÁRODNOSTNÍ MENŠINY NA ÚZEMÍ Č ESKÉ REPUBLIKY Jana Hřebíčková 4.B.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Etnická příslušnost Příslušnost k určité etnické skupině,národu.
Advertisements

MENŠINY A JEJICH PRÁVA Mgr. Michal oblouk.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Postavení národnostních menšin v ČR učebnice str. 41
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
OBYVATELSTVO A SÍDLA ČR 8. ročník
MULTIKULTURa.
PROBLÉMY MENŠINOVÝCH SKUPIN I
Studijní obor: Sociální činnost
Národnosti Jazyky.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Popis uživatele služeb prizmatem současné rétoriky
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM srpen 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
REALIZACE PRÁV PŘÍSLUŠNÍKŮ NÁRODNOSTNÍCH MENŠIN
Naše vlast – Česká republika
SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300
Česká Republika.
POLOHA ČESKÉ REPUBLIKY A JEJÍ OBYVATELSTVO
Drahoš Šikola Martina Stránská Lenka Slezáková
Renata Trojanová, Filip Vrba a Lukáš Veselý
Prvouka pro 3. třídu NAŠE VLAST.
VLAST 6. ročník.
Naše vlast - ČESKÁ REPUBLIKA
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Česká republika – demokratický stát Téma: Česká republika.
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
VY_32_INOVACE_Vac_III_08 Obyvatelstvo ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Předběžné výsledky Sčítání lidu domů a bytů 2011 Hl. m. Praha.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Sčítání lidu, domů a bytů 2011 a některé výsledky 2001 Středočeský kraj.
Předběžné výsledky za Karlovarský kraj Sčítání lidu, domů a bytů 2011.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_25_02_Z8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: ČESKO SE PŘEDSTAVUJE Základní škola Libina, příspěvková.
16. prosince 2015 Jednání Rady vlády pro národnostní menšiny.
Občanská společnost, státní občanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Československo, Česko a Slovensko a.... Česko a Slovensko Česko a Slovensko Slováci jsou druhou nejpočetnější menšinou v ČR. Podle nejrůznějších odhadů.
24 / 1 / Sčítání lidu, domů a bytů 2011 předběžné výsledky za Pardubický kraj Krajská správa ČSÚ v Pardubicích
MENŠINY A JEJICH PRÁVA MGR. MICHAL OBLOUK. MENŠINY Menšina = dobře vymezená skupina osob, která se odlišuje od okolní „většinové“ společnosti Druhy menšin.
Občanská práva a povinnosti
Sdružení AMIGA - Agency for Migration and Adaptation
Sčítání lidu, domů a bytů 2011
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
Sčítání lidu, domů a bytů 2011
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Občanská výchova – 6. ročník, Obec, kraj
Sčítání lidu, domů a bytů výsledky 2001
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Sčítání lidu, domů a bytů výsledky 2001
Podpora žáků - mluvčích cizích jazyků z pohledu MŠMT
Stát Definice, funkce, typy.
Občanská práva a povinnosti
Sčítání lidu domů a bytů 2011
Národ VY_32_INOVACE_03-46 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
DUM - Digitální Učební Materiál
Název školy: Základní škola Městec Králové
Stát III. Národnost, národ, etnika, majority, minority, multikulturní soužití, azylanti.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Naše vlast – Česká republika
Poloha České republiky
Sčítání lidu domů a bytů 2011
Mabistrát hlavního města Prahy
Politická geografie Vybrané politicko-geografické problémy obyvatelstva PedF, katedra geografie.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Národnostní menšiny, migrace
Obyvatelstvo a sídla.
Transkript prezentace:

N ÁRODNOSTNÍ MENŠINY NA ÚZEMÍ Č ESKÉ REPUBLIKY Jana Hřebíčková 4.B

O BSAH : Definice pojmu - národnostní menšina Typy národnostních menšin a zastoupení Počet obyvatel v ČR Orgány pro menšiny na území ČR Organizace pro menšiny Školství a vzdělávání pro menšiny Závěr 2

N ÁRODNOSTNÍ MENŠINA : „ je každá skupina lidí, která se odlišuje významnými etnickými znaky od většinové společnosti (jazykem, kulturními tradicemi, mentalitou atd.), která nepřijímá národní identitu většinové společnosti, disponuje národním vědomím a projevuje kolektivní vůli se deklarovat ve své osobnosti. V kulturních souvislostech může národní menšina odvozovat svou identitu ze základu etnického, jazykového, náboženského nebo kulturního ve smyslu kulturní tradice.“ Citace : Multikultura [online]. [cit ] dostupné na: 3

T YPY NÁRODNOSTNÍCH MENŠIN : česká (90,42 %) moravská (3,72 %) slezská (0,11 %) slovenská (1,89 %) romská (0,11 %) polská (0,51 %) německá (0,38 %) ruská (0,12 %) ukrajinská (0,22 %) vietnamská (0,17 %) ostatní - méně významné (0,67 %) 4

Zastoupení cizích menšin na území ČR: nejpočetnější slovenská (47 %), následovaná polskou (13 %), a německou (9 %). Nejvíce cizinců žije v hlavním městě Praha. Nejmenší počet cizinců je ve Zlínském kraji společně s Olomouckým a krajem Vysočinou. 5

6

P OČET OBYVATEL V ČR: Výsledky z údajů Českého statistického úřadu, který provádí Sčítání lidu, domů a bytů jednou za deset let: k = z toho cizinci = (1,2 %) k = (předběžný výsledek) z toho cizinci = (4,3 %) Celkový přírůstek obyvatel je o 3,25 % více než bylo v roce 2001, cizinců přibylo o 361 %. 7

O RGÁNY PRO MENŠINY NA ÚZEMÍ ČR: Zákon č. 273/2001Sb. tzv. menšinový zákon Rámcová úmluva o ochraně práv národnostních menšin Rada vlády pro národnostní menšiny 8

O RGANIZACE PRO MENŠINY : na území ČR jich je velké množství např.: Asociace ruských spolků v České republice Brněnské sdružení občanů německé národnosti ČR Bulharské kulturně osvětové sdružení Obec Slovákov v Brně Řecká obec v Brně Společenství Romů na Moravě Maďarské kulturní a informační centrum Nadační fond Hellenika Občanské sdružení Pirin 9

některé velké organizace, které pomáhají cizincům: Člověk v tísni Sdružení pro integraci a migraci Organizace na podporu integrace menšin Sdružení Česká katolická charita Organizace pro pomoc uprchlíkům 10

Š KOLSTVÍ A VZDĚLÁVÁNÍ PRO MENŠINY : národnostní menšiny mají právo na vzdělávání ve svém jazyce vznikají integrační kurzy, které zahrnují výuku českého jazyka jako cizího jazyka existuje organizace zaměřená na vzdělávání učitelů, kteří vyučují češtinu jako cizí jazyk (Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka, o. s. ). 11

Z ÁVĚR : V ČR žije velké množství cizinců a celkově považuji naši zemi za tolerantní k menšinám. Počet obyvatel hlásící se k romské národnosti je kolem 3 %, což je podle mého názoru velmi nízké číslo - otázkou tedy zůstává relevance těchto údajů, neboť jejich poskytnutí Sčítání lidu bylo pouze na dobrovolné bázi. 12

D ĚKUJI ZA POZORNOST