Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Advertisements

VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Téma hodiny: Bělorusko Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
Mezinárodní situace na přelomu 19. a 20. století
Téma hodiny: Moldavsko Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník
Hospodářská činnost člověka. národní hospodářství: lidská činnosti, které se zabývají výrobou, dopravou, prodejme a spotřebou výrobků sektory hospodářství:
Afrika – obyvatelstvo a sídla
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Demografie je věda, která se zabývá:
Světové hospodářství Quinta, první ročník.
Východní Evropa.
Východní Evropa – Ukrajina
Světové hospodářství.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Polsko Eliška Pokorná.
USA United States of America
Finsko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Stupeň rozvoje států světa
 Evropa jako celek má příznivé přírodní podmínky vhodné pro zemědělství a sídla  zdroje nerostných surovin jsou ale již částečně vyčerpány  přes určité.
Austrálie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Problémy současné Afriky
AUSTRÁLIE.
Společenské a hospodářské prostředí
EVROPA Martin VRZALA.
Číslo 1, 2 nebo 3 na světových trzích?!
Tropická Afrika Neklidná a chudá.
Jihozápadní Asie Ekonomická charakteristika zemí
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
AFRICKÉ REGIONY.
Martin VRZALA. * 1. Obyvatelstvo * 2. Hospodářství, těžba * 3. Průmysl * 4. Zemědělství * 5. Doprava * 6. Hlavní oblasti.
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 1.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Írák.
Malta.
Čína Jan Dušek.
Hospodářství.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena Jižní Afrika.
Geografie = zeměpis Z řeckého γεός geos = (po)zemský + γράφειν grafein = psáti Věda studující prostorové rozšíření jevů na Zemi, jejich vzájemnou interakci.
Světové hospodářství.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
PROBLÉM SVĚTOVÉHO HLADU. nejstarší z globálních problémů – akutní hlad vede k bezprostřednímu umírání, chronické podvýživě, náchylnosti k nemocem a degeneraci.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Soudobý svět Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_ZEMĚPIS Téma: Německo Ročník: 8. Číslo projektu:
Vzdělávací materiál: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
Vzdělávací materiál: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Svatoňová Pavlína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1B_05_KANADA.
Soudobý svět Ekonomický pohled
Hospodářství (ekonomika)
Vývoj v jednotlivých zemích
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Státy světa podle původu a počtu obyvatel.
VY_32_INOVACE_Fi_I_10 Název Brazílie
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Kanada Obr. 1 – Mapa Kanady
Vzdělávací materiál: Kanada Operační systém: Windows XP Professional
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
EVROPA HOSPODÁŘSTVÍ VY_32_INOVACE_07-47 Ročník: VIII. ročník
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Obecná charakteristika kontinentu
Demografie je věda, která se zabývá:
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová aktivita III/2) Téma Hospodářsko-politické rozdělení světa Ročník 1. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Žák porozumí příčinám hospodářsko-politického rozdělení světa v minulosti a dnes. Na konkrétních příkladech dovede popsat základní odlišnosti mezi vyspělým severem a jihem a samostatně hledá příčiny řešení problémů. Datum tvorby

HOSPODÁŘSKO POLITICKÉ © Mgr. Dušan Kráčmar 2012 ROZDĚLENÍ SVĚTA

ROZDĚLENÍ SVĚTA DO PÁDU ŽELEZNÉ OPONY PO ROCE 1989 SVOBODNÝ ZÁPAD  demokratické státy orientované na svobodný trh  USA, NSR, Francie, Velká Británie, Itálie, Kanada, Austrálie… TOTALITNÍ VÝCHOD  státy s komunistickým režimem pod hegemonií SSSR  SSSR, Československo, NDR, Polsko, Maďarsko, Bulharsko…

S pádem železné opony a totalitních režimů na východě na přelomu 80. a 90. let 20. století se pohled na hospodářsko-politické rozdělení světa mění. Svět se stále častěji začíná dělit na bohatý sever a chudý jih…. SVOBODNÝ ZÁPADTOTALITNÍ VÝCHOD BOHATÝ SEVER CHUDÝ JIH

Toto rozdělení vychází z faktu, že naprostá většina vyspělých států leží na severní polokouli… CHUDÝ JIH BOHATÝ SEVER... a mnoho zaostalých států (rozvojových států, zemí třetího světa) na jižní polokouli

BOHATÝ SEVER CHUDÝ JIH Ke státům vyspělého severu patří:  Severní Amerika (USA, Kanada)  Evropa (včetně ČR )  východní Asie (Japonsko, Korejská republika)  Rusko, Čína  Austrálie, Nový Zéland, JAR (jižní polokoule) 0° Ke státům zaostalého jihu patří:  Střední a Jižní Amerika  Afrika krom JAR (včetně území na sev. polokouli)  Asie (s výjimkou Ruska, Číny, Japonska a Korejské republiky)  Oceánie (kromě Nového Zélandu)  velmi často jde o bývalé kolonie států vyspělého severu severu CHUDÝ JIH

PŘÍRODNÍ PODMÍNKY BOHATÝ SEVER CHUDÝ JIH  nalezišť nerostných surovin je méně než ve státech jihu, bohaté státy však nerostné suroviny výhodně dováží  většina států má alespoň z části příznivé klima - mírný, popř. subtropický klimatický pás s dostatečnou vlhkostí  vodní toky jsou pestře hospodářsky využívány a plní mnoho funkcí  kvalita půd závislá na geografické poloze, většinou však umožňují pěstitelské využití  biota (rostlinstvo, živočišstvo) poskytuje dobré životní podmínky  poměrně mnoho významných nalezišť nerostných surovin, tento potenciál však není efektivně využit  klimatické podmínky nejsou v řadě států příznivé – často suché podnebí tropického pásu, extrémně vlhké rovníkové podnebí, studené vysokohorské klima  vodní toky mají často zcela rozhodující význam pro zabezpečení základních životních potřeb obyvatel  půdy jsou v některých oblastech pěstitelsky nevyužitelné, některé státy mají pouštní charakter  biota je pro život obyvatel často nepříznivá – např. tropické deštné lesy, pouště vyspělého severu CHUDÝ JIH PŘÍRODNÍ PODMÍNKY

PŘÍRODNÍ PODMÍNKY BOHATÝ SEVER CHUDÝ JIH PŘÍRODNÍ PODMÍNKY

OBYVATELSTVO BOHATÝ SEVER CHUDÝ JIH  tvoří jen asi 1/5 (20%) světové populace (nepočítaje Čínu)  velký podíl obyvatelstva europoidní rasy, negroidní rasu tvoří často potomci přistěhovalců z rozvojových zemí  nízký či záporný přirozený přírůstek (jen malý růst či pokles počtu obyvatel)  vysoký podíl kvalifikované pracovní síly, velká vzdělanost  společně s Čínou tvoří 4/5 (80%) světové populace  velký podíl obyvatelstva mongoloidní a negroidní rasy, europoidní rasu tvoří často potomci kolonizátorů  vysoký přirozený přírůstek (prudký nárůst počtu obyvatel)  nízký podíl kvalifikované pracovní síly, negramotnost CHUDÝ JIH OBYVATELSTVO

SÍDLA BOHATÝ SEVER  vysoká urbanizace - podíl městského obyvatelstva (asi 3/4)  města mají vyspělou infrastrukturu (vybavenost), jsou centrem především služeb (obchod, zdravotnictví, školství…)  vesnice se úrovní vybavenosti blíží městům  nízká urbanizace – většina obyvatel žije na vesnici  centra velkých měst se často podobají městům severu, okraje měst jsou však místem velké chudoby (slumy)  velké rozdíly mezi způsobem života ve městě a na vesnici CHUDÝ JIH SÍDLA

ZEMĚDĚLSTVÍ BOHATÝ SEVER CHUDÝ JIH  v hospodářství vyspělých států má zpravidla jednoznačně nejnižší podíl na tvorbě HDP i na zaměstnanosti v jednotlivých složkách hospodářství (zaměstnanost obvykle do 5%)  státy sice obvykle nejsou plně potravinářsky soběstačné, ale při dovozu a vývozu plodin mezi sebou spolupracují a některé plodiny výhodně dováží ze zemí chudého jihu (např. banány a další tropické ovoce)  zemědělství je mechanizované, využívají se nejnovější vědní poznatky  má obvykle rozhodující podíl na tvorbě HDP a největší podíl na zaměstnanosti, přesto většinou nestačí pokrýt spotřebu obyvatelstva a mnoho lidí hladoví,  často převládá forma naturálního hospodářství – pěstování pro vlastní spotřebu, zboží není určeno pro trh, neprobíhá spolupráce mezi jednotlivými pěstiteli  mechanizace je na primitivní úrovni, způsob hospodaření se nevyvíjí, stagnuje  za nevýhodných podmínek dodávají pro sever exotické plodiny na jeho trhy CHUDÝ JIH ZEMĚDĚLSTVÍ

ZEMĚDĚLSTVÍ BOHATÝ SEVER CHUDÝ JIH ZEMĚDĚLSTVÍ

PRŮMYSL BOHATÝ SEVER CHUDÝ JIH  jeho produkce má důležitý podíl na tvorbě HDP, je úzce propojen s vědou, je v něm zaměstnána vysoce kvalifikovaná pracovní síla, robotizace, 85% světové produkce  podíl těžebního průmyslu neustále klesá, státy raději levně nakupují suroviny ve státech chudého jihu, které si pak sami zpracují  význam energetického průmyslu vzhledem je vzrůstající spotřebě elektrické energii stále roste, diskutuje se o dalším vývoji atomové energie  ze zpracovatelských průmyslů dominuje průmysl spotřební – zejména elektronika, elektrotechnika atd.  zemědělství je mechanizované, využívají se nejnovější vědní poznatky  jeho podíl na tvorbě HDP bývá obvykle menší než u zemědělství, pracuje v něm málo kvalifikovaná levná pracovní síla, 15% světové produkce  rozhodující složkou průmyslu je těžba – vytěžené suroviny se pak nezpracované prodávají bohatým státům severu  energetika je zaostalá  zpracovatelský průmysl – rovněž zaostalý, státy často dovážejí drahé výrobky zemí bohatého severu CHUDÝ JIH PRŮMYSL

PRŮMYSL BOHATÝ SEVER

PRŮMYSL CHUDÝ JIH

SLUŽBY BOHATÝ SEVER  je rozhodujícím odvětvím národního hospodářství jak z hlediska zaměstnanosti, tak i podílu na HDP  jsou mezi sebou propojeny většinou bez ohledu na státní hranice HUDÝ JIH CHUDÝ JIH SLUŽBY  nebývá obvykle hlavní složkou národního hospodářství, větší podíl mívá zemědělství i průmysl  nebývají mezi sebou provázány, jsou často izolované

SLUŽBY BOHATÝ SEVER  doprava – na vysoké úrovni, rozrůstá se, její význam pro transport surovin a výrobků i lidí se neustále zvyšuje  cestovní ruch – v místech turistických atraktivit má kvalitní infrastrukturu (služby – hotely, restaurace, doprava, průvodci, další kvalifikovaný personál atd.)  školství – velká vzdělanost obyvatel, mnoho lidí má vysokoškolské vzdělání  zdravotnictví - na vysoké úrovni, dostatek nemocnic, propojení s nejnovějšími vědeckými poznatky HUDÝ JIH CHUDÝ JIH SLUŽBY  doprava – zaostalá, její úroveň nedostačuje potřebám společnosti  cestovní ruch – míst atraktivních pro cestovních ruch je dostatek (především přírodní atrakce – např. NP), chybí však infrastruktura, často jde o „cestu za dobrodružstvím“ (nebezpečí napadení atd.)  školství – velká negramotnost, většina obyvatel má základní vzdělání  zdravotnictví - na nízké úrovni, rozšířené jsou choroby jako AIDS, malomocenství, malárie, žloutenka atd.

SLUŽBY BOHATÝ SEVER CHUDÝ JIH SLUŽBY

MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE BOHATÝ SEVER  státy bohatého severu mezi sebou spolupracují na vládní i podnikatelské úrovni – vytvářejí nadnárodní politická, hospodářská, vojenská a firemní uskupení, velké mezinárodní koncerny  případné vzájemné spory se snaží řešit mírovou diplomatickou cestou  pomoc, kterou poskytují zemím chudého jihu nebývá nejednou z různých příčin efektivní  své výrobní závody staví často v chudších zemích kvůli levné pracovní síle HUDÝ JIH CHUDÝ JIH MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE  ve státech chudého jihu se odehrává mnoho vnitropolitických i mezinárodních konfliktů, které prohlubují chudobu zúčastněných stran, státy jsou často krutými diktaturami  konflikty trvají i řadu desítek let, mají různorodou povahu – národnostní, náboženskou, rasovou, ekonomickou atd.  do jejich konfliktů často kvůli svým zájmům zasahují země bohatého severu

MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE BOHATÝ SEVER CHUDÝ JIH MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE

ZDROJE AUTOR NEUVEDEN. Chudoba [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Sever proti Jihu: příčiny světové bídy [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. vlajky-států.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. vlajky-států.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: hhttp:// AUTOR NEUVEDEN. Velvyslanectví České republiky v Londýně [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Státní vlajky světa [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Státní vlajky států světa [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Státní vlajky států světa [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. vlajky-států.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. helps.blog.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Health of meal [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Koalice pro řeky. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. HolidayInfo [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Web snadno.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: READER´S DIGEST VÝBĚR. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WERNER, Luis. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Shans Tur [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Koalice pro řeky [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: STEJSKAL, Jan. Ekolist.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: raje AUTOR NEUVEDEN. superhry.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: REID, Diane A.. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTO NEUVEDEN. rcauta.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

ZDROJE SOCHOR, Jan. jansochor.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LEDVINA, Petr. Kotys [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: STOKSTAD, Paul. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Touch1st [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. kosmetika-paris.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: trafalgar-pink.html AUTOR NEUVEDEN. Motor Zrend [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: html MONO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Temex [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: US ARMY AFRICA. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Dome_signals_changes_for_Djiboutian_village_% %29.jpg?uselang=cs AUTOR NEUVEDEN. fotodoprava.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JINDRA, Jaroslav. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Agendový portál MZ [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: brno_53_107_442j.html AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. nemocnice milosrdných bratří [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Vlajky států světa [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. IDIF [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JUNAIDSIDHU. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FRODESIAK, Anna. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

DĚKUJI ZA HUDÝ JIH POZORNOST.