Finanční gramotnost: Počítání s procenty. PROCENTA A ÚROK 01 Počítání s procenty 2 Existují 2 skupiny lidí. Ti, kteří úroky platí, a ti, kteří je inkasují.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Advertisements

Využití ICT technologií pro posílení ekonomické a finanční gramotnosti
1. cvičení úrokování.
Finanční matematika.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Produkty finančního trhu
MS EXCEL Funkce PLATBA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování finanční matematiky
Časová hodnota peněz ..
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno.
Finanční matematika v osobních a rodinných financích
 Pokles hodnoty peněz  Koho inflace postihuje  Znehodnocení vkladů a úvěrů  Zdroj: Český statistický úřad:
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013
Seminář o stavebním spoření
Základy finanční matematiky
ZÁKLADY FINANČNÍ MATEMATIKY
Jednoduché úrokování.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_04_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Petr Machala. Kde můžete mít uložené peníze? Kdo vám může poskytnout úvěr? 1.Bankovní účty 2.Podílové fondy 3.ETF (fondy obchodované na burzách) 4.Investiční.
VY_62_INOVACE_01_FINANCE Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Finanční matematika Zabývá se ukládáním a půjčováním peněz Pojišťováním Odhady rizik Hypotéky, úvěry.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_20_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Jednoduché úrokování.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblast Peníze,
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Finanční matematika Ú R O K O V Á N Í.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum :listopad 2012 Název :VY_42_INOVACE_4.2.1.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_01 Název materiáluFinanční.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_03 Název materiáluFinanční.
FINANČNÍ MATEMATIKA Jiří Matějíček MENDELU, LDF Brno Kurz CŽV – 2. výukový blok dne
Finanční gramotnost: Platební karty. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 04 Platební karty 2 „Karetní business: body za platbu, slevy, balíčky, spoření, pojištění,
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
1. Úroky a úročení Úrok  peněžitá odměna za půjčení peněz  částka, kterou dostaneme nebo platíme  výše je dána úrokovou sazbou  je vyjádřen v penězích.
Finanční gramotnost: Peníze a jejich časová hodnota.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Úrok Početní příklady. Osnova výkladu 1.Jednoduchý úrok 2.Složený úrok.
Jednoduché úročení Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Výpočet úroků. Jednoduché úrokování ú = j * i * t ú = úrok j = jistina (kapitál, dlužná hodnota) i = p/100 t = čas – dny/360.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
1 Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0206 Název vzdělávacího materiálu: Vkladové služby bank Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Kam s penězi, aby nezahálely
Finanční matematika Matematika – 9. ročník
Finanční gramotnost: Počítání s procenty.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Ceny PRODUKTŮ NA FINANČNÍM TRHU
Ekonomika malých a středních podniků
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Výpočet úrokové doby ze zvětšené jistiny.
Jednoduché úrokování Matematika – 7. ročník
Finanční matematika Ú R O K O V Á N Í.
Transkript prezentace:

Finanční gramotnost: Počítání s procenty

PROCENTA A ÚROK 01 Počítání s procenty 2 Existují 2 skupiny lidí. Ti, kteří úroky platí, a ti, kteří je inkasují. Kteří se asi mají lépe?

Chceme-li rozumět úroku, bez procent se neobejdeme: Procento je setina z dané hodnoty Sníží-li se cena ,- Kč o 10%, dostaneme – ( : 100). 10 = – = 9 000,- Kč. Zvýší-li se tato snížená cena o 10 %, vrátí se na původních ,- Kč? Ne, na 9 900,- Kč (9 000 :100). 10 = = 9 900,- Kč. Nyní se podívejme na růst Máme 2 stromky, oba mají shodně 1 m: První roste o 10 cm ročně Druhý roste o 10% ročně Jak budou oba vypadat za 10 let? Budou stejné vysoké? POČÍTÁNÍ S PROCENTY 01 Počítání s procenty 3

CO DOKÁŽE ÚROK 01 Počítání s procenty 4 Co je to úrok? Kde k němu přijdeme?

ROZCVIČKA 01 Počítání s procenty 5  Půjčka Kč  Za rok vrátím Kč  Jaká je roční procentní sazba??  Když je půjčka Kč  Za 12 měsíců vrátím Kč  RPSN je 10% Jaká je roční procentní sazba když: -55 tisíc vrátím za 6 měsíců -55 tisíc za dalších 6 měsíců (12 měsíců po uzavření půjčky) -Půjčil jsem si 100 tisíc korun -Za rok vrátím 110 tisíc korun -Jaké jsou úroky za rok: 10%? Víc? Míň?

VYZKOUŠEJME SE 1. Jak se za 5 let zhodnotí vklad Kč uložených na úrok 4 % p. a.? a)11.238,- Kč b)12.167,- Kč c)13.854,- Kč 2. Za jak dlouho se mi na vkladní knížce se 4% úrokem zhodnotí vložených Kč na dvojnásobek ( Kč)? a)104 měsíců (8 let, 6 měsíců) b)189 měsíců (15 let, 9 měsíců) c)209 měsíců (17 let, 5 měsíců) 3. Kolik uspořím za 25 let penzijního spoření Kč měsíčně, úročeného 6.95 % p. a.? a) ,75,- Kč b) ,- Kč c) ,- Kč 01 Počítání s procenty 6

4. Jaká bude za 15 let hodnota Kč při průměrné meziroční inflaci 3.5 %? a)586- Kč b)286,- Kč c)636,- Kč 5. Kolik musím ukládat měsíčně po dobu 10 let na 5% úrok, abych měl na konci Kč. a)506,- Kč b)5.000,- Kč c)3.155,- Kč 6. Vklad 7500 Kč na knížce se mi za 5 let zhodnotil na 9000 Kč. Jaký úrok dává banka na tuto knížku? a)3,71 % p. a. b)4,65 % p. a. c)5,76 % p. a. VYZKOUŠEJME SE Pozn. pro výpočty lze využít internetových kalkulaček, jen pozor od koho jsou … ( 01 Počítání s procenty 7

PRO RYCHLÝ VÝPOČET  Pravidlo 70 (někdy se uvádí 72)! – vydělíme-li 70 (72) úrokovou mírou dostaneme přibližně čas, po kterém se jistina zdvojnásobí  při úrokové míře 10 % se uložená částka (nebo dluh) zdvojnásobí za 7 let. Za dalších 7 let se zase zdvojnásobí … po 30 letech má tedy dlužník z původních zaplatit asi Po 50 letech by dlužná částka činila téměř Počítání s procenty 8

ÚROČENÍ NA KALKULAČCE  Jednoduché úročení (pro transakce do 1 roku, resp. do dvou let):  Výpočet sazby per anum ze dvou částek: např. půjčuji si 50 tis, za 180 dní, mám vrátit 55 tis … -na kalkulačce: : : 180 x 365 =  Úročení: např. počet dní transakce je 60, rok má 365 dní. Je zadáno PV ( korun) a r (9 % p. a.), máme vypočíst FV. -Začneme sazbou: 0,09 : 365 x 60+1 x = -Začneme částkou: Kč x 0,09 : 365 x Kč =  Diskontování: pomocí úrokového faktoru r · d : ; 0,13 : 360 x = M+... AC : MR = 01 Počítání s procenty 9

-Složené úročení (pro transakce nad 2 roky) – připisováním úroků se zvyšuje jistina Na kalkulačce si připravíme úrokový faktor, uložíme jej do paměti, současnou hodnotou (PV) pak násobíme vyvolaným faktorem. Např. máme-li částku 50tis úročenou 5 let sazbou 7 % per anum (zapíšeme 0,07), roční úrokový faktor je1,07 a za 5 let činí: 1,07 5 tj. 1,40255 (využijeme opakování operace tlačítkem „=“) a dostaneme 70127,5865 -Složené diskontování budoucí částku (FV) dělíme faktorem (vyvolaným z paměti): 50tis : MRC = tj : 1,40255 = 35649,30899 Pozn. pro výpočty v MS Excel používáme funkci POWER (mocnina), 3 2 se v excelu zapíše: =3^2, třetí odmocnina dvou zapíše: = 2^(1/3). SLOŽENÉ ÚROČENÍ NA KALKULAČCE 01 Počítání s procenty 10

1.Počítání s procenty 2.Peníze a jejich časová hodnota 3.Půjčky a úvěry 4.Platební karty 5.Rizika a jak se zabezpečit 6.Hospodaření s penězi 7.Spoření a investování 8.Financování bydlení 9.Zabezpečení vlastního stáří, renta 10.Kdo nám může poradit DALŠÍ TÉMATA 01 Počítání s procenty 11