Fuavismus Charakteristika uměleckého směru ve výtvarném umění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 19. století
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
První představitelé impresionismu
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
VY_52_INOVACE_DEK_50 PAŘÍŽSKÁ ŠKOLA
VY_52_INOVACE_DEK_40 Symbolismus Paula Gauguina
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
SYMBOLISMUS konec 19. století
Kubismus I. Polovina 20. století.
Zakladatel moderního malířství?
Gustave Courbet Barbizonská škola
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová.
Abstraktní expresionismus
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
IMPRESIONISMUS.
VY_52_INOVACE_DEK_49 NAIVNÍ UMĚNÍ
Impresionisté figurativního malířství
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
INFORMEL Jana Bobčíková.
KUBISMUS.
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Evropské umění počátku 20. století
Meziválečná doba Malíři.
SECESE.
IMPRESIONISMUS 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Naše baroko Architektura a malba. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_08_Postimpresionismus – Vincent.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Jean François Millet a Barbizonská škola Vladimír Sobota.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Nové umělecké směry 2. pol. 19. století Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Květen 2012 Předmět: Dějepis.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Empír Charakteristika uměleckého směru. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
KUBISMUS.
Transkript prezentace:

fuavismus Charakteristika uměleckého směru ve výtvarném umění

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Dějepis

Obsah Vstup1 Etymologie2 Pojem3 Období4 Lokalita5 Idea6 Charakteristické znaky7 Přehled osobností8 Pařížská skupina, H. Matisse9 Kompozice stejných barev10

Obsah Ryzí fauvismus11 Po obědě, harmonie v červeném12 Jantarový náhrdelník, Portrét se zeleným pruhem13 Kávová konvice, karafa a mísa s ovocem, Zahrada14 Růžový akt15 Pařížská skupina, A. Marquet16 Marquetova díla17 Dvojka ze Chatou, A. Derain18 Na vodě doma19 Na vodě přes Kanál20

Obsah Bez vody nelze21 Dvojka ze Chatou, A. Vlaminck22 Vodu fauvisti milovali23 Nádherné fauvistické stromy24 Pohled na Seinu25 Le Havre, O. Vriesz26 Frieszovy krajiny27 Le Havre, R. Dufy28 Na pláži29 Le Havre, G. Braque30

Obsah Braqueova krajina31 Externista z Holandska, K. van Dongen32 Dongen a Manguin uzavírají kolekci fauvismu33

vstup 1

Základem názvu směru je francouzské slovo fauve, což znamená „šelma“ Po zhlédnutí první společné výstavy tohoto hnutí prohlásil kritik umění Louis Vauxcelles „Donatello au milieu des fauves“ (Donatello mezi divokými šelmami), když uviděl sošku ve stylu italského quattrocenta mezi křiklavě barevnými obrazy etymologie 2

Volné seskupení umělců bez konkrétní soustavy estetických a skladebních postulátů „Tvořit znamená vyjadřovat to, co máme v sobě. Každé pravé tvůrčí úsilí se odehrává v nitru. Ale i cit chce být sycen, a to se děje pomocí objektů pozorování, které bereme z vnějšího světa. Tady přistupuje práce, jíž si umělec svět postupně připodobňuje a vstřebává do sebe, až se objekt, jejž kreslí, stane částí jeho sama, až ho má umělec v sobě a může jej hodit na plátno jako vlastní výtvor.“ (Henri Matisse) pojem 3

Vznik na přelomu století 19. a 20. (Matisse a já jsme pracovali už od roku 1898 způsobem, jenž byl později nazván fauvistickým, prohlásil Marquet) Od roku 1901 přátelství, společné pobyty a malířské činnosti budoucího hnutí Od roku 1903 společné výstavy na Podzimním salónu a Salónu nezávislých Kolem roku 1907 vrchol V roce 1908 přestává fauvismus jako hnutí existovat (členové skupiny hledali vlastní cestu, jen Matisse a Dufy se příliš nevzdálili od svých fauvistických počátků) období 4

Samozřejmě Francie, a tentokrát pouze Francie (směr nenašel uplatnění v jiných zemích, v Německu šel vývoj směrem k expresionismu, když vycházel z romantismu a symbolismu) Žáci z ateliéru Gustava Moreaua a z akademie Carrièrovy (Paříž) Malířská dvojice ze Chatou (v okolí Paříže) Malíři z okolí Le Havru (jediný „externista“ Holanďan van Dongen) lokalita 5

Vzpoura proti akademismu i impresionismu Výraz nového výtvarného cítění Touha po čisté, osvobozené barvě Skupina neměla svůj ideový program, manifest Odpor proti přisluhování umění buržoazní společnosti Reakce soudobé kritiky: „Hrnec barvy vržený do tváře obecenstva“ (Camille Mauclair); urážka společenského řádu a morálky; jeden časopis uveřejnil několik reprodukcí vystavených obrazů a doprovodil je výňatky z příznivých kritik, aby vystihl groteskní kontrast malby a vážného ocenění: „Kontrast, z něhož bylo možno umřít smíchy (opět Mauclair) Matissův citát: Svým uměním chci lidem otevřít oči, aby si uvědomili krásu světa a sdíleli mou radost z tvorby. idea 6

Hlavním výrazovým prostředkem malby (fauvismus se projevuje právě a jen v malbě) je barva, a to čistá barva, která zaznívá v ploše, divák ji má vnímat ve svém nitru Dynamický senzualismus podřízený kompozičním zákonitostem obrazu Jednoduchá zkratka Konstrukce obrazového prostoru bez modulace a stínování Dokonalá harmonie mezi emocionálním výrazem a dekorativní kompozicí Živelné a odvážné úsilí o polyfonii čistých tónů a svobodně dynamizovaný malířský rukopis (vliv Gogha) Plošná barevná stavba (vliv Gauguina) Vychází ze smyslového vnímání přírody (společný znak s impresionismem), z níž si volně, podle individuálního malířského temperamentu vybíral prvky, které transponoval do barevné a tvarové zkratky charakteristické znaky 7

Matisse, Marquet z pařížské skupiny Derain, Vlaminck ze Chatou Friesz, Dufy a Braque z Le Havru Van Dongen z Holandska přehled osobností 8

Pařížská skupina Henri Matisse ( ) Přední představitel hnutí, i když se nepovažoval za vůdčí osobnost fauvismu Chtěl se stát právníkem… Ovlivněn Cézannem, impresionismem i neoimpresionismem, cestováním (Maroko), japonským uměním Nejvýznamnější francouzský kolorista, jeho obrazy jsou malé slavnosti barev určené k potěšení oka a povznesení ducha Působil i jako dekoratér, scénograf i ilustrátor Podobizna je dílem kolegy André Deraina, tedy fauvista (portrétovaný) fuavistou (namalovaný ve stylu) fuavismem 9

Kompozice stejných barev hudb Hudba a Tanec 10

Ukázka ryzího fauvismu Velký červený interiér Evokace prosté každodennosti, v jejímž zjednodušeném harmonickém ztvárnění hraje první housle barva (a dokonce v jednom tónu) 11

Po obědě, harmonie v červeném 12

Jantarový náhrdelníkPortrét se zeleným pruhem 13

Kávová konvice, karafa a mísa s ovocem Lucemburská zahrada 14

Růžový akt 15

Pařížská skupina Albert Marquet ( ) Soustřeďoval se výhradně na svou práci, odmítal pocty Hodně cestoval za přírodními motivy Velmi na něj zapůsobil Vincent van Gogh i japonské umění Fauvismus byl jen jeho přechodným obdobím, později maloval pohledy do pařížských ulic 16

Marquetova díla 17

Dvojka ze Chatou André Derain ( ) Přátelil se s avantgardními umělci moderních směrů (Picasso, Braque, navštívil ho i náš B, Kubišta) Po fauvistickém období tvořil klasickým realistickým způsobem (valérově v hnědavých tónech) k nevoli avantgardy a k oblibě publika (podle signatury jistě poznáte, kdo ho portrétoval) 18

Na vodě doma Vlečné člunyPřístav v Le Havru

Na vodě přes Kanál Na TemžiLondýnské přístaviště 20

Bez vody nelze Vinice na jařeWestminsterský most 21

Dvojka ze Chatou Maurice Vlaminck Pocházel z muzikantské rodiny, byl výborným houslistou, psal romány, pěstoval cyklistiku… Po fauvistickém období (nejfauvističtější z fauvistů) podlehl Cézannovu vlivu, nakonec maloval v osobitém realistickém stylu tradičními prostředky Na podobizně od kolegy Matisse 22

Vodu fauvisti milovali Regaty v BougivaluVlečný člun na Seině u Chatou 23

Nádherné fauvistické stromy, samozřejmě na břehu 24

Pohledem na Seinu se mistr loučí 25

Le Havre Othon Friesz ( ) Fauvistou po celý svůj tvůrčí život Na rozdíl od křiklavých malířů se jeho malby vyznačují vyrovnaným a harmonickým výrazem, v naší ukázce s převahou teplých tónů (na krajinu s nedostatkem zelené) Navzdory Matissově tezi se stal později pedagogem na malířských školách (Kdo to umí, maluje, kdo to neumí, jde učit) 26

Frieszova krajina 27

Le Havre Raoul Dufy ( ) Vytvořil celou řadu monumentálních prací pro salóny, světové výstavy, dekorace… Zabýval se i scénografií (např. pro balet; navrhoval goblény i vzory na látky Některé obrazy maloval jako variace jedné barvy Jeho dílo je založeno na kresbě barvou, vyznačuje se lehkostí a malířským šarmem V profilu Čtrnáctý červenec 28

Na pláži s mistrem Dufy 29

Le Havre Georges Braque Bude mít samostatný profil v prezentaci kubismu Uvádím několik jeho děl, která stylově patří do fauvismu, shodou okolností to jsou krajiny Příroda je dominantní motiv fauvismu 30

Krajiny mistra Braquea 31

Externista z Holandska Kees van Dongen ( ) Ke skupině se připojil v Paříži Zaměřoval se na ženskou krásu (akty a portréty) Po první světové válce se stáhl k realismu a maloval hlavně módní podobizny (komerčně velmi úspěšný a hmotně zajištěný, umělecky slabší) 32

Dongen a Manguin uzavírají kolekci fauvismu Portrét FernandyŽena na mořském břehu 33

Jan Spurný, Fauvismus, Nakladatelství československých výtvarných umělců, Praha 1966 Vlastimil Fiala, Henri Matisse, Odeon, Praha 1967 Sáva Šabouk s kolektivem autorů, Encyklopedie světového malířství, Akademia, Praha 1971 José Pijoan, Dějiny umění, Balios, Knižní klub, Praha 2000 Bernhard Nowak, Henri Matisse, Maler und Werk, Dresden ent_ jpg ent_ jpg Použité zdroje