fuavismus Charakteristika uměleckého směru ve výtvarném umění
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Dějepis
Obsah Vstup1 Etymologie2 Pojem3 Období4 Lokalita5 Idea6 Charakteristické znaky7 Přehled osobností8 Pařížská skupina, H. Matisse9 Kompozice stejných barev10
Obsah Ryzí fauvismus11 Po obědě, harmonie v červeném12 Jantarový náhrdelník, Portrét se zeleným pruhem13 Kávová konvice, karafa a mísa s ovocem, Zahrada14 Růžový akt15 Pařížská skupina, A. Marquet16 Marquetova díla17 Dvojka ze Chatou, A. Derain18 Na vodě doma19 Na vodě přes Kanál20
Obsah Bez vody nelze21 Dvojka ze Chatou, A. Vlaminck22 Vodu fauvisti milovali23 Nádherné fauvistické stromy24 Pohled na Seinu25 Le Havre, O. Vriesz26 Frieszovy krajiny27 Le Havre, R. Dufy28 Na pláži29 Le Havre, G. Braque30
Obsah Braqueova krajina31 Externista z Holandska, K. van Dongen32 Dongen a Manguin uzavírají kolekci fauvismu33
vstup 1
Základem názvu směru je francouzské slovo fauve, což znamená „šelma“ Po zhlédnutí první společné výstavy tohoto hnutí prohlásil kritik umění Louis Vauxcelles „Donatello au milieu des fauves“ (Donatello mezi divokými šelmami), když uviděl sošku ve stylu italského quattrocenta mezi křiklavě barevnými obrazy etymologie 2
Volné seskupení umělců bez konkrétní soustavy estetických a skladebních postulátů „Tvořit znamená vyjadřovat to, co máme v sobě. Každé pravé tvůrčí úsilí se odehrává v nitru. Ale i cit chce být sycen, a to se děje pomocí objektů pozorování, které bereme z vnějšího světa. Tady přistupuje práce, jíž si umělec svět postupně připodobňuje a vstřebává do sebe, až se objekt, jejž kreslí, stane částí jeho sama, až ho má umělec v sobě a může jej hodit na plátno jako vlastní výtvor.“ (Henri Matisse) pojem 3
Vznik na přelomu století 19. a 20. (Matisse a já jsme pracovali už od roku 1898 způsobem, jenž byl později nazván fauvistickým, prohlásil Marquet) Od roku 1901 přátelství, společné pobyty a malířské činnosti budoucího hnutí Od roku 1903 společné výstavy na Podzimním salónu a Salónu nezávislých Kolem roku 1907 vrchol V roce 1908 přestává fauvismus jako hnutí existovat (členové skupiny hledali vlastní cestu, jen Matisse a Dufy se příliš nevzdálili od svých fauvistických počátků) období 4
Samozřejmě Francie, a tentokrát pouze Francie (směr nenašel uplatnění v jiných zemích, v Německu šel vývoj směrem k expresionismu, když vycházel z romantismu a symbolismu) Žáci z ateliéru Gustava Moreaua a z akademie Carrièrovy (Paříž) Malířská dvojice ze Chatou (v okolí Paříže) Malíři z okolí Le Havru (jediný „externista“ Holanďan van Dongen) lokalita 5
Vzpoura proti akademismu i impresionismu Výraz nového výtvarného cítění Touha po čisté, osvobozené barvě Skupina neměla svůj ideový program, manifest Odpor proti přisluhování umění buržoazní společnosti Reakce soudobé kritiky: „Hrnec barvy vržený do tváře obecenstva“ (Camille Mauclair); urážka společenského řádu a morálky; jeden časopis uveřejnil několik reprodukcí vystavených obrazů a doprovodil je výňatky z příznivých kritik, aby vystihl groteskní kontrast malby a vážného ocenění: „Kontrast, z něhož bylo možno umřít smíchy (opět Mauclair) Matissův citát: Svým uměním chci lidem otevřít oči, aby si uvědomili krásu světa a sdíleli mou radost z tvorby. idea 6
Hlavním výrazovým prostředkem malby (fauvismus se projevuje právě a jen v malbě) je barva, a to čistá barva, která zaznívá v ploše, divák ji má vnímat ve svém nitru Dynamický senzualismus podřízený kompozičním zákonitostem obrazu Jednoduchá zkratka Konstrukce obrazového prostoru bez modulace a stínování Dokonalá harmonie mezi emocionálním výrazem a dekorativní kompozicí Živelné a odvážné úsilí o polyfonii čistých tónů a svobodně dynamizovaný malířský rukopis (vliv Gogha) Plošná barevná stavba (vliv Gauguina) Vychází ze smyslového vnímání přírody (společný znak s impresionismem), z níž si volně, podle individuálního malířského temperamentu vybíral prvky, které transponoval do barevné a tvarové zkratky charakteristické znaky 7
Matisse, Marquet z pařížské skupiny Derain, Vlaminck ze Chatou Friesz, Dufy a Braque z Le Havru Van Dongen z Holandska přehled osobností 8
Pařížská skupina Henri Matisse ( ) Přední představitel hnutí, i když se nepovažoval za vůdčí osobnost fauvismu Chtěl se stát právníkem… Ovlivněn Cézannem, impresionismem i neoimpresionismem, cestováním (Maroko), japonským uměním Nejvýznamnější francouzský kolorista, jeho obrazy jsou malé slavnosti barev určené k potěšení oka a povznesení ducha Působil i jako dekoratér, scénograf i ilustrátor Podobizna je dílem kolegy André Deraina, tedy fauvista (portrétovaný) fuavistou (namalovaný ve stylu) fuavismem 9
Kompozice stejných barev hudb Hudba a Tanec 10
Ukázka ryzího fauvismu Velký červený interiér Evokace prosté každodennosti, v jejímž zjednodušeném harmonickém ztvárnění hraje první housle barva (a dokonce v jednom tónu) 11
Po obědě, harmonie v červeném 12
Jantarový náhrdelníkPortrét se zeleným pruhem 13
Kávová konvice, karafa a mísa s ovocem Lucemburská zahrada 14
Růžový akt 15
Pařížská skupina Albert Marquet ( ) Soustřeďoval se výhradně na svou práci, odmítal pocty Hodně cestoval za přírodními motivy Velmi na něj zapůsobil Vincent van Gogh i japonské umění Fauvismus byl jen jeho přechodným obdobím, později maloval pohledy do pařížských ulic 16
Marquetova díla 17
Dvojka ze Chatou André Derain ( ) Přátelil se s avantgardními umělci moderních směrů (Picasso, Braque, navštívil ho i náš B, Kubišta) Po fauvistickém období tvořil klasickým realistickým způsobem (valérově v hnědavých tónech) k nevoli avantgardy a k oblibě publika (podle signatury jistě poznáte, kdo ho portrétoval) 18
Na vodě doma Vlečné člunyPřístav v Le Havru
Na vodě přes Kanál Na TemžiLondýnské přístaviště 20
Bez vody nelze Vinice na jařeWestminsterský most 21
Dvojka ze Chatou Maurice Vlaminck Pocházel z muzikantské rodiny, byl výborným houslistou, psal romány, pěstoval cyklistiku… Po fauvistickém období (nejfauvističtější z fauvistů) podlehl Cézannovu vlivu, nakonec maloval v osobitém realistickém stylu tradičními prostředky Na podobizně od kolegy Matisse 22
Vodu fauvisti milovali Regaty v BougivaluVlečný člun na Seině u Chatou 23
Nádherné fauvistické stromy, samozřejmě na břehu 24
Pohledem na Seinu se mistr loučí 25
Le Havre Othon Friesz ( ) Fauvistou po celý svůj tvůrčí život Na rozdíl od křiklavých malířů se jeho malby vyznačují vyrovnaným a harmonickým výrazem, v naší ukázce s převahou teplých tónů (na krajinu s nedostatkem zelené) Navzdory Matissově tezi se stal později pedagogem na malířských školách (Kdo to umí, maluje, kdo to neumí, jde učit) 26
Frieszova krajina 27
Le Havre Raoul Dufy ( ) Vytvořil celou řadu monumentálních prací pro salóny, světové výstavy, dekorace… Zabýval se i scénografií (např. pro balet; navrhoval goblény i vzory na látky Některé obrazy maloval jako variace jedné barvy Jeho dílo je založeno na kresbě barvou, vyznačuje se lehkostí a malířským šarmem V profilu Čtrnáctý červenec 28
Na pláži s mistrem Dufy 29
Le Havre Georges Braque Bude mít samostatný profil v prezentaci kubismu Uvádím několik jeho děl, která stylově patří do fauvismu, shodou okolností to jsou krajiny Příroda je dominantní motiv fauvismu 30
Krajiny mistra Braquea 31
Externista z Holandska Kees van Dongen ( ) Ke skupině se připojil v Paříži Zaměřoval se na ženskou krásu (akty a portréty) Po první světové válce se stáhl k realismu a maloval hlavně módní podobizny (komerčně velmi úspěšný a hmotně zajištěný, umělecky slabší) 32
Dongen a Manguin uzavírají kolekci fauvismu Portrét FernandyŽena na mořském břehu 33
Jan Spurný, Fauvismus, Nakladatelství československých výtvarných umělců, Praha 1966 Vlastimil Fiala, Henri Matisse, Odeon, Praha 1967 Sáva Šabouk s kolektivem autorů, Encyklopedie světového malířství, Akademia, Praha 1971 José Pijoan, Dějiny umění, Balios, Knižní klub, Praha 2000 Bernhard Nowak, Henri Matisse, Maler und Werk, Dresden ent_ jpg ent_ jpg Použité zdroje