Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 12. 4. 2013 Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strunatci Chordata.
Advertisements

KMEN: STRUNATCI Chordata
Život se strunou hřbetní..
STRUNATCI pláštěnci, bezlebeční
Název:VY_32_INOVACE_PR7_04 – Strunatci - rozdělení
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
STRUNATCI pláštěnci a bezlebeční
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_05 Tematická.
PAVOUKOVCI I (Arachnida) VY_32_INOVACE_3.1.Bi2.19/Li
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
členovci v říši živočichů
ÚVOD SYSTÉM BEZČELISTNATCI-KRUHOÚSTÍ ČELISTNATCI
Obecná charakteristika + rozdělení.
Hlavonožci Cephalopoda.
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
Mlži.
BEZLEBEČNÍ (CEPHALOCHORDATA)
Strunatci Strunu hřbetní nebo páteř mají vždy na straně těla Strunu hřbetní nebo páteř mají vždy na straně těla Jsou dvoustranně souměrní Jsou dvoustranně.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Strunatci.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_16 Název materiáluKroužkovci.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
Strunatci Úvod, Pláštěnci, Bezlebeční vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Oběhová soustava pásnic a měkkýšů Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Rozmnožování hmyzu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_06_Charakteristika.
Soustava trávicí – měkkýši a kroužkovci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů.
Stavba kostry hrudního koše strunatců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů Datum.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_12_Charakteristika.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_05_Kruhoústí.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika.
Typy nervových soustav Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření19.
Oběhová soustava obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření17.
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_16_Systém.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
Typy dýchacích soustav
Nervová soustava nižších obratlovců
Vývojová morfologie živočichů
Rozmnožování klepítkatců a korýšů
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_09_Hlísti.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_07_Systematika.
Kmen: Strunatci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
kroužkovci, Annelida, opaskovci, máloštětinatci, mnohoštětinatci
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_20_Ostnokožci.
zpracovaný v rámci projektu
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_16_Štíři,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Prezentace seznamuje žáky se stavbou těla a typy vývoje hmyzu Předmět
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_20_Systém.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
Základní škola, Hradec Králové
tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Vyšší živočichové.
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční Téma:ZOOLOGIE STRUNATCŮ - Bezlebeční Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Bezlebeční. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií.Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně nebo písemně, v uzavřených položkách provádějí výběr u tabule s pomocí interaktivního pera. Otázky je možné je použít k opakování i k různým formám zkoušení. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Součástí materiáu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Je vytvořeno autorské řešení testu. Materiál je určen k interaktivní výuce.

Podkmen: BEZLEBEČNÍ (Cephalochordata) Obr. 1

-asi 25 druhů -moře – u dna -zástupce: kopinatec plžovitý (Branchiostoma lanceolatum) -je nejpodobnější původním strunatcům Obr. 2 Takto možná vypadal primitivní kambrický strunatec Primitivní strunatci neměli žádné tvrdé tělní části → jen málo fosilií Obr. 3

CHARAKTERISTIKA TĚLA KOPINATCE: -rybovité tělo – asi 5 cm, ploutvovitý kožní lem -bez párových končetin -jednovrstevná pokožka -segmentovaná svalovina (myomery) přední část tělaploutvovitý kožní lem segmentovaná svalovinaObr. 4

-struna hřbetní trvale – po celé délce těla -NS – mozek a mícha nepříliš rozlišeny (mozkový váček) -primitivní smysly – hmatové, čichové, zrakové b. Obr. 5

-TS – trubicovitá, kolem ú.otvoru věnec brv -CS – uzavřená, bez srdce, bez červených krvinek a krevního barviva -dýchání – žaberní štěrbiny hltanu + povrch těla brvy směřují proud vody s potravou dál do hltanu pohyb krve zajišťují stahy „žaberních tepen“ Obr. 5

Rozmnožování: -gonochoristé, bez sexuálního dimorfismu -párové pohlavní orgány -mimotělní oplození (ve vodě) -nepřímý vývin – planktonní larva (nesouměrná) Způsob života: -mikrofágové -převážně noční aktivita, ve dne zahrabaní zadní částí těla v písku -mělké pobřežní vody

Příčný řez tělem kopinatce Obr. 6

OTÁZKY 1)Popište nervovou soustavu kopinatce. 2)Kopinatci jsou: a.hermafroditi b.gonochoristi se sexuálním dimorfismem c.gonochoristi bez sexuálního dimorfismu d.rozmnožují se pouze nepohlavně 3)V jakém prostředí kopinatci žijí? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 4) Podle obrázku popište průřez tělem kopinatce – interaktivním perem spojte struktury s jejich názvy. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: TRÁVICÍ TRUBICE OBŽABERNÍ PROSTOR STRUNA HŘBETNÍ CÉVNÍ SOUSTAVA NERVOVÁ TRUBICE GONÁDY Obr. 5

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1)Popište nervovou soustavu kopinatce. - nervová trubice, vpředu rozšířená v mozkový váček 2)Kopinatci jsou: a.hermafroditi b.gonochoristi se sexuálním dimorfismem c.gonochoristi bez sexuálního dimorfismu d.rozmnožují se pouze nepohlavně 3)V jakém prostředí kopinatci žijí? - moře, pobřežní vody, noční aktivita, přes den zahrabaní v písku (do hrubého písku se zahrabávají úplně, do jemného jen zadní částí, aby mohli dýchat, v bahnitém dně se nezahrabávají) ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) Podle obrázku popište průřez tělem kopinatce – interaktivním perem spojte struktury s jejich názvy. ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY TRÁVICÍ TRUBICE OBŽABERNÍ PROSTOR STRUNA HŘBETNÍ CÉVNÍ SOUSTAVA NERVOVÁ TRUBICE GONÁDY Obr. 5 PŘEJÍT NA PRAC.LIST/ TEST

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – BEZLEBEČNÍ 1)Charakterizujte morfologii kopinatce. 2)Do obrázku jednoduše zakreslete nervovou a trávicí soustavu a strunu hřbetní. 3)Popište nervovou soustavu kopinatce. Obr. 7

4) Vyberte správné tvrzení: a. Cévní soustava kopinatce je otevřená / uzavřená. b. V cévní soustavě kopinatce je / není srdce. c. Krev kopinatce obsahuje / neobsahuje hemoglobin. d. Struna hřbetní je u kopinatce přítomna trvale / dočasně. e. Kopinatec má / nemá párové končetiny. f. V nervové soustavě kopinatce je / není zřetelně diferencovaný mozek g. Trávicí soustava kopinatce je trubicovitá / slepá. h. Na dýchání kopinatce se podílí / nepodílí pokožka. i. Pokožka kopinatce je jednovrstevná / vícevrstevná. j. Svalovina kopinatce je členěná na segmenty / nečleněná. k. Fosilie strunatců nacházíme zřídka / často.

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – BEZLEBEČNÍ 1)Charakterizujte morfologii kopinatce. - rybovitý tvar těla, 5 – 8 cm dlouhé, bez párových končetin, pokožka tvoří ploutevní lem 2)Do obrázku jednoduše zakreslete nervovou a trávicí soustavu a strunu hřbetní. 3)Popište nervovou soustavu kopinatce. - trubicovitá NS, vpředu mozkový váček (mozek není zřetelně diferencován) Obr. 7

4) Vyberte správné tvrzení: a. Cévní soustava kopinatce je otevřená / uzavřená. b. V cévní soustavě kopinatce je / není srdce. c. Krev kopinatce obsahuje / neobsahuje hemoglobin. d. Struna hřbetní je u kopinatce přítomna trvale / dočasně. e. Kopinatec má / nemá párové končetiny. f. V nervové soustavě kopinatce je / není zřetelně diferencovaný mozek g. Trávicí soustava kopinatce je trubicovitá / slepá. h. Na dýchání kopinatce se podílí / nepodílí pokožka. i. Pokožka kopinatce je jednovrstevná / vícevrstevná. j. Svalovina kopinatce je členěná na segmenty / nečleněná. k. Fosilie strunatců nacházíme zřídka / často.

1 - GÉRY, Parent. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HILLEWAERT, Hans. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DOSTÁL, Vojtěch. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4 – archiv autora 5 - JAWORSKI, Piotr Michal. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: vg vg 6 - GÉRY, Parent. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: – archiv autora

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN