Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/03.0057 Portál eVIM ZMĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA KONÁNÍM PRÁCE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Advertisements

KALORIMETR.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011
Měrná tepelná kapacita látky
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Určení měrných skupenských tepel vody.
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
zpracovaný v rámci projektu
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTeplené jevy.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Výpočet přijatého a předaného tepla
Příklad tepelně izolované soustavy:
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Měrná tepelná kapacita
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Teplo ZŠ Velké Březno.
Měrná tepelná kapacita © Petr Špína 2011 foto
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Archimedův zákon.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZAPOJENÍ REZISTORŮ ZA SEBOU.
Vnitřní energie tělesa. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Hydrostatický tlak.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ELEKTRICKÝ PROUD.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM OHMŮV ZÁKON.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Magnetické pole.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM TŘENÍ.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Kmitavý pohyb.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Přetlak, podtlak, vakuum.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ELEKTRICKÁ ENERGIE.
VY_32_INOVACE_05-43 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Teplo Jméno autora:Jaroslava Vondráčková.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM VLNĚNÍ Příčné a podélné.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
MĚŘENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
VÝKON ELEKTRICKÉHO PROUDU
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Přijaté teplo. (protokol). Téma Téma: Určení přijatého a odevzdaného tepla tělesem při tepelné výměně. Úkol: Úkol: Určení tepla odevzdaného horkou vodou.
MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA
zpracovaný v rámci projektu
Třída 3.A 15. hodina.
Změna vnitřní energie.
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZMĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA KONÁNÍM PRÁCE

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Co se mám naučit: Joulův pokus Vyjádření měrné tepelné kapacity, jednotka

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Joulův pokus: pol. 19. stol.J. P. Joule (džúl)‏

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Kolik práce lopatkové kolo vykonalo, jestliže se teplota vody v nádobě zvýšila o 1˚C. V nádobě 6 litrů vody Závaží hmotnost 20kg Kleslo 50x o 1,3m dolů

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Vypočtená hodnota není přesná- ohřátí nádoby i vzduchu kolem… Přesnější hodnota je 4 180J. V praxi zaokrouhlujeme na 4,2kJ.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Závěr: Na ohřátí 1kg vody o 1˚C je třeba vykonat práci 4,2kJ. Joule určil změnu vnitřní energie vody výpočtem mechanické práce. Teplo je druhem energie.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Příprava laboratorní práce: Určení měrné tepelné kapacity neznámého kovu K určení měrné tepelné kapacity neznámého kovu využijeme toho, že měrnou tepelnou kapacitu vody už známe (c=4,18 kJ/kg x °C) Ponoříme horké těleso do studené vody: těleso se ochladí a voda se ohřeje. Naměříme počáteční a konečnou teplotu vody a z toho vypočítáme kolik tepla voda přijala (Q = cmΔt) Všechno teplo získala voda ze zahřátého tělesa. Z toho již můžeme vypočítat jeho měrnou tepelnou kapacitu (c = Q/mΔt).

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ , Zjistíme hmotnost závaží m1. 2, Závaží uvážeme na nit, vložíme do kádinky, přilijeme vodu a zahřejeme ji na 80 ºC = t1. 3, Než se voda ohřeje dáme do kalorimetru přesně odměřené množství studené vody m2 a změříme její teplotu t2. 4, Závaží vytáhneme a přeneseme do kalorimetru. 5, Po ustálení teploty odečteme společnou t. 6, Vypočítáme jaké teplo jsme dodali vodě v kalorimetru, když se ohřála z teploty t2 na teplotu t a když je její hmotnost m2. 7, Toto teplo získala voda od závaží, které má hmotnost m1, přitom vychladlo z teploty t1 na teplotu t. Vypočtěte jaká je jeho měrná tepelná kapacita.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/

Pokus- určení měrné tepelné kapacity vody pomocí rychlovarné konvice Řešení:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/

Shrnutí: Vnitřní energii tělesa lze zvětšit- konáním práce. Na ohřátí 1kg vody o 1˚C je třeba vykonat práci 4,2kJ. Použitá literatura: Fyzika pro základní školy a víceletá gymnázia, Martin Macháček, Prométheus Praha 2003 Fyzika učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2006 Fyzika pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia s přílohou Přehled učiva, Nakladatelství Fraus 2006 Fyzika pro 8.ročník základní školy, studijní část A, Státní pedagogické nakladatelství Praha 1983