DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL. Mají vysoký obsah bílkovin, sacharidů (hlavně škrobu), vlákniny, minerální látky (draslík, vápník), z vitamínů B, E, provitamín.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Advertisements

Didaktické testy pro ověřování znalostí
Potraviny rostlinného původu
Mgr. Miroslava Slavíková
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VY_52_INOVACE_ZBP1_4264VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZBP1_4764VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_11
VY_52_INOVACE_ZBP1_4364VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZBP1_4364VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZBP1_4464VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZBP1_4464VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
VY_52_INOVACE_ZBP1_4264VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Luštěniny Ing. Alena Říhová
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
LUŠTĚNINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: luštěniny, význam, složení, hrách, čočka, fazole, sója Autor:
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL. T Ě STOVINY SUROVINY SUROVINY ZÁKLADNÍ:  semolinová pšenice /tvrdá/  vejce  voda  sójová mouka (pro bezvaječné) DOPLŇKOVÉ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12 _INOVACE_OV2 Název školy SPŠ a.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Zelenina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, MOST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12 _INOVACE_OV17 Název školy SPŠ.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍS PĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12 _INOVACE_OV15 Název školy SPŠ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NETRADIČNÍ PLODINY Natálie Jermanová 2014 ©. Pohanka Popis: jednoletá a vytrvalá bylina má bílé a růžové květy v českých zemích se začala pěstovat od.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_10 _INOVACE_ZBO5 Název školy SPŠ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Luštěniny Vypracoval: Lukáš Karlík
SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Předmět Potraviny a výživa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zbožíznalství pro 2. ročník oboru prodavač 2.ročník Srpen 2013
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Mají vysoký obsah bílkovin, sacharidů (hlavně škrobu), vlákniny, minerální látky (draslík, vápník), z vitamínů B, E, provitamín A. Obsahují ve větším množství oligosacharidy (disacharidy), které způsobují nadýmání. Luštěniny jsou hůře stravitelné.

HRÁCH ČOČKA FAZOLE SOJA NOVÝ DRUH - CIZRNA

jsou zralá semena hrachu setého je nejrozšířenější luštěninou loupaný hrách není nutné před vařením namáčet, je vhodný na kaše Druhy v prodeji:  Suchý – ŽLUTÝ, ZELENÝ, BAREVNÁ SMĚS - LOUPANÝ, NELOUPANÝ - CELÝ, PŮLENÝ - PŘEDVAŘENÝ  Sterilovaný – v nálevu – sladkokysel é m, slan é m  Mražený

podle velikosti zrn rozdělujeme čočku na velkozrnnou a drobnozrnnou Druhy v prodeji: čočka zelená, hnědá a různě barevná loupaná a neloupaná velkozrnná, drobnozrnná, předvařená má lepší stravitelnost než hrách a fazole má vysoký podíl železa a mědi různé odrůdy čočky se obvykle nazývají podle barvy

se podobá velkému hrachu, má jemně oříškovou chuť pochází ze západní Asie je na trhu celá nebo půlená má velkou výživnou hodnotu ( 30 % bílkovin, 8 % tuku, 44 % uhlohydrátů, řadu vitamínů a minerálních látek) má delší dobu vaření, proto se doporučuje namočit do slané vody, poté se slaná voda scedí, cizrna se zalije studenou vodou a uvaří používá se také na mouku

jsou odrůdou původní americké fazole mají různou velikost, barvu a tvar Druhy v prodeji: fazole bílé, barevné, černé, červené, hnědé i strakaté malé, střední a obrovské sterilované

pochází z Číny semena jsou různě veliká, mají různé tvar y, barvu světle hnědou k přípravě jídel je nejvhodnější sója žlutá po uvaření se kombinuje s rýží a různými druhy zeleniny má vysoký podíl bílkovin, tuku, z minerálních látek převládají draslík, fosfor a hořčík Druhy v prodeji: mouka, olej, sýr (tofu), mléko, sójová omáčka, sójové maso /plátky, kostky, nudličky/, sójový řez, sójová pochoutka… bílkoviny sójových bobů mají vyšší biologickou hodnotu než ostatní luštěniny sójové klíčky jsou bohaté na vitamíny B a přidávají se do zeleninových salátů sója je nejvýznamnější luštěninou

Nejčastější vadou luštěnin je muškovitost, kterou způsobuje zrnokaz hrachový. Muškovitá luštěnina je neprodejná. Ve vlhkém prostředí zrna plesnivý. Zatuchlost. Prošlá záruční lhůta. Luštěniny se skladují v suchých a chladných skladech, v regálech, na paletách, čistotě a dobře větratelné místnosti.

Luštěniny se používají na přípravu : polévek kaší jako příloha k masu a do salátů fazole, sója a čočka se hodí k naklíčení syrové klíčky se používají do salátů

1. DRUHY LUŠTĚNIN 2. DRUHY HRACHU V PRODEJI 3. DRUHY ČOČKY V PRODEJI 4. DRUHY FAZOLÍ V PRODEJI 5. DRUHY SOJI V PRODEJI 6. SKLADOVÁNÍ A VADY LUŠTĚNIN 7. VÝZNAM LUŠTĚNIN

Josef Kavina, ZBOŽÍZNALSTVÍ potravinářského zboží pro 1. ročník středních odborných učilišť a integrovaných středních škol učebního oboru prodavač – prodavačka, zaměření pro potravinářské z boží a pro smíšené zboží, Praha: nakladatelství IQ, 1996,

Autorem materiálu a jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Kapalínová