Číslo projektuOP VK 1.5 25549863 Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaKultura.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Advertisements

Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Rozsáhlé oblasti se specifickým historickým vývojem, během kterého se vyvinuly charakteristické kulturní znaky obyvatelstva. SVĚTOVÉ.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Rozdíly mezi osobnostmi
Masová komunikace, masová média
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Kultura Občanský a společenskovědní základ Autor: Mgr. Pavel Semerák
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Masmédia.
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Subkultura Petr Machala.
Socializace Občanský a společenskovědní základ
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
3. téma: Kultura
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_KONTROLA_11 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
KULTURA Barbořáková Šárka, Pěkníková Noemi. KULTURA (LAT. CULTURA, „CO JE TŘEBA PĚSTOVAT“)  V užším slova smyslu: soubor vybraných a tvůrčích lidských.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Myšlení a myšlenkové operace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Ekonomika – základní pojmy.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Klasická sociologie (Max Weber)
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Masová média a jejich vliv
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
MOTIVACE.
Kultura Vladimír Velešík.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaKultura (klíčová aktivita III/2) Ročník3. Jméno autoraBc. Lenka Přichystalová AnotacePrezentace zabývající se kulturou, jejími rysy a prvky. Datum tvorby

K ULTURA

Kulturu lze chápat jako jev (stav), proces (vývoj) nebo vztah ( člověk versus okolní svět přírody a společnosti) 1 Komplex aktivit vedoucích k osvojení a tvůrčímu přetváření světa 2 V užším smyslu: relativně svébytný a integrovaný celek činností a výtvorů určitého seskupení lidí 3 V nejužším smyslu: oblast činností a výtvorů estetické povahy ( nebo výhradně jen rázu umělecké tvorby)

K ULTURA JAKO ZPŮSOB ŽIVOTA Každou společnost charakterizuje specifická kultura Organizuje každodenní život lidí a vymezuje mu bariéry Je to určitý způsob života, pomáhá lidem přežít, udává životu řád a brání před chaosem a nedorozuměním Kultura = sociálně zakotvené vzorce chování a jednání, které si lidé jako členové společnosti osvojili a které jsou pozorovatelné v jejich každodenním jednání a chování Podstata veškerého lidského jednání je kulturně podmíněna

R YSY KULTURY Jde o spojení lidských činností s určitými hodnotami Které se předávají učením Je kolektivním produktem (jako celek) Který zachovává kontinuitu (ve sledu generací) Je adaptivní (mění se a přizpůsobuje podmínkám) Umožňuje kulturní přenos (difuzi) Díky symbolickému zprostředkování

P RVKY K ULTURY Kultura každé společnosti se skládá ze 4 navzájem provázaných prvků: Vědění a znalosti = kognitivní (poznávací) stránka kultury Normy a hodnoty = normativní stránka kultury Materiální statky = materiální stránka kultury Jazyk = symbolická komunikace v kultuře

I NSTITUCE A SOCIÁLNÍ ORGANIZACE Výsledkem jednání, postojů, myšlení a názorů jsou: Instituce Každé jednání, které vede k uspokojení nějaké potřeby člověka  Návod, jak určité věci dělat  Mají kulturní povahu – nejsou neměnné Sociální organizace Není jednání, je to způsob provázání lidí, kteří jednají určitým způsobem Každá organizace vymezená pozicemi lidí v ní, vztahy mezi nimi a rolemi, které v organizaci mají

P ROMĚNY KULTURY Kultura není neměnná Je v neustálém vývoji a prochází změnou  musí se přizpůsobovat novým jevům, okolnostem a podmínkám 3 hlavní příčiny změn v kultuře: Technologie Akulturace – přebírání kulturních rysů při setkání dvou nebo více kultur ( vliv na hodnoty, normy, jazyk) Asimilace a integrace – osvojení si kulturních rysů většinové společnosti menšinou

M ASOVÁ KULTURA Společnost 20.st. charakterizuje vznik masové kultury Zvýšení produktivity práce – rozšíření sféry volného trhu Nové technologie  vzestup vzdělanosti Rozšíření nabídky v oblasti služeb Média rychle šíří informace Dostupnější kultura – ztrácí na své exkluzivitě Velké množství produktů zaplňujících trh, velké množství potencionálních konzumentů (poptávka)  působí směrem ke standardizaci a komercionalizaci Masovost kultury otevírá možnost její demokratizace

M ASOVÁ KOMUNIKACE Je jednosměrná, chybí zpětná vazba Její příjemce je anonymní (nemusí být vůbec žádný) Skupina příjemců je různorodá MASMÉDIA (hromadné sdělovací prostředky) Předávání informací najednou velkým skupinám lidí Noviny, rozhlasové a televizní vysílání, internet

SUBKULTURY Vnitřní diferenciace kultury  skupiny představující subkultury Menšinová skupina se svými specifickými kulturními znaky Odlišnosti v oblasti hodnot, norem, chování a životního stylu Nejčastěji spojovány s mládeží Např. hippies, punk, skinheads, hip hop, emo, skate, hipster…

SUBKULTURY

O TÁZKY Co je to kultura? Co nejpřesněji ji definujte. Jaké jsou prvky kultury? Co je to sociální organizace? Co je to subkultura? Vyjmenujte co nejvíce typů subkultur. Vyberte tři subkultury a snažte se je co nejpodrobněji charakterizovat.

Z DROJE BURIÁNEK, Jiří. Sociologie: pro střední školy a vyšší odborné školy. Vyd. 2. Praha: Fortuna, c2001, 126 s. ISBN DVOŘÁK, Jan, a kol. Odmaturuj ze společenských věd. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2008, 256 s. ISBN Google Inc. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Bogdan. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Howcheng. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Erik Jonasson. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Svencb. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: