CLIL v české praxi Odborná regionální konference 10. 2. 2012 Jihlava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Advertisements

ICT ve výuce jazyků Mgr. Jana Sochorová Základní škola a Mateřská škola Česká Bělá.
Použití metody CLIL v hodinách MATEMATIKY na Střední škole stavební Jihlava.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Nabízíme všem účastníkům projektu Posílení oborové zaměstnanosti absolventů Vytvoření poradenského servisu a aktivit pro stávající studenty, zájemce o.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Dětské umění překonává hranice. Principy přeshraniční spolupráce projektu Možnost poskytnutí širší nabídky oborů i v případech, kdy by pro školu (samostatně)
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Grantový projekt OP VK oblast podpory 1.3 DVPP škol a školských zařízení Mozaika nových inspirací pro pedagogy mateřské školy CZ.1.07/1.3.02/
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Projekt střední školy stavební Jihlava Partneři: Vysočina Education Romsdal Videregående skole Godalen Videregående skole.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Studium k výkonu specializovaných činností: Koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Individuální projekt národní – „K2“ Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání.
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Evropské jazykové portfolio v praxi TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/3.2.04/ Název projektu:Inovace do praxe Název a číslo globálního grantu:Podpora nabídky dalšího vzdělávání v.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století
Dokument KAP MSK - obsah
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Ing. Kateřina Lichtenberková
Komplexní systém hodnocení
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
Zlepšení metodologických kompetencí učitelů anglického jazyka
Plánování ve školní tělesné výchově
Učitel s rozhledem – žák se šancí
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Společenská odpovědnost ve školství
Vznik pracovního poměru

KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Gymnasium Jižní Město Praha
Program celoživotního učení Comenius
jak budovat kulturu školy společně
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Autoevaluace z pohledu
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
reg. číslo projektu: ​ CZ /0.0/0.0/17_052/
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Model intenzivní podpory
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Akční plán - plánované společné aktivity
Inovace VOV informace o projektu
Model intenzivní podpory
„Obecný rámec výuky jazyků, proč jsme zvolili CLIL na 1. stupni“
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Model intenzivní podpory
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
ZŠ Ostrava-Hrabůvka, Klegova 27 příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

CLIL v české praxi Odborná regionální konference Jihlava

Počátky CLILu v ČR ● 2005 – CLIL součástí jazykové vzdělávací politiky v ČR (Národní plán výuky cizích jazyků v ČR) ● MŠMT vydává dokument Content and Language Integrated Learning v ČR ● projekty zaměřené na zavádění CLILu do českých škol podpořené z OPVK

Podmínky zavedení CLILu na školách Zavést výuku metodou CLIL a uvést tuto skutečnost v ŠVP (v kompetenci ŘŠ) Naplnit očekávané výstupy jak v cizím jazyce, tak v nejazykových předmětech Zachovat minimální časové dotace cizího jazyka a nejazykového předmětu podle RVP Nepřekročit týdenní maximální časové dotace vymezené v RVP pro jednotlivé ročníky Uznat kvalifikovanost učitelů (v kompetenci ŘŠ)

Výuka angličtiny napříč předměty na ZŠ, G a SOŠ

Cíle projektu ● Zlepšení kompetencí učitelů škol kraje Vysočina v oblasti zkvalitnění výuky AJ za účelem zvýšení konkurenceschopnosti absolventů na trhu práce v kraji Vysočina. ● Zkvalitnění metodické podpory a vzdělávání učitelů pro výuku jednotlivých předmětů v AJ ● Vytvoření a ověření (akreditace) vzdělávacího programu a metodiky na podporu zavádění metody CLIL na školách v kraji Vysočina.

Aktivity projektu ● Úvodní odborný seminář pro učitele a ředitele 10 zúčastněných škol (Telč, leden 2010) ● Seminář o využití Moodlu (Jihlava, duben 2010) ● Příprava a ověřování CLIL materiálů na školách (březen – listopad 2010) ● Intervizní schůzky na školách (květen – listopad 2010) ● Zpracování aktivit do požadovaného formátu, diskuse (září – prosinec 2010)

Aktivity projektu ● Příručka „CLIL v české školní praxi“ ● Učitel lektor DVPP ● Učitel metodik pro CLIL ● Odborná regionální konference CLIL ● Akreditace vzdělávacího programu DVPP na podporu zavádění metody CLIL do škol

Výchozí zmapování situace na školách Dotazníkové šetření: ● žáci ● rodiče ● učitelé ● členové školních rad

Počty respondentů ZŠSŠG Vyučující Žáci, studenti Rodiče Školní rada813 34

Žáci – oblíbenost cizích jazyků

Žáci – využití cizích jazyků v budoucnu

Žáci – přínos CLILu

Žáci – očekávaná obtížnost CLILu

Vyučující – přínos CLILu

Vyučující – ochota se zapojit

Rodiče – přínos CLILu

Zkušenosti ze základních škol ● ZŠ a MŠ Wolkerova 2941 v Havlíčkově Brodě ● ZŠ Náměstí Svobody 321 v Pacově ● ZŠ Otokara Březiny v Jihlavě ● Pozitivní přístup většiny zainteresovaných na začátku projektu

Zkušenosti ze základních škol ● HV, VV, matematika, prvouka ● Jazykové sprchy (křížovky, slovní hry) ● Aktivity na IWB ● Ranní kruhy – „rodilý mluvčí“ ● Projektové dny ● Spolupráce se zahraničními partnery

Zkušenosti ze základních škol ● Význam podpory vedení škol ● Spolupráce se zřizovatelem ● Informovanost rodičů ● Své znalosti rozvíjejí nejen žáci, ale i učitelé ● „S CLILem nelze zůstat u křídy a tabule.“ ● CLIL na 1. stupni ● Náročnost přípravy → archivování příprav a materiálů

Zkušenosti z gymnázií ● Gymnázium Žďár nad Sázavou ● Gymnázium Chotěboř ● Gymnázium Třebíč ● Chemie, matematika, zeměpis,TV, ICT ● Jazykové sprchy i výuka jednotlivých celků

Zkušenosti z gymnázií ● Podpora vedení školy. ● Informovanost všech zainteresovaných skupin. ● Své znalosti rozvíjejí nejen žáci, ale i učitelé. ● Učitel-nejazykář se musí zbavit ostychu před studenty. ● CLIL je obtížný při výkladu nové látky, zejména, jde-li o složitější výklad. ● CLIL je vhodný při procvičování a opakování látky. ● Archivování příprav a výukových materiálů.

Zkušenosti ze středních odborných škol ● Střední škola obchodu a služeb Jihlava ● Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická v Havlíčkově Brodě ● Střední odborná škola Nové Město na Moravě ● Střední průmyslová škola Třebíč

Zkušenosti ze středních odborných škol Analýza výchozího stavu: ● Nejvyšší procento vyučujících, kteří považují CLIL za nepřínosný. ● Nejméně žáků, kteří se rádi učí cizí jazyky. ● Žáci si uvědomují, že cizí jazyky jsou pro ně důležité a v budoucnu je využijí. ● Třetina rodičů nepovažuje výuku CLIL za přínosnou.

Zkušenosti ze středních odborných škol ● Týmová spolupráce učitelů. ● Učitel odborného předmětu vyučuje svůj předmět, nikoli cizí jazyk. ● CLIL není překlad běžné hodiny do angličtiny. ● CLIL umožňuje přístup k informacím. ● Učitel odborného předmětu nemusí v hodině mluvit anglicky.

Doporučení pro zavádění CLILu na školách – vedení škol ● Umožnit týmovou spolupráci učitele jazyka a učitele nejazykového předmětu: např. upravit úvazky, upravit rozvrh, poskytnout prostor pro společné plánování. ● Umožnit školení, pobyty v zahraničí, kurzy v zemích, kde je CLIL rozšířený. ● Povzbudit učitele k tomu, aby vzájemně hospitovali ve svých hodinách a aby měli možnost získat konstruktivní zpětnou vazbu na svoji výuku.

Doporučení pro zavádění CLILu na školách – vedení škol ● Umožnit či zorganizovat návštěvy jiných škol. ● Nakoupit nebo získat materiál pro výuku (učebnice, výukové programy atd.). ● Projevit flexibilitu při změnách ŠVP. ● Podporovat učitele v náročné činnosti nad rámec běžného úvazku ( i finančně). ● Podporovat spolupráci s rodiči.

Doporučení pro zavádění CLILu na školách – učitelé ● Spolupracovat s kolegy. ● Vzdělávat se (četba, Internet, kurzy v zahraničí – např. Comenius granty, konzultace). ● Důkladně zvažovat postup uplatňování prvků CLIL. ● Postupovat po malých krocích a každý krok pečlivě vyhodnocovat. ● Pečlivě plánovat výuku, myslet na všechny 3 typy cílů.

Doporučení pro zavádění CLILu na školách – učitelé ● Formulovat kontrolovatelné výstupy z učení a zvažovat optimální formy hodnocení jazykové i předmětové složky. ● Vést si reflektivní deník, nejlépe interaktivní formou s kolegy. ● Spolupracovat s rodiči – spolupráce s rodiči je zcela nezbytnou součástí zavádění CLILu, rodiče by měli být informováni před zahájením výuky s prvky CLIL a jejich názor by měl být respektován.

Doporučená literatura ● COYLE, D., HOOD, P, MARSH, D.CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge: CUP, ● MEHISTO, P., MARSH, D., FRIGOLS, M. J. Uncovering CLIL. Oxford: Macmillan Education, ● TEJKALOVÁ, L. Výzkumy o přínosu CLILu. Dostupné na o-prinosu-clil.html/.

Děkujeme za pozornost.