Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Média zblízka Česká média v proměnách.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská výchova Tematická oblast: Člověk.
Advertisements

1 Mgr. Dana Krouželová, hlavní metodička a supervizorka projektu Mediální výchova na gymnáziích.
Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Mediální produkt.
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Československo po válce
Situace po osvobození ČSR
Vytvořil: Michal Mikula
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
KAREL ČAPEK -ŽIVOT * Malé Svatoňovice u Trutnova
Protektorát Čechy a Morava
MÉDIA II Mediální trh. Tiskový trh Je regulován velmi volně, k vydávání je potřebná pouze registrace. Vývoj deníků směřoval k postupnému grafickému zpřehlednění,
funkce médií ve společnosti moc médií
ČSR ZA DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY
Zahraniční a domácí odboj
Protektorát Čechy a Morava
ZÁKLADNÍ INFORMACE O REKLAMĚ Reklama TV spot Rozhlasový spot Billboard Leták ve schránce Inzerce v novinách Reklama v časopisech Bannery na internetu Spam.
Masová komunikace, masová média
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Česká literatura v letech
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ČESKÝ PERIODICKÝ TISK A LEGISLATIVA PO ROCE 1945
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Vznik Československa a jeho vývoj (1918 – 1929)
Poválečné Československo do roku
Postavení Evropy ve světě
ČESKOSLOVENSKÝ ODBOJ Společnost odboj kolaborace pasivní.
Č ESKÉ ZEMĚ V LETECH R AKOUSKO -U HERSKO.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Petra Brůzlová NÁZEV:Boj Čechů proti německé okupaci TÉMATICKÝ.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Masová komunikace 2 PhDr. Hana Slámová,Ph.D.. * Odbor médií a audiovize MK ČR * audiovize/default.htm
Vývoj TIC po roce 1989 a jejich současné postavení v systému cestovního ruchu Ostrava, Ing. Pavel Attl, Ph.D., katedra cestovního ruchu, VŠH.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Globální svět – světová potravinová.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Globální svět v geopolitické perspektivě.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_15_ČSR.
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Nakladatelé, knižní kultura, revue,
Politika a společnost „První republiky“. Armáda Byla rychle vytvořena zejména z bývalých legií V roce 1919 musela vytlačit maďarské vojsko, které obsadilo.
Protektorát Čechy a Morava
Národní obrození Michaela Tarabová.
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol 6. třída
  Rozdílné tradice analýzy 5. 04/04/11     1.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Zahraniční odboj a odbojová centra
Protektorát Čechy a Morava
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
Stát Definice, funkce, typy.
8 DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Masová média a jejich vliv
Šablona III/2 ROK 1968 V ČESKOSLOVENSKU Mgr. Lucie Opltová – 1
První republika – Zajistit hranice republiky
Jasně, jsi fakt hustej! zpět.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Anotace: Seznámení se s obdobím 2. světové války
První čs. republika.
Politický systém ČSR.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Média zblízka Česká média v proměnách 19. a 20. století

Masová média komunikační prostředky – společné to, že jsou k dispozici potenciálně velkému počtu uživatelů, a to v pravidelných intervalech (deníky, časopisy, rozhlasové a televizní vysílání) nebo téměř neustále a na požádání (internetové portály, služby mobilních operátorů a díky internetu stále více i televize a rozhlas).

Mediální komunikace šíření sdělení – adresát anonymní masa masová komunikace masový charakter mediální produkce – technické podmínky společenské, ekonomické, politické a kulturní okolnosti vzniku a vývoje masových médií

DĚJINY MÉDIÍ: OD GUTENBERGA K INTERNETU 1455 Johannes Gutenberg z Mohuče upravil vinařský lis na první knihtiskařský stroj Průmyslová revoluce – rozvoj masových médií (noviny, časopisy) – úloha při formování národa Noviny – vhodné prostředí k prezentaci, názorů buržoazie jako nové společenské vrstvy a nadějným nástrojem osvěty a vzdělávání. Cenzura – souboj za svobodu projevu – ve vývoji moderní společnosti

Komercionalizace médií V 1. třetině 19. století – rozvoj tisku vydávaného z komerčních důvodů, tedy pro zisk (nejsilněji asi ve Francii a USA) V Anglii, Německu - ve 2. polovině 19. století - Alfred Harmsworth (později lorda Northcliff – marketingové metody v médiích – ceník reklamní plochy, věrnostní soutěže pro čtenáře) 2. pol. 19. století – periodický tisk politických stran

Komercionalizace médií 19. století – rozvoj časopisů zaměřených na skupiny čtenářů 20. století – 2. vlna komercionalizace spojená s nástupem kinematografie a rozhlasu Vztah médií a politické moci – snaha ovlivňovat chování a postoje lidí formou mediální propagandy

Specifika ve vývoji českých médií Komercializace médií do poč. 20. stol. chybí – výrazně národnostně-výchovný charakter literatury i žurnalistiky Nástup až ve 2. pol. 20. stol. – zejména po roce 1989 Komerční média – triviálnost, vnější atraktivita, banálnost, skandalizace Ústup seriózních médií

Česká média za R-U a po něm Po vzniku samostatné ČSR – kontinuita s předchozím obdobím – platnost tiskového zákona z 1862 po celé mezivál. období Od 40. let 19. stol. – výrazná úloha žurnalistiky – od literární k politické (soc- dem., agrární, katolické) Syndikáty, spolky a svazy novinářů Foto od 20. let (poprvé Právo lidu před válkou)

Média za 1. republiky Z R-U: Právo lidu – soc-dem., České slovo – nár-soc., Venkov – agrár. Nové: Rudé právo, Lidové listy „raníky“ – politické projevy, rozbory „večerníky“ – zajímavosti z kult., sportu Mimo polit.: Národní politika, Lidové noviny a Tribuna (politika „hradu“), Národní osvobození (legionáři, učitelé, st. zam.)

Média za 1. republiky Melantrich – 1898 Čs. strana nár. soc. (České slovo – 30. léta ) Hvězda, Eva, Ahoj na neděli (Rychlé šípy), Naše věda, Slovo a slovesnost Rok Počet titulů

Média za 1. republiky Další tiskařské podniky – Novina (Venkov) - Florenc, ČAT (Lidové listy) - Václav. nám. Brno – rodina Stránských – Lidové noviny (bří Čapkové, E. Bass, F. Peroutka, K. Poláček, R. Těsnohlídek, A. Novák) + Přítomnost (F. Peroutka, Milena Jesenská) – ČTK – od 1930 v Opletalově ul.

Média za 1. republiky – první rozhlasové vysílání založena společnost Radiojournal Od prosince 1924 na Fochově tř. 58, později Orbis, od 1933 v nové budově -dodnes Koncese – zpočátku 50 K/měs., později 10,-K Září 1938 – přes 1 milion koncesionářů Skladba programu – zprávy, sport, kultura – přímé přenosy z divadel a koncert.sálů

Média za 2. republiky a protektorátu Omezování titulů – od po 34 v roce 1945 Nástup cenzury – „bílá místa“ povinně vyplněna předem schválenými články – např. o vypálení Lidic Kolaboranti – ministr školství, výchovy a osvěty Emanuel Moravec Ilegální tisk – přes 140 titulů (V boj, Věrni zůstaneme, Rudé právo, Pochodeň svobody, Siréna, …) 112 redaktorů popraveno: Josef Čapek, Milena Jesenská, Eduard Urx, Julius Fučík, Evžen Rošický)

Média za 2. republiky a protektorátu Zahraniční ilegální tisk – Francie – Jan Šverma – Světový rozhled – 1940 přesun do Velké Británie – čas. Čechoslovák, Mladé Československo, Nová svoboda, Klub žen Sovětský svaz – Denní zprávy, Naše vojsko v SSSR Rozhlas: „...odkudsi zdaleka přiletěla nad Prahu také velká černá vrána, která se spustila a plachtila od Muzea…“ – František Kocourek

Rozhlas za protektorátu BBC – Volá Londýn – projevy Jana Masaryka: Hovory s domovem E. Beneš, P. Drtina, V. Clementis Moskva – 1941 – „Za národní osvobození“ Washington – 1942 – Hlas Ameriky – Adolf Hoffmeister, V + W

Použité zdroje a literatura McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál, Praha Reifová, I.: Slovník mediální komunikace. Portál, Praha Jirák, J., Wolák, R.: Mediální gramotnost nový rozměr vzdělávání. Radioservis, Praha Česká média v proměnách 20. století. DVD, UK FSV v Praze, Národní muzeum v Praze, Mediální studia na přelomu tisíciletí a role médií v dějinách českých zemí. Fontis 2003.

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: PhDr. Táňa Holasová Předmět: Média zblízka Datum: