Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Nalezení nejkratší vzdálenosti mezi uzly dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma: Využití Accessu pro tvorbu evidence našeho podnikání Vypracovala: Jana Wasserbauerová.
Advertisements

Praktické využití psů v zoorehabilitaci... se jmenuje předmět, který vznikl díky grantu z fondu OPPA a zdárně byl uveden do řádného studijního harmonogramu.
Praha, Ing. Petr Řádek Číslování vlaků - Rekapitulace Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ZAL – 5. cvičení Martin Tomášek Pole - opakování Základní datový typ. V poli držíme více elementů (jednoho typu) S elementy v poli můžeme manipulovat.
VY_32_INOVACE_95.  Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA 
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky MEIII Dekodéry pro.
MĚŘENÍ DÉLKY /praktické činnosti/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Datum:
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zajištění obsluhy všech uzlu dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Č ÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Výrazy Základní škola Libina, p ř ísp ě vková.
Definice: Funkce f na množině D(f)  R je předpis, který každému číslu z množiny D(f) přiřazuje právě jedno reálné číslo. Jinak: Nechť A, B jsou neprázdné.
Tato prezentace byla vytvořena
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_15_M6_Hanak TÉMA: Úhel
Úvod do technologie silniční nákladní dopravy a základní legislativa Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy - cvičení Ing. František Lachnit,
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
Zajištění obsluhy všech úseku dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
MODELY TEORIE GRAFŮ.
Vlnění a optika (Fyzika)
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
úlohy lineárního programování
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
PERMUTACE S OPAKOVÁNÍM
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Opakování na 4. písemnou práci
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Maďarská metoda Kirill Šustov Michal Bednář Stanislav Běloch
Běžné reprezentace grafu
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_M8_Hanak TÉMA: Pythagorova věta
VY_32_INOVACE_90.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Katastr nemovitostí (KNEM)
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Stavební fakulta ČVUT, B407
Optimální pořadí násobení matic
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Konstrukce trojúhelníku
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_02_F7_Hanak TÉMA: Pohyb tělesa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Dynamické programování Úloha batohu neomezená
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Lineární funkce a její vlastnosti
Základy infinitezimálního počtu
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Rovnovážná poloha páky – opakování
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Dvourozměrné geometrické útvary
Zapojování rezistorů SÉRIOVÉ PARALELNÍ ELEKTRICKÝ PROUD STEJNÝ
Dopravní úloha.
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Nalezení nejkratší vzdálenosti mezi uzly dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Minimální vzdálenost z jednoho uzlu dopravní sítě (vrcholu grafu) do ostatních Řešení Dijkstrovou metodou

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dijkstrova metoda Vrcholům grafu přidělujeme přechodné a trvalé značky T ve tvaru (a ; b) a – značka posledního zjištěného vrcholu patřícího do nejkratší cesty b – dosud zjištěná nejkratší vzdálenost Postup: 1) Výchozí vrchol dostane trvalou značku (0; 0). (Trvalé značky v postupu potrháváme (a ; b). 2) Ostatním vrcholům přiřadíme značku (1; dj) dj - sousední vrchol – dosud nejkratší zjištění vzdálenost od vrcholu 1 - nesousední vrcholy 

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 3) Vrcholu s minimální druhou složkou značky, tj. b (vzdálenost od počátku) zařadíme mezi trvalé vrcholy. Další vrcholy – sousedním přiřadíme značku naposledy přiřazeného trvalého vrcholu za předpokladu, že součet části značky b trvalého vrcholu a vzdálenosti d j je menší než je původní značka b vyšetřovaného vrcholu. Je-li součet větší než původní složka b značky, necháme celou původní značku. Nesousedním vrcholům dáme původní značku. 4) Postupujeme podle bodu 3 až mají všechny vrcholy grafu trvalou značku.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Příklad:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti T (0;0)(1;2)(1; ∞)(1;4)(1; ∞)(1; 8)(1; ∞)(1; ∞) 1 Další trvalou značku dostane vrchol 2

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti T (0;0)(1;2)(1; ∞)(1;4)(1; ∞)(1; 8)(1; ∞)(1; ∞) 1 (1;2)(2;4)(2;3)(1; ∞)(1; 8)(1; ∞) (1; ∞) 2 Další trvalou značku dostane vrchol 4

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti T (0;0)(1;2)(1; ∞)(1;4)(1; ∞)(1; 8)(1; ∞)(1; ∞) 1 (1;2)(2;4)(2;3)(1; ∞)(1,8)(1; ∞) (1; ∞) 2 (2 ;4)(2;3)(4; 8)(4; 6)(4; 7)(4; 9) 4 Další trvalou značku dostane vrchol 3

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti T (0;0)(1;2)(1; ∞)(1;4)(1; ∞)(1; 8)(1; ∞)(1; ∞) 1 (1;2)(2;4)(2;3)(1; ∞)(1,8)(1; ∞) (1; ∞) 2 (2;4)(2;3)(4; 8)(4; 6)(4; 7)(4; 9) 4 (2;4)(3; 7)(4; 6)(4; 7)(4; 9) 3 Další trvalou značku dostane vrchol 6

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti T (0;0)(1;2)(1; ∞)(1;4)(1; ∞)(1; 8)(1; ∞)(1; ∞) 1 (1;2)(2;4)(2;3)(1; ∞)(1,8)(1; ∞) (1; ∞) 2 (2;4)(2;3)(4; 8)(4; 6)(4; 7)(4; 9) 4 (2;4)(3; 7)(4; 6)(4; 7)(4; 9) 3 (3; 7)(4; 6)(4; 7)(4; 9 ) 6 Další trvalou značku dostane vrchol 5 nebo 7, volíme 5

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti T (0;0)(1;2)(1; ∞)(1;4)(1; ∞)(1; 8)(1; ∞)(1; ∞) 1 (1;2)(2;4)(2;3)(1; ∞)(1,8)(1; ∞) (1; ∞) 2 (2;4)(2;3)(4; 8)(4; 6)(4; 7)(4; 9) 4 (2;4)(3; 7)(4; 6)(4; 7)(4; 9) 3 (3; 7)(4; 6)(4; 7)(4; 9 ) 6 (3; 7)(4; 7)(4; 9) 5 Další trvalou značku dostane vrchol 7

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti T (0;0)(1;2)(1; ∞)(1;4)(1; ∞)(1; 8)(1; ∞)(1; ∞) 1 (1;2)(2;4)(2;3)(1; ∞)(1,8)(1; ∞) (1; ∞) 2 (2;4)(2;3)(4; 8)(4; 6)(4; 7)(4; 9) 4 (2;4)(3; 7)(4; 6)(4; 7)(4; 9) 3 (3; 7)(4; 6)(4; 7)(4; 9 ) 6 (3; 7)(4; 7)(4; 9) 5 (4; 7)(4; 9) 7 Další trvalou značku dostane vrchol 8

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti T (0;0)(1;2)(1; ∞)(1;4)(1; ∞)(1; 8)(1; ∞)(1; ∞) 1 (1;2)(2;4)(2;3)(1; ∞)(1,8)(1; ∞) (1; ∞) 2 (2;4)(2;3)(4; 8)(4; 6)(4; 7)(4; 9) 4 (2;4)(3; 7)(4; 6)(4; 7)(4; 9) 3 (3; 7)(4; 6)(4; 7)(4; 9 ) 6 (3; 7)(4; 7)(4; 9) 5 (4; 7)(4; 9) 7 (4; 9) 8

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Všechny vrcholy grafu mají trvalé značky, úloha je tedy vyřešena.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Nejkratší vzdálenost 1-8 Vzdálenost je 9 ( složka b značky). Cesta: Nejkratší vzdálenost 1-5 Vzdálenost je 7 ( složka b značky). Cesta:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Minimální vzdálenosti mezi všemi dvojicemi uzlů dopravní sítě (vrcholů grafu) a kudy cesta vede Floydova metoda a doplněk Složitost (počet operací) roste s n 3 vstupních údajů (n – počet vstupních údajů).

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Floydova metoda a doplněk Je dána matice vzdálenost C ij ij = 1….n (n – počet vrcholu) a doplňková matice n x n Výchozí matice vzdáleností c ij = d(v i ;v j ) pokud (v i ; v j )  H (hrana) c ij =  pokud i  j a (v i ; v j )  H c ij = 0 pokud i = j Doplňková matice n x n, kde 1. řádku jsou prvky matice rovny 1, 2. řádek je roven 2 n-tý řádek je rovem n

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Úprava výchozí matice vzdáleností a doplňková matice Postupně v krocích k = 1, 2,…..n Matice vzdáleností Doplňková matice - odpovídající upravený prvek v matici vzdáleností změníme v doplňkové matici na hodnotu v příslušném kroku doplňkové matice.  ij =  kj

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Po n krocích získáme výslednou matici nejkratších vzdáleností mezi všemi dvojicemi uzlů dopravní sítě (vrcholů grafu) a výslednou doplňkovou matici, ze které můžeme určit, kudy nejkratší cesta vede. Nejkratší cesta z i – tého do j – tého vrcholu je i , j, kde platí následující vztahy  =  ij,  =  i ,  =  i  i =  i

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ukázka na příkladu:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Žádná změna

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Po 2. kroku - změny   5 V doplňkové 1 se mění na 2

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Po 3. kroku – žádná změna

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti

Nejkratší cesta z i – tého do j – tého vrcholu je i , j, kde platí následující vztahy  =  ij,  =  i ,  =  i  i =  i Např.: Nejkratší cesta z 1 do 3 je 4 délkové jednotky vede přes

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroje: Mocková, D.. Základy teorie dopravy – Úlohy. Praha, Nakladatelství ČVUT, 2007, ISBN Tuzar, A., Maxa, P., Svoboda, V.. Teorie dopravy. Praha, ČVUT, ISBN Brázdová, M.. Operační výzkum I – úlohy. Pardubice, Univerzita Pardubice, 1998, ISBN