Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. Vznik Velké Moravy 1  první skutečný centralizovaný stát na našem území  začala se vytvářet v 8. století, kdy při řekách Morava a Dyje začala vznikat.
Advertisements

Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.
Odkaz Konstantina a Metoděje Daniela Němcová, 4.B.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Školní život Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 39.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Konstantin a Metoděj Vypracovala: Petra Mertová 4. B.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Velká Morava 9. století n. l.. Velkomoravská říše – první stát na našem území. Trvala téměř 100 let. Moravané pronikají do okolních území, zároveň se.

815 * Soluň místodržitel 850 profesor vysoké školy 856 odchod do kláštera 860 mise k Chazarům příchod na Velkou Moravu 863(4) 863(4) cesta do.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Tematická oblast Iniciála, iluminace Datum vytvoření Ročník 2. ročník osmiletého gymnázia nebo 7. ročník ZŠ Stručný obsah Student se seznámí.
Staroslověnština. Vznik nejstaršího slovanského spisovného jazyka Staroslověnština nejstarší slovanský spisovný jazyk do písemnictví byla uvedena jako.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Počátky našeho písemnictví
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Konstantin a Metoděj dopad jejich mise na jazyk a literaturu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu
Sámova říše a Velká Morava
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Co víš o tom, jak to vypadalo na našem území ve středověku?
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_09
Konstantin a Metoděj ve výtvarném umění a literatuře
Velká Morava Petr Procházka
Česká republika Obyvatelstvo
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Pravoslavná církev Vytvořeno dne: 29. září 2012 Anotace:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
První státní útvary na našem území
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_ČJ_03
Digitální učební materiál
Konstantin a Metoděj v České republice.
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
. Velká Morava Dějepis 7.ročník.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Velkomoravská říše VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_6_VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Velkomoravská říše Počátky Velké Moravy Knížectví nitranské – Pribina Knížectví moravské – Mojmír 830 – spojení – základ Velkomoravské říše Nejmocnější.
Název a číslo materiálu:
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
VELKÁ MORAVA.
Život sv. Cyrila a Metoda
Národní obrození – 1. fáze
První státní útvar na našem území, dále jen VM
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Křesťanství – Bible, VY_32_INOVACE_
Knihtisk.
Transkript prezentace:

Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012

1. Úvod 2. Byzantská misie 2.1. Osudy byzantské misie 3. Původ písma 3.1. Rozšíření písma 4. Cyrilice 5. Literární odkaz Velké Moravy 6. Závěr 7. použitá literatura 8. Přílohy Obsah

1. Úvod Písmo jako jeden z největších a nejdůležitějších vynálezů dějin.,,Kniha je nejmocnější zbraní národa. Národ, který si váží knih, váží si zároveň své duchovní nezávislosti a neztratí ji, dokud bude mít svou literaturu.´´ Karel Čapek

2. Byzantská misie Rok 863 – příchod Konstantina a Metoděje na Velkou Moravu Zavedení slovanského jazyka do bohoslužby Vytvoření jazyka staroslověnského a písma hlaholice 2.1. Osudy byzantské misie Rok 868 – Hadrián II. schválil liturgické knihy a byla povolena slovanská řeč v bohoslužbě Organizační, literární, překladatelská a původní činnost velkomoravské literární školy 10. století – zánik Velké Moravy

3. Původ písma Staroslověnské sloveso glagolati – hovořit Hlaholice původně měla 41 znaků 24 grafémů odvozeno od středověkých kurzivních minuskulních znaků řeckého písma 3.1. Rozšíření písma Bulharsko, chán Boris I. – založení akademie v Ohridu a Preslavy Země Balkánu, Chorvatsko a Dalmácie Rok povoláni chorvatští mniši do Čech Snahy o znovuzavedení slovanské liturgie

4. Cyrilice Jednodušší písmo z velkých písmen řecké abecedy Používáno pro zápis staroslověnštiny a církevní slovanštiny, která na staroslověnštinu navázala Abecedy některých národu označovány za azbuku

5. Literární odkaz Velké Moravy Vytvořen úplný překlad bible Významná díla Proglas - nejstarší česká památka, báseň, zdůraznění významu vzdělanosi Zákon sudnyj ljudem - první psaný právní spis Moravsko – panonské legendy - Životy sv. Konstantina a Metoděje, vylíčení jejich života Nomokánon - sborník světských pravidel a církevních zákonů

6. Závěr Závěrem chci zdůraznit obrovský a nenahraditelný přínos písma pro lidskou společnost. V životě si písmo vždy najde své důležité místo. Svědčí o tom i spousta citátů známých lidí.,,Kniha je základem poznání, učitelem věků, vládcem království ducha.´´ SENECA

7. Použitá literatura Literatura Zdeňka Tichá ( 1984 ) : Cesta starší české literatury. Panorama, Praha Jan Lehár, Alexandr Stich, Jaroslava Janáčková, Jiří Holý ( 1998): Česká literatura od počátku k dnešku. Lidové noviny, Praha Vladislav Vančura ( 1982 ) : Obrazy z dějin národa českého. Tiskařské závody, Praha Internetový zdroj e-nazev.gif, http://citaty.net/citaty-o-knihach/?page=4

8. Přílohy Cyrilice

HLAHOLICE