Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2503 Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_481.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_ZE.8.68 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Advertisements

nejvýznamnější světové produkce jednotlivých plodin a živočichů
VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
Zemědělství České republiky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Společenské a hospodářské prostředí
Socioekonomická geografie
ZEMĚDĚLSTVÍ.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Brazílie a její sousedé
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Stupeň rozvoje států světa
Zemědělství.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
TAJGA Pás jehličnatých lesů.
ZEMĚDĚLSTVÍ AFRIKY.
Zemědělství Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Zemědělství Jižní Ameriky
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Zemědělství – živočišná výroba
Číslo 1, 2 nebo 3 na světových trzích?!
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
Elektronická učebnice - II
PRIMÁRNÍ SEKTOR SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
VY_52_INOVACE_03/2/12_ZEMĚPIS
Doc. Ing. Jan Vašák, CSc. Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze 27. února 2006.
Kulturní rostliny, pojmy
KANADA Státní uspořádání: F _ _ _ _ _ _ E _ _ provincií a _ teritoria
Vývoj zemědělství Historie, úvod. Vývoj zemědělství Historie, úvod.
Hospodářství - průmysl a zemědělství Soňa Medlová, 3.C
Geografie zemědělství Rostlinná výroba (RV) světa
Světové hospodářství Vývoj společnosti: Agrární (zemědělská) – industriální (průmyslová – vědecko-technická revoluce) – postindustriální (informační –
Subtropický pás.
ZEMĚDĚLSTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Historie zemědělství základem byla tzv. neolitická revoluce (7000 př. n. l.) – člověk přechází z neorganizovaného sběračství na organizovanou zemědělskou.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Zemědělství TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_JIHOVÝCHODNÍ ASIE ROČNÍK: 7. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda.
VY_32_INOVACE_Fi_III_04 Název Zemědělství /rostlinná výroba/ Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Faiková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ ZEMĚPIS 6. ROČNÍK TEMA: Risk-biosféra ČÍSLO PROJEKTU:
PRIMÁRNÍ SEKTOR. A) Světové zemědělství Zemědělství poskytuje –potraviny, suroviny pro průmysl, chov zvířat Státy: 1)ZEMĚDĚLSTVÍ VYSPĚLÝCH ZEMÍ: –produkce.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Evropa rostlinstvo a živočišstvo
VY_32_INOVACE_Fi_III_05 Název Zemědělství /živočišná výroba/
HOSPODÁŘSTVÍ ZEMĚDĚLSTVÍ
Zahraniční obchod výměna zboží a služeb mezi státy.
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Geografie zemědělství
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
zpracovaný v rámci projektu
EVROPA HOSPODÁŘSTVÍ VY_32_INOVACE_07-47 Ročník: VIII. ročník
Austrálie a Oceánie - hospodářství
13. JIŽNÍ AMERIKA ANDSKÉ STÁTY VY_32_INOVACE_12_Z5
VY_32_INOVACE_213 Tomáš Nový šestý krajinná sféra
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_Světadíly
Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze
REGIONY AFRIKY.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ASIE - HOSPODÁŘSTVÍ VY_32_INOVACE_07-25 Ročník: VII. r.
hovězí dobytek – USA, Argentina, Rusko
Zemědělství Rozdělení dle vyspělosti zemí:
Šablona III/2 Subtropická vegetace
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_481 Jméno autora:Mgr. Kamil Míček Třída/ročník:9. A Datum vytvoření: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Politický zeměpis Předmět: Zeměpis Výstižný popis způsobu využití nebo metodické pokyny: Prezentace slouží k seznámení žáků se základními zeměpisnými údaji. Převažuje frontální forma výuky. Jednotlivé kroky jsou spouštěny dle potřeby vyučujícího.

Světové zemědělství druhé nejvýznamnější odvětví za průmyslem (zaměstnává přes 1mld. lidí) zajišťuje výživu obyvatelstva a produkuje suroviny pro průmysl zemědělství se dělí na : a) rostlinnou výrobu b) živočišnou výrobu

Faktory ovlivňující rozmístění zemědělství: A) přírodní podmínky: a) klima - srážky, teplota, sníh, vítr, sluneční svit b) půdní kryt - matečná hornina, vegetační pás, půdní druh, půdní typ c) georeliéf - nadmořská výška, svažitost, expozice (=poloha svahu vzhledem ke slunci), B) společenské podmínky – hospodářská vyspělost státu (úroveň pracovních sil,zem. technika,hnojiva,postřiky) C) spotřeba (trh) - příměstské zemědělství = zahradnictví, zelinářství, chov - intenzivní způsob hospodářství = na malých plochách - extenzivní způsob hospodářství = na rozsáhlých plochách

Zemědělská půda rozdělení: - orná půda 10% (včetně sadů,vinic,chmelnic,plantáží) - louky a pastviny 23% - lesy 27% permafrost 25% (= trvale zmrzlá půda) 60% zemědělsky využívaná půda 40% zemědělsky nevyužita

Plodiny a jejich rozmístěná ve světě: OBILNINY - (zrniny, obilí) Pšenice - 3/4 zrnin světové výroby. Producenti: Čína, USA, Rusko, Francie, Austrálie, Kanada Kukuřice - nejvýznamnější krmná plodina, producenti: V tzv. kukuřičném pásu, USA, Čína, Brazílie, Mexiko, Francie, Argentina Rýže - 2. nejvýznamnější a nejdůležitější plodina, producenti: Čína, Indie, Indonésie Ječmen - producenti: Rusko, Ukrajina, Kanada, Německo, USA Žito, Oves, Proso Světové obilnice: 1) jihovýchodní Evropa - jihoevropské části Ruska a západní Sibiře- pšenice, žito 2) severní Amerika - Oblast mezi Velkými jezery a povodí Mississippi a Missouri, prérijní pás- pšenice, kukuřice 3) oblast monzunové Asie, Přední, Zadní Indie, Čína - rýže 4) Laplatská nížina (Jižní Amerika) - pšenice, kukuřice 5) jihovýchodní Austrálie - pšenice

OLEJNINY Sója - nejdůležitější olejnina- obsahuje bílkoviny, tuky, minerální látky, cukr a škrob Producenti: USA 1/3 svět. produkce, Čína, Brazílie, Argentina Slunečnice - nejdůležitější olejnina v Evropě, producenti: Sev. Amerika, Rusko, Argentina Podzemnice olejná - semena= burské ořechy (40%- 60% oleje), Indie, Čína, USA Olivy - evropské středomoří, producenti: Itálie, Španělsko, Řecko, Turecko Palma olejná - ze záp. Afriky, producenti: Malajsie, Indonésie Palma kokosová - (kokosové ořechy)- vnitřek ořechů= kopra (70% oleje) producenti: Indonésie, Indie, Filipíny, Srí Lanka Řepka olejná - producenti: Čína, Indie, Kanada

OKOPANINY (hlíznaté rostliny) Brambory - ze stř. Ameriky, výroba škrobu, lihu, producenti: Čína, USA, Rusko, Polsko, Bělorusko, Ukrajina Sladké brambory = batáty- v oblastech s teplým podnebím v tropickém a subtropickém pásu- batáty- Čína (JV Asie); jamy- Afrika; maniok- rovníková Afrika, Lať. Amerika, Asie; Cukrová řepa - použití pro zpracování cukru, producenti: Ukrajina, Francie, Německo, Rusko, Polsko, Turecko, USA, Čína Cukrová třtina - pro zpracování cukru, náročná na teplo, pochází z Bengálska producenti: Indie, Brazílie, Kuba, stř. a jižní Amerika TEXTILNÍ PLODINY Bavlník - nejdůležitější vláknitá plodina, pěstuje se v suchých oblastech s pomocí umělého zavlažování, vyrábí se z něj bavlněná příze, vata, papír, jedlý olej, krmivo, producenti.: Indie, Čína, Rusko, USA, Egypt Len - podhorské, chladnější oblasti Juta, konopí

POCHUTINY Čaj - Indie, Čína, Srí Lanka (Cejlon), Gruzie Káva - vyžaduje mnoho vláhy (v době růstu), suché počasí (v době dozrávání), producenti: Brazílie, Kolumbie, Indonésie, Etiopie (Arabská káva- nejkvalitnější) Kakao - vyžaduje mnoho tepla a vláhy, pochází ze stř. Ameriky, nejen pochutina, ale i olejnina, producenti: Indie, Ghana, Indonésie, západní Afrika TECHNICKÉ PLODINY Kaučukovník - strom- šťáva- latex, producenti: Malajsie, Indonésie Korkový dub - korek, producenti: Portugalsko, Španělsko Chinin, tabák

OVOCE A ZELENINA (sadová, zahradní, plantážní) Jablka, hrušky, paprika, kořenová zelenina – mírný pás Vinná réva - jižní svahy mírného pásu, oblast Středozemního moře, producenti: Francie, Itálie, Španělsko Banány - tropy, Indie, Lat.Amerika Citrusy - citróny, pomeranče, grapefruity, mandarinky- subtropy, Mexiko, Brazílie, Francie, Španělsko, USA - Kalifornie, Florida Ananasy, melouny Květiny - Holandsko

KOŘENÍ Hřebíček - Zanzibar, Pemba Bobkový list - státy v okolí Středozemního moře Zázvor - JV Indie, Jamajka, Čína, záp. Afrika Pepř černý, bílý - původně Indie, dnes celé tropy Nové koření - Jamajka, Honduras, Guatemala, Brazílie Muškátový oříšek, květ - pochází z Moluckých ostrovů, Indonésie,Cejlon, záp. Indie, Grenada Badyán - JV Čína, lékořice - Evropa Skořice - Cejlon, J Indie, Seychely, Madagaskar, Jamajka Kapara - Francie, Španělsko, vanilka - Madagaskar, Mexiko Chilli - J Amerika, Franc. Guayana, šafrán - J Francie, Španělsko

ŽIVOČIŠNÁ VÝROBA -tvoří 1/3 podílu celkové zemědělské produkce - ve vyspělých státech převládá živočišná výroba nad rostlinnou - zhodnocuje zdroje rostlinné výr. jejich přetvářením v živočišné produkty (maso, tuk, mléko, vejce, kůže, peří) - zajišťuje výživu obyvatelstva bílkovinami živočišného původu - tažná síla- lesní oblasti ke stahování dřeva

CHOV SKOTU - krávy, buvoli, losi, sobi - přes 90% spotřeby mléka (tzv. příměstské zemědělství) - Rusko, Nový Zéland, Dánsko, Švýcarsko, Nizozemí - 30% maso - L. Amerika, Indie, prérie v USA, pampy v Argentině, Austrálie - největší počty skotu - Indie, Brazílie, Rusko, USA CHOV PRASAT - zejména kvůli masu, zajišťuje 3/5 světové spotřeby masa - 2/5 Čína, USA, Rusko, Brazílie, Evropa - nejnáročnější na krmivo - brambory, kukuřice

CHOV OVCÍ - v sušších oblastech, specializace na vlnu a maso - sušší- Austrálie, Čína, Indie, SNS, Irán, Afghánistán- karakulské ovce - vlhké- J Evropa, N. Zéland, Argentina, Uruguay, Skotsko CHOV DRÚBEŽE - slepice, kuřata, brojleři, kačeny,kachny - zdroj- maso, vejce, peří - Evropa, USA, Čína, Indonésie CHOV VČEL

RYBOLOV - jezerní, říční, rybníkářství - kapři, štiky, pstruzi, candáti… - mořský - lov velryb, sleď, makrela, tuňák, treska, sardinky, krabi… - největší svět. loviště jsou v Tichém oceánu - Japonsko, Rusko, Čína, Peru, Chile, Evropa, Newfoundland, Japonské moře, Island, Dánsko, Severní moře, Indonésie, J Korea, Thajsko - podstatná část potravy v některých zemích - světová loviště ryb jsou soustředěna v oblastech, kde dochází ke styku studených a teplých mořských proudů, kde jsou mělká šelfová moře + plankton

LESNICTVÍ lesy tvoří 30% souše A) pás severských lesů (Skandinávie,území Ruska, Kanady a USA) jehličnany- smrk, jedle, modřín, borovice… listnaté- bříza, olše, buk, dub, habr… tvoří zásoby dřeva, prostředí pro kožešinová zvířata- lov B) pás jižních lesů (Kongo, Indonésie, Malajsie) především tropické deštné lesy, kde žije 80% hmyzu a 90% opů, vlhko, teplo,světlo,velká druhová pestrost, vzácné druhy dřev (mahagon-Afrika, eben- JV Asie) funkce lesů – tvorba kyslíku, těžba surovin: dřevo, kaučuk; přírodní prostředí pro živočichy a rostliny, zásobárna vody, zvlhčování ovzduší těžba dřeva: USA, Čína, Indie, Brazílie, Rusko vývoz dřeva: Kanada, USA, Rusko, Skandinávie dovoz dřeva: USA, Evropské země PROBLÉMY: kácení lesů- odlesňování postupuje velmi rychle, kyselé deště

prace/geografia/1496-svetove- zemedelstvi/