Humanismus a renesance v české literatuře. Období: 70. léta 15. století – 20. léta 17. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Navštivte hlavní město České republiky
Advertisements

ČESKÁ RENESANČNÍ LITERATURA
PŮVOD A ZÁKLADY VÝVOJE ČEŠTINY
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Jak se Habsburskové dostali na český trůn?
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Český humanismus a renezance
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Česká kultura v 16. století renesance
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Renesance a humanismus
Renesance a humanismus
Co si představíš pod tímto pojmem?
Gotická kultura a vzdělanost
HUMANISMUS V ČECHÁCH 7. ročník.
Renesance a humanismus v českém království
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.16 Anotace: Prezentace se zaměřuje na období před vznikem česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní představitele.
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Kultura na počátku novověku
Renesance a humanismus
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Česká renesance Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Předchůdci Husovi Mgr. Ludmila Růžičková
České země v době předbělohorské
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Česká renesanční a humanistická literatura
Vznik Svaté říše římské
Soubor testů 3 Mgr. Ludmila Růžičková
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
Rožmitál pod Třemšínem OSOBNOSTI
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Renesance a humanismus v Čechách
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
FILIP I. SLIČNÝ Španělský král KAREL V. Španělský král FERDINAND I. Český král „Říše, nad kterou slunce nezapadá“ Maxmilian II. RUDOLF II. Český král.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_17.
ČESKÁ KULTURA NA POČÁTKU NOVOVĚKU. 15. stol. – pozdní (vladislavská) gotika 16. stol. – v Čechách se začíná rozvíjet renesance (české země bylo dlouho.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední.
VY_32_INOVACE_1_ 1_1.  ojedinělé humanistické projevy – již za vlády Karla IV. x nemají charakter programu  humanistické myšlenky v literární tvorbě.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Literatura v období renesance a humanismu v Čechách Tematická oblast: Český.
Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic (1461 – 1510) (1461 – 1510) vyšehradský probošt, dvořan krále Vladislava II. proslulý.
ČESKÁ RENESANČNÍ A HUMANISTICKÁ LITERATURA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Humanismus a renesance v české literatuře. Inspirace světovou renesancí ● Také do Čech se šíří myšlenky renesance a humanismu z okolních zemí. ● Období:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Test k ověření znalostí z HV
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
VY_32_INOVACE_25_HG PŘEDMĚT: JAZYK ČESKÝ ROČNÍK: IX. TÉMA: BIBLE
Literatura období humanismu a renesance
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Renesance a humanismus v Čechách
Renesance a humanismus
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
ŽIVOT V ČESKÝCH ZEMÍCH PO HUSITSKÝCH VÁLKÁCH
Transkript prezentace:

Humanismus a renesance v české literatuře

Období: 70. léta 15. století – 20. léta 17. století

Rozdělení humanismu Latinský Národní (český)

Latinský humanismus Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic Na svém hradě Hasištejn založil knihovnu, která patřila k největším v Čechách i v Evropě. Psal výhradně latinsky, protože češtinu považoval za barbarský jazyk.

Národní humanismus 1. Překlady, program humanismu 2. Význam tiskařů 3. Jazykověda 4. Historická literatura 5. Cestopisy

1. Překlady (snaha dokázat, že se čeština vyrovná ostatních jazykům, hlavně latině) Řehoř Hrubý z Jelení Přeložil dílo Erasma Rotterdamského Chvála bláznovství. Hrubého český překlad je významný mj. i proto, že je vůbec prvním překladem této satiry do národního jazyka. Hynek z Poděbrad – přeložil 10 novel z Boccacciova Dekameronu

Viktorin Kornel ze Všehrd spisovatel, právník, univerzitní mistr. Původem byl měšťan, ale byl povýšen do šlechtického stavu. Knihy o napravení padlého – jedná se o překlad, autorem je Jan Zlatoústý. V předmluvě vytyčil program národního humanismu. Češtinu klade na stejnou úroveň jako ostatní jazyky, řečtinu, latinu. Knihy devatery: O práviech, o súdiech i o dskách Země české právnické dílo

2. Významnou úlohu hráli tiskaři ● Jiří Melantrich z Aventina ● Daniel Adam z Veleslavína

Daniel Adam z Veleslavína ● Univerzitní mistr, tiskař, vydavatel.

Daniel Adam z Veleslavína Vydával a překládal především naučná díla. Kalendář historický – k jednotlivým dnům roku jsou přiřazovány významné události historie, pojí se zde funkce poznávací, vzdělávací i zábavná. Velmi dbal na jazykovou stránku tisků. Jeho čeština se stala vzorem – tzv. veleslavínská čeština

3. Rozvoj jazykovědy ● Jan Blahoslav Filipika proti misomusům Gramatika česká Musica překlady Bible

Filipika proti misomusům ● filipika – útočná řeč ● misomusové – nepřátelé vzdělání ● Postavil se proti názoru, že pro křesťany je vyšší vzdělání nejen zbytečné, ale dokonce škodlivé.

nový překlad Bible ● První kompletní překlad Bible do češtiny z původních jazyků, nikoliv z latiny. ● Překlad uskutečnila skupinka bratrských vzdělanců. ● Vytištěna byla v Kralicích na Moravě – odtud název – Bible kralická.

4. Historická literatura ● Václav Hájek z Libočan – Kronika česká ● čtenářsky velmi oblíbená, avšak historicky nespolehlivá ● Mikuláš Dačický z Heslova: Paměti

5. Cestopisy ● Zobrazovaly putování do vzdálených zemí a osobní postřehy autora ● Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic ● Václav Vratislav z Mitrovic

Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic

Putování aneb Cesta z Království českého do Benátek, odtud po moři do země Svaté, země Judské a dále do Egypta - cestoval spolu se svým přítelem, v Benátkách si nechali ušít poutnické roucho, při plavbě po moři zažili poprvé mořskou nemoc, procestovali Svatou zemi, plavili se proti proudu Nilu, dokonce byli přepadeni Araby.

Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic Aktivně se účastnil povstání českých stavů proti císaři a byl r popraven na Staroměstském náměstí.

Václav Vratislav z Mitrovic ● Cestopis Příhody Václava Vratislava, svobodného pána z Mitrovic ( zkráceně jen Příhody) ● Popisuje diplomatickou cestu do Cařihradu, následné zajetí, pobyt v tureckém žaláři a nečekané osvobození. ● Této cesty se zúčastnil v pouhých 16 letech.

Úkol: ● K uvedeným renesančním citátům se pokuste přiřadit autora. ● Své rozhodnutí zdůvodněte.

Citáty: „Kdož uměním a učením pohrdá, jest podoben k tomu, kterýž by chtěl sukně, kabáty etc. sobě i jiným šíti, avšak krajčovského řemesla by neuměl, jemu se učiti nechtěl, ale je haněl a potupoval.„ 1) Mikuláš Dačický z Heslova 2) Jan Blahoslav 3) Řehoř Hrubý z Jelení

„Před obědy asi hodinu přišel od sangiacha vyslaný Turek s trucelmanem Jerusalémským (kterýž za mnichy tlumočil, a jim ve všem posluhovati povinen byl)... Potom žádal od každého obzvláštně po jedenácti cikyních, totiž dva za propuštění skrze brány... devět pak za odpuštění k hrobu božímu.“ 1) Daniel Adam z Veleslavína 2) Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic 3) Václav Vratislav z Mitrovic

„Kterýžto, že Ibrahim baša za nejvyššího vizír- azema vyhlášen jest, nám oznámil, dávaje nám dobrou naději k vysvobození. Což my slyšíce mimo všecknu naději, ruce k nebi pozdvihše, a... radostí téměř, co činiti, nevědouce. Nebo jistě kdo bídy a nouze, hladu, zimy, horka a těžkého vězení nezkusil, nejni mu možná, aby chudině, jak mu okolo srdce jest, věřiti mohl.“ 1) Viktorin Kornel ze Všehrd 2) Václav Vratislav z Mitrovic 3) Hynek z Poděbrad

Renesance končí, nastupuje nový směr ● Slibný rozvoj renesanční literatury byl v Čechách vlivem politických událostí zpomalen po roce ● Do literatury vstupuje nový směr - baroko.

Otestujte své znalosti: renesance-a-humanismus-1752

Zdroje: Soukal a kol.: Čítanka pro 1. ročník SOŠ, SPN Praha 2000 Soukal a kol.: Literatura pro 1. ročník SOŠ, SPN Praha 2000 ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●