Světové hospodářství Vývoj společnosti: Agrární (zemědělská) – industriální (průmyslová – vědecko-technická revoluce) – postindustriální (informační –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_ZE.8.68 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Advertisements

SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
Hospodářská činnost člověka. národní hospodářství: lidská činnosti, které se zabývají výrobou, dopravou, prodejme a spotřebou výrobků sektory hospodářství:
Zemědělství České republiky.
Maďarsko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Společenské a hospodářské prostředí
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Socioekonomická geografie
ZEMĚDĚLSTVÍ.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Rybolov, vodní a lesní hospodářství
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Název Světová ekonomika - úvod Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Ten dělá to a ten zas tohle
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Stupeň rozvoje států světa
Zemědělství.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zemědělství Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
LATINSKÁ AMERIKA 5. DÍL B R A Z Í L I E
Zemědělství Jižní Ameriky
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
AUSTRÁLIE.
Zemědělství – živočišná výroba
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Číslo 1, 2 nebo 3 na světových trzích?!
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
Elektronická učebnice - II
PRIMÁRNÍ SEKTOR SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Lesy – přírodní bohatství Země
KANADA Státní uspořádání: F _ _ _ _ _ _ E _ _ provincií a _ teritoria
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Vývoj zemědělství Historie, úvod. Vývoj zemědělství Historie, úvod.
Hospodářství - průmysl a zemědělství Soňa Medlová, 3.C
SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY I
SEKTORY SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Hospodářství.
CHILE. Přímořský stát, jihozápad Jižní Ameriky Hlavní město: Santiago de Chile Rozloha : km² Počet obyvatel: Jazyk: španělština Ostrovy:
ZEMĚDĚLSTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Jihoamerické státy Peru Chile Bolívie.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Zemědělství TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
VY_32_INOVACE_Fi_III_04 Název Zemědělství /rostlinná výroba/ Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
PRIMÁRNÍ SEKTOR. A) Světové zemědělství Zemědělství poskytuje –potraviny, suroviny pro průmysl, chov zvířat Státy: 1)ZEMĚDĚLSTVÍ VYSPĚLÝCH ZEMÍ: –produkce.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
Afrika – hospodářství Antonín Věžník
VY_32_INOVACE_Fi_III_05 Název Zemědělství /živočišná výroba/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
VY_32_INOVACE_Fi_I_10 Název Brazílie
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
zpracovaný v rámci projektu
Austrálie a Oceánie - hospodářství
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
13. JIŽNÍ AMERIKA ANDSKÉ STÁTY VY_32_INOVACE_12_Z5
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
REGIONY AFRIKY.
ASIE - HOSPODÁŘSTVÍ VY_32_INOVACE_07-25 Ročník: VII. r.
hovězí dobytek – USA, Argentina, Rusko
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Zemědělství Rozdělení dle vyspělosti zemí:
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Transkript prezentace:

Světové hospodářství Vývoj společnosti: Agrární (zemědělská) – industriální (průmyslová – vědecko-technická revoluce) – postindustriální (informační – význam služeb)

Dělení hospodářské činnosti Sektor (prvovýroba): zemědělství (rostlinná a živočišná výroba), lesní a vodní hospodářství, lov, rybolov, těžební průmysl (pracuje 41 % obyvatel světa) Sektor (průmysl): zpracovatelský, spotřební, stavebnictví (pracuje 20 % obyvatel světa) Sektor (služby): doprava, obchod, cestovní ruch, školství, zdravotnictví (zaměstnanost ve službách = ukazatel hospodářské vyspělosti státu) (pracuje 38 % obyvatel světa) Sektor: věda, výzkum

Národní bohatství Přírodní zdroje: Obnovitelné (voda, slunce, půda, vítr) Neobnovitelné (uhlí, ropa, rudy) Společenské zdroje: Hmotné (obydlí, vesnice, silnice) Nehmotné (vzdělání, kultura, zdravotnictví)

Hospodářská úroveň států podle HDP HDP = hrubý domácí produkt = hodnota všeho zboží a služeb vyrobených v jedné zemi za 1 rok Vyspělost země = HDP/počet obyvatel Nejvyspělejší státy: USA, Japonsko, Francie,.. Středně rozvinuté státy: ČR, Čína, Thajsko,.. Málo rozvinuté státy: státy Afriky, Asie, Lat. Am. Norsko: 100 000 dolarů na osobu za rok X Niger: 400 dolarů na osobu za rok

Jádrové oblasti (bohatý Sever) Oblast s vysokou koncentrací průmyslu, obyvatelstva, služeb a dopravy Státy Evropy, Rusko, USA, Kanada, Japonsko, Austrálie

Periferní oblast (chudý Jih) Nižší úroveň hospodářství a nižší hustota zalidnění rozvojové státy Afriky (kromě JAR), Asie (kromě Izraele, Japonska a Jižní Koreje) a Latinské Ameriky

Jádro x periferie v ČR

Státy světa podle HDP

Zemědělství Hlavním produktem jsou užitkové plodiny a zvířata Slouží pro obživu lidí Produkuje též krmivo pro zvířata Produkuje suroviny pro průmysl (len, olejniny,.)

Úroveň zemědělské výroby ovlivňují: 1) Přírodní podmínky: Zeměpisná poloha (z.šířka, n. výška, podnebí) Úrodnost půdy (půdní typy a druhy) 2) Hospodářská vyspělost státu: Způsob hospodaření Technická úroveň mechanizace (např. šlechtění zvířat i plodin) Vzdělanost zemědělských pracovníků

Zemědělství ve vyspělých zemích Monokulturní zemědělství (pěstování jedné plodiny nebo úzkého výběru plodin) Intenzivní zemědělství (složité stroje, hnojiva, pesticidy, kvalitní odrůdy a plemena) Příměstské zemědělství (pěstování zeleniny, ovoce a chov drůbeže) Zaměstnává asi 10 % obyvatel Velké výnosy Modernizované – využití vědy

Zemědělství v málo rozvinutých zemích Samozásobitelské zemědělství (pro vlastní potřebu) Plantážní zemědělství (intenzivní pěstování jedné plodiny v subtropické a tropické oblasti – cukrová třtina, banánovník, kávovník) Zaměstnává asi 60 % obyvatel Malé výnosy, malá technická vybavenost Grafy: 1) str. 38 podíl pracovníků zaměstnaných ve světovém zemědělství 2) str. 39 podíl světadílů na hrubé zemědělské produkci

Rozdělení zemědělské výroby Rostlinná výroba – pěstování plodin – závisí na přírodních podmínkách Mírný pás – pšenice, kukuřice, cukrovka, ovoce, zelenina, brambory, žito, oves Subtropický pás – víno, olivy, citrusy, datle, fíky, bavlník, rýže, sója, tabák, palma Tropický pás – cukrová třtina, banány, ananasy, kakao, káva

Druhy užitkových plodin Obilniny (kukuřice, rýže, pšenice.. Luštěniny (sója, hrách,..) Technické rostliny (len, bavlník,..) Ovoce Pochutiny (káva, kakao, čaj, pepř,..) Pícniny (vojtěška, jetel,..) Zelenina Olejniny (olivy, slunečnice, řepka,..) Okopaniny (brambory, batáty) Mapa – atlas světa str. 36-37

Rozdělení zemědělské výroby B) Živočišná výroba Chov hovězího dobytka (1/2 spotřeby masa) Chov vepřů (v okolí větších měst) Chov ovcí (horské oblasti, Austrálie, NZ, vlna, kůže, maso) Chov drůbeže (okolí velkých měst – intenzivní velkovýroba – vejce, maso) Chov tažných zvířat (koně, velbloudi, sloni, lamy, jak, husky) Chov včel (vosk, med) a bource morušového (hedvábí) Viz tabulka str. 42

Typ chovu hospodářských zvířat Kočovné pastevectví (historicky nejstarší, dnes např. v Mongolsku) Intenzivní – velkovýkrmny – týrání zvířat x ekonomická výhodnost Extenzivní – pastevectví na rozlehlých pastvinách (USA, Argentina, Austrálie, Alpy) Video Sahel

Ekologické zemědělství Nepoužívá chemická hnojiva a pesticidy Dodržuje protierozní opatření Zákaz geneticky modifikovaných plodin Dostatek prostoru pro zvířata Dodržování přísně kontrolováno – produkty dostanou ochrannou známku (BIOPRODUKT) Biofarmy ekoagroturistika

Vodní hospodářství Rybníky Přehrady Plavební kanály Průplavy Odvodňovací a zavlažovací zařízení Odsolování mořské vody Zajištění pitné a užitkové vody Video: Aralské jezero

Rybolov Mořský (treska, tuňák, makrela, losos, sardinky) – míšení studených a teplých mořských proudů Sladkovodní Kromě lovu ryb se loví mořští živočichové – korýši, měkkýši a savci, sklízí se mořské řasy Dnes chov v rybích sádkách a farmách Atlas str. 58 - 59

Lesní hospodářství Dřevo – dřevo, papír, palivo Tvorba kyslíku Rekreace a estetika Lesní plody a houby Prostředí pro zvířata Vlhkost Zachycení srážek – omezení vzniku povodní Ochrana před větrem a půdy před erozí Nejvíc lesa na severu (tajga) a na rovníku (tropické deštné pralesy – plíce země) Ohrožení nadměrnou těžbou