Pogamut2 Matematicko-fyzikální fakulta Univerzita Karlova v Praze 11/2008 Platforma pro výzkum, vývoj a vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nový přístup k aplikacím Vema
Advertisements

Kamila Olševičová, Karel Mls Fakulta informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové DisCo 2010, 23. – , Plzeň.
Software – aplikace, programy
Softwarový systém DYNAST
Tutoriál MEDLINE Complete ~ Vyhledávání support.ebsco.com.
Modelování v Matlabu procvičení katedra elektrotechniky a automatizace
UMĚLÁ INTELIGENCE V POČÍTAČOVÝCH HRÁCH
programové vybavení počítače
Umělá inteligence. Prvotní výzkum zpracovávání informace byl zaměřen na: a) počítačové simulace b) optimální metody řešení problémů.
1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastZáklady informatiky a hardware DUMVY_32_INOVACE_ODB_525.
EXposer Prezentace projektu k předmětu X36PMT. eXposer2 Obsah prezentace  Úvod  Forenzní analýza počítačů  Cíl projektu  Zvolená implementace  Role.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Systémy pro podporu managementu 2
Přehled
Petr Brůha  udělat průzkum využití moderních vývojových nástrojů na Kivu  doplňuji průzkum Jana Štěbetáka z dokumentu.
Aplikační programy, programovací jazyky, formáty datových souborů
Tvorba webové hry v prostředí java
Logika a umělá inteligence pro multi-agentní systémy Simulační prostředí pro mobilní agenty.
V ekonomice a politice Ing. Václav Janoušek
Úvod do 3D geometrie První přednáška mi vyšla na 90 minut po slajd 31 (3D representace modelů). Ten zbytek jsem pak prolítnul tak za pět minut, ale myslím.
Univerzita Karlova Matematicko-fyzikální fakulta Lukáš Jirovský Teorie grafů – prezentace Bc. Práce Vedoucí práce: RNDr. Pavla Pavlíková, Ph.D.
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Počítačové hry a animace 1
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Analýza infromačního systému. Matice afinity ISUD matice – Insert (vkládání dat) – Select (výběr dat) – Update (aktualizace dat) – Delete (vymazání dat)
Souběžný návrh hardware a software (Language for Instruction Set Simulator-Oriented Model) MPO ČR, FT-TA3/128, Jazyk a vývojové prostředí pro.
Počítačové hry 1 Martin Klíma, Michal Hapala.
Formální modely výpočtu Tomáš Vaníček Katedra inženýrské informatiky Stavební fakulta ČVUT Thákurova 7, Praha 6 Dejvice, b407
Použití počítačů.
Digitální učební materiál
stránka.
Logika a umělá inteligence pro multi-agentní systémy Mobilní agent řízený neuronovou sítí.
Počítačové hry Cvičení 4.
ZÁPADOČESKÁ UNIVERZITA V PLZNI FAKULTA ELEKTROTECHNICKÁ KATEDRA TEORETICKÉ ELEKTROTECHKY Oddělení informatiky Java Micro Edition pro mobilní zařízení.
Přehled metod umělé inteligence a její historie (bakalářská práce) Vedoucí práce: Ing. Ladislav Beránek, CSc., MBA Vypracoval: Michal Jelínek.
Institut geoinformatiky VYUŽITÍ CELULÁRNÍCH AUTOMATŮ PRO MODELOVÁNÍ SILNIČNÍ SÍTĚ V MULTIAGENTOVÉM SYSTÉMU Vypracoval: Bc. Martin Hlaváček Vedoucí: Ing.
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Bludiště Projekt učitelé.
Výuka informatiky Gymnázium Šlapanice.
14. června 2004Michal Ševčenko Architektura softwarového systému DYNAST Michal Ševčenko VIC ČVUT.
Katedra počítačů ČVUT FEL
Alternativní ovládání PC a okolí Nature Inspired Technologies Group (NIT) - Katedra kybernetiky Fakulta elektrotechnická ČVUT.
Modelování Multiagentních sysémů František Zbořil ml. Ústav Inteligentních Systémů FIT, VUT Brno.
Struktura operačních systémů
Dialogové systémy Reflektují v maximální míře požadavek na snadné ovládání počítačových systémů Rozšiřují možnosti využívání počítačových systémů i pro.
Hybridní architektura pro webové simulátory Tomáš Kulhánek 1,2, Marek Mateják 1, Filip Ježek 3, Pavol Privitzer 1, Jan Šilar 1, Martin Tribula 1, Jiří.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
CD B A Průmyslová aplikace v Control Webu Virtuální přístroje Propojená technologie Řadič měřící/řídící karty Výstupní.
Umělá inteligence Robin Horniak. Definice Umělá inteligence (Artificial Intelligence), zkráceně UI (AI) věda, která se zabývá tím, jak přinutit stroje.
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Základy informatiky Aplikační SW Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení Hornicko – geologická fakulta.
Alternativní ovládání PC a okolí Nature Inspired Technologies Group Dept. of Cybernetics FEE CTU in Prague.
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Domečkologie Projekt učitelé.
Inteligentní křeslo Sběr a vizualizace dat Aplikace Simulátor křesla Informační infrastruktura Aplikační studie Psota Jiří Musial.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zábava na internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/28 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Simulátory umělého života Aplikovatelné v environmentálních informačních systémech.
Univerzita Karlova v Praze Lékařská fakulta v Plzni Oddělení OVAVT Jestliže chcete oživit systém Vaší výuky, „online learning systém“ Vám nabízí? Jednoduché.
Integrační trendy při tvorbě multimediálních výukových portálů pro medicínu a zdravotnictví V. Mihál, J. Potomková Lékařská fakulta Univerzity Palackého.
Informační a komunikační technologie 5. Co je to počítač, jeho využití Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
NetBeans Plugin.  Echo2 web framework (Ajax, Java)  NetBeans IDE (modularita, Swing designer)  Vizuální design uživatelského rozhraní (WYSIWYG)  Drag.
Programování mikropočítačů Platforma Arduino
Novinky Teams v9.
ČVUT Fakulta elektrotechnická
Jiří Chmelík Semestr: podzim 2015
JavaFX Tools Michal Škvor Software Developer SUN Microsystems 1.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hybridní mobilní aplikace pro Android
Vědní obory zabývající se informacemi
ORCore – vývoj Tomáš Myslivec.

Transkript prezentace:

Pogamut2 Matematicko-fyzikální fakulta Univerzita Karlova v Praze 11/2008 Platforma pro výzkum, vývoj a vzdělávání v oboru umělé inteligence (AI) a inteligentních virtuálních agentů (IVA)

Obsah ● Inteligentní Virtuální Agenti – Kdo jsou a proč se jimi zabývat? ● Základy programování s virtuálními agenty (s boty) ● Platforma Pogamut – Přehled – Architektura a IDE – Práce s platformou a ukázky

Inteligentní Virtuální Agenti I ● Co jsou virtuální agenti? – Autonomní počítačové programy – Cílem – imitovat lidské chování a adekvátně reagovat na podněty člověka – Jejich součástí – virtuální reprezentace těla v prostředí simulovaném počítačovou aplikací (avatar) ● Příklady – V počítačových hrách, virtuálních dramatech – Nyní už i ve „serious“ aplikacích ● FearNot - ● Tactical Iraqi -

Inteligentní Virtuální Agenti II Projekt Facade – interactive drama Unreal Tournament 2004 – computer game

Proč virtuální agenti? ● Výuka – Virtuální agenti jako „tutorové“ – Simulace krizových scénářů (Tactical Iraqi) ● Výzkum – Sociální interakce, kooperace... ● Zábava – S lepšími IVA je větší zábava

Boti – základní 2 věci ● Navigační body, graf ● Pokrytí podlahy – Obdelníky, kruhy – NavMesh ● Matice viditelnosti ● Dveře, výtahy, vypínače, speciální body.... ● If-then pravidla ● FSM ● Fuzzy logika ● Plánování – Tradiční – Reaktivní – „Anytime“ plánování ProstředíLogika

Prostředí v UT

Prostředí v UT – reprezentace

Hrany a popisky ● Dosažitelnost – Běhání / skákání – Létání ● Popisky vrcholů – Předmět – Nebezpečí – Další informace –...

Pokrytí podlahy

Navigační mesh (NavMesh)

Matice viditelnosti – kde se schovat ● Bitová matice – viditelný / neviditelný (skrytý) ● Každý řádek, sloupec je bitový vektor – můžeme použít logické operátory (AND, OR)

Od navigace k logice ● Konečné automaty – Počítačové hry je často podporují (UT 2004) ● Reaktivní plánovače – (S)POSH ● If-then pravidla, fuzzy ● Genetický přísup ● „Chytrá“ prostředí – Část rozhodování skytá přímo v prostředí (afordance) – Hledání cesty (path finding), dodatečné informace ● Ještě těžší při týmové kooperaci - „mozek“ bota

Pogamut2 GameBots 2004 Unreal Tournament 2004 NetBeans IDE Unreal Tournament 2004 GameBots NetBeans

Pogamut 2 – přehled ● Pogamut – platforma pro – Výzkum (GRID) – Vývoj – Vzdělávání (MFF) ● Agenti žijí v prostředí hry UT 2004 ● Pogamut je v Javě, je rozšiřitelný a modulární ● Nabízí bohaté IDE (NetBeans plugin) – pro ladění a vizualizaci vnitřního stavu agenta ● Pogamut je free* a open source ● Součástí je web – nabízí dokumentaci, instalátor, video tutoriály, fórum a nápovědy – ut v oboru umělé inteligence a inteligentních virtuálních agentů

UT 2004 ● Rozšiřitelné 3D prostředí

Pogamut 2 – architektura Simulátor světaPosílá informace agentovi Překládá textové zprávy do Javy Agent (bot) posílá akce

Pogamut 2 – IDE

IDE – dálkové ovládání

IDE – Introspekce

Start Agenta prePrepareAgent() postPrepareAgent() doLogic() shutdownAgent()

Agent – doLogic() ● Volaná dokola (frekvence ~ 6 Hz)

Pogamut 2 – příklad agenta ● FollowBot ● Video

Pogamut 2 – příklad agenta ● Střílející FollowBot

Konec... Otázky?