Kolik ušetříme my i stát, když budeme dlouho zdraví ? Seminář „Evropský den stárnutí – aktivní životní styl seniorů“ PSP 17. dubna 2012 Miloslav Běťák.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Společenský a ekonomický význam zdraví a nemoci
Advertisements

Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
NS-LEV 21 pro lepší zdravotnictví prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc „Nenechat nadnárodní vlivy zprivatizovat české.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 3. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.7.
Vážení obchodní partneři, V souvislosti se zákonem č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů si Vám dovolujeme ukázat přehled dopadů tohoto zákona.
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Ing.Miroslava Rýparová
Optimální zdravotní péče „HEALTH POLICY “ Jan Hůlek Kardia s.r.o.
Stáří jako sociální událost
Tomáš Rozsypal, A09N0169P, obor Finanční informatika a statistika.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Kraje a rozvoj podnikání Praha, 28. března RNDr. Miloš Vystrčil.
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Význam sektoru obchodu v české ekonomice
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Sociální pojištění Veřejný systém založený na rozpočtovém, nikoli pojistném principu. SZ a VZP.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_17 Název materiáluZákonná.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Vliv demografického vývoje na důchodový systém v ČR Ing. Lenka Fulínová.
Léková politika v České republice Mgr. Filip Vrubel odbor farmacie
EVito systém aktivního zdraví Součást prevence a léčby civilizačních nemocí Ing. Filip Linhart, MBA, 13. listopadu 2014.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_12_Stát a nezaměstnanost TEMA:Finanční.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
SLEDOVÁNÍ DOPADU REGULAČNÍCH POPLATKŮ Praha,
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY A MÍRA OHROŽENÍ PŘÍJMOVOU CHUDOBOU ZAMĚSTNANCŮ V ČR Oddělení sociálních.
Biologická léčba doc. MUDr. Martin Vališ, PhD.
Příspěvek na péči v ČR Ing. Jiří Horecký, Ph.D., MBA.
Olomoucký kraj Mgr. Yvona Kubjátová náměstkyně hejtmana.
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
Kateřina Janovská.  Populace stárne  Rodí se málo dětí  Staří lidé žijí déle  Muži umírají dřív  „ Musím déle pracovat“  „Nebude na důchody“  „Bude.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Zdravotnické systémy - 1 Zdravotnické systémy Pro zajištění zdravotní péče vytváří státy v oblasti organizace zdravotnictví určitou soustavu zdravotnických.
Náklady a přínosy léčby diabetu Tomáš Doležal Institut pro zdravotní ekonomiku a technology assessment
Ekonomické a sociální aspekty diabetu MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA 20. květen 2014.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Odlehčovací služby. terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění.
MUDr. Stanislav Wasserbauer
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Rizika ohrožující zdraví
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Sociálně ekonomické důsledky pracovních úrazů a nemocí z povolání
SLEDOVÁNÍ DOPADU REGULAČNÍCH POPLATKŮ
DM 2t – epidemie 21.století.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
„Stárnutí populace – analýza nákladů zdravotního a sociálního systému“
OSVČ – zdravotní pojištění 2017
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekonomika českého zdravotnictví
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Kolik ušetříme my i stát, když budeme dlouho zdraví ? Seminář „Evropský den stárnutí – aktivní životní styl seniorů“ PSP 17. dubna 2012 Miloslav Běťák

Udržení co nejdelšího období života v dobrém zdraví by mělo být bytostným zájmem nejenom každého jednotlivce, ale také celé společnosti, kde by měl důležitou roli v oblasti zdravotní politiky sehrát stát. Pokud pomineme řadu jiných společensky nepříznivých faktorů, které jsou spojeny s nemocí, pro mnohé z nás může být přímo ohromující zjištění, jaká je vlastně hodnota zdraví. Tu můžeme pro přiblížení nepřímo odvodit například od množství prostředků, které každoročně vydáváme na léčení.

Výdaje na zdravotnictví

Kolik stojí léčba nemocí u starších lidí? Podle statistik ÚZIS činí výdaje na jednoho obyvatele do 55 let v průměru asi 24 tisíc ročně. Od 55 let věku strmě rostou a u osob nad 70 let je to již 60 tisíc korun a více. Při stárnutí populace tak čekají nejenom zdravotnictví, ale potažmo celou společnost velké potíže, pokud nebude vhodně reagovat.

Průměr

Počet osob nad 65 let

Úspora na nákladů na zdravotní péči zvýšením potenciálu zdraví Z uvedených statistických údajů je zřejmé, že pokud bychom lepší péčí o své zdraví dosáhli oddálení nárůstu zdravotních problémů o 5 let, ve vztahu k narůstajícímu věku, společnost by na zdravotní péči uspořila ročně: ( )/2 x = 13,7 miliard Kč Částka Kč a Kč představuje rozdíl mezi náklady na zdravotní péči u skupiny mužů a žen mezi věkovými pásmy 65 – 69 let a 60 – 64 let. Vzhledem k téměř lineárnímu nárůstu nákladů počínaje věkovou skupinou 45 – 50 let, budou výsledky prakticky u poloviny populace velmi podobné a dají se tak zobecnit. Pro zjednodušení uvažujeme stejný počet mužů a žen v dané věkové skupině.

Výdaje na zdravotní péči však nejsou jediné výdaje, které zatěžují státní rozpočet v případě léčení nemoci. Je zřejmé, že s prodlužujícím se věkem odchodu do penze zasáhne řadu mladších seniorů onemocnění ještě v pracovním procesu. Tím zároveň dojde na straně státní pokladny k výpadku odvodů na sociální a zdravotní pojištění a daně z příjmů.

Ani to však ještě nemusí být vše. Celkovou nepříznivou bilanci navíc prohloubí úhrady dávek v nemoci a případně ještě jiných dávek sociálních. Toto už je však z hlediska propočtu záležitost velmi komplikovaná vzhledem k množině různých proměnných. Pro zajímavost lze třeba uvést, že výplata příspěvku na péči u osoby se III. stupněm závislosti, která je odkázána na dlouhodobou péči činí téměř Kč/rok. Celkově je na tuto péči vyplácena z rezortu MPSV částka cca 20 miliard ročně.

Pokud by se podařilo tuto částku snížit o pouhé 1 % oddálením vzniku závislosti na péči jiné osoby o 1 rok, jednalo by se hned o jistě nemalou úsporu 200 mil. Kč. Podívejme se ještě zpět na přímé dopady dřívějšího přerušení výdělečné činnosti: Úhrnná daňová zátěž z průměrné hrubé mzdy Kč činí 59,1 %, tj Kč (odvody na soc. a zdrav. pojištění zaměstnavatele a zaměstnance plus daň zaměstnance).

Jestliže ve skupině cca osob ve věku 60 – 64 roků „předčasně“ onemocní pouhé 1 % z nich (průměrná nemocnost je 7%), půjde o měsíční ztrátu kolem 1 miliardy Kč, a za rok tedy 12 miliard Kč. Přidáme-li k této částce výše uvedené výdaje na zdravotní péči ve výši 13 miliard, dostaneme se na 25 miliard zcela zbytečné ztráty zdrojů ve státním rozpočtu ročně. Kdybychom tuto částku směřovali na umoření deficitu ve státním rozpočtu, nemuseli bychom tolik škrtat jinde.

Kudy tedy vede cesta ze současného stavu? MUDr. Tomáš Doležal, Ph.D., ředitel Institutu zdravotní ekonomiky a technology assessment říká: „ Je potřeba zasáhnout na několika úrovních – preventivní programy, osvěta obecné populace, investice do životního stylu, nezdá se však, že by se o to český stát nějak staral“. Např. léčba diabetu a jeho komplikací stojí v ČR podle odhadů téměř 10 % celkových výdajů na zdravotnictví, na rozdíl například od Francie (3,4 %), Německa (6,5 %), Itálie (6,6 ) nebo Nizozemí (1,6 %).

Je známo, že životní styl hraje dominantní roli mezi determinanty zdraví, které působí přímo na lidský organismus. A ten lze přitom relativně nejsnadněji a s poměrně malými náklady ovlivňovat. Vliv determinant zdraví: životní prostředí až 25 % genetický základ až 25 % zdravotnictví až 15 % životní styl až 60 %

Změna životního stylu by se tedy měla stát základní součástí v boji proti civilizačním chorobám, jejichž léčba si většinou vyžaduje dlouhodobé, a tudíž i značné výdaje. Jde zejména o: - kardiovaskulární choroby - diabetes - obezita - osteoporóza - alergie - nádorová onemocnění

Příklad: ÚZIS udává pro rozmezí let 2000 až 2010 zdvojnásobení počtu diabetiků se selháváním ledvin. Přitom hemodialýza stojí u jednoho pacienta 800–900 tisíc korun ročně. Jestliže se za dalších 10 let počet diabetiků na hemodialýze opět zdvojnásobí, bude to pro náklady veřejného zdravotního pojištění znamenat zvýšení nákladů o 9 miliard korun.

Kolik můžeme ušetřit my sami ? To si už může nejlépe spočítat každý sám: Ušlý výdělek, jsme-li ještě zaměstnáni Ztrátu času spojenou s návštěvami lékaře Regulační poplatky za vyšetření Úhrady za pobyt v nemocnici (100 Kč = cca Kč/měsíc) Doplatky za léky (cca 200 Kč/měsíc = Kč/rok) Další výdaje ? A kolik ještě můžeme ušetřit tím, že nebudeme po lékařích požadovat, aby nám léky předepisovali do zásoby ? Viz následující příklad z naší denní praxe.

Odpovídá vždy počet balení naši skutečné potřebě ?

Tato hodnota léčiv je už nenávratně zmařena …

Použité zdroje informací: Statistická ročenka ČR 2010 Statistické údaje z ÚZIS 2010 Studijní materiály v oboru Veřejného zdravotnictví, IPVZ Praha Informace z Institutu pro zdravotní ekonomiku a technology assessment Vlastní poznatky a zkušenosti z praxe