České děti jako čtenáři v roce 2013/2014 Praha UISK 7.12.2015 Vít Richter Národní knihovna ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Advertisements

Novinky z fondu Sukovy studijní knihovny literatury pro mládež
Služby čtenářům a uživatelům Dětští čtenáři
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Základní škola Slavičín-Vlára Školní knihovna aneb naše Školní informační centrum.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Děti vyrůstají v podstatě online. Na síti se dokáží skvěle orientovat, často lépe než rodiče. Není divu, počítač mají doma, ve škole a někteří i v mobilu.
U ŽIVATELÉ F ACEBOOKU ČTOU ZPRÁVY, I KDYŽ NECHTĚJÍ Střední škola Kostka, s.r.o. Mgr. Libor Čada |
Čítárny.cz – Web o dětských knížkách a čtenářství Veronika Peslerová Olomouc, červen 2007.
PTaČ. Spolupracující organizace Zapojené školy Pojem čtenářské gramotnosti ve škole Učitelé chápou čtenářskou gramotnost především jako dovednost dekódovat.
VY_32_INOVACE_ 19_Lidé kolem nás Volný čas (SADA ČÍSLO 2)
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Dotazníkové šetření JAK SE ČTE Mgr. Ivana Ullmannová.
Výzkumy CzechTourism Fórum cestovního ruchu listopadu 2011
Kulturně-vzdělávací aktivity NPMK Ing. Eva Rezková, NPMK.
Quo vadis knihovno? roadshow 2013, Havlíčkův Brod, Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015 Havlíčkův Brod Vít Richter Národní knihovna.
Neber úplatky… …nebo se z toho zblázníš
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
České děti jako čtenáři v roce 2014 : 6-9let
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
České děti jako čtenáři v roce 2013 Kroměříž Vít Richter Národní knihovna ČR
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
BRÁNA KE VZDĚLÁVÁNÍ: ŠKOLNÍ ČTENÁŘSKÉ KLUBY. ZÁKLADNÍ INFORMACE O NAŠEM PROJEKTU Individuální projekt ostatní, 1.2 – rovné příležitosti.
Čtenáři a čtení v ČR v roce 2007 Výzkum dospělé populace nad 15 let Vít Richter Národní knihovna ČR Brno
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
ROSTEME S KNIHOU KAMPAŇ NA PODPORU ČETBY KNIH Pod záštitou Svazu českých knihkupců a nakladatelů.
Základní škola a mateřská škola Brno nám.28.října 22 Základní škola a mateřská škola Brno nám.28.října 22.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Využívání služeb e-governmentu jednotlivci ISSS 2007, Hradec Králové Andrej.
ISSS 2008 VÝZKUM INFORMAČNÍCH ZDROJŮ Duben 2008 / Prezentace syndikovaného výzkumu pro vybrané Krajské úřady / Jan Tuček / STEM/MARK, a.s.
Druhá evaluace systému ARET pro automatické předčítání učebních textů a pro vytváření automaticky čtených učebních pomůcek Druhá evaluace systému ARET.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Čtenáři a čtení v ČR (2007) společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., a Národní knihovny ČR s finanční podporou Ministerstva kultury.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Internet – výhoda pro znevýhodněné 29. února 2008 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel: ,
Naším cílem je prostřednictvím společného čtení budovat pevné vazby v rodině a podporovat širší přístup dětí a mládeže ke kulturním statkům. Předčítání.
Zkušenosti české a slovenské veřejnosti se systemickými konstelacemi - výsledky pilotního průzkumu PhDr. Vojtěch Černý, Ph.D. Mgr. Kateřina Grofová.
Z historie výchovy čtenáře. Výchova čtenářů v 19. století Negativa:  Metodický schematismus, formalismus, minimální respektování individuality žáka 
Hodnota peněz Kde mohou děti přijít k penězům? - kapesné - odměna od rodičů nebo prarodičů.
Výzkumy PIRLS, PISA, Jak čtou české děti
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_43_Člověk a společnost.
„Brána ke vzdělávání: školní čtenářské kluby“ Nakouknutí do světa Laddugandy O projektu Aktivity a vybrané plánované výstupy Milníky správného směru.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský.
UŽIVATELÉ SOCIÁLNÍCH SÍTÍ V ČR
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel
Pij s rozumem: Vyhodnocení webu a FB 2015.
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Základní informace Škola: Gymnázium a SOŠ Jaroměř, P12
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Čtenářsky podnětné prostředí
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Knihovnická procházka Prahou Petra Ambrušová a Ivana Šnoblová K1
Příležitost pro knihovny a společnost
Vítejte milí žáci/studenti!
Pedagogická knihovna.
Sekce veřejných knihoven SKIP
ČÍST JE STEJNĚ KRÁSNÉ A ZDRAVÉ JAKO BĚHAT...
ČÍST JE STEJNĚ KRÁSNÉ A ZDRAVÉ JAKO BĚHAT...
ČÍST JE STEJNĚ KRÁSNÉ A ZDRAVÉ JAKO BĚHAT...
ČÍST JE STEJNĚ KRÁSNÉ A ZDRAVÉ JAKO BĚHAT...
České děti a mládež jako čtenáři 2017
Nabídka vzdělávacích lekcí pro školy
Transkript prezentace:

České děti jako čtenáři v roce 2013/2014 Praha UISK Vít Richter Národní knihovna ČR

Pravidelné celostátní průzkumy Průzkumy dospělé populace r r Průzkumy dětí r r. 2013/2014

Základní údaje o průzkumu  Garant průzkumu: Knihovnický institut NK  Dotace: Ministerstvo kultury ČR  Praktická část - agentura Mediaresearch  Cílový vzorek dětské populace 6-8 let a 9-14 let  respondentů  Kvantitativní a kvalitativní část  Realizace výzkumu  Říjen-listopad 2013  Červen 2014 Hlavní témata Vztah dětí k četbě knih a frekvence čtení Co děti čtou? Čtenářské zázemí v rodině Čtení a škola Děti a jejich volný čas Veřejné knihovny Doporučení: rodiče, děti, škola Možnosti srovnání: Průzkum Gabal, Václavíková Helšusová 2003  respondentů

Co si dětí myslí o čtení?

Co si myslíš o čtení knih? Čtení je zábavné 51 % - 46 % Čtení je důležité pro vzdělání 26 % - 34 % Čtení je nuda 16 % a 18 %

Baví tě číst knížky?

Baví tě čtení knih/baví tě chodit do školy? (děti 6 až 8 let)

Baví tě číst knížky? (9-14 let)

Čtou hodně nebo málo?

Kolik knih přečteš za měsíc? (9-14 let)

Jak často čteš knihy kromě učebnic?

Výrazný pokles frekvence četby od roku 2003(9-14 let)

Kolik knih kromě školních učebnic asi přečteš za měsíc?

Shrnutí Polovina dětí vnímá čtení jako zábavu  S rostoucím věkem roste povědomí o významu čtení  Narůstá počet těch, které čtení nebaví  Současně se ale utvrzují silní čtenáři Velké rozdíly mezi chlapci a děvčaty  Skoro polovinu starších chlapců čtení nebaví V posledních 10 letech prořídnutí četby (méně často, méně knih) Hlavní důvody nečtení knih:  Čtení nebaví, jsou zábavnější aktivity, všechno je na internetu, nemám čas  Pro pětinu dětí zůstává čtení namáhavé, někteří nevědí, co číst Čtenářská gramotnost podstatně ovlivňuje úspěšnost dítěte ve vzdělávacím procesu  Čtení by mělo bavit – pokud baví čtení, baví i škola

Co děti čtou?

Co nejčastěji čteš?

Jaké žánry nejraději čteš? (9-14 let) Dívky  Knihy o přírodě a zvířatech  Příběhy o dětech  Pohádky  Dobrodružné knihy Chlapci  Dobrodružné knihy  Komiksy  Knihy o přírodě a zvířatech  Encyklopedie, naučná literatura

Obliba žánrů dle věku dítěte 9 až 10 let  Knihy o přírodě a zvířatech  Pohádky a pověsti  Komiksy  Dobrodružné knihy 11 až 12 let  Dobrodružné knihy  Knihy o přírodě a zvířatech  Komiksy  Příběhy o dětech 13 až 14 let  Dobrodružné knihy  Fantasy příběhy  Knihy o přírodě a zvířatech  Knihy o lásce, romantické příběhy

© MEDIARESEARCH, a.s. Oblíbené čtení – konkrétní knihy a autoři Listopad 2013A Step Ahead 20

Shrnutí Pro výběr četby jsou zpočátku nejdůležitější rodiče, jejich vliv postupně klesá Roste význam školy, kamarádů a vlastních objevů Obliba žánrů se proměňuje s věkem Existují podstatné rozdíly mezi chlapci a děvčaty Dnešní děti nemají velké čtenářské hrdiny

Čtenářské zázemí v rodině Listopad 2013A Step Ahead 22

Čtou ti někdy rodiče? (9-14 let)

Kdo a jak často dětem předčítá? (6-8 let) Tatínkové málo předčítají

Rodiče jako čtenářský vzor 25 59% 64%

Dostáváš knihy jako dar?

Dětské čtenářství nejvíce ovlivňuje rodina Pozitivní vliv předčítání – předčítají hlavně maminky Čtení rodičů jako dobrý příklad – tatínkové Vytvořit dětem čas a klid na čtení Nenutit děti číst knihy, o kterým si myslíme, že jsou dobré Význam domácích knihoven Najít pro dítě správnou knihu ve správný čas – snadno použitelné knihy Význam darování knih, společného nákupu knih a návštěvy knihovny

Čtení a škola

Dostáváš od učitelů seznam doporučené četby? 29

Máte ve škole školní knihovnu (děti 6-14let)? 38 % škol nemá vlastní knihovnu?

Chodíš do školní knihovny (6-14 let)? Polovina žáků nikdy nebyla ve své školní knihovně

Shrnutí Čtvrtina učitelů nedoporučuje žádnou četbu Hodně učitelů a škol preferuje povinnou četbu Děti preferují vlastní výběr Polovina dětí nebyla nikdy ve školní knihovně

Děti a jejich volný čas Listopad 2013A Step Ahead 33

Mediální aktivity - minuty/den (9-14 let)

Četl(a) jsi někdy nějakou knihu v elektronické podobě? Většina dětí nemá žádné zkušenosti s e-čtením

Shrnutí Nejvíce času tráví děti přípravou do školy, televizí, hraním venku a internetem Vztah k mediálním aktivitám se s věkem proměňuje – rozdíly mezi chlapci a dívkami S věkem narůstají mediální aktivity – hry, hudba, internet, facebook Preference: chlapci hry, dívky facebook Děti zatím nemají zkušenosti s e-čtením

Veřejné knihovny

Jak často chodíš do knihovny? (9-14 let) Pokud mají rodiče nižší vzdělání, tak jejich děti spíše nikdy nebyly v knihovně

Jak často chodíš do knihovny?

Děti jako návštěvníci knihoven (9-14 let)

Proč nechodíš do knihovny?

Co všechno v knihovně děláš?

Speciální akce pro děti (9-14 let) O akcích více informovat slabé návštěvníky knihovna

Kde hledáš informace? Výrazně klesá informační role knihoven

Co knihovna nabízí, co v knihovně chybí?

Shrnutí Nejčastějším zdrojem knih jsou pro děti dárky, domácí knihovny, kamarádí a veřejné knihovny Třetina dětí nikdy nebylo v knihovně Problémové skupiny: chlapci, rodiny s nižším vzděláním, nečtenáři Proč nechodí do knihovny? – proměňuje se s věkem  Preferují zábavu  Klesá zájem o knihy  Nechce se jim tam  Nemají čas  Nemají tam knihy, které potřebuji  Vyčerpávají domácí knihovny  Klesá ochota přijít do knihovny  Klesá nutnost doprovodu rodičů Dětí si v knihovně půjčují, chodí tam se školou, baví se s kamarády, hledají informace do školy, píší úkoly Nejčastějším zdrojem informací o knihovně jsou rodiče a škola  Malé děti chodí do knihovny nejčastěji s rodiči  S rostoucím věkem roste vliv kamarádů a samostatnosti  Klesá vliv školy Kniha a knihovna ztrácí význam jako informační zdroj Většině dětí v knihovně nic nechybí

53 Češi a Slováci patří k silným čtenářským národům Čtení je klíčem k mediální kultuře

Jak dlouho ještě?

České děti jako čtenáři v roce 2013/2014 Praha UISK Vít Richter Národní knihovna ČR