Dotazníkové šetření MŠMT – Výstupy ORP Přerov doc. PhDr. Hana Marešová, Ph.D., (Pedagogická fakulta Univerzity Palackého) Přerov, 12. 5. 2016 MAP VZDĚLÁVÁNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Advertisements

MAP Trutnovsko Vyhodnocení dotazníkového šetření ZŠ , Havlovice MAP Trutnovsko.
Výsledky dotazníkového šetření potřeb mateřských a základních škol v rámci projektu MAP OP VVV v ORP Turnov.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno Prezentace pro pracovní skupinu (území Přemyslovské střední Čechy o.p.s.) Slaný,
MAP Trutnovsko Vyhodnocení dotazníkového šetření MŠ , Havlovice MAP Trutnovsko.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Pracovní skupiny – postup přípravy MAP Mohelnicko doc. PhDr. Hana Marešová, Ph.D., Univerzita Palackého v Olomouci MAP VZDĚLÁVÁNÍ.
Mgr. Libuše Přikrylová, manažer pracovní skupiny.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
MAP Místní akční plány rozvoje vzdělávání MAS Říčansko a Město Říčany
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Aktuální informace o přípravě KAP 22. března
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Martina Vojtěchová
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje Analýzy potřeb pro KAP Olomouc, RNDr. Bronislava Vláčilová Věcná manažerka KAP Krajský.
MAP rozvoje vzdělávání v ORP Kralupy nad Vltavou 2. Setkání Řídícího výboru 21. června 2016, MÚ Kralupy nad Vltavou.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Základní informace o spolupráci KAP a MAP Martin Majcík 1.
Projekt MAP Turnovsko. Cíl projektu  podpora a rozvoj spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání v rámci ORP Turnov  vytváření Místního.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Místní akční skupina SVATOVÁCLAVSKO, z.s. Pracovní skupina MAP ORP Kladno Dům Kultury Stochov.
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
SWOT 3 analýza - MAP pro ORP Kladno Verze Název projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno Projekt je spolufinancován Evropskou.
1. SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP SO ORP KUTNÁ HORA 30. BŘEZNA 2016 DAČICKÉHO DŮM, KUTNÁ HORA.
Místní akční plány rozvoje vzdělávání. Přínosy akčních plánů rozvoje vzdělávání  Vytvoření dlouhodobého plánu rozvoje vzdělávání s ohledem na vzdělávací.
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
III. zasedání ŘV MAP Hlučínsko východ
Analytická část MAP pro SO ORP Český Brod
MAP – Místní akční plán ORP RK
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Podpora krajského akčního plánování
Šablony OP VVV a podpora nadání
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Aktivity projektu Co máme hotovo a co nás čeká
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Tvorba Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Implementační projekt KAP
Místní akční plán vzdělávání ORP Uherský Brod
Vazba na Operační programy
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE CZ /0
2. jednání řídícího výboru
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Analýza potřeb v území.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Krajský akční plán vzdělávání ÚK
Polytechnické vzdělávání v praxi
Místní akční plán rozvoje vzdělávání v území ORP Rychnov nad Kněžnou
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
2. setkání Řídícího výboru MAP rozvoje vzdělávání území SO ORP Nýřany
4. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ prosinec.
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Aktuální informace o projektu
Š A B L O N Y II.
Šablony I a jejich realizace Hradec Králové/Pardubice/Liberec
Prezentace KAP Jihomoravského kraje
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
Implementace Krajských akčních plánů rozvoje vzdělávání
7. setkání Řídícího výboru MAP rozvoje vzdělávání území SO ORP Stod
Transkript prezentace:

Dotazníkové šetření MŠMT – Výstupy ORP Přerov doc. PhDr. Hana Marešová, Ph.D., (Pedagogická fakulta Univerzity Palackého) Přerov, MAP VZDĚLÁVÁNÍ

Cíl šetření  Realizovalo MŠMT na přelomu r Cíle: -zmapování aktuální situace škol v oblastech vymezených OP VVV a IROP -zpětná vazba pro tvorbu šablon -zpětná vazba pro tvorbu místního akčního plánu a prioritizace potřeb v území -zpětná vazba po skončení realizace MAP, zda došlo k posunu

Agregovaná data MŠMT

Agregovaná data pro ZŠ

Hodnoty nižší než republikový průměr 3 nejvyšší hodnoty Ukázka agregovaných dat

Agregovaná data pro ZŠ  vyplnění dotazníku v ORP: 100 % x ČR: 95,7 %) Priority podpory hlavních oblastí v rámci OP: 1.Rozvoj infrastruktury (ČR – 1.) 2.Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti (ČR – 2.) 3.Podpora rozvoje matematické gramotnosti (ČR – 3.) 4.Podpora inkluzivního/společného vzdělávání (ČR – 4.) 5.Podpora polytechnického vzdělávání (ČR – 5.) 6.Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě žáků (ČR – 6.)

Agregovaná data pro ZŠ Priority v dalších oblastech podpory: 1. Jazykové vzdělávání (ČR – 1.) 2. ICT včetně potřeb infrastruktury (podpora digitálních kompetencí, konektivita škol) (ČR – 2.) 3. Sociální a občanské dovednosti a další klíčové kompetence (ČR – 3.) Hodnocení aktuálního stavu:  2 = Rozvíjející se oblast (promyšlená část, počáteční realizace) a 3 = realizační oblast (realizováno na základní úrovni, je prostor pro zlepšení)  Nejlépe hodnocenou oblastí – Sociální a občanské dovednosti a další klíčové kompetence (2,83)  Nejslabší hodnocení aktuálního stavu je u Jazykového vzdělávání (2,11) a Matematické gramotnosti (2,16).

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 1 – Rozvoj infrastruktury – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech – stavební úpravy: 1. Stavební úpravy a vybavení na podporu podnětného venkovního prostředí (hřiště, zahrady…) – 50 % Ostatní rekonstrukce, zateplení atd. – 29,4 % Stavební úpravy a rekonstrukce kmenových tříd – 29,4 % Stavební úpravy a rekonstrukce dílny/cvičné kuchyňky – 29,4 % Zájem byl o všechny uvedené oblasti, nejmenší pak o úpravy učeben uměleckých předmětů – 5,9 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 1 – Rozvoj infrastruktury – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech – stavební úpravy: 1.Stavební úpravy a vybavení na podporu podnětného venkovního prostředí (hřiště, zahrady…) – 20,6 % Bezbariérové stavební úpravy a rekonstrukce – 20,6 % Ostatní rekonstrukce, udržovací práce a modernizace pláště budov, zateplení… – 20,6 % Stavební úpravy a rekonstrukce knihovny/informačního centra školy – 20,6 % Stavební úpravy a rekonstrukce učebny informatiky – 20,6 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 1 – Rozvoj infrastruktury – detail Školy plánují v letech 2016–2018 zejména vybavení: 1.Nové didaktické pomůcky – 61,8 % Vybavení mobilní počítačové učebny (notebooky…) – 55,9 % Software pro ICT techniku – 55,9 % Kompenzační/speciální pomůcky pro žáky se SVP – 55,9 % Nejmenší zájem: Stroje či jiné vybavení nad 40 tis. (vyjma strojů říz. PC) – 11,8 % Vybavení umělecké učebny – 17,6 % Připojení k internetu ve třídách, na škole... – 23,5 % Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména vybavení: 1.– 2. Vybavení mobilní počítačové učebny (notebooky…) – 38,2 % 1.– 2. Vybavení počítačové učebny – 38,2 % 3. Vybavení kmenových tříd – 35,3 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 2 – Čtenářská gramotnost – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.– 2. Škola podporuje základní znalosti a dovednosti práce s textem – 79,4 % 1.– 2. Škola pravidelně nakupuje aktuální beletrii a multimédia – 79,4 % 3. Škola podporuje rozvoj čtenářské gramotnosti v rámci ŠVP (má stanoveny konkrétní cíle) – 76,5 % 4. Učitelé 1. i 2. stupně využívají poznatků v praxi a sdílejí dobrou praxi – 73,5 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 2 – Čtenářská gramotnost – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech: Ve škole jsou realizovány mimovýukové akce (projektové dny…) – 23,5 % Ve škole se realizují čtenářské kroužky/dílny čtení – 23,5 % Škola podporuje individuální práci s žáky se zájmem o literaturu – 20,6 % Ve škole je využívána knihovna přístupná dle potřeb žáků – 20,6 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 2 – Čtenářská gramotnost Hlavní překážky: 1. Nedostatek stabilní finanční podpory pro rozvoj – 88,2 % 2. Nedostatečné materiálně technické podmínky pro rozvoj mimo školu – 50 % 3. Nezájem ze strany žáků a rodičů – 47,1 % 4. Nízká časová dotace pro rozvoj gramotnosti mimo výuku – 41,2 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 3 – Matematická gramotnost – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.Ve škole je podporováno matematické myšlení žáků – 82,4 % 2.Škola disponuje dostatečným technicky materiálním zabezpečením pro rozvoj MG – 76,5 % Učitelé 1. i 2. st. využívají poznatky v praxi a sílejí dobrou praxi – 73,5 % Podpora individuální práce se žáky se zájmem o matematiku – 73,5 % Ve škole jsou využívána interaktivní média a ICT v oblasti rozvoje MG – 73,5 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 3 – Matematická gramotnost – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech: Škola podporuje rozvoj MG v ŠVP – 26,5 % Učitelé 1. i 2. st. rozvíjejí své znalosti v oblasti MG a využívají je ve výuce – 26,5 % Škola pravidelně nakupuje aktuální literaturu, multimédia pro rozvoj MG – 26,5 % 4. Ve škole existují pravidelné kroužky/doučování – 20,6 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 3 – Matematická gramotnost Hlavní překážky: 1. Nedostatek stabilní finanční podpory – 91,2 % Nedostatečné materiálně technické podmínky – 58,8 % Nezájem ze strany žáků a rodičů – 58,8 % 4. Nízká časová dotace mimo výuku – 44,1 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 4 – Inkluzivní vzdělávání – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1. Pedagogové využívají v komunikaci se žákem popisnou slovní zpětnou vazbu…prostor pro sebehodnocení žáka – 82,4 % 2. Pedagogové umí využívat speciální pomůcky – 76,5 % Pedagogové jsou schopni přizpůsobit obsah vzdělávání, nastavit úrovně obtížnosti – 73,5 % Vyučující realizují pedagogickou diagnostiku žáků, vyhodnocují výsledky…– 73,5 % 3. – 5. Učitelé vnímají tvořivým způsobem rozdíly mezi žáky jako zdroj zkušeností a příležitost k vlastnímu seberozvoji – 73,5 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 4 – Inkluzivní vzdělávání – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1. Bezbariérovost – 23,5 % Škola poskytuje výuku českého jazyka pro cizince – 14,7 % Škola má vytvořený systém podpory pro žáky se SVP – 14,7 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 4 – Inkluzivní vzdělávání Hlavní překážky: 1.Nedostatek financí na personál – 94,1 % 2.Nedostatek financí pro mimoškolní vzdělávání – 70,6 % 3. Tlak ze strany státu na rychlou změnu – 55,9 % 4. Nedostatečná osvěta – 50 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 5 – Polytechnické vzdělávání – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1. Vzdělávací materiály – 76,5 % 2. Podpora praktické stránky a manuální zručnosti (laboratorní cvičení, pokusy, projekty…) – 70,6 % 3. Učitelé 1. i 2. st. Využívají poznatky v praxi a sdílejí dobrou praxi – 67,6 % Podpora zájmu žáků propojením s každodenním životem – 64,7 % Učitelé rozvíjejí sv znalosti v oblasti PV – 64,7 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 5 – Polytechnické vzdělávání – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1. Dostatečné tech. a mater. zabezpečení PV – 32,4 % Učitelé rozvíjejí své znalosti v PV – 23,5 % Ve škole jsou kroužky/pravidelné dílny – 23,5 % Ve škole je podnětné prostředí pro PV (výrobky, výsledky projektů ad.) – 23,5 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 5 – Polytechnické vzdělávání Hlavní překážky: 1. Nedostatečné/neodpovídající prostory – 73,5 % 2. Nedostatek financí pro úhradu kroužků – 67,6 % 3. Nevhodné či žádné vybavení laboratoří, dílen – 55,9 % 4. Učitelé PV nejsou jazykově vybaveni pro výuku CLIL – 50 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 6 – Podnikavost, iniciativa a kreativita – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.Škola rozvíjí finanční gramotnost žáků – 76,5 % 2. Učitelé rozvíjejí své znalosti ve VP – 67,6 % 3. Škola učí žáky myslet kriticky, vnímat problémy v okolí a nalézat řešení – 64,7 % 4. Učitelé využívají poznatků v praxi a sdílejí dobrou praxi – 61,8 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 6 – Podnikavost, iniciativa a kreativita – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.Škola organizuje konzultace, debaty a exkurze na podporu podnikavosti – 35,3 % 2.Škola učí systematicky prvkům iniciativy a kreativity – 29,4 % Škola podporuje klíčové kompetence k rozvoji kreativity dle RVP ZV – 26,5 % Škola učí žáky kriticky myslet, nacházet inovativní řešení, realizovat projekty atd. – 26,5 % Ve škole je nastaveno bezpečné prostředí pro rozvoj kreativity, iniciativy a názorů žáků – 26,5 %

Agregovaná data pro ZŠ Hlavní priorita 6 – Podnikavost, iniciativa a kreativita Hlavní překážky: Nedostatek financí na aktivity mimo výuku – 67,6 % Malý zájem zaměstnavatelů a podnikatelů o spolupráci se školami – 67,6 % 3. Nedostatek výukových materiálů, metodik – 47,1 %

Agregovaná data pro ZŠ Další priorita 7 – Jazykové vzdělávání – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech: Využívání učebnic, cizojazyčné literatury, multimédií – 76,5 % Nákup učebnic, cizojazyčné literatury, multimédií – 76,5 % Podnětné jazykové prostředí (koutky, nástěnky)– 70,6 % Využívání interaktivních médií, ICT v jazykové výuce – 70,6 %

Agregovaná data pro ZŠ Další priorita 7 – Jazykové vzdělávání – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.Jazyková gramotnost součástí výuky více předmětů – 29,4 % 2. Využívání učebnic, cizojazyčné literatury, multimédií – 26,5 % Učitelé 1. i 2. st. využívají poznatky v praxi a sdílejí dobrou praxi – 23,5 % 3. – 4. Škola spolupracuje s rodiči (projektové dny, aktivity zam. na jazykové gramotnosti ad.) – 23,5 %

Agregovaná data pro ZŠ Další priorita 7 – Jazykové vzdělávání Hlavní překážky: 1. Nedostatek financí na aktivity mimo výuku – 85,3 % 2. Nedostatečné materiálně technické podmínky – 58,8 % 3. Nezájem ze strany žáků a rodičů – 44,1 % 4. Absence pozice samostatného pracovníka pro JG – 41,2 %

Agregovaná data pro ZŠ Další priorita 8 – ICT včetně infrastruktury – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.– 2. Využívání PC učebny a stolních počítačů při výuce – 73,5 % 1.– 2. Pedagogové využívají mobilní vybavení ICT při výuce (notebook, tablet, chytrý telefon atd.) – 73,5 % 3. Pedagogové se orientují při výuce svých předmětů ve volně dostupných zdrojích na internetu – 70,6 % Pedagogové využívají volně dostupné zdroje – 67,6 % Pedagogové umí systematicky rozvíjet povědomí o internetové bezpečnosti – 67,6 %

Agregovaná data pro ZŠ Další priorita 8 – ICT včetně infrastruktury – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.Pedagogové využívají BYOD pro konkrétní projekty – 26,5% 2. Pedagogové využívají mobilní vybavení ICT při výuce (notebook, tablet, chytrý telefon atd.)– 23,5 % Pedagogové využívají školní mobilní ICT – 14,7 % 3. – 4. Pedagogové umí systematicky rozvíjet povědomí o internetové bezpečnosti – 14,7 %

Agregovaná data pro ZŠ Další priorita 8 – ICT včetně infrastruktury Hlavní překážky: 1. Nedostatek financí na moderní ICT vybavení – 88,2 % 2. Nedostatek časových možností k DVPP – 55,9 % Nevhodné/zastaralé ICT vybavení – 52,9 % Neznalost metod implementace vlastní techniky žáků na stávající podmínky školy– 52,9 %

Agregovaná data pro ZŠ Další priorita 9 – Sociální a občanské dovednosti – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.–4. Rozvoj schopnosti říct si o pomoc a umět nabídnout pomoc – 67,6 % 1.–4. Škola rozvíjí sebereflexi a sebehodnocení žáků – 67,6 % 1.–4. Škola rozvíjí schopnost žáků učit se, organizovat si učení – 67,6 % 1.–4. Škola učí používat bezpečně ICT – 67,6 %

Agregovaná data pro ZŠ Další priorita 9 – Sociální a občanské dovednosti – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.Škola připravuje žáky na aktivní zapojení do života – 32,4 % 2.Výuka podporuje zapojení žáků do spol. a pracov. života – 26,5 %

Agregovaná data pro MŠ  vyplnění dotazníku: 95,7 % (ČR: 88,8 %) Priority podpory hlavních oblastí v rámci OP: 1. Rozvoj infrastruktury 2. Podpora polytechnického vzdělávání 3. Podpora inkluzivního/společného vzdělávání 4. Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti 5. Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě žáků (ČR – 6) 6. Podpora rozvoje matematické gramotnosti (ČR – 5)

Agregovaná data pro MŠ

Priority v dalších oblastech podpory: 1. ICT včetně potřeb infrastruktury (podpora digitálních kompetencí, konektivita škol) 2. Jazykové vzdělávání 3. Sociální a občanské dovednosti a další klíčové kompetence Hodnocení aktuálního stavu:  Nejlépe hodnocenou oblastí – Sociální a občanské dovednosti a další klíčové kompetence (3,00) a digitální kompetence (2,93)  Nejslabší hodnocení aktuálního stavu je u Polytechnického vzdělávání (2,22) a Matematické pregramotnosti (2,39)

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 1 – Rozvoj infrastruktury Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech – stavební úpravy: 1. Venkovní prostředí (zahrady, hřiště…) – 53,3 % 2. Ostatní rekonstrukce, zateplení budov – 24,4 % 3. Stavební úpravy a rekonstrukce tříd – 20 % Školy plánují v letech 2019 – 2020 zlepšení zejména v těchto oblastech – stavební úpravy: 1. Venkovní prostředí (zahrady, hřiště…) – 31,3 % 2. Ostatní rekonstrukce, zateplení budov – 24,4 % 3. Stavební úpravy a rekonstrukce tříd – 20 %

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 1 – Rozvoj infrastruktury Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech – vybavení: 1.Didaktické pomůcky – 64,4 % 2.Vybavení na podporu podnětného prostředí (čtenářské koutky, prostor pro rozvoj pregramotnosti, polytechn. dovedností) – 53,3 % 3. Vybavení výpočetní technikou pro potřeby pedagogů – 48,9 % Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech – vybavení: 1.Vybavení školy pro rozvoj polytechnických dovedností – 33,3 % 2.Nové didaktické pomůcky – 31,1 % 3. Vybavení výpočetní technikou pro potřeby pedagogů – 24,4 %

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 2 – Polytechnické vzdělávání – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1. Škola disponuje dostatečným tech. a mat. zabezpečením pro PV – 84,4 % 2. Vzdělávací materiály – 82,2 % Polytechnická výchova je realizována v souladu s RVP PV – 73,3 % Učitelé rozvíjejí své znalosti v PV – 73,3 % Škola podporuje individuální práci s dětmi se zájmem o polytechniku – 73,3 % Škola využívá ICT v PV – 73,3 %

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 2 – Polytechnické vzdělávání – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1. Učitelé využívají poznatky v praxi a sdílejí dobrou praxi – 17,8 % Učitelé rozvíjejí své znalosti v PV – 15,6 % Škola využívá ICT v PV – 15,6 % ě

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 2 – Polytechnické vzdělávání Hlavní překážky: 1. Nedostatek financí na podporu polytechniky – 75,6 % 2. Nevhodné či žádné vybavení pomůckami – 66,7 % 3. Absence pozice samostatného pracovníka – 40 %

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 3 – Inkluzivní vzdělávání – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.Vytvoření podmínek (odborná, materiální a finanční podpora, vzdělávání pedagogů, metodické vedení) – 73,3 % 2. Učitelé realizují pedagogickou diagnostiku – 71,1 % Škola navazuje vztahy s místními a regionálními školami různých úrovní – 68,9 % Pedagogové jsou schopni přizpůsobovat obsah vzdělávání a nastavit úrovně obtížnosti – 68,9 %

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 3 – Inkluzivní vzdělávání – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.Škola dokáže přijmout všechny děti bez rozdílu – 28,9 % 2. Škola má vytvořený systém podpory, vybavena kompenzačními pomůckami – 22,2 % 3. Pedagogové umí využívat kompenzační pomůcky – 17,8 %

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 3 – Inkluzivní vzdělávání Hlavní překážky: 1.Nedostatek financí na personál (asistenti, pedagog. i nepedagog. pracovníci) – 84,4 % 2. Nedostatek financí pro mimoškolní vzdělávání znevýhodněných žáků – 53,3 % 3. Velký počet žáků ve třídách – 51,1 %

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 4 – Čtenářská gramotnost – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.Škola pravidelně nakupuje beletrii a multimédia – 84,4 % 2. Učitelé MŠ rozvíjí své znalosti (vzdělávání, literatura…) – 82,2 % 3. Škola podporuje rozvoj ČG v rámci ŠVP – 80 %

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 4 – Čtenářská gramotnost – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.Škola spolupracuje s rodiči – 17,8 % 2.Využití interaktivních metod a pomůcek pro rozvoj čtenářské pregramotnosti – 15,6 % Učitelé využívají poznatky v praxi a sdílejí dobrou praxi – 13,3 % Dostatečné technické a materiální zabezpečení – 13,3 %

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 4 – Čtenářská gramotnost Hlavní překážky: 1. Nedostatek stabilní finanční podpory – 68,9 % 2. Nedostatek interaktivních metod a pomůcek pro rozvoj čtenářské pregramotnosti – 62,2 % 3.Nedostupnost informačních a komunikačních technologií pro rozvoj čtenářské pregramotnosti – 40 %

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 5 – Matematická gramotnost – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1. Technické a materiální zabezpečení – 88,9 % 2. Učitelé využívají poznatky v praxi, sdílení dobré praxe – 80 % 3. Škola využívá interaktivní metody a pomůcky pro rozvoj MG – 77,8 % 4. Škola podporuje rozvoj MG v rámci ŠVP – 71,1 %

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 5 – Matematická gramotnost – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.– 2. Využívání interaktivních metod a pomůcek – 17,8 % 1.– 2. Nákup literatury, multimédia pro rozvoj matemat. myšlení – 17,8 % 3. Škola systematicky rozvíjí matematické myšlení Učitelé MŠ rozvíjí své znalosti (kurzy, literatura) – 13,3 %

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 5 – Matematická gramotnost Překážky: 1. Nedostatek finanční podpory – 75,6 % 2. Nedostatek interaktivních metod a pomůcek – 68,9 % 3. Nedostatek ICT pro rozvoj MG – 42,2 %

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 6 – Podnikavost, iniciativa a kreativita – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.Pomůcky pro rozvoj kreativity – 77,8 % 2.Učitelé rozvíjí znalosti v oblasti podpory kreativity – 71,1 % 3.Nastavené bezpečné prostředí pro rozvoj kreativity, iniciativy a názoru dětí – 68,9 %

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 6 – Podnikavost, iniciativa a kreativita – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.Učitelé využívají poznatků v praxi a sdílejí dobrou praxi – 22,2 % 2.Škola systematicky učí prvkům iniciativy a kreativity – 13,3 % 3.Škola podporuje klíčové kompetence v RVP – 11,1 %

Agregovaná data pro MŠ Hlavní priorita 6 – Podnikavost, iniciativa a kreativita Hlavní překážky: 1. Nedostatek finančních prostředků na pomůcky – 80 % 2. Nedostatek příležitostí k dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků – 26,7 % 3. Nedostupnost informačních a komunikačních technologií pro rozvoj iniciativy a kreativity – 24,4 %

Agregovaná data pro MŠ Další priorita 7 – Digitální kompetence pedagogů – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.Pedagogové mají základní znalosti práce s PC, využívají je pro sebevzdělávání a přípravu vzdělávání dětí – 68,9 % 2. Pedagogové mají základní znalosti práce s internetem, využívají je pro sebevzdělávání a přípravu vzdělávání dětí – 62,2 %

Agregovaná data pro MŠ Další priorita 7 – Digitální kompetence pedagogů – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.Pedagogové mají základní znalosti práce s PC, využívají je pro sebevzdělávání a přípravu vzdělávání dětí – 13,3 % 2. Pedagogové mají základní znalosti práce s internetem, využívají je pro sebevzdělávání a přípravu vzdělávání dětí – 11,1 %

Agregovaná data pro MŠ Další priorita 7 – Digitální kompetence pedagogů Hlavní překážky: 1. Nedostatek finančních na pořízení moderního ICT vybavení – 82,2 % 2. Nevhodné, zastaralé ICT vybavení – 57,8 % 3. Nedostatek příležitostí k dalšímu vzdělávání – 22,2 %

Agregovaná data pro MŠ Další priorita 8 – Jazykové vzdělávání

Agregovaná data pro MŠ Další priorita 9 – Sociální a občanské dovednosti – 1. fáze Školy plánují v letech 2016–2018 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1. Rozvoj schopnosti sebereflexe a sebehodnocení – 71,1 % 2.Vzájemná spolupráce učitelů, rodičů a dětí – 66,7 % Je pěstováno kulturní povědomí a kulturní komunikace – 62,2 % Je rozvíjena schopnost dětí říct si o pomoc a ochota nabídnout pomoc – 62,2 %

Agregovaná data pro MŠ Další priorita 9 – Sociální a občanské dovednosti – 2. fáze Školy plánují v letech 2019–2020 zlepšení zejména v těchto oblastech: 1.Ve škole se pěstuje kulturní povědomí a kulturní komunikace (tvůrčí vyjadřování myšlenek, zážitků, emocí…) – 15,6 % 2.Rozvíjen vztah k bezpečnému používání ICT – 13,3 %

Agregovaná data pro MŠ Závěr: Získaná data by měla pomoci navrhnout v rámci MAP vzdělávání opatření, která pomohou odstranit překážky a povedou k realizaci cílového stavu u jednotlivých oblastí podpory. V rámci opatření budou realizovány individuální projekty škol i projekty spolupráce škol.

Pracovní skupiny – postup přípravy MAP doc. PhDr. Hana Marešová, Ph.D. MAP VZDĚLÁVÁNÍ

Pracovní skupiny Skupina 1: Mateřské školy Skupina 2: Inkluze Skupina 3: Základní školy – humanitní a společensko-vědní oblast: Čtenářská gramotnost, Jazyková gramotnost, Výchova k podnikavosti, Sociální a občanské kompetence, Průřezové téma: Tvůrčí psaní, Funkční gramotnost (literární, dokumentová), Volitelné téma: Kariérové poradenství v ZŠ, Rozvoj kulturního povědomí a vyjádření dětí a žáků Skupina 4: Základní školy – technická a přírodovědná oblast: Matematická gramotnost, Polytechnická výchova, Digitální gramotnost, Průřezové téma: Funkční gramotnost (numerická)

Postup přípravy MAP ANALYTICKÁ ČÁST - analýza potřeb území – dosavadní strategie, agregovaná data MŠMT, šetření MASK, výstupy workshopů, výstupy RT, výstupy PS STRATEGICKÁ ČÁST – diskuze v území - Návrh priorit – PS + RT >> ŘV > stanovení priorit = Strategický rámec MAP do 2023 AKČNÍ PLÁN - Návrh opatření – PS + RT >> Cíl opatření, popis kroků k naplnění cíle: aktivity škol, aktivity spolupráce, infrastruktura

 Oblasti spolupráce PS s RT při tvorbě dokumentu MAP: 1.Vyhodnocení dotazníkového šetření 2.Zjištění potřeb investic ve školách 3.Metaanalýza stávajících strategií 4.Vymezení problémových oblastí a klíčových problémů 5.Vyhodnocení a zpětná vazba Postup přípravy MAP

I Analytická část Kapitola 1. Úvod Kapitola 2. Vstupní analýza a širší kontext problematiky (metaanalýza) Kapitola 3. Vymezení problémových oblastí a klíčových problémů (AD) Kapitola 4. SWOT-3 analýza Kapitola 5. Aktuální potřeby území (PS: AD, metaanalýza, ITI, výstupy MAS) Kapitola 6. Souhrnné zhodnocení aktuálních potřeb území na základě témat MAP II Strategický rámec Kapitola 7. Vize a stanovení cílů MAP III Opatření Kapitola 8. Odůvodnění výběru opatření na základě místní analýzy Kapitola 9. Cíle opatření Struktura dokumentu MAP

Kapitola 5. Aktuální potřeby území Název povinného opatření 1 (např. Podpora k podnikavosti, iniciativě a kreativitě) Přehled koncepčních dokumentů a legislativní rámec Cílové skupiny a zainteresovaní aktéři Realizované aktivity a projekty (minulé programovací období – OP VK, ROP) Souhrnné zhodnocení zaměření projektů a jejich financování Příklady dobré praxe Priority území MAP definované ve strategických dokumentech Identifikace potřeb Využití agregovaných dat z dotazníkového šetření MŠMT. Závěry a zhodnocení tematické oblasti Na základě výše uvedeného shrnout aktuální problémy/potřeby a z pozice experta nastínit možná doporučení k jejich řešení/uspokojení potřeb, případně navrhnout jak/zda v následujících letech navázat a rozvíjet již realizované. + další případné podkapitoly, kde by byla zachycena specifika dané oblasti opatření, které se nedají zařadit do výše uvedené struktury. Struktura dokumentu MAP

Vyhodnocení dotazníkového šetření Metaanalýza stávajících strategií Vyhodnocení a zpětná vazba Vymezení klíčových oblastí a problémů Zjištění potřeb investic ve školách Agregovaná data MŠMT Strategie + přehled projektů OP VK + IROP Agregovaná data MŠMT + MAS + ITI Agregovaná data MŠMT + MAS + Strategie Zpětná vazba RT - porady Zdrojová data pro práci

Agregovaná data pro MŠ Děkuji za pozornost…