Synonyma, homonyma, antonyma

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
nadřazená, podřazená, souřadná
Advertisements

Číslo v digitálním archivu školy
Slova jednoznačná a mnohoznačná
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Elektronická učebnice - I
VÝZNAM SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby slovy jednoznačnými, mnohoznačnými a citově zabarvenými. V závěru.
Český jazyk ( sloh ) – 8. ročník
PODZIM synonyma, homonyma
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Číslo v digitálním archivu školy
Rozvoj slovní zásoby VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.12
Slovní zásoba.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_05
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo
VY_32_INOVACE_33_ Prvouka 3.ročník Rostliny 2.
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Synonyma antonyma homonyma
VY_32_INOVACE_05_03 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_03 Zpracovala:Mgr.
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_08 Název materiáluSlova jednoznačná.
Podstatná jména. Co jsou podstatná jména? Podstatná jména: ● názvy osob, zvířat, věcí ● vlastností, jevů, činností, vztahů.
Slovní zásoba Osnova pro studenty středních pedagogických škol.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Nauka o tvoření slov Autor Fulínová.
OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U Náboženství a církve 2.
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Podstatná jména OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U Co jsou podstatná jména?
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Význam slov Rozlišujeme: Synonyma (slova souznačná) – slova, která mají stejný nebo podobný význam (kluk – chlapec). Mohou se lišit citovým příznakem (otec.
OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U Rasy a národy, rasismus.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_07_Homonyma Autor Chňoupková Martina.
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Slovo a jeho význam: synonyma, antonyma, homonyma Tematická oblast:Česky jazyk.
OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U Vlastenectví a národní tradice.
FULÍNOVÁ ŠÁRKA 2.ZŠ DOBŘÍŠ SYNONYMA, HOMONYMA, SYNONYMA.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.7.B.18_synonyma_homonyma_ antonyma_odborne_nazvy.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Název : VY_32_INOVACE_01_Téma Téma: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Aleš Jarolím VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Český jazyk_12_Slovní druhy.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr.Olga Kolářová Název : VY_32_INOVACE_16_Význam.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Zdeňka.
SYNONYMA, HOMONYMA, SYNONYMA
VY_32_Inovace_6.1.5 homonyma Český jazyk 7. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
RYS VÝZNAM SLOV BOUDA STAVENÍ DŮM CHÝŠE BUDOVA BARÁK CHATA CHATRČ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_259_ČJ7
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
7.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková
VY_32_Inovace_6.1.8 opakování nauky o významu slov
Dagmar Nejedlá Slova souznačná
Slova souznačná a protikladná
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska lexikálně-sémantické roviny
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Slova s citovým zabarvením VY_32_INOVACE_7
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Homonyma VY_32_INOVACE_1
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_06
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_05
VY_12_INOVACE_Rů_I_02 Synonyma a homonyma
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Slova souznačná - synonyma
SLOVA PŘEJATÁ.
Transkript prezentace:

Synonyma, homonyma, antonyma OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U-1-003

Synonyma ? slova souznačná; - různě znějí, ale mají stejný nebo podobný význam - co je na obrázku? - cesta, pěšina, silnice,…

Významově se mohou lišit: - říct (neutr.) x pravit (knižní) - matka (neutr.) x maminka (cit. zabarvené) - mluvit (spisov.) x kecat (nespis.) - interview (cizí slovo) x rozhovor (domácí)

dobrý oběd – chutný oběd Pozor!!! dobrý dobrý oběd – chutný oběd Jde použít všude? dobrý den X chutný den

Homonyma ? slova souzvučná; - stejně znějí, ale mají odlišný význam a původ - obloha – nebe x zeleninová

Slova mnohoznačná ? - mají jeden význam základní a druhý přenesený na základě podobnosti - koruna – královská, stromu

Antonyma ? slova opačného významu, protikladná - malý x velký - rozumný x nerozumný

1. Utvoř řadu synonym ke slovesům: jíst - spát - mluvit -

1. řešení: jíst – konzumovat, krmit se, papat, debužírovat, žrát, cpát se, ... spát – dřímat, hajat, chrupkat, hajinkat, chrápat, chrnět, klimbat, … mluvit – povídat, hovořit, kecat, plkat, švitořit, žvatlat, ...

2. Použij homonyma v různých větách, aby byl zřejmý významový rozdíl: topit - pila - spoušť - chvat - kolo - role -

2. řešení: Neplavec se začal topit. V zimě musíme topit dřevem. Na hřebíku visí rámová pila. Babička ráda pila heřmánkový čaj.

2. řešení: Vichřice způsobila v lese hroznou spoušť. Tato puška má velmi citlivou spoušť. Spěchal, proto jedl ve chvatu. Učili jsme se nové chvaty sebeobrany.

2. řešení: Koupil si nové jízdní kolo. Vyměnil letní kola za zimní. Sparta prohrála finálové kolo. Ustřihl metr z velké role látky. Získal Oscara za ztvárnění hlavní role.

3. Nahraď cizí slova českými synonymy: luxovat rekonstrukce kreativní stomatolog racionální symbol unikátní

3. Nahraď cizí slova českými synonymy - řešení: luxovat rekonstrukce kreativní stomatolog racionální symbol unikátní vysávat přestavba tvořivý zubař rozumný znak jedinečný

4. V každé řadě najdi 2 antonyma a vysvětli jejich význam: a) interní – interpunkční – externí – exaktní – exhibiční b) emigrant – ignorant – eminence – imigrant – imitátor

c) konkrétní – abstraktní – absolutní – konkávní – konzulární d) monolit – monolog – dialekt – dialog - monopol

4. V každé řadě najdi 2 antonyma a vysvětli jejich význam - řešení: a) interní – externí = vnitřní, vnější b) emigrant – imigrant = vystěhovalec, přistěhovalec c) konkrétní – abstraktní = určitý, neurčitý d) monolog – dialog = řeč 1 osoby, řeč více osob

5.Najdi dvojici slov, která je tvořena synonymy: a) předplatitel – dlužník – abonent -dárce – absolvent b) kino – biografie – autogram – životopis – biologie

5.Najdi dvojici slov, která je tvořena synonymy: c) literatura – gramatika – pravidla – sloh – mluvnice d) hysterie – historie – dějiny – minulost – historik

5.Najdi dvojici slov, která je tvořena synonymy - řešení: a) předplatitel – dlužník – abonent -dárce – absolvent b) kino – biografie – autogram – životopis – biologie

5.Najdi dvojici slov, která je tvořena synonymy - řešení: c) literatura – gramatika – pravidla – sloh – mluvnice d) hysterie – historie – dějiny – minulost – historik

6. Které významy mohou mít slova: a) list b) zámek c) oko d) stopky e) koleje

6. Které významy mohou mít slova? - řešení: a) list – papíru, stromu b) zámek – budova, k zamykání c) oko – lidské, smyčka d) stopky – u ovoce, hodiny e) koleje – dráha, studentské

Odkazy k použitým obrázkům:

Prezentaci vytvořila: Mgr. Alena Bujáčková SPŠ Uherský Brod OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U-1-003