Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/21.1713 Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Advertisements

RYBOLOV Jan Chytil, OA.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Cizokrajné ekosystémy
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Rybolov, vodní a lesní hospodářství
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Lesnictví a rybolov.
TAJGA Pás jehličnatých lesů.
Lesy mírného pásu Jan Dušek.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Lesy – přírodní bohatství Země
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Šablona III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_NAV_282 Ročník: 2.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy2 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy2 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Zemědělství TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Předmět: Zeměpis Sada: Z 8/05 Ročník: 8. ročník Jméno autora (vč. titul): Tomáš Szabo (Bc.)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy2 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy1 Ověření ve výuce: Třída:
PRIMÁRNÍ SEKTOR. A) Světové zemědělství Zemědělství poskytuje –potraviny, suroviny pro průmysl, chov zvířat Státy: 1)ZEMĚDĚLSTVÍ VYSPĚLÝCH ZEMÍ: –produkce.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy1 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy2 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy2 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:Třída:6.C.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_Fi_III_05 Název Zemědělství /živočišná výroba/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Vzdělávací materiál: Kanada Operační systém: Windows XP Professional
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_13_Z_LESY MÍRNÉHO PÁSU - TAJGA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum: (nutno poznamenat v TK)

RYBOLOV A LESNÍ HOSPODÁŘSTVÍ Předmět: zeměpis Ročník: 9. Anotace: Prezentace, která poskytuje informace o významu a roli chovu zvířat pro lidskou společnost. Klíčová slova: rybolov, lesní hospodářství, světová loviště, mořské pouště, akvakultura, celulóza, řezivo Jméno autora (vč. titulu): Mgr. Jiří Petrák Škola – adresa: ZŠ v Jemnici,p.o nám. Svobody Jemnice

RYBOLOV mořský (90%)sladkovodní (10%) obr.č.1 Rybářské lodě, Norsko.obr.č.2 Ženy lovící ryby v řece Niger, Guinea.

co se loví nebo chová ryby - treska, tuňák, makrela, losos, sardinka, sleď velryby – vorvaň, plejtvákovec korýši – krab, rak, humr, langusta měkkýši – ústřice, slávka, srdcovka

lov kytovců je přísně upravován Mezinárodní úmluvou o velrybářství obr.č.3 Japonská velrybářská loď s úlovkem plejtváka malého porušující Mezinárodní úmluvy.

VÝZNAM RYBOLOVU % = konzumace % = moučka, rybí tuk, farmaceutický průmysl (např. ambra) průměrná světová spotřeba na jednoho obyvatele je 18 kg Japonsko kg ČR 6 kg = je to málo!!!

Co je to ambra? obr.č.4

MÍSTA VÝLOVU šelfová moře (dostatek živin z řek) oblast mísení studených a teplých proudů (dostatek planktonu) mořské pouště (moře bez planktonu) umělé chovy (sádky, rybníky, přehrady, rýžoviště aj.) Problém: znečištění oceánů, úbytek ryb, zvýšení výlovu aj.

obr.č.5 Loď Ivonne Pelworm je upravena pro lov krabů.

MÍSTA VÝLOVU Tichý oceán → severní (Japonsko, Rusko, Čína), jižní (Peru, Chile) Atlantský oceán→ střední (evropské státy - Norsko, Dánsko, Island), severní (USA, Kanada) sladkovodní rybolov = V, JV a J Asie (Čína, Indonésie, Indie)

obr.č.6 Španělská rybářská loď „Albatun dog“ slouží k lovu tuňáků.

akvakultura, marikultura vodní farmy a plantáže cílevědomé, plánované obhospodařování vodních ploch (moří, jezer, řek atd.) dlouhodobě stálé výnosy vodní fauny a flory (ryb, humrů, raků, krabů, krevet, mušlí, řas a jiných vodních organismů) obr.č.7 Mořská farma na západě Řecka.

LESNÍ HOSPODÁŘSTVÍ ⅓ rozlohy souše (39 mil. km 2 ) JA (47 %), SA, Evropa (33 %) × Austrálie a O. (19 %), Asie (20 %), Afrika (23%) Finsko (77 %), Švédsko (69 %), Rakousko (47 %) × Island (0 %), Irsko (6 %), NL, VB (10 %), Dánsko (12 %)

HLAVNÍ OBLASTI TĚŽBY 1/ severské lesy (tajga) mírný pás severní polokoule Rusko, Kanada, USA, Evropa (S) jehličnany (⅔) - výhodná těžba × škůdci 2/ lesy mírného pásu smíšené a listnaté smrk, borovice, jedle, dub, buk, bříza

těžba za pomoci harvestoru obr.č.8

transport dřeva po vodě (Finsko) obr.č.9

moderní pila (Švédsko) obr.č.10

HLAVNÍ OBLASTI TĚŽBY 3/ tropické lesy rovníkový a tropický pás ⅔ tropické deštné lesy (97 % listnáče) – vyšší přírůstky × obtížná těžba (velká druhová pestrost) vzácná a barevná dřeva (mahagon, eben, santal, palisandr, teak, balza) problém: odlesňování naší planety

ilegální těžba palisandru (Madagaskar) obr.č.11

odlesňování = deforestace (Indonésie) obr.č.12

VÝZNAM A FUNKCE LESA klimatický činitel (zadržují srážkovou vodu, zvyšují vlhkost vzduchu, zmírňují teplotní rozdíly a rychlost větru) tvorba kyslíku zpevňují půdu (proti sesuvu, erozi, vysoušení) rekreační životní prostředí živočichů lesní plody, houby zdroj dřeva

VYUŽITÍ DŘEVA řezivo chemické zpracování (celulóza, papír) palivo (40 % produkce, podíl klesá) stavební materiál nábytek hudební nástroje hračky, …

dřevěné výrobky obr.č.13 obr.č.14

ÚKOLY: 1.Zjisti, které druhy mořských ryb je možné zakoupit v našem městě. 2.Jaký máš názor na lov velkých kytovců? 3.Které dřevo používají často modeláři? 4.Z jakého dřeva se často vyrábí hračky? 5.Které dřevo je na světě nejtvrdší? Které je pak nejtvrdší u nás?

Zdroje informací a fotografií Obr. č.1 michael clarke stuff. 34 Honningsvåg.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.2 Julien Harneis. Fisher women on River Niger in Guinea, Africa.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.3 Customs and Border Protection Service, Commonwealth of Australia. Japan Factory Ship Nisshin Maru Whaling Mother and Calf.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.4 Photographer: Peter Kaminski. Ambergris.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.5 Joachim Müllerchen. Krabbenkutter Ivonne Pellworm croped.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:.

Zdroje informací a fotografií Obr. č.6 Clipper. Albatun Dod.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.7 AlMare. Aquaculture Western Greece 2004.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.8 Heikki Valve. TJ harvesteri.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.9 Purskainen. Joensuun kanava2.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. č.10 Setra Group. Setra Hasselfors.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.11 Erik Patel. Illegal export of rosewood 001.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:.

Zdroje informací a fotografií Obr. č.12 Aidenvironment. Riau deforestation 2006.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.13 Alexander Hermes. PuzzleByAltekruse.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.14 メルビル. MONKEY POT.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:.