Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Potrubní, vodní a letecká doprava Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doprava Ivan Gros
Advertisements

VODNÍ DOPRAVA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vodní doprava.
Dopravní služby v CR doprava = jeden z hlavních předpokladů rozvoje CR nové prostředky = nové činnosti ( lanovky, horská kola, skútry,…) -rozvoj regionů.
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
VODA & ENERGIE.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Logistické investiční prostředky Ivan Gros
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Slouží k přemísťování lidí, zboží, surovin a informací
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Doprava Ropy.
VODA & ENERGIE VODNÍ DOPRAVA.
DOPRAVA.
Doprava.
Vliv dopravy na životní prostředí
ČESKÁ REPUBLIKA – DOPRAVA
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
Název Doprava – druhy dopravy 3 Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Doprava 25. listopadu 2005.
Registrační číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:
DOPRAVA U: s. 101 – 102 Použitá literatura: Voženílek, V.: Zeměpis České republiky. Prodos, Olomouc ISBN
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 6 – 29 -DopravaAnotace Prezentace se zabývá světovou dopravou a jejími druhy Autor Mgr. Kamila Bočková JazykČeština Očekávaný.
Terciální sektor Služby Zahraniční obchod Školství Doprava
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
GEOGRAFIE DOPRAVY II. Martin VRZALA.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Dopravní síť České Republiky
Slouží k přemísťování lidí, zboží, surovin a informací
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Doprava a spoje Skončíme také tak? také tak? Pro automobilovou dopravu je důležité dobře zaparkovat.
Služby vodní dopravy a ostatní formy dopravy
Autor: Mgr. Helena Nováková
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 DOPRAVA „ KREV HOSPOD Á ŘSTV Í“ 1.
Společenské a hospodářské prostředí. Doprava Obsah 1. Význam a postavení dopravy 2. Dopravní cesty 3. Osobní a nákladní přeprava.
DOPRAVA.
Úloha dopravy v hospodářství
Dopravní síť světa 2 Jan Spousta.
GEOGRAFIE DOPRAVY III. Martin VRZALA.
1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál
Hospodářství České Republiky
D OPRAVA Martin Horák, 3.C4. D OPRAVA Rozdělení: pozemní a) silniční+ MHD b) železniční letecká vodní potrubní a) ropovody b) plynovody.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Elektronická učebnice - II
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Ředitelství vodních cest ČR Organizační složka státu zajišťující rozvoj infrastruktury vodních cest v České republice Dopravní konference Pardubice 2015.
Doprava Č R. HISTORIE hlavní cesty v době římské 1. až 4. století Jantarová cesta.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Česká republika ZŠ Hejnice 2010 Doprava a spoje Mgr. Jan Kašpar.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základní výpočty v silniční nákladní dopravě - 1 Předmět: Technologie silniční nákladní.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:DOPRAVA TÉMATICKÝ CELEK:Společenské a hos.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
9.B, 15 let Ak.Heyrovského Chomutov Ústecký kraj Kontakt na školu:
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: Z 8/19 Předmět: Zeměpis Ročník: 8. ročník Jméno.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Řešení rozvozních úloh Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název:VY_32_INOVACE_05_03A_Doprava v ČR Téma:Zeměpis České republiky.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_ZEMĚPIS
Jedna z největších kontejnerových lodí při vjezdu do přístavu.
AUTOR: Mgr. Svobodová Alena
Doprava ČR.
Systém vodních staveb v Evropě
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
Autor: Mgr. Helena Nováková
VY_52_INOVACE_65_Doprava v ČR
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Potrubní, vodní a letecká doprava Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Potrubní doprava - doprava kapalin, plynů a přírodních sypkých substrátů. Potrubí pro dopravu nazýváme produktovody

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava produktovody: - výhody - vysoké využití dopravního prostoru – celý průměr potrubí - snadné plnění a vyprázdňování - doprava čerpadly - nemožnost změny dopravní cesty - návaznost na určité zdroje - malá rychlost dopravy – 4 až 8 km/h - různé druhy např. ropy možno dopravovat jen za sebou

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Z technicko-technologického hlediska se doprava člení na dopravu: - hydraulickou – doprava např. ropy, ale i kanalizační a vodárenské systémy - hydromechanickou – doprava kašovitých materiálů - suspenzí - pneumatickou – unášivým mediem je plyn nebo vzduch - doprava plynů, zrnitého materiálu a potrubní pošta

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava ropy Tanková lodě (tankery) – nosnost 170 tis. až 300 tis tun, rychlost 28 – 45 km/h (15 – 24 uzlů), - ekologická rizika, jen určité trasy, omezení šířkou průplavu nevýhody - při zpáteční cestě jsou nevyužity, musí vést vodní zátěž - přerušovaná doprava, nutnost velkých zásobníků pro plnění a vyprazdňování Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ropovody - potrubí – průměr 200 až 1200 mm – na 1 km délky potrubí 100 tun oceli investice: - potrubí, přečerpávací stanice 56% - doprava potrubí na stavbu 9% - zemní práce 35% - přečerpávací stanice – po 120 až 150 km Maximální vstupní tlak v potrubí hned za čerpací stanicí je 6,2 MPa a po délce trasy ropovodu postupně klesá až na hodnotu cca 2,2 MPa Zdroj: portal.cz/tzb/energie/energeticka-situace-ceske- republiky-2068.html Zdroj: es/02/24_plynovod.jpg

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: Rizika dopravy v potrubí: - poruchy – seismická činnost, sesedání podloží - koroze – hlavně u ropy s obsahem síry (z Ruska)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava zemního plynu Doprava v porubí - plynovody - průměr potrubí až 1400 mm, potrubí se klade i pod mořem - kompresorové stanice – po asi 150 km, tlak 2 až 6 MPa

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: Zdroj: plynovody_mapa_-_st.jpg

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: Vysokotlaké, střednětlaké a nízkotlaké plynovody ČR

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: Zásobníky zemního plynu v ČR

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava zemního plynu v kapalném stavu Zemní plyn je z 80 – 90% tvořen metanem. Metan při teplotě -161°C za norm. tlaku kapaliny zaujímá asi 1/600 svého původního objemu v plynném stavu. Kapalný zemní plyn má hustotu 420 kg/m 3 Lodní doprava – tepelně izolované, menší, relativně rychlé lodě, max. kapacita asi m 3 kapalného plynu, Zdroj: ceske-republiky-2068/02-leif-hoegh&co-big-image.jpg

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: Zkapalňování zemního plynu V nakládacím přístavu zkapalňovací zařízení se zásobníky, velké nároky na spotřebu chladicí vody. Ve vykládacím přístavu zásobníky na kapalný plyn a odpařovací zařízení pro předávání plynu do rozvodné potrubní sítě. Potřeba vody na ohřev.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: promeni-tvorbu-cen-i-silu-exporteru

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vodní doprava - druh dopravy, který je zajišťován plavbou po vodních tocích (zejména řekách), umělých i přírodních jezerech, mořích, oceánech i umělých plavebních kanálech a průplavech, a to na vodní hladině nebo pod hladinou. Také sem zařazujeme plavidla na vzduchovém polštáři, tedy vznášedla pohybující se nad vodní hladinou.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Říční vodní doprava Výhody – - nízká ekonomická náročnost. - přeprava těžkých a nadrozměrných nákladů, které nelze z důvodů omezené únosnosti silnice a železnice po nich přepravovat. - nízká energetická náročnost vzhledem k přepravovanému nákladu. - ekologie vodní dopravy. - vodní doprava je začleněna do řetězce kombinované dopravy. Nevýhody – - nízká provozní rychlost. - řídká říční síť. - je příliš závislá na povětrnostních podmínkách – - nízký stav vody. - vysoký stav vody. - příliš vysoký průtok vody. (průtok se udává v krychlových metrech za sekundu)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: Vodní cesty v ČR

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ve Versailleské smlouvě z roku 1919 byl zakotven volný přístup vnitrozemských států k moři, protože si politici uvědomovali důležitost nezávislého napojení na mezinárodní trhy. Díky tomuto aktu má Česká republika po vodě tradičně nezpoplatněný přístup k námořním přístavům. Na síti vodních cest EU je v současnosti platná svoboda plavby lodí z jakéhokoli státu EU. O rozvoj infrastruktury využitelných vodních cest v ČR se stará Ředitelství vodních cest ČR. Celkem 516 km vodních cest zahrnuje Labe od státní hranice po Pardubice, Vltavu od Mělníku do Českých Budějovic a Baťův kanál a řeku Moravu od Kroměříže po Hodonín.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vodní cesta Třída Maximální rozměry plavidla Maximální rozměry sestavy Ponor Podj. výška vždymaximálněmin.max. Baťův kanál0 Střední VltavaI1,3 m2,2 m Střední LabeIV84 x 11,5 m 2,1 m 4,7 m (5,25 m) Dolní VltavaIV110 x 10,6 m 137 x 10,6 m1,8 m4,5 m Dolní LabeVa110 x 11,5 m 137 x 23 m 170 x 11,5 m 2 m2,2 m6,5 m Regulované LabeVa110 x 11,5 m 110 x 23 m 137 x 11,5 m < 1 m2,8 m6,5 m Parametry existujících vodních cest v ČR V ČR se pro nákladní dopravu využívá asi 300 km labsko – vltavské vodní cesty

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: Hlavní evropské vodní cesty

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: Plánovaný průplav Dunaj – Odra – Labe První návrhy ve 14. st. za Karla IV., realizace zatím v nedohlednu.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: Lodní výtah mezi městy Strépy a Thieu v Belgii Zdroj: Lodní výtah Falkirk Wheel ve Skotsku Zdymadlo Střekov Zdroj: Překonávání výškových rozdílů na vodní cestě

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Hlavní přepravní proudy v námořní dopravě ve světě Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Lodě pro nákladní dopravu - Lodě otevřené. - Lodě zakryté. - Lodě palubové. - Lodě cisternové. Nákladní lodě dle druhu komodit Plavidla pro kusové zásilky – general cargo. Hromadné substráty – bulk. Suché substráty – dry. Chladírenské – reefer. Pro tekuté substráty – oil – bulk, tanker. Pro specializovaný náklad. Pro těžký náklad (ruda) – ore. Pro vozidla. Pro palubový náklad – dřevo. Pro kontejnery. Pro komodity na podvozcích – RO - RO lodě. Pro komodity v člunových kontejnerech – LICHTERY.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Velká význam vodní dopravy pro kombinovanou dopravu Zdroj: EMMA MAERSK Největší nákladní loď světa v číslech rozměry 397 x 56 metrů ponor 15,5 metru výška 30 metrů (od kýlu po palubu) motor: 14 válců, výkon 80 MW, dalších 5 menších motorů o celkovém výkonu 30 MW maximální rychlost přes 25,5 uzlů (47,2 km/h) kapacita tun a TEU (ekvivalent standardizovaných 20- stopých kontejnerů), teoreticky až TEU posádka: 13 osob Zdroj: info.info/wallpapers/Emma_Maersk. jpg

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Osobní námořní doprava - nyní hlavně charterové spoje a turistika Zdroj: Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Letecká doprava Odlišnost letecké dopravy oproti ostatním dopravním oborům: - Specifický charakter dopravní cesty - Omezení přepravy zboží – rozměrové a hmotnostní omezení přepravy zboží - Rychlost - Mezinárodní charakter - Závislost na povětrnostních vlivech - Vysoké provozní a investiční náklady - Potřeba vysoké kvalifikace a disciplíny - Rychlejší tempo rozvoje v rámci techniky

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Výhody letecké dopravy pro přepravu zboží: - Rychlost přepravy na střední a delší vzdálenosti - Bezpečnost - Vysocká ochrana a neporušitelnost zásilek. - Nezastupitelnost u přepravy vybraných komodit – květiny, zdravotnické potřeba, tisk, armádní materiál Nevýhody: - Vysoká nákladovost - Nepříznivý vliv na přírodní prostředí - Hlučnost - Nízká dopravní obslužnost

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Bezpečnost letecké dopravy – příčiny nehod 42% chyba pilotů 23% mechanické selhání letedel 15% počasí 10% terorismus 9% chyba posádky (mimo pilotů)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mezinárodní letiště v ČR Největší veřejná letiště: Praha Brno Ostrava Karlovy Vary Pardubice

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mezinárodní letiště v ČR: Letiště / Statut Benešov / mezinárodní neveřejné Brno - Tuřany / mezinárodní veřejné Čáslav vojenské / mezinárodní neveřejné České Budějovice / mezinárodní neveřejné Hosín / mezinárodní neveřejné Hradec Králové / mezinárodní neveřejné Karlovy Vary / mezinárodní veřejné Klatovy / mezinárodní neveřejné Kunovice /mezinárodní neveřejné Liberec / mezinárodní neveřejné Mnichovo Hradiště / mezinárodní veřejné Náměšť nad Oslavou / vojenské mezinárodní neveřejné Olomouc / mezinárodní veřejné Ostrava - Mošnov / mezinárodní veřejné Otrokovice / mezinárodní neveřejné Pardubice mezinárodní / veřejné, vojenské Plzeň - Líně / mezinárodní neveřejné Praha - Kbely / vojenské mezinárodní neveřejné Praha - Letňany / mezinárodní neveřejné Praha - Ruzyně / mezinárodní veřejné Přerov / mezinárodní neveřejné, vojenské Roudnice nad Labem / mezinárodní neveřejné Vodochody / mezinárodní neveřejné Vysoké Mýto / mezinárodní neveřejné

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Nákladní letadla Boeing B F Zdroj: cabin.gif Zdroj: express-yzr-y8-praha-ruzyne-prg-lkpr/ Délka 70,66 m Rozpětí 59,64 m Max. hmotnost kg Max. nosnost kg

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Antonov An 124 Zdroj: Délka 69,10 m Rozpětí 73,30 m Max. hmotnost kg Max. nosnost kg

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: Antonov An-225 Délka 84,00 m Rozpětí 88,40 m Max. hmotnost kg Max. nosnost kg (vyrobeny jen 2 ks) Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Airbus A300F Zdroj: Délka 53,62 m Rozpětí 44,84 m Max. hmotnost kg Max. nosnost kg

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: jpg Zdroj: Zdroj: vyklssdka-nsskladovuho-prostoru-letadla.jpg Nakládání letadel

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: Zdroj: peripetiich-pristal-v-pousti/JPLd1d48_2.jpg

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Budoucnost letecké nákladní dopravy – vzducholodě? Zdroj: