Rytmická gymnastika Mgr. Petra Čaplová, PhD.. Všeobecné dělení gymnastiky: Gymnastické druhy – základní gymnastika, rytmická gymnastika a aerobik Gymnastické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Požadavky k získání známky
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
PROCVIČOVÁNÍ NOTOVÉHO PÍSMA
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Hudebně výrazové prostředky
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Hudební výrazové prostředky
Studijní zaměření: hra na klavír
Taktická příprava Michal Lehnert.
Estetická skupinová gymnastika
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Rytmus, metrum, tempo Předmět Autor: Mgr. Pavlína Králíková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Aktuální formy gymnastiky a tance
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
2.1 Hudební vyjadřovací prostředky
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
HudebnÍ KoŘENÍ.
ICT 2 – 3 – HUDEBNÍ VÝCHOVA – hudební rytmus
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Západočeská univerzita v Plzni
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
ročník.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Reforma školství v ČR.
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
GYMNASTIKA I. Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
GYMNASTIKA. CO TO JE GYMNASTIKA ? Gymnastika je soubor tělesných cvičení, jehož cílem je všestranný rozvoj lidského těla a udržení zdatnosti a celkově.
GYMNASTIKA I. Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Gymnastika I. Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Gymnastika I. – Country tance Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Gymnastika I. Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_05_Rozvoj koordinace TÉMA.
Gymnastika doc. PaedDr. Jan Štumbauer, CSc. Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii, reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_HUDEBNÍ VÝCHOVA_Z ČEHO SE SKLÁDÁ HUDBA? Název: Z.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Hudební výrazové prostředky
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
ESTETICKÁ SKUPINOVÁ GYMNASTIKA
Akrobatická příprava Akrobatickou přípravu dělíme na: Zpevňovací
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Reforma školství v ČR.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/13
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s Číslo projektu: CZ. 1
Italské hudební názvosloví
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_06
ročník.
Aktuální formy gymnastiky a tance
4.ROČNÍK PŘEDMĚTY, KTERÉ SE VYUČUJÍ VE 4.ROČNÍKU, JSOU ROZDÍLNÉ OD 1. – 3. ROČNÍKU JEJICH NÁZVY JSOU – ČESKÝ JAZYK MATEMATIKA VÝPOČETNÍ TECH-
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha pro žáky na vozíku
Transkript prezentace:

Rytmická gymnastika Mgr. Petra Čaplová, PhD.

Všeobecné dělení gymnastiky: Gymnastické druhy – základní gymnastika, rytmická gymnastika a aerobik Gymnastické sporty – olympijské – sportovní gymnastika, moderní gymnastika a skoky na trampolíně – neolympijské – sportovní akrobacie, sportovní aerobik, teamgym, estetická skupinová gymnastika, fitness, akrobatický rokenrol a sportovní kulturistika

Zdroj: / /

Rytmická gymnastika FIALOVÁ (1995): RG je „druh gymnastiky nesoutěžního zaměření, která obsahuje cvičení bez náčiní (vykonávané různou technikou), cvičení a náčiním (krátké, dlouhé švihadla, míče a obruče různých velikostí, stuhy apod.) a s cvičebními pomůckami. NOVOTNÁ (2011): RG je „z hlediska struktury oboru Gymnastika jedním z druhů gymnastiky,z hlediska tradičního pojetí vzdělávacího systému je nejpropracovanější metodou hudebně pohybové výchovy s gymnastickým zaměřením, z hlediska charakteristiky obsahu je programem cvičení s hudbou,kdy hudební předloha je podnětem pro ztvárnění pohybu“.

Obsah rytmické gymnastiky: hudebně pohybová příprava cvičení bez náčiní cvičení s náčiním tance

Hudebně pohybová příprava Základem je pochopení a osvojení si podstatných vztahů mezi pohybem a hudbou (souladu pohybu s hudbou, vazba mezi rytmem hudby a rytmem pohybu…) Hudba má ve vazbě s pohybem funkci – motivační (navozuje atmosféru) – regulační (řídí a organizuje pohyb) – dramaturgickou (vyvolává představy a asociace)

Základní pojmy: Počítací doba Metrum Takt Tempo Dynamika Rytmus Hudební forma

Počítací doba – z praktických důvodů volíme v RG pro označení počítací doby čtvrťovou notu

Metrum - člení časový průběh hudební skladby a sled tónů na základní celky, organizované z relativně stejných veličin, seskupených podle principu přízvučnosti a nepřízvučnosti. Takt - seskupení různých rytmických hodnot do metricky uspořádaného celku. (Metrum X Takt : př. dvoudobé metrum – údaj, že pohybová skladba je založena na pravidelném pulsu dvou poč. dob, její metrický průběh udávají skupiny poč. dob o dvou členech bez ohledu na to, jaký takt zvolil skladatel pro její zápis.)

Tempo - „Rychlost“, s jakou je skladba hraná, je to vlastnost počítacích dob. Volba tempa – volíme (pro cvičení) takové členění počítacích dob, které umožňuje ekonomicky realizovat pohybový úkol BPM, T/M, PD/M

Střední tempo (asi jako tepová frekvence) 60 – 120 BPM andante, moderato, allegretto Pomalé tempo 40 – 60 BPM largo, adagio, lento Rychlé tempo 120 – 200 BPM allegro, vivace, presto Agogika – pojednává o proměnách tempa

Dynamika - „síla hudby“ Vyjádření dynamiky pohybem znamená pochopení základů výrazového tance (zapojení fantazie) Dynamické krajnosti: f(forte) …. mf …. P(piano) Změny: crescendo – zesilování, decrescendo - zeslabování

Rytmus - je časová složka hudby, střídání různých délek a těžkých (přízvučných) a lehkých dob Pohybový rytmus je specifické, charakteristické časové uspořádání motorického aktu, případně pohybové operace či aktivity.

Hudební forma - nebo také hudební útvar je označení pro skupinu hudebních skladeb příbuzných v rámci termínu především z hlediska kompozice, stavby či struktury, někdy však též i nástrojového obsazení, eventuálně z hlediska účelu či příležitosti, ke kterým byly složeny.

Technika cvičení bez náčiní Soubor základních gymnastických dovedností, které mají přesně určené provedení Základní pohybové tvary – základní formy různých druhů chůze a běhů – taneční kroky – skoky a poskoky – rovnovážné tvary – obraty – vlny; osmy; rotace – základy akrobacie

Gymnastická cvičení s náčiním Typizované x netypizované Správné zvládnutí poloh a pohybů Rozvíjení manipulačních dovedností Ovládnutí vlastní techniky cvičení s náčiním Koordinační cvičení Obohacení zajímavosti programu Účelové zvýšení účinku provedení cviků s náčiním

Základní postup při nácviku prvků s náčiním Vysvětlení držení náčiní Pevné držení s pohyby po přímkách, křivkách a obloucích Předávání náčiní na různých místech v prostoru Vyhazování a chytání různými způsoby Další prvky jako vyvažování, odrážení, kutálení, přehazování, kopání Specifická cvičení pro jednotlivé druhy náčiní Cvičení s náčiním ve dvojici, ve skupině

Švihadlo (bez držátek) Vedené pohyby (komíhání, osmy) Kroužení Přeskoky (konce švihadla rozdělené) Přeskoky složeného švihadla Vyhazování a chytání Cvičení se složeným švihadlem (v držení obouruč)

Malé míčky (tenisáky) Předávání Převalování Vedení a vyvažování (balancování) Vtáčení a vytáčení Odrážení Nadhazování a chytání Kutálení Cvičení ve dvojicích

Význam zařazování rytmické gymnastiky a tance do školní tělesné výchovy Rozvoj hudebně pohybových vztahů. Upevňování návyků estetického provedení pohybu. Navození potřeby estetických prožitků a sebevyjádření. Vytváření kladného vztahu k umění tanečnímu a hudebnímu. Podílí se na mnohostranném rozvoji osobnosti - kladným ovlivňováním zdatnosti, výkonnosti a nervosvalové koordinace - rozvíjením vzájemných vztahů a spolupráce při tvorbě společných pohybových skladeb

Nejčastější důvody, proč nelze zařadit RGT do výuky TV Absence techniky Špatná akustika v tělocvičně Spojování dvou tříd v jedné vyučovací hodině Malá kázeň při cvičení s hudbou Chlapce tato cvičení nebaví, někdy ani dívky Studenti se stydí cvičit s hudbou nebo tancovat Učitel neinklinuje k obsahové náplni RGT

Nejčastější chyby v praktických výstupech Nevhodný výběr cviků pro danou věkovou skupinu Špatná metodika nácviku složitějších prvků nebo vůbec neprobíhá nácvik, studenti pouze opakují cvičení dle učitele Učitelé neopravují chyby v provedení, ani nechválí správné provedení cvičení Nevhodně vybraná hudba k danému cvičení, mnohdy je spíše kulisou