Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PAMĚŤ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Jak se UČIT, aby mě to nebolelo
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Jak jsem uvedla na první stránce, jmenuji se Gábina a ještě doplním příjmení Urválková. Tak tedy, neznáte mě. A protože se vzájemně nevidíme a nemůžete.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
PAMĚŤ.
7. Paměť.
Efektivní učení.
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
Kognitivní rehabilitace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
Sebeuvědomění a sebekontrola
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Multimédia Multimediální prezentace Ročník: 8 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Multimédia 1 Ověřeno ve výuce:
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Paměť, pozornost, zapomínání
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Cvičení se zaměřením na paměť
centrální porucha zpracování řečového signálu
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PAMĚŤ.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Jak se UČIT, aby mě to nebolelo Připravil Jan Weiser podle příručky Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze Jak se učit na střední škole.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Jak si zapamatováváme a jak zapomínáme?. Paměť Paměť je schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy. Znamená to uchování informace o podnětu,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Déjà - vu Tematická oblast
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Témata kognitivní psychologie
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Umíte se učit? Tipy pro úspěšné učení
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Paměť a soustředění.
Kognitivní rehabilitace
PAMĚŤ.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Pozornost a paměť, představivost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Témata kognitivní psychologie
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PAMĚŤ

Povahu mám normální až na jednu věc: já si nevzpomínám, zapomínám, nevzpomínám, paměť slouží na pár dní, a pak: spadla klec, já si nevzpomínám, zapomínám, nevzpomínám. (Marek Eben)

Druhy paměti Podle doby uchování informací rozdělujeme paměť na tři základní typy: 1.Senzorická (kolem 1 s.) – paměť, která pracuje při vnímání a zajišťuje souvislé vnímání a kontext. 2.Krátkodobá (15 – 30 s.) 3.Dlouhodobá (několik minut – celý život)

3 fáze paměti U krátkodobé i dlouhodobé paměti můžeme rozlišit tři fáze: 1.Kódování – vnímaný obsah se zaznamená do mozku 2.Uchování – obsah je podržen v paměti (u krátkodobé pravděpodobně cyklickým drážděním určitých struktur mozku, u dlouhodobé vznikem a zapojením nových synapsí) 3.Vybavování – obsah paměti se dostane do vědomí (nebo ho nevědomě použijeme)

Krátkodobá paměť Jeden ze dvou typů kódování: 1.Kódování zrakové (představuji si vnitřním zrakem zapamatovaný obsah) 2.Kódování akustické (v duchu si přeříkávám obsah, který si mám zapamatovat) Obsah krátkodobé paměti je omezen na přibližně 7 položek (  2). Další přidaná položka vymaže vždy tu nejstarší.

Krátkodobá paměť Kapacita krátkodobé paměti se může zvýšit spojováním větších celků do jedné položky (využíváme přitom dlouhodobou paměť), např.: Číslo si můžeme pamatovat jako 11 samostatných číslic, nebo jako tři letopočty 863, 1945, 1848 Jména: Václav, Mirek, Jiří, Petr, Karel, Klaus, Topolánek, Paroubek, Nečas, Schwarzenberk, si můžeme pamatovat jako jednotlivá jména (10 položek) nebo po dvojicích jméno + příjmení (5 položek)

Dlouhodobá paměť Veškerý obsah dlouhodobé paměti přichází z paměti krátkodobé Hlavní proces, jak se z krátkodobé paměti dostane obsah do dlouhodobé je opakování a cvičení (vědomé i nevědomé) Např.: Každý si bezpečně pamatuje, jak vypadá jeho domácnost, cesta domů, jak se jmenujou jeho kamarádi apod. – to vše si trvale (obvykle nevědomě) opakuje

Dlouhodobá paměť Ke kódování běžnému u krátkodobé paměti (tj. zrakovému a akustickému) se přidává třetí: Kódování významu – do paměti si neukládáme zvuk slov ani jednotlivé obrazy, ale smysl zapamatovaného obsahu - je rozdíl mezi tím, jak se učím básničku (doslova, obvykle akusticky) a jak se učím kapitolu z dějepisu (tam si vlastními slovy převyprávím hlavní fakta, která bych měl umět)

Typy dlouhodobé paměti Různé způsoby třídění, my použijeme nejobvyklejší: 1)Deklarativní (explicitní) – obsah můžeme vyjádřit slovy, vědomá paměť pro fakta a události 2a) Sémantická – fakta (školní znalosti) 2b) Epizodická – události 2)Nedeklarativní (implicitní) – různé typy, např.: –procedurální (pohybové dovednosti) –hudební –paměť pro představy –klasické podmiňování (např. automatická reakce na školní zazvonění) – …

Problémy se zapamatováním Můžou být na všech třech úrovních (kódování / uchování / vybavení) dlouhodobé paměti Kódování – obsah se nedostane do dlouhodobé paměti, nedostatek soustředění, málo opakování, rušivé vlivy, … Uchování – zkreslení obsahu (domýšlení, spojení dvou nesouvisejících informací, …), ztráta paměti vlivem poškození mozku (amnézie) Vybavování – stres, nesoustředění, vyrušení, zaměření pozornosti na něco jiného, blok, …

Jak si lépe pamatovat? Základním předpokladem je si obsah důkladně uložit do paměti. K tomu slouží různé metody: Soustředění, zaměření pozornosti, aktivní zpracování obsahu – při výkladu nebo čtení se snažím „být zvědavý“, co se dovím, a slyšené nebo přečtené informace si svými slovy v duchu přeříkávám nebo zapisuji. Rozvedení významu obsahu – obsah zasadím do širších souvislostí, vytvořím si k němu příběh, vytvořím si souvislosti s tím, co už znám

Jak si lépe pamatovat? Vytváření struktury zapamatovaného obsahu – obsah, který si mám zapamatovat, si rozčlením podle nějaké logiky (vnitřní nebo vnější) tak, aby na sebe jednotlivé položky navazovaly a souvisely spolu. Při vybavování mi pak jedna položka evokuje vybavení druhé. Nácvik vybavování – říkám si v duchu nebo nahlas, co jsem se chtěl naučit – podle toho poznám, co už jsem si zapamatoval

Jak si lépe pamatovat? Kritickým okamžikem je vybavování – zejména v situaci, kdy si potřebuji na něco nutně vzpomenout (u zkoušky, heslo do počítače, známá tvář, …) Nepřítel č. 1 je panika, stres, úzkost – při těchto situacích mozek spouští poplachové reakce, jejichž cílem je překonat ohrožení, a všechno ostatní vypíná. Tj. základní předpoklad k úspěšnému vybavování např. u zkoušky je nepropadat panice a nadměrnému stresu.

Jak si lépe pamatovat? Vodítko k vybavení – něco známého, co se mi propojí s obsahem, který si potřebuji vybavit a funguje jako osnova nebo nápověda (např. jsem v obchodě a zapomněl jsem, co mám koupit – mohu v duchu procházet doma ledničku nebo si v duchu představovat, co budu v příštích dnech jíst a podle toho si vzpomenu, co potřebuji koupit) U zkoušení může podobně fungovat mapa, obrázek, vlastní tělo, příběh, …

Emoce a paměť Negativní emoce (strach, úzkost, …) brání vybavování Více a podrobněji si obvykle pamatujeme více emočně nabité události (kladně i záporně) – protože o nich víc přemýšlíme a tím si je víc (nevědomě) ukládáme do paměti Zábleskové vzpomínky – často si pamatujeme detailní okolnosti emočně velmi silné události (teroristický útok 11. září, povodeň 2002, výhra v Naganu, … Traumatické vzpomínky může člověk vytěsnit – tj. vzpomínky jsou v paměti, ale nedostanou se do vědomí

Jak se učit – metoda PQRST P – preview: Stručně projdu celou kapitolu (nadpisy, obrázky) Q – question: Položím si otázky (můžu si je napsat), co bych se chtěl z dané kapitoly dovědět R – read: Přečtu část kapitoly, snažím se najít odpověď na své otázky, můžu si podtrhávat (max 10 – 15% textu), dělat si poznámky S – self recitation: Vlastními slovy se pokouším přeříkat (nejlépe nahlas), co jsem se naučil, přitom kontroluju, zda je to správně T – test: Na závěr se prozkouším z obsahu celé kapitoly.

Jak se učit – „kelímková metoda“ seženu si 4 kelímky nebo jiné nádobky, seřadím je podle míry, kolik toho umím: 1.nic, 2.mám přehled, vím o co jde, 3.z kapitoly umím všechno důležité, 4.umím všechno důležité i zajímavé detaily. všechno, co se potřebuju naučit, rozdělím na dílčí kapitoly přibližně v rozsahu jedné strany A4 každé kapitole dám název, ten napíšu na papírek a dám do prvního kelímku učím se postupně tak, že nejprve přemístím všechny papírky z kelímku 1 do kelímku 2, pak zase všechny do kelímku 3 a nakonec do kelímku 4. do n+1 kelímku můžu dát papírek až potom, co je prázdný n-1 kelímek

7 „hříchů paměti“ 1.„Zapomínání“ – obsah časem zeslábne nebo vymizí z paměti (když se dlouhodobě nepoužívá – např. cizí jazyk, který se někdo učil v mládí ve škole a pak už se s ním nikdy nezabýval) 2.„Roztržitost“ – porucha na rozhraní paměti a pozornosti. Např. někam založíme klíče, brýle, zapomeneme na dohodnutou schůzku apod. (buď se obsah do paměti neuloží, nebo se nevybaví, když to potřebujeme)

7 „hříchů paměti“ 3.„Paměťový blok“ – potíže při vybavování. „Mám to na jazyku, ale nemůžu si za nic na světě vzpomenout“. 4.„Záměna“ – z paměti si vybavíme událost chybně. Např. slyšíme něco vyprávět nebo čteme v novinách a z paměti se nám později chybně vybaví, že se to stalo nám samotným nebo někomu blízkému. 5.„Sugestibilita“ – Zkreslení paměti na základě sugesce: Např. viděl jsem červené auto, všichni tvrdí, že bylo modré, já sám sebe přesvědčím, že bylo modré a prožívám to, jako bych si na to právě vzpomněl.

7 „hříchů paměti“ 6.„Zkreslení“ – své minulé zkušenosti upravujeme podle toho, co víme a čemu věříme dnes. Události jinak interpretujeme, často tak, jak bychom chtěli, aby se staly. 7.„Přetrvávání“ – opakované vybavování nepříjemných vzpomínek (prohra ve sportu, rozchod, hádka, …). Nechci na to myslet, ale pořád se mi to vybavuje.

Použité zdroje a literatura ATKINSON, R. a kol.: Psychologie. 1. vyd., Praha: Viktoria publishing, ISBN X SCHACTER, D., L.: Sedm hříchů paměti. 1. vyd. Praha a Litomyšl: Paseka, ISBN KOUKOLÍK, F: Lidský mozek. 1. vyd., Praha: Portál, ISBN X.

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Vít Růžička Předmět: Mozek – komunikace – chování Datum: