Dopravní zeměpis Jižní Asie a Indie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
Advertisements

Velká Británie Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Jižní Asie Přibližná mapa Jižní Asie.
VY_52_INOVACE_03/2/13_ZEMĚPIS J a JV Asie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladan Chlumský ŠABLONA: III/2 – Inovace.
Indie.
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
Oficiální název: Malajsijská federace Hlavní město: Kuala Lumpur Rozloha: km2 Počet obyvatel: 24,5 mil. (2002) Oficiální jazyk: Malajština (Bahasa.
INDIE.
Jižní Asie Se rozkládá na poloostrově Přední Indie a v přilehlých regionech a ostrůvkách v Indickém oc. Tvoří ji Indická tabule, která se připojila v III.horách.
Etnické a náboženské složení jižní Asie
Škola1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko AutorMgr. Ilona Šindelářová, ČísloVY_52_INOVACE_179 Názevindie Téma hodinyStáty jižní.
Jižní Asie Anotace Prezentace zpracovává informace o regionu Jižní Asie i jednotlivých státech této oblasti. Obsahuje mapy, fotografie a křížovku. Autor.
VY_32_INOVACE_12 Asie - Jižní Asie
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
JIŽNÍ ASIE.
Velká Británie (Great Britain).
PORTUGALSKO.
Indie.
VY_52_INOVACE_03/2/12_ZEMĚPIS
Mimoevropské regiony – Jižní Asie – Indie
RUSKO Jan Vaněk.
Identifikátor materiálu: EU
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 1.
Austrálie.
Téma hodiny: Rusko - socioekonomické poměry Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník Anotace: Rusko – socioekonomické poměry Klíčová slova: Obyvatelstvo,
LITVA.
Dopravní zeměpis Venezuely a Kolumbie
Viet Nam.
Jižní Asie.
KANADA Státní uspořádání: F _ _ _ _ _ _ E _ _ provincií a _ teritoria
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Mexiko Obr. 1 – Mapa Mexika
Francie Miroslav Chmelka.
Světadíly Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Rudická. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
INDIE.
VY_32_INOVACE_13 Asie - Jižní Asie - pracovní list
Arménie Dopravní zeměpis
Saharská Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Soutěž RISK Severní Evropa Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
JIŽNÍ ASIE Indický subkontinent.
Jižní Asie Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Indie Tadž Mahál hinduismus.
Kanada Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dopravní zeměpis Jordánska a Sýrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Sedláček. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: Z 8/19 Předmět: Zeměpis Ročník: 8. ročník Jméno.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_JIŽNÍ ASIE ROČNÍK: 7. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název:VY_32_INOVACE_05_03A_Doprava v ČR Téma:Zeměpis České republiky.
Název učiva: Amerika severní
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
INDIE (Indická republika)
Nejlidnatější světadíl
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Saharská Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Západní Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Kanada Obr. 1 – Mapa Kanady
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_25_JIŽNÍ ASIE
VY_32_INOVACE_49A_Jižní Asie
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10 Světadíly
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
EVROPA HOSPODÁŘSTVÍ VY_32_INOVACE_07-47 Ročník: VIII. ročník
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Periferie světa, nebo sídlo budoucí velmoci?
Obecná charakteristika kontinentu
Pobřeží slonoviny Stát ve střední Africe, na pobřeží Guinejského zálivu Rozloha – km2 Počet obyvatel – 23,7 mil obyvatel (2016) Státní zřízení.
Transkript prezentace:

Dopravní zeměpis Jižní Asie a Indie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Jižní Asie zdroj 1

Přírodní poměry tři velké fyzickogeografické oblasti – Dekanská plošina – horská pásma Himálaje – Indoganžská nížina největší souvislá náplavová nížina na světě nejúrodnější a nejhustěji zalidněná nížina světa přes 700 milionů lidí – více než polovina obyvatel subkontinentu

Rozdělení regionu tři vysoce zalidněné země – Indie – Pákistán – Bangladéš himálajské země – Nepál – Bhútán ostrovní země – Srí Lanka (Cejlon) – Maledivy

Podnebí tropická monzunová Asie dvě roční období – Letní monzun přináší z oceánu vlhký vzduch a četné dešťové srážky jižní svahy Himálaje - nejdeštivější oblast na světě – Zimní monzun přichází z vnitrozemí suchý, beze srážek

Monzunová oblačnost nad městem Lucknow v Indii zdroj 2

Podnebí Monzunové řeky – Indus – Ganga – Brahmaputra oblasti Bangladéše – časté záplavy a tajfuny Himálaj má vysokohorské chladné klima s velkými sněhovými srážkami v letním monzunu Dekanská plošina je sušší a na západě poloostrova srážek ještě ubývá – poušť Thár

zdroj 3 Indoganžská nížina Thár Dekansk á plošina Himalaj

Vegetační pásma v jižní Asii zdroj 4 Přeložte anglické názvy vegetačních pásem do češtiny.

Historický vývoj Máhatmá Gándhí – žil v první polovině 20. století – snažil se o samostatnost nenásilnými prostředky – usiloval o smír mezi hinduisty a muslimy 1947 Britská Indie rozdělena podle náboženského vyznání na Indii a Pákistán 1971 z Východního Pákistánu Bangladéš státní hranice se nekryjí s etnickým ani náboženským složením konflikty a napětí zejména kvůli Kašmíru mezi jadernými mocnostmi Pákistánem a Indií historický konflikt na Srí Lance

Máhatmá Gándhí zdroj 5

Džammú a Kašmír rozdělen mezi Indii, Pákistán a částečně i Čínu dodnes hrozba většího konfliktu obyvatelé jsou převážně muslimové celé území je značně hornaté nejvyšší horou je K2 (8 611 m) řeka Indus (pramenící v Tibetu) státním jazykem Kašmíru je urdština obyvatelé hovoří kašmírštinou (55 %) angličtina ve vyšším školství, ale i v tisku

Sporná oblast Kašmíru zdroj 6

Demografie značná natalita, ale také vysoká dětská úmrtnost nízká střední délka života přesto enormní přírůstek obyvatel; od poloviny století se počet lidí ztrojnásobil v r zde žilo 450 milionů obyvatel dnes přes 1,3 miliardy u hinduistického obyvatelstva došlo vlivem kampaně ke snížení natality mezi muslimy je natalita stále vysoká – Pákistán a Bangladéš

Demografie

Aglomerace v jižní Asii

Hustota zalidnění liší se podle jednotlivých oblastí Bangladéš  km 2, ale obyvatel hustota zalidnění = obyvatele na km 2 ! některé oblasti Indie mají hustotu podobnou nebo ještě vyšší v r počet obyvatel Indie převýší počet obyvatel Číny

Náboženství ve všech zemích důležitou roli buddhismus –Srí Lanka a himálajské státy hinduismus  národní náboženství většiny národů v Indii  vyznávají také Bengálci  hinduistický národ = politická snaha  silné ovlivnění způsobu života  zákonem zrušené kasty  kráva = posvátné zvíře  reinkarnace

Hospodářství ekonomická vazba na Evropu se zeslabuje Jihoasijské sdružení pro oblastní spolupráci SAAEC – South Asian Association for Regional Cooperation Bangladéš, Bhútán, Indie, Maledivy, Nepál, Pákistán a Srí Lanka sídlo SAAEC se nachází v Dillí hlavní překážkou dalšího rozvoje a spolupráce jsou vztahy mezi Indií a Pákistánem

zdroj 7

Indie km obyvatel Dillí Bombaj Bengalúr Kolkata Madras

Aglomerace

Vlajka kolo vyjadřuje nekončící běh života a pokrok modrá barva kola je barvou nebe a moře oranžová je základní barvou vlajek náboženské skupiny sikhů bílá barva v indické vlajce symbolizuje mír a pravdu zelená barva představuje víru a rytířskost zdroj 7

Indie zdroj 8

Indie je členem – Organizace spojených národů (jedním ze zakládajících členů) – WTO (Světové obchodní organizace) – SAARC – G20 (skupiny největších ekonomik světa) – Commonwealth (Společenství národů) – a dalších mezinárodních organizací Jaké znáte další světové mezinárodní organizace?

zdroj 9

Národnostní složení Indie je mnohonárodnostní stát největší je indoárijská skupina –(72 % Hindustánci, Bengálci, Gudžaráthové, Paňdžábci, Uríjci, Maráthové aj.) následuje drávidská (25 % Tamilové, Telugové a Kannadové, Malajámci aj.) v Himálaji žijí horské skupiny

Jazyky nejdůležitějším jazykem pro národní, politickou a obchodní komunikaci je angličtina národním jazykem je hindština rozšířené jazyky jsou také bengálština a urdština mimo ně indická ústava uznává dalších 15 místních úředních jazyků – například: gudžarátský, kašmírský, pandžábský, sanskrt, sindhský, tamilský a maráthský

Náboženství hinduismus 944 milionů obyvatel (80,5 %) islám157 milionů obyvatel (13,4 %) křesťanství 27 milionů obyvatel (2,3 %) sikhismus 22 milionů obyvatel (1,7 %) buddhismus 8 milionů obyvatel (0,8 %)

Hospodářství rozvojový průmyslově zemědělský stát s velkým surovinovým bohatstvím Indie má jednu z nejvíce rozvíjejících se ekonomika na světě regionální velmoc s vlastním jaderným výzkumem a podílem na kosmickém průzkumu hrubý domácí produkt na obyvatele je nízký – pod úrovní chudoby (tj. s denním příjmem méně než 1 USD) žije 24 % obyvatelstva základní problém ekonomiky země je výživa jejich obyvatel

Zemědělství dominantní sektor indického hospodářství – zaměstnává 65 % obyvatelstva nejdůležitější je rostlinná výroba hlavními plodinami je rýže, čaj, speciální druhy silné kávy, přírodní kaučuk a jutovník Indie je světový vývozce pepře, zázvoru a hřebíčku na Dekanské plošině se pěstuje tabák na vývozu se podílí významnou měrou i mořské produkty

Přírodní kaučuk odpadávající z kaučukovníku zdroj 10

Sklizeň jutovníku zdroj 11

Průmysl černé uhlí (v okolí Kolkaty, hlavní základny těžkého průmyslu), ropa, zemní plyn, mangan i titanová ruda významný je v Indii textilní průmysl – bavlnářství a jutařství – zaměstnává 35 mil. lidí, ale stále zaostává za Čínou v posledních desetiletích se rozvíjí výroba automobilů a motocyklů Indie je považována za jednoho z nejdůležitějších výrobců léků

Hospodářství významnou roli hraje i řemeslná výroba (šperky, zpracování kůže a kašmírské koberce) novými obory jsou také elektrotechnika a petrochemie – mezi městy Bombaj a Ahmadábád - těžba a zpracování ropy v jižní části Indie dominuje město Madras narůstá výroba energie v jaderných elektrárnách – nejvíce energie se vyrobí v tepelných elektrárnách – přenosem se ztrácí až 55 % energie příčinou ztrát jsou krádeže elektrické energie

Doprava dobře fungující jednotlivá odvětví infrastruktury, tj. železniční, silniční, námořní a letecká doprava, energetika, telekomunikace a městská infrastruktura jsou základními podmínkami k udržení a zrychlení tempa růstu hospodářství vývoj tohoto odvětví zaostává za vývojem hospodářství a vytváří tak nerovnováhu výsledkem jsou problémy v dodávkách energie a v celkově špatné dopravní obslužnosti metro – byly vypracovány plány na výstavbu v Bombaji, Madrasu, Hajdarábádu, Ahmadábádu a Bengalúru

první tratě byly postaveny v polovině 19. století km železničních tratí – čtvrtá nejdelší železniční síť na světě km tratí je elektrifikovaných napojení na železnice Pákistánu, Bangladéše a také Nepálu v plánu je spojení se sousedním Bhútánem a další modernizace indických železničních tratí jsou vypisována výběrová řízení na modernizaci techniky, kterých se zúčastňují i české firmy Železniční doprava

železnice jsou státní, existuje pouze několik privátních tratí provozovatelem jsou INR (Indian Railway)  zaměstnává osob nejvíce tratí v nížinách Gangy a Brahmaputry v řadě států převládají tratě o rozchodu mm některé indické státy nemají železnici vůbec dominantní v přepravě nákladů a osob

Rozchody kolejí v Indii

Schematické znázornění indické železniční sítě zdroj 12

Železniční tratě nejdůležitější tratě: –Kalkata – Dillí a dále do Pákistánu –Kalkata – Madras –Madras – Bombaj – Ahmadábád – Dillí Železniční stanice v Novém Dillí zdroj 13

Hlavní železniční tratě v Indii zdroj 14

Železniční nákladní koridor projekt předpokládá vybudování 6 koridorů zpočátku bude vybudovaný Západní koridor (1 483 km) a Východní koridor (délka 820 km) další čtyři koridory jsou zatím ve fázi plánování Západní koridor spojuje státy Harijána, Rádžasthán, Gudžarát a Maháráštra Východní koridor vede z Pandžábu do Biháru přes Harijánu a Uttarpradéš v délce km má být dokončen v r přeprava hromadných substrátů – cement, hnojiva, sůl, vápenec apod. Najděte na mapě Indie uvedené svazové státy.

Metro Dillí celková délka sítě je 184 km se 138 stanicemi metro v Dillí má celkem 6 linek červená linka byla uvedena do provozu v r spojení s mezinárodním letištěm Indira Gandhi International Airport plánováno na r zelená linka je první linka normálního rozchodu a je celá nadzemní modrá linka je z části nadzemní s krátkou podzemní částí další linky jsou žlutá, oranžová a fialová v Dillí jsou v provozu také metrobusy

zdroj 15

Vlak metra v Dillí zdroj 16

Rikši v Novém Dillí zdroj 17

Bombaj (Mumbai) momentálně čtyři železniční tratě zapojené do systému městské hromadné dopravy kromě příměstských vlaků jezdí po těchto tratích i dálkové spoje ve výstavbě nebo v projektu jsou tři linky metra první linka bude mít délku 11 km a má být dobudována v r celý systém metra bude měřit až 146 km – dokončení v r. 2021

zdroj 18

Příměstský vlak v Mumbai zdroj 19

Kolkata (Kalkata) v r byla v Kolkatě otevřena první linka podzemní dráhy v Indii vede ze severu k jihu a měří 16,5 km 15 stanic podzemí, 1 stanice je povrchová a další je nadpovrchová od r je ve výstavbě druhá linka město má od r síť tramvajových tratí o celkové délce 68 km součástí příměstské dopravy jsou i tratě indických železnic

Výhledová síť metra v Kolkatě zdroj 20

Jedna z typů tramvají v kolkatských ulicích zdroj 21

Silniční doprava indická silniční síť zahrnuje 3,34 mil. km km, jsou „National Highways“ (hlavní spojnice mezi městy rozvoj silniční sítě se uskutečňuje na základě tzv. Národního projektu rozvoje dálnic (NHDP) – km současných tzv. národních silnic postupně upraveno na čtyř až šestiproudové dálnice – NHDP se skládá z těchto částí:

Silniční doprava 1.Zlatý čtyřúhelník – spojení měst Dillí, Bombaj, Madras, Kolkata (5 846 km) 2.Severojižní a Východozápadní koridory (7 300 km) 3.Přípojky k přístavům (1 157 km) Indie má zpoždění za mnoha zeměmi v budování expresních silnic s vyšší rychlostí než 100 km/h silnice ve venkovských oblastech mají nezpevněný povrch, často chybí i mosty

Severojižní koridor Výchozápadní Koridor „Zlatý čtyřúhelník“ zdroj 14

Dálnice z Bombaje do Pune zdroj 22

Vnitrozemská vodní doprava Indie má km vodních cest – 9. místo na světě z hlediska délky sítě společně s Bangladéší jeden plavební systém, který vytvářejí řeky: – řeky napájené z himálajských ledovců Ganga Brahmaputra jejich severní přítoky – řeky monzunové, které nejsou vhodné pro plavbu a bývají splavné jen v kratších úsecích před ústím do moře

Delta Gangy zdroj 23

Letecká doprava v Indii je celkem 352 letišť – 23. místo na světě v počtu letišť 249 letišť má zpevněnou RWY v Indii je přes 20 mezinárodních letišť Air India Boeing zdroj 24

Letecká doprava v Indii zaznamenává rychlý rozvoj v některých oblastech nahrazuje nedostatečnou silniční síť roste počet přepravovaných cestujících tomuto trendu zatím neodpovídají kapacity letišť modernizace letišť v Bombaji, Dillí a Madrasu byla vybudována nová letiště v Hajdarábádu (2008), Bengalúru (2008) a v dalších městech na řadě letišť existuje nízká úroveň technického vybavení kontrolních systémů letišť

Indira Gandhi International Airport New Delhi letiště je vzdáleno od městského centra v Novém Dillí 16 km počet odbavených cestujících v r byl přes 26 mil. při kapacitě letiště 46 mil. cestujících společně s letištěm v Bombaji největší letiště Indie a celé jižní Asie předpokládaná kapacita letiště na r je až 100 mil. odbavených cestujících postaveno několik terminálů, včetně terminálu Hajj pro muslimské poutníky do Mekky a Cargo Terminálu

Indira Gándhiová indická politička (1917–1984) byla dvakrát ministerskou předsedkyní Indie neměla žádný rodinný vztah s Mahátmou Gándhím – příjmení Gándhí je v Indii běžné Indira Gándhiová s prezidentem USA Nixonem zdroj 25

Terminál 1A Indira Gandhi International Airport New Delhi zdroj 26

Chhatarpati Shivaji Int´l Airport mezinárodní letiště pro Bombaj odbaví téměř 26 mil. cestujících Nový terminál 1C zdroj 27

Sardar Vallabhbhai Patel International Airport letiště ve státě Gudžárát ležící v blízkosti Ahmadábádu – 8 km od železniční stanice Ahmadábád k dispozici je 1 RWY a 4 terminály Interiér letiště zdroj 28

Netaji Subhash Chandra Bose International Airport letiště sloužící pro Kolkatu, umístěné 17 km od centra města největší letiště ve východní části Indie – odbaví asi 8 mil. cestujících jsou zde dvě paralelní RWY a tři terminály včetně terminálu pro letecký náklad – probíhá výstavba dalšího terminálu letiště je propojené s předměstským železničním systémem

Chennai International Airport letiště je umístěné 7 km jižně od Madrasu odbaví přes 10 mil. cestujících ročně – třetí největší letiště v Indii dvě vzletové a přistávací dráhy letiště má tři terminály, původní odbavovací budova z r dnes slouží pro nákladní dopravu plánováno je rozšíření letiště včetně jeho napojení na město prostřednictvím metra

Chennai International Airport zdroj 29

Další indická letiště Bengaluru International Airport – přes 11 mil. odbavených cestujících Rajiv Gandhi International Airport – letiště pro Ahmadábád – odbavených cestujících Cochin International Airport – téměř 4 mil. odbavených cestujících Mangalore International Airport

Další indická letiště Sri Guru Ram Dass Jee International Airport – pro město Amritsar na severozápadě Indie Lokpriya Gopinath Bordoloi International Airport – pro město Guwahati na severovýchodě Indie Trivandrum International Airport – pro město Thiruvananthapuram na jihu Indie

Významná indická letiště zdroj 14

Námořní doprava přístavy tvoří klíčovou součást dopravní infrastruktury Indie má km pobřeží, 12 hlavních přístavů a 187 menších přístavů Indickými přístavy prochází 95 % zahraničního obchodu z hlediska množství a 70 % z hlediska hodnoty zboží mezi nejvýznamnější komodity které prochází indickými přístavy patří: ropa a ropné výrobky (33 %), železná ruda (19 %), zboží v kontejnerech (15 %) a uhlí (14 %)

Námořní doprava provoz v hlavních přístavech řídí centrální vláda, zatímco v ostatních přístavech se provoz řídí nařízeními příslušných státních vlád zařízení v přístavech bývá zastaralé a potřebuje renovaci velkým problémem stále zůstává i propojení přístavů s vnitrozemím – kvalita přístupových komunikací je špatná

Přístavy a jejich pořadí na světě

zdroj 14 Hlavní indické přístavy

Jawaharlal Nehru Trust Port zdroj 30

1. Bangladéš vznikla: A. ze Západního Pákistánu B. z Východního Pákistánu C. z Jižního Pákistánu D. ze Severního Pákistánu

2. Jaké město dominuje jihu Indie? A.Ahmadábád B.Kolkata C.Bombaj D.Madras

3. Jaký rozchod převažuje v indické železniční síti? A mm B mm C mm D mm E mm

4. Součástí plánované dálniční sítě bude tzv.: A.Zlatý pětiúhelník B.Zlatý trojúhelník C.Zlatý čtyřúhelník D.Zlatá linie

5. U jakého města leží Indira Gandhi International Airport? A. Nové Dillí B. Bombaj C. Madras D. Kolkata

6. Ve kterém městě se nachází námořní přístav? A.Dillí B.Bengalúr C.Kandla D.Ahmadábád

Použité zdroje HOSPODARZ, P. Dopravní zeměpis. 2. vyd. Praha, rok vydání a ISBN neuvedeno. s. 58–60. KARTOGRAFIE PRAHA, a.s. Lexikon vlajek a znaků zemí světa. Praha : Kartografie Praha. ISBN s. 79. MZV České republiky. Encyklopedie států, Asie, Indie [online] [cit ]. Dostupný na WWW:. CIA. The World Factbook – Malaysia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:.

Zdroje obrázků 1.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. 2.Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 3.Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. 4.Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. 5.Ahoerstemeier. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 6.Peter Maas. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 7.Samoano. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 8.Saka-san. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http ://commons.wikimedia.org/wiki/File:First_Thai%E2%80%93Lao_Friendship_Bridge_01.jpg?uselang=ru 9.Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. 10.Smirnoff. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.

1.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. 2.Mahbub Hasan. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 3.PlaneMad. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 4.Bruno Corpet. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 5.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. 6.PlaneMad. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 7.Le Rétroviseur. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 8.Saad Akhtar. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 9.PlaneMad.Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Zdroje obrázků

1.Oxyman. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 2.Ashis Mitra. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 3.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. 4.Mouleesha. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 5.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. 6.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. 7.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. 8.Kprateek88. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 9.Alex Graves. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 10.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. 11.L.vivian.richard.Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 12.Jaxer at en.wikipedia. Commons.wikimedia.org [online]. [cit Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.