Sekundární analýza na datech z kontinuálního výzkumu „Příjezdový cestovní ruch 2005 – 2007“ Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském kraji Ing. Ondřej.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh práce v Jihomoravském kraji – dosavadní vývoj
Advertisements

Vstupní analýza Vilém Čekajle
Ing. Margit Beníčková, Ing. Pavel Vančura
Výsledky z exkluzivního výzkumu pro Ministerstvo pro místní rozvoj „Za co utrácejí turisté v České republice?“ Červen 2007 / Prezentace výsledků výzkumu.
Nobody’s Unpredictable Kdo jsou návštěvníci regionu Znojemsko a Podyjí? 28.dubna 2011.
Představení komory, akce, projekty
Výsledky z exkluzivního výzkumu pro MMR – 1. pololetí 2008 Příjezdový cestovní ruch ČR Září 2008 / Jan Tuček / STEM/MARK, a.s.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2014 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně
Výzkumy CzechTourism Fórum cestovního ruchu listopadu 2011
Letní turistická sezóna 2007 Cestování Čechů po českých regionech Rostislav Vondruška Ředitel CzechTourism.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2013 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
PŘÍJEZDOVÝ CESTOVNÍ RUCH
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Cestovní ruch a rekreace
Charakteristika kraje
semestrální práce z předmětu mab
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ – KRAJ PLNÝ ZÁŽITKŮ II
Souhrnné výsledky za duben 2005 – březen 2006 PŘÍJEZDOVÝ CESTOVNÍ RUCH Květen 2006 / Prezentace výsledků výzkumu / STEM/MARK, a.s. Ředitel: Jan Tuček /
Český trh práce  V současné době na českém trhu práce funguje více než 1800 agentur práce, které vlastní povolení ke zprostředkování od Ministerstva práce.
CESTOVNÍ RUCH.
Výsledky činnosti neprofesionálních knihoven okresu Brno-venkov 2009 Modřice M. Kubíková.
Umístění maloobchodní sítě - maloobchodních provozoven
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Využívání služeb e-governmentu jednotlivci ISSS 2007, Hradec Králové Andrej.
Vývoj příjezdového cestovního ruchu za 1. až 3. čtvrtletí 2007 v České republice Tisková konference v rámci veletrhu MADI 6. listopad 2007 Výstaviště Letňany.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Čtenáři a čtení v ČR (2007) společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., a Národní knihovny ČR s finanční podporou Ministerstva kultury.
Didaktické metody pro výuku cestovního ruchu na školách.
Materiálně technické předpoklady
Význam sektoru obchodu v české ekonomice
Ing. Jaromír BERÁNEK MAKROEKONOMICKÉ SOUVISLOSTI V CESTOVNÍM RUCHU.
Význam odvětví cestovního ruchu pro české hospodářství
POČET OBSLUHOVANÝCH KNIHOVEN POČET METODIKŮ 25,78 (PK: 23,18) 25,46 (PK: 22,06) 24,53 (PK 21,53) Počet metodických návštěv 936 (1,35;
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
Výkon regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v roce 2014 v celostátním srovnání Porada ředitelů pověřených knihoven Jihomoravského kraje Městská knihovna.
Cestovní náhrady kapitola rozpočtu 2 Jiří Haken 1.
RADIOPROJEKT © 03. února 2016 VÝZKUM POSLECHOVOSTI ROZHLASOVÝCH STANIC Prezentace výsledků III. čtvrtletí IV. čtvrtletí 2015 VÝZKUM POSLECHOVOSTI.
Mgr. Jan Charousek Liberec Cestovní ruch je otevřený a dynamický systém, který tvoří dva podsystémy: Subjekt cestovního ruchu Objekt cestovního.
Evaluační aktivity Olomouckého kraje ve vztahu k vyhodnocení ROP SM Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Zpracovatel: Centrum pro regionální rozvoj Geografický ústav Přírodovědecká fakulta Masarykova.
Sčítání lidu, domů a bytů 2011 a některé výsledky 2001 Jihomoravs ký kraj.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Krajská správa ČSÚ v Plzni | Slovanská alej 36, Plzeň | Miloslav Chlad CHARAKTERISTIKA A VÝVOJ PLZEŇSKÉHO KRAJE Tisková konference,
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Československo, Česko a Slovensko a.... Česko a Slovensko Česko a Slovensko Slováci jsou druhou nejpočetnější menšinou v ČR. Podle nejrůznějších odhadů.
Služby Patří do TERCIÉRU, III. sektoru hospodářství + KVARTÉR (nevýrobní součást hospodářství. Čím větší podíl na celém hospodářství státu služby mají,
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz1 DATA O CESTOVNÍM RUCHU JAK SE SBÍRAJÍ, KDE JE NAJDU A CO ŘÍKAJÍ? Ing. Veronika Tichá,
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | czso.cz1/12 JAK SE DAŘÍ CESTOVNÍMU RUCHU V ČESKÉ REPUBLICE? Pavel Vančura Tisková konference,
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Cestovní ruch I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
HISTORIE A TYPOLOGIE MÉDIÍ 3
Zjišťování návštěvnosti
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Pij s rozumem: Vyhodnocení webu a FB 2015.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Charakteristika a vývoj plzeňského kraje
Cestovní ruch a rekreace
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
Právní úprava cestovného ruchu v ČR
Trasování a sestavení programu zájezdu
Migrační tendence v Moravskoslezském kraji
Základní pojmy v cestovním ruchu, podnikání v cestovním ruchu, činnosti a povinnosti cestovní kanceláře.
Strukturalizace výsledků šetření „Příjezdový cestovních ruch “ do jednotlivých krajů ČR za období pol Prezentace od MindBridge Consulting.
Příjezdový cestovní ruch ČR
Co říká česká veřejnost?
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Sdružení železničních nákladních dopravců ČR
Transkript prezentace:

Sekundární analýza na datech z kontinuálního výzkumu „Příjezdový cestovní ruch 2005 – 2007“ Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském kraji Ing. Ondřej Repík

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 2 / 69 Východiska analýzy Tématické oblasti analýzy  Počet zahraničních návštěvníků  Zastoupení jednotlivých typů návštěvníků  Struktura návštěvníků  Hlavní důvod návštěvy  Frekvence návštěv  Forma návštěvy  Výdaje placené před cestou  Výdaje placené během cesty  Využívaný druh ubytování  Délka ubytování  Navštívené regiony Hlavním zdrojem pro analýzu jsou data z projektu: „PŘÍJEZDOVÝ CESTOVNÍ RUCH “ (STEM/MARK) probíhá na 18 hraničních silničních hraničních přechodech, 2 železničních stanicích a letišti Praha-Ruzyně kontinuálně od dubna 2005, přičemž ke zpracování analýzy byla využita data za období duben 2005 – březen 2008 (tj. 36 měsíců).

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 3 / 69 Východiska analýzy  Zadavatel projektu: CzechTourism a MMR  Cíle projektu: vyplnit mezery v datové základně potřebné pro sestavení Satelitního účtu cestovního ruchu České republiky (TSA)  Metoda projektu: face-to-face dotazování  Cílová skupina: zahraniční návštěvníci starší 15ti let, kteří v ČR dlouhodobě nežijí, nepracují ani nestudují. Jsou oslovováni při odjezdu s ČR bez ohledu na to, zda v ČR nocovali či nikoliv nebo zda ČR pouze projížděli  Velikost vzorku: ročně minimálně respondentů (od dubna 2005 jsme oslovili téměř respondentů). Za období duben 2005 až březen 2007 jsme v projektu Příjezdový cestovní ruch dotázali více než 9000 zahraničních návštěvníků, kteří navštívili jakékoliv místo v Jihomoravském kraji. A právě informace za tyto návštěvníky jsou klíčové pro analýzu. V rámci detailní analýzy jsou data o návštěvnících Jihomoravského kraje srovnána regionálně (Jihomoravský kraj x Česká republika) a časově (mezičtvrtletně) a rozdíly otestovány vhodnými statistickými nástroji.

Typologie zahraničních návštěvníků Jihomoravského kraje Konstrukce typologie zahraničních návštěvníků vychází z důvodu návštěvy ČR / Jihomoravského kraje.

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 5 / 69 Do Jiohomoravského kraje … za jedno- denním obchodem za více- denním obchodem na nákupy na výlet, dovolenou na návštěvu příbuzných, známých

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 6 / 69 Na nákupy Typ návštěvníka Národnost Frekvence návštěv Důvod návštěvy Délka pobytu Navštívená místa Ubytování (pouze turisté) Celkové výdaje Struktura výdajů Typ návštěvníka Národnost Frekvence návštěv Důvod návštěvy Délka pobytu Navštívená místa Ubytování (pouze turisté) Celkové výdaje Struktura výdajů Jednodenní návštěvníci (98 %) Rakušané (57 %), Slováci (39 %) Velmi častá; minimálně 1x měsíčně (59 %) Nákupy Celkem v průměru 1,1 dne; pouze zahraniční turisté 4,5 dne Znojmo (37%), Brno (36%), Břeclav (19%), Mikulov (11%) Pouze v Jihomoravském kraji (73%); v hotelu (52%), neplacené v soukromí (35%) Celkem Kč na osobu a den, výdaje placené před pobytem téměř žádné 86 % zboží, 7 % pohonné hmoty, 7 % ostatní

Odhad počtu zahraničních návštěvníků Zahraniční návštěvník je účastník cestovního ruchu. Zahraniční návštěvníky dělíme na zahraniční turisty, jednodenní návštěvníky a tranzitující. Zahraniční turista je účastník cestovního ruchu, který alespoň jednou přenocuje mimo své obvyklé prostředí. Jednodenní návštěvník se účastní cestovního ruchu bez přenocování. Tranzitující návštěvník je samostatnou kategorií, neboť může být obecně jednodenní, ale také turista. Jedná se o návštěvníky, kteří se zastaví v dané lokalitě nebo zemi na své cestě do jiného cíle cesty. Z hlediska definice sem spadají rovněž letecké transfery.

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 8 / 69 Odhad počtu zahraničních návštěvníků Odhadem navštívilo Jihomoravský kraj v roce 2007 téměř 2,1 milionu zahraničních návštěvníků, což představuje 9 % všech návštěvníků, kteří navštívili ČR. Z toho:  51 % tvoří jednodenní návštěvníci (1083 tis.) - představují 11 % všech jednodenních návštěvníků.  34 % tvoří zahraniční turisté (711 tisíc) – představují 8 % všech zahraničních turistů.  15 % tvoří tranzitující návštěvníci (313 tis.) – představují 10 % všech tranzitujících návštěvníků. Ve srovnání s rokem 2006 vzrostl počet zahraničních návštěvníků Jihomoravského kraje o 14 p.b (v ČR celkem vzrostl „pouze“ o 6 p.b.).

Deskripce jednodenních návštěvníků  Struktura jednodenních návštěvníků  Stát trvalého pobytu  Důvod návštěvy  Frekvence návštěvy  Forma návštěvy ČR  Navštívené regiony ČR  Výdaje jednodenních návštěvníků Jednodenní návštěvník ČR - účastník příjezdového cestovního ruchu, který do České republiky přicestoval na 1 den (v ČR nenocoval) Jednodenní návštěvník Jihomoravského kraje (JMK) – účastník příjezdového cestovního ruchu, který do České republiky přicestoval na 1 den (v ČR nenocoval) a při své cestě navštívil místo v Jihomoravském kraji, přičemž mohl navštívit i místo mimo Jihomoravský kraj

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 10 / 69 ČR versus Jihomoravský kraj: Struktura vzorku

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 11 / 69  Struktura jednodenních návštěvníků Jihomoravského kraje je přirozeně ovlivněna polohou kraje.  Velký vliv má i srovnání cenových hladin sousedních států.  Díky geografické blízkosti k Rakousku a Slovensku je podíl rakouských resp. slovenských obyvatel na národnostní struktuře jednodenních návštěvníků Jihomoravského kraje oproti ostatním zemím zcela převažující. ČR versus Jihomoravský kraj: Stát trvalého pobytu

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 12 / 69  Jihomoravský kraj představuje pro jednodenní návštěvníky zejména příležitost k nákupům, ale také k obchodním cestám, což je zvláštností tohoto regionu. ČR versus Jihomoravský kraj: Hlavní důvod návštěvy

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 13 / 69  Jihomoravský kraj kraj je v porovnání s ostatními kraji ČR třetím nejvíce navštěvovaným krajem pro jednodenní návštěvy. Před Jihomoravským krajem jsou kraje Plzeňský a Karlovarský. Česká republika: Navštívené regiony

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 14 / 69  Z regionální analýzy návštěvnosti vyplývá, že nejvíce navštěvovanými okresy jsou Brno-město (43 %), Břeclav (33 %) a Znojmo (24 %). Jihomoravský kraj: Navštívené regiony

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 15 / 69  Nejvíce výdajů jednodenních návštěvníků Jihomoravského kraje placených během pobytu v ČR plyne na nákup zboží a pohonných hmot. I jednodenní návštěvníci na pracovní cestě utrácejí nejvíce peněz právě za zboží – to zda nákup zboží souvisí s prací či nikoliv výzkum nezjišťuje. ČR versus Jihomoravský kraj: Výdaje (placené během pobytu)

Deskripce zahraničních turistů  Struktura zahraničních turistů  Stát trvalého pobytu  Důvod návštěvy  Frekvence návštěvy  Forma návštěvy ČR  Navštívené regiony  Ubytování zahraničních turistů  Délka pobytu zahraničních turistů  Výdaje zahraničních turistů Zahraniční turista ČR - účastník příjezdového cestovního ruchu, který do České republiky přicestoval na více než 1 den (v ČR nocoval minimálně 1x) Zahraniční turista Jihomoravského kraje (JMK) – účastník příjezdového cestovního ruchu, který do České republiky přicestoval na více než 1 den (v ČR nocoval minimálně 1x) a při svém pobytu v ČR navštívil místo v Jihomoravském kraji, přičemž zde mohl či nemusel nocovat a mohl či nemusel navštívit místo v jiném kraji ČR.

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 17 / 69 ČR versus Jihomoravský kraj: Struktura vzorku

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 18 / 69  I struktura zahraničních turistů Jihomoravského kraje z hlediska státu trvalého pobytu je ovlivněna polohou kraje. Díky geografické blízkosti k Rakousku a Slovensku převažuje podíl Rakušanů (28 %) a Slováků (22 %). ČR versus Jihomoravský kraj: Stát trvalého pobytu

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 19 / 69  Pracovní cesta patří k nejčastěji zmiňovanému důvodu návštěvy Jihomoravského kraje. Nadprůměrně více se do Jihomoravského kraje jezdí za návštěvou příbuzných a známých. ČR versus Jihomoravský kraj: Hlavní důvod návštěvy

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 20 / 69  Jihomoravský kraj je po Praze druhým nejčastěji navštěvovaným krajem. Česká republika: Navštívené regiony

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 21 / 69  Z regionální analýzy návštěvnosti vyplývá, že nejvíce navštěvovaným okresem je Brno-město, který navštívily 2/3 zahraničních turistů Jihomoravského kraje. Jihomoravský kraj: Navštívené regiony

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 22 / 69  Zahraniční turisté, kteří se ubytovali v Jihomoravském kraji, využili k ubytování nejčastěji služeb hotelů, motelů a penzionů. Neplacené ubytování v soukromí využila rovná třetina turistů, přičemž na návštěvu příbuzných a známých přicestovalo 27 %, což znamená, že část bezplatně ubytovaných turistů přijela z jiného důvodu než navštívit své příbuzné. ČR versus Jihomoravský kraj: Ubytování turistů

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 23 / 69  Zahraniční turisté, kteří navštívili Jihomoravský kraj, přenocovali v ČR v průměru 5,4x. ČR versus Jihomoravský kraj: Délka pobytu

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 24 / 69  Zahraniční turisté Jihomoravského kraje utrácejí nejvíce za zboží a stravování v restauracích. ČR versus Jihomoravský kraj: Výdaje (placené během pobytu)

Tranzitující návštěvníci Tranzitující návštěvník - je samostatnou kategorií, neboť může být obecně jednodenní, ale také turista. Jedná se o návštěvníky, kteří se zastaví v dané lokalitě nebo zemi na své cestě do jiného cíle cesty. Z hlediska definice sem spadají rovněž letecké transfery

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 26 / 69 Tranzitující návštěvníci  Tranzitující návštěvníci, kteří Českou republikou pouze projíždějí, zpravidla nedokáží specifikovat místa, která při průjezdu ČR navštívili, nelze je tedy popsat ani jako jednodenní návštěvníky a ani zahraniční turisty.  Na celkovém počtu zahraničních návštěvníků, kteří v roce 2007 navštívili ČR se tranzitující návštěvníci podílí 15 %, v Jihomoravském kraji je však podíl tranzitujících návštěvníků vyšší.  Většina tranzitujících návštěvníků využívá silniční dopravu;  V Jihomoravském kraji probíhá sběr na 4 hraničních přechodech – Hatě, Mikulov, Břeclav a Starý Hrozenkov.

STEM/MARK, a.s.Příjezdový cestovní ruch v Jihomoravském krajistrana 27 / 69 Děkuji za pozornost!