Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Strukturalizace výsledků šetření „Příjezdový cestovních ruch 2009-2015“ do jednotlivých krajů ČR za období 2012-1.pol. 2016 Prezentace od MindBridge Consulting.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Strukturalizace výsledků šetření „Příjezdový cestovních ruch 2009-2015“ do jednotlivých krajů ČR za období 2012-1.pol. 2016 Prezentace od MindBridge Consulting."— Transkript prezentace:

1 Strukturalizace výsledků šetření „Příjezdový cestovních ruch “ do jednotlivých krajů ČR za období pol. 2016 Prezentace od MindBridge Consulting a.s. únor, 2017

2 1 vstupní data pro analýzu
2 příjezdový cestovní ruch ČR pol. 2016 3 odhad počtu zahraničních návštěvníků ČR 4 odhad výdajů zahraničních návštěvníků 5 charakteristiky zahraničních návštěvníků 6 tranzitující návštěvníci

3 V období od ledna 2012 do června 2016 bylo získáno celkem 128 923rozhovorů
Z toho 57,98 % (74758) dotazníků vyplnili jednodenní návštěvníci, 41,14 % (53 033) dotazníků bylo vyplněno zahraničními turisty a 8,80 % (11 342) dotazníků vychází z odpovědí tranzitujících. Agenturou Stem/mark byly pro každý kvartál výstupy z dotazování následně převáženy tak, aby plně odpovídaly stanoveným kvótám. V takto převáženém souboru pak pracujeme s 51,54 % jednodenních návštěvníků, 39,21 % zahraničních turistů a 9,25 % tranzitujících. Alespoň jedno navštívené místo uvedlo 99,13 % jednodenních návštěvníků, 99,44 % turistů a 66,3 % jednodenních návštěvníků. Dle uvedených míst se na základě kódování podařilo přiřadit uvedené místo do jednoho ze čtrnácti krajů v případě jednodenních návštěvníků (98,9 %), turistů (98,9 %). V případě tranzitujících se podařilo určit alespoň jedno navštívené místo pouze v případě 66,1 % respondentů, a proto nebude skupina tranzitujících zařazena do hlavní části analýzy, ale je samostatně analyzována na konci studie.

4 Počty respondentů v jednotlivých krajích
Hlavní město Praha 42 064 Středočeský kraj 2 011 Jihočeský kraj 10 326 Plzeňský kraj 14 122 Karlovarský kraj 17 542 Ústecký kraj 16 379 Liberecký kraj 3 455 Královéhradecký kraj 3 700 Pardubický kraj 596 Kraj Vysočina 994 Jihomoravský kraj 19 205 Olomoucký kraj 1 520 Zlínský kraj 3 987 Moravskoslezský kraj 7 811 ČR 30 122 1 517 5 926 10 259 13 066 11 666 2 571 2 985 512 531 13 309 1 293 3 100 6 249 21 813 1 297 3 891 9 771 9 156 4 677 1 468 2 414 440 612 8 708 1 130 1 456 2 884 69 717 Pozn.: Celkový součet je vyšší než celkový počet respondentů, neboť někteří respondenti navštívili více krajů

5 Seznam dotazovacích míst
Kraj Dotazovací místo Praha Letiště Praha-Ruzyně, Hlavní nádraží, Nádraží Holešovice, Autobusové nádraží Florenc Středočeský kraj - Jihočeský kraj Dolní Dvořiště, Strážný, Bučina, České Velenice-Halámky, Nová Bystřice, Slavonice, Stožec, Studánky, Nádraží České Budějovice Plzeňský kraj Folmava, Rozvadov, Železná Ruda, Broumov, Svatá Kateřina, Železná, Nádraží Domažlice Karlovarský kraj Aš, Pomezí, Vojtanov, Boží dar, Letiště Karlovy Vary, Nádraží Cheb Ústecký kraj Cínovec, Varnsdorf, Hora sv. Šebestiána, Hřensko, Mníšek, Petrovice Liberecký kraj Harrachov, Hrádek nad Nisou Královéhradecký kraj Náchod, Královec Pardubický kraj Dolní Lipka, Letiště Pardubice Vysočina Jihomoravský kraj Břeclav, Hatě, Mikulov, Hevlín, Hnanice, Hodonín, Poštorná Břeclav, Velká nad Veličkou, Letiště Brno, Nádraží Břeclav, ÚAN Brno Olomoucký kraj Mikulovice Zlínský kraj Starý Hrozenkov, Brumov-Bylnice, Kohútka, Střelná, Nádraží Vsetín Moravskoslezský kraj Bílá-Bumbálka, Český Těšín, Bohumín, Krnov, Mosty u Jablunkova, Sudice, Letiště Ostrava, Nádraží Bohumín

6

7 1 vstupní data pro analýzu
2 příjezdový cestovní ruch ČR pol. 2016 3 odhad počtu zahraničních návštěvníků ČR 4 odhad výdajů zahraničních návštěvníků 5 charakteristiky zahraničních návštěvníků 6 tranzitující návštěvníci

8 Počet návštěvníků ČR v jednotlivých letech rostl
Dle dat agentury Stem/mark, Českého statistického úřadu a propočtů provedených agenturou MindBridge Consulting a.s. navštívilo Českou republiku v období od ledna 2012 do června celkem 112 milionů zahraničních návštěvníků Z výše uvedeného počtu bylo: 58 milionů jednodenních návštěvníků 44 milionů turistů 10 milionů tranzitujících osob Roční vývoj v oblasti příjezdového cestovního ruchu ukazuje následující tabulka: Rok Zahraniční návštěvníci celkem z toho: Jednodenní návštěvníci Zahraniční turisté Tranzitující návštěvníci 2012 2013 2014 2015 1. pol. 2016

9 Výdaje návštěvníků ČR v jednotlivých letech
V období let pol pak výše uvedení turisté v České republice utratili přibližně 574 miliard Kč. Částka zahrnuje pouze výdaje, které byly hrazeny na území ČR, případně byly příjmem organizací působících v ČR. Uvedená částka je tedy očištěna o výdaje, které respondenti hradili před cestou, které současně nebyly prostřednictvím třetí strany transferovány do ČR (náklady na PHM placené před cestou, dary koupené před cestou…). Na výše uvedené částce se jednotlivé skupiny turistů podílely následovně: jednodenní návštěvníci: 193 miliard Kč turisté: 370 miliard Kč tranzitující osoby: 9,7 miliard Kč Roční vývoj zachycuje následující tabulka: Rok Zahraniční návštěvníci celkem z toho: Jednodenní návštěvníci Zahraniční turisté Tranzitující návštěvníci 2012 2013 2014 2015 1. pol. 2016

10 Nejčastěji do ČR přijíždí návštěvníci ze sousedních zemí, vedou Němci
Obdobně jako v období , i v případě let pol platilo, že 70 % z pomezí všech návštěvníků ČR tvořili občané sousedních států, a to v následujícím rozložení: Německo: 40 % Slovensko: 12,3 % Rakousko: 9,1 % Polsko: 8,7 %. Z pomezí ostatních států do České republiky v období pol nejvíce přicestovali obyvatelé těchto státu: Rusko: 4,0 % Velká Británie: 2,7 % Itálie: 2,4 % Francie: 2,4 % USA: 1,8 % Španělsko: 1,5 % Nizozemí: 1,2 %. Podíly turistů z jednotlivých výše uvedených zemí jsou relativně stabilní (zejm. v případě návštěvníků ze sousedních zemí), významný propad však můžeme vysledovat u návštěvníků z Ruska.

11 Návštěva obvykle bez využití služeb cestovní kanceláře
Hlavní důvod návštěvy, který byl zjišťován pouze u jednodenních návštěvníků a turistů, se významně liší. V případě jednodenních návštěvníků dominují nákupy (77 %). Zahraniční turisté, kteří zde nocují, pak do ČR v největší míře přijíždějí strávit dovolenou (rekreace, volný čas, dovolená, poznávání), a to v 58 % případů. Frekvence návštěv se liší v závislosti na typu návštěvníka. Jednodenní návštěvníci jezdí do České republiky nejčastěji alespoň 1x měsíčně. Naopak v případě turistů tvoří největší část ti, kteří byli v České republice vůbec poprvé. Většina jednodenních návštěvníků i turistů si svou návštěvu organizuje sama, přičemž v případě jednodenních návštěvníků se to týká přibližně 97 % osob, v případě turistů pak 73 %. 15 % zahraničních turistů k organizaci návštěvy ČR využilo služeb cestovní kanceláře (z toho 14,2 % cestovní kanceláře zahraniční). Přibližně 10 % turistů pak návštěvu ČR organizoval zaměstnavatel (z toho 1,5 % prostřednictvím cestovní kanceláře).

12 Zahraniční návštěvníci jsou s ČR spokojeni
U cizinců převládá z návštěvy České republiky poměrně pozitivní pocit. Pakliže měli spokojenost s návštěvou ČR vyjádřit na škále 1-5, kde 1 značí nejlepší hodnocení, pak jednodenní návštěvníci hodnotili ČR průměrnou známkou 1,41, turisté 1,44 a tranzitující 1,55. Následně byli jednodenní návštěvníci a turisté dotázání na negativa ČR. 86 %, resp. 71 % neuvedlo žádný důvod. Z uváděných důvodů pak nejvíce vadil stav infrastruktury a silnic, ceny a jazyková vybavenost lidí ve službách a jazyková vybavenost a přístup obyvatel. Zahraniční turisté v ČR v období pol strávili v průměru 5 nocí. Z pomezí zemí, jejichž občané tvoří největší část turistů v ČR, zde nejdéle nocují návštěvníci z Ruska.

13 1 vstupní data pro analýzu
2 příjezdový cestovní ruch ČR pol. 2016 3 odhad počtu zahraničních návštěvníků ČR 4 odhad výdajů zahraničních návštěvníků 5 charakteristiky zahraničních návštěvníků 6 tranzitující návštěvníci

14 Postup výpočtů Jedním ze základních výstupů šetření i této studie je odhad absolutních počtů turistů, jednodenních a tranzitujících návštěvníků ČR. Tento odhad je nezbytný pro další odhady přínosů cestovního ruchu pro veřejné rozpočty a ekonomiku ČR. Výpočet bude vycházet z již dříve užívané metody založené na kombinaci údajů z výzkumu „Příjezdový cestovní ruch “ a dat Českého statistického úřadu o počtu neresidentů ubytovaných v Hromadných ubytovacích zařízeních“ (HUZ). Postup výpočtu bude následující. K počtu turistů ubytovaných v HUZ bude připočítán podíl turistů ubytovaných v Individuálních ubytovacích zařízeních (IUZ), přičemž tento podíl bude určen na základě výzkumu. Sečtením této dvojice údaje bude zjištěn absolutní počet turistů ubytovaných v ČR v jednotlivých letech. Turisté však tvoří pouze jeden segment příjezdového cestovního ruchu, na němž se dále podílejí taktéž jednodenní návštěvníci a tranzitující osoby. Jelikož tito návštěvníci nejsou ČSÚ nikterak zjišťovány, určení jejich absolutních počtů bude provedeno na základě jejich poměru k turistům. Podíly jednodenních návštěvníků ČR a tranzitujících osob k poměru turistů budou vycházet z výzkumu. V případě analýz na úrovni regionů je nutné správně chápat kategorii turistů, tj. přenocujících návštěvníků. Ti mohou být ubytování pouze v jednom kraji, ale mohou navštívit i jiné kraje. Z pohledu regionů, ve kterých daný turista nespal, však takovýto host není turistou, ale je nutné jej z pohledu tohoto kraje chápat pouze jako jednodenního návštěvníka a pro analýzu daného kraje je nutné jej začlenit do kategorie jednodenních návštěvníků (př. turista ubytovaný v Praze, který vyjede na jednodenní výlet bez přenocování do Kutné Hory, bude z pohledu hl. m. Prahy chápán jako turista, ale z pohledu Středočeského kraje bude započítán jako jednodenní turista). Proces odhadu pro rok 2012 je znázorněn na následující straně. Obdobným způsobem bylo postupováno pro zbylé roky. RunCzech ½ maraton byl u všech návštěvnických skupin primárním důvodem pro návštěvu Prahy.

15 Schéma odhadu počtu zahraničních návštěvníků ČR (2012)
A. Počet turistů ubytovaných v hromadných ubytovacích zařízeních = (zdroj: ČSÚ) B. Počet turistů ubytovaných v ostatních ubytovacích zařízeních = B = (A/80,5 %)*19,5 % (představuje 19,5 % všech turistů – vychází z výzkumu Stem/mark) C. Celkový počet turistů = C = A + B (představuje 39,3 % všech zahraničních návštěvníků – vychází z výzkumu Stem/mark) Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. D. Celkový počet jednodenních návštěvníků= D = ( C / 39,3 % ) * 51,1 (představuje 51,1 % všech zahraničních návštěvníků – vychází z výzkumu Stem/mark) E. Celkový počet tranzitujících= D = ( C / 39,3 % ) * 9,6 (představuje 9,6 % všech zahraničních návštěvníků – vychází z výzkumu Stem/mark) Celkový počet zahraničních návštěvníků = C + D + E =

16 Počty turistů v krajích
HUZ Hlavní město Praha Středočeský kraj Jihočeský kraj Plzeňský kraj Karlovarský kraj Ústecký kraj Liberecký kraj Královéhradecký kraj Pardubický kraj Kraj Vysočina Jihomoravský kraj Olomoucký kraj Zlínský kraj Moravskoslezský kraj ČR IUZ TURISTÉ CELKEM Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Pozn.: Celkový součet je vyšší než celkový počet respondentů, neboť někteří respondenti navštívili více krajů

17 Počty zahraničních návštěvníků v krajích
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Pozn.: Počet tranzitujících rozdělený do krajů je nižší než celkový propočtený počet tranzitujících, neboť přibližně 33 % tranzitujících neuvedlo žádné identifikovatelné navštívené místo. Ve zbylých částech této kapitoly se budeme věnovat pouze jednodenním návštěvníkům a turistům.

18 Počty zahraničních návštěvníků v krajích
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

19 Počty zahraničních návštěvníků v krajích
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

20 Počty zahraničních návštěvníků v krajích
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

21 Počty zahraničních návštěvníků v krajích
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

22 Nejvíce láká Praha Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

23 Základ: Všichni zahraniční návštěvníci
Poznámka: Součet činí více než 100 %, protože část respondentů navštívila více krajů % Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

24 Základ: Všichni turisté
Poznámka: Součet činí více než 100 %, protože část respondentů navštívila více krajů % Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

25 Základ: Všichni jednodenní návštěvníci
Poznámka: Součet činí více než 100 %, protože část respondentů navštívila více krajů % Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

26 Nejčastěji do ČR přijíždí návštěvníci ze sousedních zemí, vedou Němci
V období mezi lednem 2012 a červnem 2016 navštívilo Českou republiku přibližně 102 milionů zahraničních návštěvníků (tj. jednodenních návštěvníků a turistů). Jednotlivé kraje ve stejném období navštívilo přibližně 135,5 milionů návštěvníků. Navýšení je dáno tím, že část návštěvníků zavítala do více než jednoho kraje. Nejvíce zahraničních návštěvníků ČR zamíří tradičně do Prahy, a to přibližně 27,4 % (28 milionů), přičemž se v naprosté většině jedná o turisty, neboť ti tvoří 95 % všech návštěvníků Prahy. Ve sledovaném období byl druhým nejnavštěvovanějším krajem Ústecký kraj, který navštívilo bezmála 22 milionů osob, tj. 21,5 % ze všech návštěvníků ČR. Jednoznačnou převahu měli jednodenní návštěvníci, kteří tvořili 94 % všech návštěvníků tohoto kraje. Třetí pozici z pohledu návštěvnosti obsadil Jihomoravský kraj, do něhož zavítalo 15,3 % zahraničních návštěvníků ČR, tj. 15,6 milionu osob, přičemž i v tomto případě převažovali jednodenní návštěvníci, a to přibližně ze 74 %. 13,7 %, tj. 14 milionů zahraničních návštěvníků zavítalo do Jihočeského kraje. Taktéž v tomto kraji měli převahu jednodenní návštěvníci, kteří se na zahraničním příjezdovém ruchu v tomto kraji podíleli z 82 %. 11,7 % ze všech zahraničních návštěvníků ČR zavítalo do Karlovarského kraje. Tento podíl odpovídá necelým 12 milionům osobám, z nichž 77 % navštívilo tento kraj jako jednodenní návštěvníci. Do Plzeňského kraje ve sledovaném období zavítalo 10,8 milionů zahraničních návštěvníků, tj. 10,6 % ze všech návštěvníků ČR. Jednodenních návštěvníků bylo bezmála 88 %. Moravskoslezský kraj si jako cíl své cesty zvolilo 9,4 % zahraničních návštěvníků ČR, což odpovídá přibližně 9,6 milionům osobám, přičemž v 83,5 % případů šlo o jednodenní návštěvníky. Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

27 Nejčastěji do ČR přijíždí návštěvníci ze sousedních zemí, vedou Němci
Královéhradecký kraj navštívilo od ledna 2012 do června 2016 necelých 7 milionů zahraničních návštěvníků, tj. 6,8 % ze všech návštěvníků ČR. Taktéž v tomto kraji převažovali jednodenní návštěvníci, a to více než ze ¾. Podobná čísla návštěvnosti vykázaly v tomto období Zlínský a Liberecký kraj, které navštívilo 5, resp. 4,8 milionu zahraničních návštěvníků, což je přibližně 4,9 %, resp. 4,7 % ze všech návštěvníků ČR. V obou případech se ze ¾ jednalo o jednodenní návštěvy. Středočeský kraj si jako cíl své návštěvy vybralo 3,4 milionů cizinců, přičemž pouze mírně převažovali jednodenní návštěvníci, a to z 52,4%. Naprostá většina jednodenních návštěvníků do Středočeského kraje přijíždí z Prahy. Olomoucký kraj a Kraj Vysočina přilákaly 1,7 miliónů, potažmo 1,3 milionů návštěvníků ze zahraniční. V obou krajích pak jednodenní návštěvníci tvořili shodně 52,6 % všech zahraničních návštěvníků. Nejméně zahraničních návštěvníků zavítalo do Pardubického kraje, a to 640 tisíc osob. Jako v jediném kraji spolu s Prahou však u něj převažují turisté nad jednodenními návštěvníky, a to v poměru 6:4. Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

28 1 vstupní data pro analýzu
2 příjezdový cestovní ruch ČR pol. 2016 3 odhad počtu zahraničních návštěvníků ČR 4 odhad výdajů zahraničních návštěvníků 5 charakteristiky zahraničních návštěvníků 6 tranzitující návštěvníci

29 Výpočet výdajů návštěvníků ČR
Dalším klíčovým zjištěním ze studie příjezdového cestovního ruchu je odhad výdajů zahraničních turistů v České republice. Základem pro výpočet je zjištění výdajů návštěvníků ČR. V případě určování výdajů zahraničních návštěvníků na úrovni celé ČR bude nejprve zjištěna průměrná výše výdajů na osobu a den, a toto bude následně vynásobena průměrnou délkou pobytu a počtem návštěvníků propočteným v předchozí části. Z výpočtu výdajů byly vyřazeny výdaje, které sice byly spojeny s cestou, avšak které nebyly, ať už přímo či zprostředkovaně, příjmem subjektu v České republice. Do výpočtu proto nebyly zahrnuty následující výdaje placené před cestou: doprava, PHM, zboží. V případě zájezdů na klíč byla udaná částka ponížena o předpokládanou výši marže zprostředkovatele zájezdu ve výši 20 %. Cílem bylo vyřadit z výpočtu ty výdaje, které nebyly příjmem subjektu působícího v ČR. Dále prezentované údaje o výdajích zahraničních návštěvníků zahrnují: Výdaje placené před pobytem 80 % ceny zájezdu na klíč ubytování ostatní služby Výdaje placené během pobytu doprava pohonné hmoty stravování v restauracích zboží ostatní služby. Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

30 Výpočet výdajů návštěvníků ČR
V případě rozpočtu výdajů do jednotlivých krajů není možné postupovat zcela obdobně jako v případě výpočtu výdajů za celou ČR, neboť někteří návštěvníci navštívili více krajů, přičemž z dotazníků není zřejmé, jak velkou část z celkových výdajů vynaložili v jednom kraji a jak velkou v kraji druhém. Pro tyto účely tak byl zvolen následující postup: jednodenní návštěvníci: jejich výdaje budou rovnoměrně rozděleny mezi všechny navštívené kraje; turisté nocující pouze v jednom kraji: výdaje za ubytování se započítají pouze do jednoho kraje a rozdělení ostatních výdajů bude vycházet z předpokladu, že pokud v kraji respondent přenocoval, byly jeho výdaje vyšší než v případě, pokud šlo o pouze o výlet do daného regionu bez přenocování. Obě kategorie výdajů budou následně sečteny; turisté nocující ve více krajích: výpočet rozdělení výdajů za ubytování bude vycházet z parametrů, jakými jsou celkové výdaje za ubytování, průměrný cenový index za ubytování, kategorii a národnost v regionu, počet nocí. S ohledem na to, že v datech PCR není zaznamenána kategorie hotelu, motelu, penzionu, není v případě přenocování ve dvou (nebo více) různých krajích možné spolehlivě rozdělit výdaje za ubytování mezi dané kraje. Prosté určení délky pobytu přináší systematickou chybovost a určení celkových cenových indexů mezi kraji pak menší systematickou chybu. Pro každou kategorii ubytování je průměrná cena za přenocování odlišná, a to i v jednotlivých krajích. Navíc jsou odlišné i zvyklosti turistů, kteří vyhledávají určité kategorie ubytování (např. rozdíl mezi Rusi a Holanďany). Proto jsou ve výpočtu rozdělení části ubytovacích tyto okolnosti zohledněny. Rozdělení ostatních výdajů bude vycházet z předpokladu, že pokud v kraji respondent přenocoval, byly jeho výdaje vyšší než v případě, pokud šlo o pouze o výlet do daného regionu bez přenocování. Obě kategorie výdajů budou následně sečteny. Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

31 Výdaje turistů v období 2012-1.pol. 2016
KRAJ Průměrná délka pobytu (dny) Průměrná výše výdajů za den (Kč) Průměrná výše výdajů za pobyt (Kč) CELKEM celkem (%) Hlavní město Praha 5,4 1 658 8 942 64% Středočeský kraj 6,3 506 3 173 1% Jihočeský kraj 4,3 933 3 988 3% Plzeňský kraj 5,7 987 5 600 2% Karlovarský kraj 7,7 1 735 13 295 10% Ústecký kraj 5,5 978 5 349 Liberecký kraj 5,8 1 039 6 000 Královéhradecký kraj 8,1 780 6 304 Pardubický kraj 7,5 830 6 235 Kraj Vysočina 4,8 816 3 947 Jihomoravský kraj 1 009 5 592 6% Olomoucký kraj 5,9 904 5 345 Zlínský kraj 894 4 815 Moravskoslezský kraj 1 301 7 451 Celkem 100% Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

32 Jednodenní návštěvníci Průměrná výše výdajů (Kč)
Výdaje jednodenních návštěvníků v období pol. 2016 Jednodenní návštěvníci Turisté Celkem KRAJ Průměrná výše výdajů (Kč) Abs. (Kč) % Hlavní město Praha 2 815 2% 64% 43% Středočeský kraj 1 654 1% Jihočeský kraj 2 898 17% 3% 8% Plzeňský kraj 3 905 19% Karlovarský kraj 2 515 12% 10% 11% Ústecký kraj 1 861 20% Liberecký kraj 1 781 Královéhradecký kraj 1 430 4% Pardubický kraj 905 0% Kraj Vysočina 1786 Jihomoravský kraj 2 038 6% Olomoucký kraj 1 118 Zlínský kraj 1 567 Moravskoslezský kraj 1 142 5% Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

33 Výdaje zahraničních návštěvníků v krajích
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

34 Výdaje zahraničních návštěvníků v krajích
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

35 Výdaje zahraničních návštěvníků v krajích
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

36 Nejvíce peněz v ČR vydali návštěvníci Prahy
Od ledna 2012 do konce června 2016 utratili v započítávaných výdajích jednodenní návštěvníci a turisté 566,6 miliard Kč. Jedná se přitom již o výdaje, které byly vynaloženy buď přímo v České republice, nebo byly do České republiky s největší pravděpodobností transferovány. Z finančního pohledu větší finanční sumu v součtu vydají turisté (373 miliard Kč), a to i přesto, že jich do ČR zavítá méně než jednodenních návštěvníků. Nejvíce peněž je vynaloženo v souvislosti s návštěvnou či pobytem v Praze. Celkově návštěvníci Prahy (jednodenní a turisté) vydají 43 % všech započítávaných příjmů z ČR. V případě turistů je to dokonce 64 %. V rámci turistů měli ve sledovaném období nejvyšší průměrné denní výdaje na osobu turisté, kteří navštívili Karlovarský kraj, a to konkrétně Kč. U těchto turisté byla zaznamenána taktéž nejdelší doba pobytu, který v průměru trval 6,3 dne. Druhé nejvyšší výdaje na den měli turisté ubytovaní v Praze (1 825 Kč) a třetí ti, ubytovaní v Moravskoslezském kraji (1 656 Kč). Průměrné délky jejich pobytů však byly kratší a činily 4,9, resp. 4,5 dne. V absolutním vyjádření vydali z turistů největší částku turisté ubytovaní v Praze (237 miliard Kč), následovaní turisty ubytovanými v Karlovarském kraji (37 miliard Kč) a Jihomoravském kraji (27 miliard Kč). Jednodenní návštěvníci vydali v průběhu sledovaného období přibližně 194 miliard Kč. Největší výdaje z pomezí jednodenních návštěvníků měli cizinci v Ústeckém kraji, a to ve výši 38 miliard Kč. S nevelkým odstupem ve výši výdajů jednodenních návštěvníků následuje kraj Plzeňský s výdaji ve výši 36 miliard Kč. Třetím krajem s nejvyššími výdaji jednodenních návštěvníků je kraj Jihočeský s 33 miliardami Kč. Počet tranzitujících rozdělený do krajů je nižší než celkový propočtený počet tranzitujících, neboť přibližně 33 % tranzitujících neuvedlo žádné identifikovatelné navštívené místo. Z tohoto důvodu nejsou za tranzitující analyzovány výdaje na úroveň krajů. Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

37 Výdaje v období pol. 2016 Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

38 Výdaje turistů v období 2012-1.pol. 2016
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

39 Výdaje jednodenních v období 2012-1.pol. 2016
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

40 Výdaje v období pol. 2016 V případě jednodenních návštěvníků tvoří největší část jejich kalkulovaných výdajů náklady na nákup zboží. V Jihomoravském a Moravskoslezském kraji tato položka dokonce tvoří více než 80 % ze započítaných výdajů, zatímco celostátní průměr pro tuto kategorii výdajů činí přibližně 65 %. V krajích sousedících s Německem pak druhou nejvýznamnější položku u jednodenních návštěvníků tvoří výdaje za nákup pohonných hmot. Druhý až třetí největší podíl na kalkulovaných výdajích u jednodenních návštěvníků pak v závislosti na krajích tvoří buď stravování v restauracích nebo výdaje zahrnuté v kategorii ostatní služby (zejm. v případě moravských krajů, Středočeského kraje a Prahy). Jednodenní návštěvníci pak zcela minimálně kupují zájezdy na klíč, výjimkou z tohoto konstatování jsou pouze Pardubicky a Středočeský kraj, resp. Praha. Turisté v největší míře kupují zájezdy na klíč v případech, kdy cestují do Karlovarského kraje, Prahy, středních Čech a na Vysočinu, případně do Ústeckého kraje. Největší podíl ze sledovaných výdajů v jednotlivých krajích tvoří vždy souhrn výdajů za ubytování a nákladů zájezdu na klíč. Zhruba čtvrtinu ze sledovaných výdajů vynaloží turisté shodně na stravování v restauracích a nákup zboží. Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

41 1 vstupní data pro analýzu
2 příjezdový cestovní ruch ČR pol. 2016 3 odhad počtu zahraničních návštěvníků ČR 4 odhad výdajů zahraničních návštěvníků 5 charakteristiky zahraničních návštěvníků 6 tranzitující návštěvníci

42 Do Prahy míří více než polovina všech zahraničních turistů
Ve sledovaném období navštívilo Českou republiku 57 % jednodenních návštěvníků a 43 % turistů. Podíly jednodenních návštěvníků a turistů se však v rámci jednotlivých krajů významně liší. Nejvíce turistů přijíždí tradičně do Prahy, a to bezmála 56 % ze všech zahraničních turistů. 8,7 % ze všech turistů pak přijelo do Jihomoravského kraje a 5,9 % do Karlovarského kraje. Jednodenní návštěvníci pak nejčastěji zavítali do Ústeckého kraje (23,4 % ze všech jednodenních návštěvníků), Jihočeského a Jihomoravského kraje (oba shodně 13 % ze všech jednodenních návštěvníků). Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

43 Více turistů než jednodenních návštěvníků přijíždí pouze do Prahy a Pardubického kraje
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

44 Kam jezdí turisté Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

45 Kam jezdí jednodenní návštěvníci
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

46 Nejčastěji do ČR přijíždí návštěvníci ze sousedních zemí, vedou Němci
V období od ledna 2012 do června 2016 přijelo do České republiky nejvíce návštěvníci ze sousedních zemí. V průměru pouze 3,2 z 10 návštěvníků ČR nepocházelo z některého ze států sousedících z ČR. Z Německa pocházelo 41 % ze všech návštěvníků ČR. Návštěvníci ze Slovenska se na celkovém počtu zahraničních návštěvníků podíleli z 12 %, návštěvníci z Rakouska 9 % a obyvatelé Polska z 6 %. Pakliže provedeme analýzu při rozdělení na jednodenní návštěvníky a turisty, pak v případě jednodenních návštěvníků platí, že se jedná v naprosté většině o návštěvníky ze sousedních zemí, neboť pouze 1 % z jednodenních návštěvníků nepocházelo z některé ze sousedních zemí. Nejvíce jednodenních návštěvníků pocházelo z Německa, a to konkrétně 60 %. Shodně po 14 % jako svůj domovský stát uvedlo Rakousko nebo Slovensko. 11 % jednodenních návštěvníků pak pocházelo z Polska. V případě turistů je situace odlišná, neboť plných 62 % z nich nepocházelo z některého ze sousedních států. Zejména v případě Prahy dominují turisté z jiných než sousedních zemí, a to v 85 % případů. Návštěvníci z jiných než sousedních zemí v bezmála 89 % případů navštívili Prahu. Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

47 Nejvíce přijelo Němců Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

48 V případě turistů tvoří obyvatelé sousedních zemí pouze necelou třetinu
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

49 V jednodenních návštěvnících Němci dominují
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

50 Němci navštěvují zejména sousední kraje
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

51 Slováci nejvíce preferují Jihomoravský kraj
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

52 Rakušané se zajímají zejména o Jihočeský a Jihomoravský kraj
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

53 U Poláků vede Moravskoslezský a Královéhradecký kraj
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

54 Návštěvníci z jiných než sousedních zemí míří v naprosté většině do Prahy
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

55 Hlavní důvody: dovolená a nákupy
Z celostátního pohledu převažují dva hlavní důvody návštěvy ČR, a to dovolená a nákupy. Regionální pohledy však nabízí perspektivu značně variabilní. Zatímco některé kraje lákají zahraniční návštěvníky jako dovolenkové lokality (Praha, Středočeský a Olomoucký kraj), jiné můžeme označit z pohledu zahraničních návštěvníků za kraje nákupní (Ústecký, Karlovarský a Plzeňský kraj). Návštěvníci, kteří do ČR míří kvůli dovolené směřují z 58 % do Prahy. Nákup byl hlavní motivací návštěvy Ústeckého, Karlovarského a Plzeňského kraje, do nichž směřovalo více než 60 % z těch návštěvníků, jejichž hlavní motivací byly právě nákupy. Pakliže byla hlavním důvodem návštěvy práce, pak cizinci více než v polovině případů mířili do Prahy. Bezmála 19 % pracovních cest zavedlo cizince do Jihomoravského kraje. Nejvíce návštěvníků motivovaných pro cestu do ČR návštěvou kulturní či sportovní akce směřovalo do Prahy nebo do Jihomoravského kraje. Podobně tomu bylo v případě studijních cest a pobytů. Zdravotní pobyty lákají hlavně do Karlovarského kraje, kam směřovalo 73 % zahraničních návštěvníků, pro něž byl právě zdravotní pobyt hlavním důvodem návštěvy ČR. Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

56 Návštěvníky do ČR láká dovolená v případě turistů a nákupy u jednodenních návštěvníků
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

57 V ČR na dovolenou hlavně do Prahy
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

58 Taktéž za prací hlavně do Prahy
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

59 Příbuzní jsou zastoupeni rovnoměrněji, avšak opět zejména v Praze a Jihomoravském kraji
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

60 Za nákupy hlavně na sever Čech
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Pozn.: Celkový součet je vyšší než celkový počet respondentů, neboť někteří respondenti navštívili více krajů

61 Kultura a sport vedou návštěvníky do Prahy a Jihomoravského kraje
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Pozn.: Celkový součet je vyšší než celkový počet respondentů, neboť někteří respondenti navštívili více krajů

62 Polovina zahraničních studentů míří do Prahy
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Pozn.: Celkový součet je vyšší než celkový počet respondentů, neboť někteří respondenti navštívili více krajů

63 Léčebným pobytům dominuje Karlovarský kraj
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Pozn.: Celkový součet je vyšší než celkový počet respondentů, neboť někteří respondenti navštívili více krajů

64 Jiné důvody – opět vede Praha
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Pozn.: Celkový součet je vyšší než celkový počet respondentů, neboť někteří respondenti navštívili více krajů

65 Polovina turistů je v ČR poprvé, jednodenní návštěvníci ze 2/3 alespoň jednou měsíčně
Frekvence návštěv se významně liší podle toho, zda se jedná o jednodenní návštěvníky nebo turisty. Zatímco jednodenní návštěvníci ve 2/3 případů navštíví Českou republiku alespoň jednou měsíčně, v případě turistů navštívila bezmála polovina z nich Českou republiku poprvé. Z jednodenních návštěvníků vykázali nejvyšší frekvenci návštěv cizinci, kteří zavítali do Libereckého kraje. Naproti tomu nejnižší frekvenci v rámci jednodenních návštěvníků mají návštěvníci Pardubického kraje a Prahy. V případě turistů vykazují nejvyšší frekvenci návštěv Zlínský, Plzeňský a Moravskoslezský kraj. Naproti tomu nejnižší frekvence návštěv je v případě Prahy. Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

66 Frekvence návštěv - celkem
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

67 Frekvence návštěv - celkem
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

68 Frekvence návštěv – turisté
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

69 Frekvence návštěv – turisté
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

70 Frekvence návštěv – jednodenní návštěvníci
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

71 Frekvence návštěv – jednodenní návštěvníci
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

72 Frekvence návštěv – minimálně 1x měsíčně
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Pozn.: Celkový součet je vyšší než celkový počet respondentů, neboť někteří respondenti navštívili více krajů

73 Frekvence návštěv – několikrát ročně
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Pozn.: Celkový součet je vyšší než celkový počet respondentů, neboť někteří respondenti navštívili více krajů

74 Frekvence návštěv – jednou za rok
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Pozn.: Celkový součet je vyšší než celkový počet respondentů, neboť někteří respondenti navštívili více krajů

75 Frekvence návštěv – méně než 1x za rok
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Pozn.: Celkový součet je vyšší než celkový počet respondentů, neboť někteří respondenti navštívili více krajů

76 Frekvence návštěv – jsem zde poprvé
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Pozn.: Celkový součet je vyšší než celkový počet respondentů, neboť někteří respondenti navštívili více krajů

77 Při cestě do ČR si většina návštěvníků zařizuje cestu sama
Mezi návštěvníky převládají ti, kteří si návštěvu České republiky zařizovali sami, nad těmi, kteří cestovali organizovaně, a to přibližně v poměru 7:3. Mezi jednotlivými kraji v tomto případě nejsou významné rozdíly. V případě jednodenních návštěvníků zcela dominují ti, kteří si návštěvu zařizovali sami. Výjimkou jsou pouze návštěvníci Prahy a Středočeského kraje, u nichž je podíl těch, kteří si cestu zařizovali sami 52 %, resp. 69 %. Mezi turisty opět celkově převládají ti, kteří si cestu a pobyt v ČR organizovali sami, a to ze 72 %. Významně vyšší podíl samostatně organizovaných návštěv můžeme pozorovat zejména ve Zlínském kraji (90 %). Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

78 Forma návštěvy Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

79 Forma návštěvy - turisté
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

80 Forma návštěvy – jednodenní návštěvníci
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

81 Forma návštěvy - individuálně
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Pozn.: Celkový součet je vyšší než celkový počet respondentů, neboť někteří respondenti navštívili více krajů

82 Forma návštěvy - organizovaně
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Pozn.: Celkový součet je vyšší než celkový počet respondentů, neboť někteří respondenti navštívili více krajů

83 Nejvíce nocí v ČR stráví návštěvníci Královéhradeckého kraje
Průměrný počet přenocování v České republice ve sledovaném období činil 4,8 noci. Nejdelší průměrnou délku přenocování vykazují kraje Královéhradecký (7,1 nocí), Karlovarský (6,7 nocí) a Pardubický (6,5 nocí). Praha jako lokalita s největším počtem turistů vykazuje v průměru 4,4 přenocování na jednoho turistu. Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

84 Počet přenocování Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

85 Počet přenocování Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

86 U zahraničních návštěvníků převládá spokojenost s návštěvou ČR
Zahraniční návštěvníci jsou s návštěvou České republiky poměrně spokojeni, neboť průměrná míra spokojenosti na celorepublikové úrovni činila ve sledovaném období 1,43 (hodnocení 1-5 jako ve škole). Z pohledu jednotlivých krajů vykazují celkovou nejvyšší míru spokojenosti s návštěvou cizinci pobývající v Libereckém kraji (1,08), v Jihočeském kraji (1,23), v Karlovarském kraji a na Vysočině (shodně 1,27). Míra spokojenosti se obvykle významně neliší v rámci odpovědí jednodenních návštěvníků a turistů. Výjimkou jsou zde pouze kraje Pardubický a Olomoucký, v jejichž případě byli jednodenní návštěvníci méně spokojeni než turisté. Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

87 Spokojenost s návštěvou ČR
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

88 Profil dotazovaných Mezi dotazovanými celkově převládali muži, a to v 61 %. V případě jednodenních návštěvníků tvořili muži 64 % oslovených, a v segmentu turistů 58 % respondentů. Průměrný věk oslovených byl 43,5 roku. Nejnižší průměrný věk vykázali respondenti z Prahy, nejvyšší naopak návštěvníci z Plzeňského a Ústeckého kraje. 2/3 všech návštěvníků České republiky ke vstupu do země využily silniční hraniční přechod. 22 % pak do České republiky cestovalo letadlem. V případě jednodenních návštěvníků jednoznačně dominuje využívání silničních hraničních přechodů, a to z 97 %. Výjimkou v tomto případě jsou pouze návštěvníci Prahy a Středních Čech, u nichž významně převažuje při vstupu do České republiky využívání letiště. Turisté při vstupu do ČR využili letišť a ze čtvrtiny pak silniční hraniční přechody. Významně se na jedné straně liší zejména Zlínský a Plzeňský kraj, u nichž výrazně převažuje využívání silničních hraničních přechodů, a pak turisté navštěvující Prahu, kteří z 62 % využívali pro vstup do ČR letiště. Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

89 Pohlaví dotázaných Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

90 Pohlaví dotázaných - turisté
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

91 Pohlaví dotázaných – jednodenní návštěvníci
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

92 Věk dotázaných Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

93 Věk dotázaných - turisté
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

94 Věk dotázaných – jednodenní návštěvníci
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

95 Průměrný věk dotázaných
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

96 Hraniční přechod – země
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

97 Hraniční přechod – země – turisté
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

98 Hraniční přechod – země – jednodenní návštěvníci
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

99 Hraniční přechod - typ Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

100 Hraniční přechod – typ - turisté
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

101 Hraniční přechod – typ – jednodenní návštěvníci
Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

102 Nejnavštěvovanější místa – Praha a pak města Ústeckého kraje
Navštívená místa jsme zpracovali ze dvou pohledů, nejprve jsme do přehledu zařadili všechna uváděná místa, a následně jsem je očistili o hraniční přechody. V obou případech uvádíme vždy TOP20 míst, a to v souhrnném pohledu a v členění za jednodenní návštěvníky a turisty. V celkovém pohledu se na první pozici umisťuje Praha, a to díky jejímu výsadnímu postavení v cílové skupině turistů. V případě jednodenních návštěvníků můžeme mezi nejnavštěvovanější místa zařadit města v Ústeckém a Jihomoravském kraji nacházející se nedaleko hranic s Německem, resp. Rakouskem. Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

103 Jednodenní návštěvníci
Navštívená místa - celkem Celkem Jednodenní návštěvníci Turisté Praha 27% 8% 58% 5% Folmava/Česká Kubice 6% 0% 4% Hodonín 3% Cheb Brno 2% Hřensko Varnsdorf Karlovy Vary Petrovice Český Těšín Český Krumlov Chomutov Strážný Plzeň Nová Ves v Horách / Mníšek Břeclav Železná Ruda 1% Vyšší Brod / Studánky Náchod Chvalovice / Hatě Františkovy Lázně Hrádek nad Nisou Mariánské Lázně Rozvadov Bělá nad Radbuzou / Železná 1 % Hora Svatého Šebestiána 2 % 0 % Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

104 Jednodenní návštěvníci
Navštívená místa – bez hraničních přechodů Celkem Jednodenní návštěvníci Turisté Praha 45% Cheb 12% 61% Brno 4% Chomutov 9% Jablunkov 6% Karlovy Vary 3% 5% Český Krumlov 2% Františkovy Lázně Plzeň Domažlice Mariánské Lázně Rožnov pod Radhoštěm Kutná Hora 1% Uherský Brod Babylon Ostrava Ústí nad Labem Olomouc Opava České Budějovice Kaplice Znojmo Hradec Králové 0% Valašské Klobouky Teplice Liberec Klatovy Pardubice Hazlov Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Pozn.: Z přehledu byly vyřazeny hraniční přechody.

105 Návštěva více krajů Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí. Tabulka ukazuje podíl návštěvníků jednotlivých krajů (řádky tabulky) v % cestujících do dalších krajů (sloupce tabulky). Např. 65,5 % návštěvníků Středočeského kraje cestovalo taktéž do Prahy.

106 1 vstupní data pro analýzu
2 příjezdový cestovní ruch ČR pol. 2016 3 odhad počtu zahraničních návštěvníků ČR 4 odhad výdajů zahraničních návštěvníků 5 charakteristiky zahraničních návštěvníků 6 tranzitující návštěvníci

107 Tranzitující návštěvníci
V období od ledna 2012 do června 2016 byl počet tranzitujících návštěvníků ČR přibližně 10 milionů osob. Jejich celkové výdaje v ČR činily 9,8 mld. Kč, přičemž zjišťovány byly pouze výdaje hrazené v průběhu cesty. Nejvíce území ČR k tranzitu do cílové destinace využívali obyvatelé Německa (25,7 %), Polska (22,4 %), Slovenska (17,8 %), Rakouska (5,3 %) a Ruska (4,7 %). Přibližně 70 % tranzitujících využilo některý ze silničních hraničních přechodů při individuální dopravě a další 4 % tranzitujících pak přes silniční hraniční přechod projeli v autobusu. Plných 24 % tranzitujících pak představují tranzitující na letištích (z 92,4 % na Letišti Václava Havla Praha). Z pomezí osob tranzitujících s využitím letiště vykázali nejvyšší zastoupení občané Ruska (20 %), Slovenska (8 %), Německa (7 %), Francie (6 %) a Itálie (5 %). Jako svůj cílový stát tranzitující nejčastěji uváděli Německo (30 %), Rakousko (18 %), Polsko (13 %), Slovensko (9 %) a Itálii (6 %). Alespoň jednou za měsíc navštěvuje Českou republiku 21 % tranzitujících. Naopak 17 % tranzitujících navštěvuje ČR méně často než jednou za rok a 12 % bylo v České republice poprvé. Na vícedenní návštěvě v České republice doposud nikdy nebylo 28 % tranzitujících. Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

108 Tranzitující návštěvníci
Tranzitující respondenti byli taktéž požádání o hodnocení (na škále 1-5 jako ve škole) ČR z hlediska jednotlivých kategorií: Cenová dostupnost/variabilita = 1,99 (průměrná hodnota) Rozmanitá nabídka trávení dovolené = 2,92 Doprava na dovolenou = 1,97 Stravování na dovolené = 2,03 Dostatek konkrétních informací o místě dovolené = 2,18 Nabídka a služby CK = 2,35 Osobní bezpečnost = 1,88 Mezi Čechy se jen 10% návštěvníků účastnilo akce poprvé. Mezi cizinci je nováčků 21%, avšak polovina zahraničních návštěvníků se závodu účastnila již více než po třetí.

109 výzkum trhu a marketingové poradenství
V případě jakýchkoliv dotazů nás neváhejte kontaktovat. Ladislav KLIKA CEO mail to: Tomáš KRAVKA EXECUTIVE DIRECTOR mail to: David DOHNAL RESEARCH EXECUTIVE mail to: research solutions MindBridge Consulting a.s., Geologická 2, Praha 5,


Stáhnout ppt "Strukturalizace výsledků šetření „Příjezdový cestovních ruch 2009-2015“ do jednotlivých krajů ČR za období 2012-1.pol. 2016 Prezentace od MindBridge Consulting."

Podobné prezentace


Reklamy Google