Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
KASTY.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Starověká Indie.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Předmět OBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4.ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01.
STAROVĚKÁ INDIE.
Světová náboženství.
VY_32_INOVACE_Dj Indie-prezentace
STAROVĚKÁ INDIE.
Občanská výchova 7. ročník
BUDDHISMUS.
Východní náboženství Petr Machala.
Světová náboženství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INDIE.
Starověká Indie.
Starověká Indie.
Starověká Indie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Starověká Indie 6. ročník
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Starověká Indie Petr Machala.
Kultura starověké Indie
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.8 Starověká Indie Název sady: Staroorientální státy a starověké.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Indie Tadž Mahál hinduismus.
usazování hebrejsko – židovských
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
 Vznikl v Indii – přibližně v 5. stol. Př. n. l., jedná se tedy o nejstarší, dosud existující náboženství.  třetí nejrozšířenější náboženství na světě,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Dominik Plašil, 6. A  V 6. st. př. n. l se objevují 1. významné osobnosti  Gautama Siddhártha – buddhismus  Vardhamána – džinismus  Vytlačování.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_16 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D Datum ověření ve výuce: Ročník:6.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_HINDUISMUS_13 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
Buddhismus Michaela Hrušková.
Náboženství a fanatismus
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Buhismus David Lučný :D (budha).
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
INDIE.
Indie Uč. str
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A

Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před nejméně 4000 lety – v té době přicházeli do Indie nomádi ze Střední Asie mluvící sanskrtem. Usazovali se v úrodném údolí řeky Gangy, kam později přišla i část obyvatel z údolí Indu, když jejich řeky začaly vysychat. Nomádi s sebou přinesli své náboženství a přijali také část víry starousedlíků. Z této směsi se vyvinul hinduismus. Toto náboženství nemá ustálené učení ani jednotné obřady-většina hinduistů věří, že všechno je součástí jediné pravdy zvané brahman.

Řeka Gangy a jejich očištění

Náboženství Hinduisté uctívají některá posvátná zvířata, řeky (věří, že indická řeka Ganga je svatá – podle mýtů byla řeka seslána na zem z nebe, aby očistila lidské duše, proto se každoročně miliony hinduistů omývají její posvátnou vodou), dále vykonávají poutě k posvátným místům a uctívají mnoho bohů. Mezi nejoblíbenější bohy patří Šiva (ničitel nevědomosti), který často bývá vyobrazován se dvěma páry rukou a bývá obklopen plameny. Množství paží signalizuje jeho moc. Dalším oblíbeným bohem je Višnu (ochránce světa).

Bohové ( Šiva a Višnu )

Znaky Hinduismu a rozdělení lidu Dalším významným znakem hinduismu je víra v reinkarnaci, tedy víra, že zemřelý se znovu narodí v jiném těle. Starověcí hinduisté rozdělovali lidi do čtyř hlavních společenských skupin nazývaných kasty. V nejvyšší kastě byli učenci a kněží, v další vládci a bojovníci. Následovali obchodníci a rolníci a nakonec nádeníci a služebnictvo. Nejníže stáli nedotknutelní – věřilo se, že pokud se jich dotknou lidé z vyšších kast, stanou se sami nečistými. Po dlouhá staletí byli lidé uzamčeni uvnitř kasty,v níž se narodili. V dnešní době je zacházení s někým jako s nedotknutelným protizákonné.

Buddhismus Buddhismus byl založen v 5. století př.n.l. v severovýchodní Indii bohatým hinduistickým princem Siddhartou Gautamem, později nazývaným Buddha, což v překladu znamená osvícený. Ten ve věku 29 let prý náhle opustil královský palác a oddal se samotě. V sedmém roce byl náhle osvícen a stal se hlasatelem nového náboženství- buddhismu. Toto náboženství se zabývá především utrpením, ve kterém vidí podstatu života a hlásá cesty k jeho překonání. Buddha předepsal osm pravých způsobů myšlení, která lidem pomohou vstoupit do stavu blaženosti zvaného nirvána. Jedním ze způsobů je každodenní meditace.

Buddha, meditace a Mniši

Buddha. Po Buddhově smrti asi v roce 483 př.n.l. se jeho učení- buddhismus- šířilo z Indie dále na východ Asie. Protože buddhismus doporučoval pracujícím pokoru a smíření s osudem, byl podporován vládnoucími vrstvami, které v něm viděli účinnou zbraň proti vykořisťovaným lidem. Tím byl umožněn rychlý rozvoj buddhistické církve – vznikaly četné chrámy a kláštery. Za Buddhova života nikdo nenamaloval jeho podobu ani nevytvořil jeho sochu – neví se tedy, jak ve skutečnosti vypadal. Příběhy tvrdí, že měl nejméně 32 zvláštních znamení. Mezi ně patří dlouhé ušní lalůčky, kudrnaté vlasy a znaménko uprostřed čela.

Znaky Buddhu a jejich chrám