EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Život obyvatel Asie v různých nadmořských výškách Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-4 Šablona:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚZEMNÍ ROZLOŽENÍ OBYVATELSTVA PRO VÝUKU ZEMĚPISU NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH
Advertisements

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
VY_32_INOVACE_18 Asie - Japonsko
VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
IRSKO Robin Plch 8.A
VY_32_INOVACE_ 10 Asie - Jihozápadní Asie
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
GEOGRAFIE OBYVATELSTVA
Asie bývalé státy SSSR Slaninová Beáta.
Sociekonomická geografie
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Jižní Asie Se rozkládá na poloostrově Přední Indie a v přilehlých regionech a ostrůvkách v Indickém oc. Tvoří ji Indická tabule, která se připojila v III.horách.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Subtropy.
VY_52_INOVACE_03/2/25_ZEMĚPIS
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Zemědělství ČR Rostlinná výroba
Periferní oblasti V Asie
VY_52_INOVACE_03/2/15_ZEMĚPIS
Podnebí a vegetace Asie
Společenské a hospodářské prostředí
Kraje ČR - shrnutí Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
VY_32_INOVACE_12 Asie - Jižní Asie
Zemědělství ČR Živočišná výroba
VY_52_INOVACE_03/2/12_ZEMĚPIS
Východní Asie Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková.
MAĎARSKO.
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 1.
ASIE - Tibet. ASIE - Tibet OBSAH Mapa Základní informace Sídla Náboženství Vlna sebeupalování Zajímavosti.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Austrálie Podnebí Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_042
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Rozmístění obyvatelstva
Čína Jan Dušek.
JIŽNÍ ASIE Indický subkontinent.
Olomoucký kraj Petr Novotný Jan Beránek.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Severní Amerika – charakteristika obyvatelstva, hospodářství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_JIHOVÝCHODNÍ ASIE ROČNÍK: 7. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_295 _Polsko Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_JIŽNÍ ASIE ROČNÍK: 7. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ.
VY_32_INOVACE_ Subtropické pásmo Autor Mgr. Renáta Hořejšková
INDIE (Indická republika)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_25_JIŽNÍ ASIE
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Periferie světa, nebo sídlo budoucí velmoci?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Život obyvatel Asie v různých nadmořských výškách Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Název sady vzdělávacích materiálů: ICT8 – Z -Regionální geografie Autor: Jana Plachá Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Helena Steiningerová Ročník: vyšší gymnázium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Zeměpis Téma: Život obyvatel v různých nadmořských výškách Metodika/anotace: Materiál slouží k výkladu tématu a doplnění učiva o obyvatelstvu Asie. Prezentace srovnává dvě oblasti s naprosto rozdílnou nadmořskou výškou. Pro srovnání byly vybrány oblasti – Tibetská náhorní plošina a Indoganžská nížina. Je zhodnocen život obyvatel v těchto oblastech, způsob obživy a další ukazatele, které ukazují výrazné rozdíly ve způsobu života. Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Život obyvatel Asie v různých nadmořských výškách aneb jak ovlivňuje nadmořská výška život lidí na asijském kontinentu Obr. 1

pro srovnání výběr dvou odlišných oblastí:  oblast Tibetu (Tibetské plošiny)  nížinné oblasti Indického subkontinentu Obr. 2

Tibetská plošina  nejrozsáhlejší a nejvýše položená náhorní plošina na světě, v podstatě neobydlená horská oblast  průměrná nadmořská výška je 4500 m n.m. Obr. 3Obr. 4

Tibet  málo oblastí s nadmořskou výškou pod 2000 m n.m.  převážná část Tibetu se nachází na náhorní plošině – většina z km 2 je neobydlena  místní klimatické podmínky vytváří extrémní nadmořská výška, velké sucho a složitý terén, což ovlivňuje rostlinstvo

 jižní okrajová pohoří zadržují vlhké proudění od Indického oceánu a prakticky v celém Tibetu způsobují velmi suché kontinentální klima  na Tibetské vysočině Čhangthangu dosahují roční srážky pouze 100 mm, průměrná roční teplota je hluboko pod bodem mrazu, nejteplejší srpen má průměr o C

Obyvatelstvo  na venkově sídlí 85 % všech Tibeťanů žijících v TAO a 90 % z nich jsou zemědělci a pastevci  zemědělství tvořilo v roce 2001 v TAO 72% celkové zaměstnanosti  hospodářství TAO je specializováno na produkci malého počtu komodit, především ječmen, vlnu, pšenici a řepku olejnou  HDP v TAO (r.2003) -2,2 mld. USD

 kočovníci - žijí v m n.m – - přizpůsobeni nepříznivému klimatu - chov ovcí, koz a jaků - stěhují se za pastvou pro svůj dobytek  pastevci - obývají odlehlé oblasti plošin - pěstování ječmene (4600 m), pohanky, ovsa

Nížinné oblasti  Indoganžská nížina - hlavními zemědělskými oblastmi jsou meziříčí, jsou propojeny soustavou zavlažovacích zařízení a bývají hustě obydleny  Bengálská pánev je nejsilněji zalidněnou oblastí – zahrnuje převážnou část Bangledéše a Západního Bengálska  podnebí – ovlivněno monzunem, zimní a letní období

 letní monzun – důležité pro zemědělství (90% dešťů)  řeky – velká rozkolísanost - prudké lijáky – ničivé povodně - severní část ganžské delty – pěstování rýže  aluviální půdy – nejúrodnější půdy v jižní Asii – pěstování pšenice, rýže

 velká hustota osídlení – díky snazší možnosti obživy ( místy až 1000 ob/km 2 )  venkovské obyv. – 84%  zemědělství – rýže, pšenice,kukuřice, juta, tabák

Závěr  Obyvatelstvo nížinných oblastí – lepší podmínky pro zemědělskou výrobu - koncentrace měst v oblasti Indoganžské nížiny  Obyvatelstvo vysokohorských oblastí – těžší podmínky pro zemědělství, těžší přírodní podmínky pro život

Použité zdroje:  Obr. 1 map.jpghttp://cestovniportal.cz/wp-content/uploads/asia- map.jpg  Obr. 2 physical-map.gifhttp:// physical-map.gif  Obr. 3 malaya_ E_ N.jpg malaya_ E_ N.jpg  Obr. 4 bet_landscape.jpg bet_landscape.jpg  Vše o Zemi, Reader´s Digest Výběr s.r.o, Praha 1998, ISBN  Hanus, M, Šídlo, L, Školní atlas Dnešního světa, TERRA s.r.o, Praha 2011, ISBN