Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu www. rvp
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová psychologie úvod
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Motivační témata a životní příběhy
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Motivační témata a životní příběhy
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
Vzájemná poloha dvou kružnic
Členění životního cyklu
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
KDE JSOU MÍČE – NA, POD, ZA, PŘED aktivita
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kam letí letadlo? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dělení lomených výrazů
Příprava na lomené výrazy
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
V ÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.19.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_12_PRENATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SLEPICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Socializace Kejřová.
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
Rozcvička Urči typ funkce:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
Příprava na lomené výrazy
Zakresli dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Třídíme podle dvou kritérií
Dělení desetinného čísla desetinným číslem
ROČNÍ OBDOBÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
PROVĚRKY Převody jednotek času – 2. část
Najdi dva stejné obrázky
Periodizace lidského vývoje
Název učebního materiálu
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek objemu − 2. část
Desetinná čísla (1) Základní pojmy
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Orofacionální cvičení III.
WHAT IS RED? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ČÁSTI TĚLA Potřebné věci Autor © Žaneta Prošková
Transkript prezentace:

Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vývojová psychologie  vliv zejména od 20. stol.  stálý rozpor mezi vlivem dědičnosti a vlivem prostředí Zabývá se: Zabývá se: a) zákonitostmi psychických změn v celém životním cyklu jedince a) zákonitostmi psychických změn v celém životním cyklu jedince b) studiem změn chování a prožívání v časovém průběhu života b) studiem změn chování a prožívání v časovém průběhu života c) kvantitativními a kvalitativními změnami psychické regulace chování a prožívání člověka c) kvantitativními a kvalitativními změnami psychické regulace chování a prožívání člověka

Ontogeneze x fylogeneze Vývojová psychologie je obor zabývající se též psych. vývojem z hlediska: a) ontogeneze a) ontogeneze b) fylogeneze b) fylogenezeOntogeneze - psych. vývoj jedince - sleduje vývoj od oplozeného vajíčka až do smrti člověka

Ontogeneze člověka A - samičí pohlavní buňka (vajíčko), B - oplodnění; 1 - vnitřní membrána, 2 - vnější membrána, 3 - jádro, 4 - pólové tělíska, 5 - samčí pohlavní buňka (spermie).

Fylogeneze - psych. vývoj lidstva - vznik a vývoj určitého kmene, rodu - rodokmen – znázorňuje, které druhy vedly ke zrodu druhů jiných - v psychologii – psych. změny, které jsou vázány na vývoj člověka jako druhu a na rozvoj lidské kultury

Vývoj – je chápán jako řada zákonitých změn Hybné síly vývoje biologickésociálníosobnost (jako hybná síla)

Základní přístupy vývojové psychologie  Teorie zrání – upřednostňuje biologický přístup k vývoji – upřednostňuje biologický přístup k vývoji – vývoj se řídí vnitřními silami, které mají biologický a genetický původ – vývoj se řídí vnitřními silami, které mají biologický a genetický původ * Arnold Gesell (americký psycholog; autor klasického vývojového testu) * Arnold Gesell (americký psycholog; autor klasického vývojového testu)

 Teorie psychoanalytická – chování člověka je ovládáno nevědomými procesy (některé existují již od narození, jiné se vytvářejí v průběhu života) * Sigmund Freud * Sigmund Freud Sigmund Freud

3) Teorie kognitivního vývoje – spjata s Jeanem Piagetem – děti si vytvářejí vlastní poznání na základě aktivního zkoumání okolního prostředí – spjata s Jeanem Piagetem – děti si vytvářejí vlastní poznání na základě aktivního zkoumání okolního prostředí – jedinec prochází čtyřmi vývojovými stadii (první dvě se týkají raného a předškolního věku – senzomotorické a předoperační stadium) – jedinec prochází čtyřmi vývojovými stadii (první dvě se týkají raného a předškolního věku – senzomotorické a předoperační stadium) Jean Piaget

 Teorie učení – vychází z učení B. F. Skinnera – vychází z učení B. F. Skinnera – vliv výchovy či prostředí – vliv výchovy či prostředí – vývoj jedince je do velké míry naučeným chováním, které si jedinec osvojuje na základě pozitivních a negativních interakcí s okolním světem – vývoj jedince je do velké míry naučeným chováním, které si jedinec osvojuje na základě pozitivních a negativních interakcí s okolním světem Výchova Prostředí

Cíle vývojové psychologie  Popis vývojových (psychických) změn, které jsou charakteristické pro určité vývojové stupně (hledání obecnosti vývoje)  Vyvozování obecných zákonitostí z napozorovaných údajů (týkajících se zákl. psychických struktur člověka)  Vytvoření jednotné teorie vývoje osobnosti, která umožní odvozovat fakta

Zákonitosti vývojových změn  Vývoj postupuje od primitivních forem k dokonalejším  Určité vývojové změny nastupují v určitých věkových intervalech  Vývoj je nezvratný  V některých etapách vývoje se vyskytuje málo vývojových změn; některé etapy jsou naopak na vývojové změny bohaté

Vývoj postupuje od primitivních forem k dokonalejším k dokonalejším Vývoj je nezvratný

Modely psychického vývoje  Kvalitativní:  Model stupňovitého vývoje - určuje periodizaci vývoje - etapy lze jednoznačně odlišit - důležitou roli zde hraje stupeň, sled, velikost

b) Model spirálovitého vývoje - vychází z nepřetržitého opakování vývojových změn, ale vždy na jiné úrovni (bezmoc, vzdor, uklidnění…) c) Model vývoje jako vrstvení - základem tohoto modelu je překrývání starých znaků novými (staré znaky nemizí, ale přetvářejí se)

 Kvantitativní:  Konstantní b) Akcelerační c) Pozitivní d) Negativní e) Retardační

Prameny ALLEN, K. E.: Přehled vývoje dítěte od prenatálního věku do 8 let. Praha: Portál, ISBN VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Praha: Portál, ISBN Obrázky: Snímek 4: Snímek 4: Snímek 4: Snímek 4: Snímek 5: Snímek 5: py_people_mexico_ py_people_mexico_ py_people_mexico_ Snímek Snímek 8: Snímek Snímek 9: Snímek Snímek 10: green-apple image http:// green-apple image Snímek Snímek 13: