Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vývojová psychologie vliv zejména od 20. stol. stálý rozpor mezi vlivem dědičnosti a vlivem prostředí Zabývá se: Zabývá se: a) zákonitostmi psychických změn v celém životním cyklu jedince a) zákonitostmi psychických změn v celém životním cyklu jedince b) studiem změn chování a prožívání v časovém průběhu života b) studiem změn chování a prožívání v časovém průběhu života c) kvantitativními a kvalitativními změnami psychické regulace chování a prožívání člověka c) kvantitativními a kvalitativními změnami psychické regulace chování a prožívání člověka
Ontogeneze x fylogeneze Vývojová psychologie je obor zabývající se též psych. vývojem z hlediska: a) ontogeneze a) ontogeneze b) fylogeneze b) fylogenezeOntogeneze - psych. vývoj jedince - sleduje vývoj od oplozeného vajíčka až do smrti člověka
Ontogeneze člověka A - samičí pohlavní buňka (vajíčko), B - oplodnění; 1 - vnitřní membrána, 2 - vnější membrána, 3 - jádro, 4 - pólové tělíska, 5 - samčí pohlavní buňka (spermie).
Fylogeneze - psych. vývoj lidstva - vznik a vývoj určitého kmene, rodu - rodokmen – znázorňuje, které druhy vedly ke zrodu druhů jiných - v psychologii – psych. změny, které jsou vázány na vývoj člověka jako druhu a na rozvoj lidské kultury
Vývoj – je chápán jako řada zákonitých změn Hybné síly vývoje biologickésociálníosobnost (jako hybná síla)
Základní přístupy vývojové psychologie Teorie zrání – upřednostňuje biologický přístup k vývoji – upřednostňuje biologický přístup k vývoji – vývoj se řídí vnitřními silami, které mají biologický a genetický původ – vývoj se řídí vnitřními silami, které mají biologický a genetický původ * Arnold Gesell (americký psycholog; autor klasického vývojového testu) * Arnold Gesell (americký psycholog; autor klasického vývojového testu)
Teorie psychoanalytická – chování člověka je ovládáno nevědomými procesy (některé existují již od narození, jiné se vytvářejí v průběhu života) * Sigmund Freud * Sigmund Freud Sigmund Freud
3) Teorie kognitivního vývoje – spjata s Jeanem Piagetem – děti si vytvářejí vlastní poznání na základě aktivního zkoumání okolního prostředí – spjata s Jeanem Piagetem – děti si vytvářejí vlastní poznání na základě aktivního zkoumání okolního prostředí – jedinec prochází čtyřmi vývojovými stadii (první dvě se týkají raného a předškolního věku – senzomotorické a předoperační stadium) – jedinec prochází čtyřmi vývojovými stadii (první dvě se týkají raného a předškolního věku – senzomotorické a předoperační stadium) Jean Piaget
Teorie učení – vychází z učení B. F. Skinnera – vychází z učení B. F. Skinnera – vliv výchovy či prostředí – vliv výchovy či prostředí – vývoj jedince je do velké míry naučeným chováním, které si jedinec osvojuje na základě pozitivních a negativních interakcí s okolním světem – vývoj jedince je do velké míry naučeným chováním, které si jedinec osvojuje na základě pozitivních a negativních interakcí s okolním světem Výchova Prostředí
Cíle vývojové psychologie Popis vývojových (psychických) změn, které jsou charakteristické pro určité vývojové stupně (hledání obecnosti vývoje) Vyvozování obecných zákonitostí z napozorovaných údajů (týkajících se zákl. psychických struktur člověka) Vytvoření jednotné teorie vývoje osobnosti, která umožní odvozovat fakta
Zákonitosti vývojových změn Vývoj postupuje od primitivních forem k dokonalejším Určité vývojové změny nastupují v určitých věkových intervalech Vývoj je nezvratný V některých etapách vývoje se vyskytuje málo vývojových změn; některé etapy jsou naopak na vývojové změny bohaté
Vývoj postupuje od primitivních forem k dokonalejším k dokonalejším Vývoj je nezvratný
Modely psychického vývoje Kvalitativní: Model stupňovitého vývoje - určuje periodizaci vývoje - etapy lze jednoznačně odlišit - důležitou roli zde hraje stupeň, sled, velikost
b) Model spirálovitého vývoje - vychází z nepřetržitého opakování vývojových změn, ale vždy na jiné úrovni (bezmoc, vzdor, uklidnění…) c) Model vývoje jako vrstvení - základem tohoto modelu je překrývání starých znaků novými (staré znaky nemizí, ale přetvářejí se)
Kvantitativní: Konstantní b) Akcelerační c) Pozitivní d) Negativní e) Retardační
Prameny ALLEN, K. E.: Přehled vývoje dítěte od prenatálního věku do 8 let. Praha: Portál, ISBN VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Praha: Portál, ISBN Obrázky: Snímek 4: Snímek 4: Snímek 4: Snímek 4: Snímek 5: Snímek 5: py_people_mexico_ py_people_mexico_ py_people_mexico_ Snímek Snímek 8: Snímek Snímek 9: Snímek Snímek 10: green-apple image http:// green-apple image Snímek Snímek 13: