Předcházení vzniku podnikových odpadů (v automobilovém průmyslu) Zpracoval:Ing. Tomáš Hubínek Sdružení Automobilového Průmyslu K ONFERENCE PŘEDCHÁZENÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Automobilový průmysl ČR v roce 2013 Základní údaje a fakta
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MARKETING A MANAGEMENT
Zákon o obalech Česká republika
Energetické řízení. Energetické řízení metoda Monitoringu & Targetingu Ing. Josef Pikálek 10. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby.
Optimalizace zásob ŠKODA AUTO a.s..
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 22. PŘEDNÁŠKA Logistika a jakost.
Kdo jsme Zpracovatelé odpadu, dodavatelé surovin a energie Aktivní v celém odpadovém řetězci Roční obrat €1.2 miliardy V osmi zemích Mezi Top 5-ti hráči.
Technická dokumentace
Průmysl. O čem tato lekce bude: o průmyslu obecně, o koeficientu průmyslu, o ukazatelích charakterizujících průmysl.
Písemka č.III  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b 2 b 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 11/14.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ekologický pilíř – celkový přehled
VŠB - TU Ostrava, Fakulta Elektrotechniky a Informatiky Rozvoj RCM v elektroenergetice Ing. Jan Gala.
Ekodesign. Ekodesign Strategie ekodesignu Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. 9. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu Budování.
Nákup ( kap. 12).
Proč se zabývat odpady?. Obec § Legislativa EU, stát Hygienické odstranění odpadu Spokojenost občana (voliče) Proč Za co Výběr poplatky od občanů Snižovat.
Martin Sloup Jiří Kučera Natalia Rubinova Jindřich Štefan.
Marketingové prostředí
10 Logistická struktura a plánování v servisních podnicích a útvarech
Společné zasedání Rad ředitelů ZAP SR a Sdružení AP „Postavení automobilového průmyslu v ČR a aktuální problematika jeho firem“ Ing. Pavel Juříček, Ph.D.
Možnosti podniků v péči o životní prostředí
Hodnocení plnění POH LK
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Ústav procesního a ekologického inženýrství Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2, Brno ÚSTAV PROCESNÍHO.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Dlouhodobý majetek a materiál jako výrobní faktory
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Roční produkce VEP ve skupině ČEZ
NAUKA O PODNIKU I Hmotný investiční majetek a materiál jako výrobní faktory.
TRH (tržní mechanismus)
Sdružení podnikatelů v teplárenství Odpady 2015 a jak dál? Význam energetického využívání odpadů pro teplárenství Ing. Martin Hájek, Ph.D.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Návrh opatření ke zlepšení pozice firmy na trhu. Cíl práce stanovit postavení firmy IMPRESS Znojmo, a.s. na trhu zjistit postavení plechovky mezi ostatními.
Prevence vzniku obalových odpadů podle zákona o obalech Aktuální informace týkající se omezování spotřeby plastových odnosných tašek v ČR v návaznosti.
Jaroslav Bazala Brno, 16. září 2015 Proč je důležité plánování a logistický audit ve výrobní firmě?
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Předcházení vzniku odpadů v silničním stavitelství Konference Předcházení vzniku odpadů ČVUT v Praze.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Nové oděvní materiály Další možnosti vývoje materiálů.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Obhajoba diplomové práce Téma: Optimalizace skladového hospodářství.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Marketingový plán podniku
Návrh logistiky skladového hospodářství ve vybraném podniku
Řízení zásob ve výrobním podniku
Vysoká škola technická a ekonomická
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
PRIORITNÍ OSA 3 OPŽP
balíček k oběhovému hospodářství a prevence vzniku odpadu
Řízení zásob ve výrobním podniku
Podniková logistika ve společnosti INOTECH ČR spol. s.r.o.
Transkript prezentace:

Předcházení vzniku podnikových odpadů (v automobilovém průmyslu) Zpracoval:Ing. Tomáš Hubínek Sdružení Automobilového Průmyslu K ONFERENCE PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ P RAHA, 6. ÷

2 Sdružení Automobilového Průmyslu (AutoSAP) 2014

3 Podíl dodavatelů na tržbách AutoSAP 43,7 % Výroba vozidel ks Nárůst 10,7 % Podíl exportu na tržbách AutoSAP 85,3 % 85,3 % Nejvyšší Nejvyšší výroba osobních automobilů a autobusů v historii Podíl exportu na tržbách z průmysl. činnosti za ČR 90,3 % 90,3 % Tržby dodavatelů Tržby dodavatelů 372,4 mld. Kč Nárůst 8,4 % 8,4 %

1.Řešení odpadů ve firmě 2.Administrativa odpadů 3.Cíle v oblasti odpadů 4.Rozdělení původců odpadu 1.Dodavatelé 2.Doprava / Logistika 3.Finalisté 4.Obsluha výroby 5.Vliv marketingu 6.Konstrukce 7.Závěrem 4 OBSAH

5 1. Přístup firem k řešení odpadu Předání autorizované firmě ke zpracování o splnění zákonné povinnosti o žádná administrativa spojená s vykazováním Spolupráce s externí firmou (dodavatelem služeb) o možnost prosazování vlastní politiky Vlastní řešení o specializovaný pracovník / oddělení o riziko konfliktu s úřady

Měření odpadu

Počítání odpadu SOFI je webový software pro sběr dat, který umožňuje generování zpráv Sběr a vyhodnocování dat má zásadní význam. Firma Brose používá tento software, aby pravidelně shromažďovala metriky, týkající se mimo jiné produkce odpadů, ve svých závodech po celém světě. Vzhledem k akumulaci velkého množství dat lze zajistit jejich sběr a vyhodnocování pouze tímto způsobem. Vyhovuje požadavkům certifikačních orgánů.

Analýza odpadu

celkové náklady náklady na jednotku produkce náklady na obrat náklady na pracovníka hmotnost odpadu na jednotku produkce hmotnost odpadu na hmotnost suroviny objem odpadu na jednotku produkce hmotnost odpadu dle jeho finálního zpracování … Ukazatele pro odpady

Vyhodnocování odpadu

Firemní: Především náklady na likvidaci odpadů. Čím jsou ovlivněny: objemem produkce cenou za likvidaci odpadů způsobem zpracování … Cíle v oblasti odpadů

Společenské: Jednoznačně minimalizovat množství (hmotnost / objem) odpadu. Tyto cíle však nemusejí mít a často nemají „stejný tah na branku“. Firmy mají nastavené systémy pro hledání způsobů, jak snižovat množství odpadů vznikajících ve výrobním procesu. Firmou požadovaný výsledek: úspora nákladů na likvidaci odpadů snižování produkce odpadů na vyrobenou jednotku snižování zatížení životního prostředí (firemní filozofie) Moderní firmy se snaží ovlivnit i následné nakládání s odpadem – např. snížení množství odpadu, který je třeba skládkovat Cíle v oblasti odpadů – pokračování

Dodavatelé (výrobci dílů, součástek, komponentů, podskupin) Logistické firmy (doprava, logistika) Finalisté (montážní závody) Obsluha výrobního procesu Tyto aktivity se často prolínají Rozdělení podniků (v automobilním průmyslu)

Podle druhu výroby vznikají: materiály pro další zpracování druhotné suroviny odpad nebezpečný odpad Významným faktorem pro vznik odpadů jsou nestabilní výrobní podmínky (dodávky energií, (ne)plynulé zásobování, …) Dodavatelé (výroba) – PRODUKCE odpadů

Předpoklady pro snižování odpadů: konstrukce výrobku technologický postup požadavky na manipulaci (lidi vs. technika) další využití obalového materiálu recirkulace materiálu zpět do výroby (např. plasty) opatření pro snižování zmetkovitosti pečlivost a zodpovědnost pracovníků Důležitý vliv mají nákupčí, kteří vyhledávají vhodné vstupy: rozměry vstupního materiálu dodávané množství (doprava a balení) Pravidelná údržba strojů a výrobních zařízení Možnosti snižování odpadů ve výrobním procesu jsou omezené Dodavatelé (výroba) – PREVENCE odpadů

Nevratné obaly se v systému mohou vyskytovat: při změně dodavatele o dokud je to nákladově výhodnější o pokud dodavatel nebo odběratel nemá „vratnou“ variantu balení (a je připraven si za to připlatit – „ekologické“ povědomí) při náběhu nových výrobků (dočasně) při poruše oběhu obalového konta o nedostatek obalů (objem produkce) o vysoká míra poškození (chyba konstrukce, nevhodná manipulace, …) o nevracejí se pro dodávky náhradních dílů pro after-market pro dopravu dílů na delší vzdálenosti (např. Asie – Evropa) Doprava/Logistika – PRODUKCE odpadů

Zvýhodnění „bezodpadového“ řešení podmiňuje: finanční podpora (dodavatele / odběratele) společenská poptávka/ocenění změna žebříčku hodnot zdražování likvidace odpadů (zejména skládkování) Automobilový průmyslu v ČR (i v SR) dnes používá odhadem 95 % vratných obalů určených pro zásobování výrobních linek finalistů (pro porovnání – v Číně činí tento ukazatel pouze 40 %) Doprava/Logistika – PREVENCE odpadů

V čistě „montážním“ závodě jsou odpady tvořeny především: jednorázovým obalovým materiálem z komponentů ucpávkami chrániči zbytky ochranných materiálů pro finální výrobek apod Finalisté – PRODUKCE odpadů

Organizace výrobních linek: třídění odpadového materiálu (např. plastů nebo oceli z hlediska jejich složení) třídění odpadu vznikajícího na jednotlivých pracovištích o dostatek odpadových kontejnerů o sledování kvality o hodnotící systém Velikost výrobních dávek, menší počet náběhu odlišných výrobků Obsluha výroby – PREVENCE odpadů

Možnosti snižování odpadů: pečlivost a zodpovědnost pracovníků způsob zpracování odpadů před jejich likvidací vhodný tvar kontejnerů/nádob na tekutý odpad způsob předúpravy odpadů před jejich likvidací (např. odvodňování kalů) … Minimalizace nebezpečného odpadu: osobní ochranné pomůcky (např. rukavice) čisticí materiál (hadry, utěrky) … Obsluha výroby – PREVENCE odpadů – pokračování

Velký vliv na budoucí objem odpadů, které vzniknou ve výrobě, má marketing, určující (ovlivňující) chování spotřebitele: atraktivita vzhledu výrobku nabídka „jedinečného“ provedení … Marketing – generátor odpadu

Zcela zásadní význam pro minimalizaci vzniku podnikových odpadů ve výrobě má konstrukce a technologie: pro fázi výroby o ekodesign o „selský rozum“ (např. velkoplošné odstřižky z lisů, recyklace plastů (vtoky, zmetky) přímo do výroby, …) po skončení životnosti výrobku o likvidace / recyklace o další využití Konstrukce – nástroj pro korekci odpadů

Problematika odpadů by měla být posuzována z hlediska globálních dopadů (zatížení životního prostředí, náklady) – pro automobily se zavádí tzv. „Uhlíková stopa“. Tlak na cenu, který je v dnešní době lídrem marketingu, vede z tohoto pohledu k obrovskému plýtvání zdroji surovin a energiemi: věci „na jedno použití“ (i když se tak netváří) skryté vynucování obnovy (tzv. kazítka) nedefinovaná kvalita (ústup od ČSN, nejednoznačnost EN) Problémem je i nestejný žebříček hodnot v různých částech světa a z toho vyplývající nerovné podmínky ochrana životního prostředí zdravotní nezávadnost výrobků dodržování alespoň minimálních standardů Poznámka na závěr

Podklady pro prezentaci dodali a na zpracování se podíleli (abecedně): 24 PODĚKOVÁNÍ C.I.E.B. Kahovec, spol. s r.o. PLASTIKA a.s. a PLS Lakovna s.r.o. Yusen Logistics (Czech) s.r.o. Green Metal Czech s.r.o. BROSE CZ spol. s r.o. THK RHYTHM AUTOMOTIVE CZECH a.s.

25 Děkuji vám za pozornost Tomáš Hubínek: