Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_NJ.9.A.15_perfektum_2_cast Datum : Ročník : devátý Vzdělávací oblast : Jazyk a jazyková komunikace Předmět : Německý jazyk Název: Perfektum – 2. část Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Německý jazyk pro 9. ročník Minulý čas – 2. část výkladu, Slovesa s odlučitelnou a neodlučitelnou předponou.
Příčestí minulé sloves s odlučitelnou předponou : částici ge- vložíme mezi odlučitelnou předponu a sloveso.
Pokud má sloveso v infinitivu odlučitelnou předponu, vkládáme v příčestí minulém částici – ge mezi předponu a sloveso : zumachen – ich habe zugemacht aufmachen – ich habe aufgemacht einkaufen – ich habe eingekauft
Příčestí minulé sloves s neodlučitelnou předponou : Slovesa s neodlučitelnou předponou n e p ř i b í r a j í částici ge-.
Pokud sloveso začíná na neodlučitelnou předponu, nepřibírá v příčestí minulém částici ge-. besuchen -ich habe besucht erzählen-ich habe erzählt
Zumachen Einkaufen Aufmachen Mitspielen Mitarbeiten Mitmachen Erzählen Besuchen Ich habe zugemacht Ich habe eingekauft Ich habe aufgemacht Ich habe mitgespielt Ich h. mitgearbeitet Ich habe mitgemacht Ich habe erzählt Ich habe besucht
Slovesa, která končí na –ieren, nepřibírají v příčestí minulém částici ge. gratulieren – ich habe gratuliert studieren – ich habe studiert korrigieren – ich habe korrigiert
PŘÍTOMNOSTMINULOST Ich koche Er turnt Sie spielt Es malt Wir reiten Er bastelt Sie angelt Sie tanzen Ich habe gekocht Er hat geturnt Sie hat gespielt Es hat gemalt Wir haben gereitet Er hat gebastelt Sie hat geangelt Sie haben getanzt
PŘÍTOMNOST.MINULOST. Petr se učí dobře. Petr lernt gut. Co děláš? Was machst du ? Často hrajeme karty. Wir spielen oft Karten. Petr se učil dobře. Petr hat gut gelernt. Co jsi dělal ? Was hast du gemacht? Často jsme hráli karty. Wir haben oft Karten gespielt.
METODIKA Pokračujeme ve výkladu způsobu tvoření příčestí minulého a následně minulého času u sloves s odlučitelnou a neodlučitelnou předponou a u sloves, která končí na –ieren. Pravidla a tvary minulého času si žáci zapisují do sešitů, postupně začínají pracovat samostatně a svou práci pak kontrolují s interaktivní tabulí. Práce s interaktivní tabulí umožní zapojení celé třídy, postupné procvičování a rychlejší upevnění nových vědomostí. Za domácí úkol pak žáci napíší několik vět v minulosti – co jsem dělal včera.
Zdroje : Kliparty Office