5 Evoluce 2016 příprava. Membrána bakterií vnitřní mitochondriální tylakoidů Vně: Mimo buňku (bakt.) Cytoplasma (eukar.) Stroma chloroplastu bakterie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zrození živé planety Ostrava jaro 2013 A. Markoš.
Advertisements

Tasmánie – poslech, práce s textem. Anotace: Žáci si v prezentaci procvičí poslech a čtení, což je podpořeno vizuálně a sluchově. Žáci také pracují s textem.
Brix, Ltd.. Selling cosmetics products and offering cosmetics services.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
 I.E.S. Ramón Menéndez Pidal Secondary School
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Sloveso get VY_22_INOVACE_24 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. INTRODUCTION Použité obrázky a foto:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_FIG_18_.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR:Lenka Hrnčířová VY_32_INOVACE_17_Konverzace v Aj 6. ročník_Easter Téma:Easter CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Je Mgr. Zdena Hanušová Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_3_FIG_01_HEALTH.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_FIG_17_HOLIDAYS.
A GEISMUS Věková diskriminace v pracovním procesu Návrh výzkumu v rámci ČR.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ To be - otázka Název sady: Project 1 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Půdní sorpce Sorpce zvýšení koncentrace látky na fázovém rozhraní ve srovnání s okolním prostředí Probíhá na pohyblivém f.r. (PLYN-KAPALINA, KAP-KAP) na.
DISSATISFACTION AND ANGER Nespokojenost a rozčilení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Matuszková. Dostupné z Metodického.
Kyselina jablečná, vinná
Výživa a hygiena potravin
Practicing of to be and possessives
© Biochemický ústav (E.T.) 2013
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Stavba buňky.
Metabolismus sacharidů
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Glykolýza Glukoneogeneze
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Metabolismus aminokyselin.
Nespokojenost a rozčilení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_22_INOVACE_23_Intrepid - part 2_zh1 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_Inovace_ Sloveso „to be“- opakování
Prvouka pro 2.tř. Domácí zvířata III/2 2.
Vážení sousedé, Jste srdečně zváni na rozsvícení Vánočního stromečku na náměstí ve Statenicích v 17,00hodin. Připravené bude drobné občerstvení,
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
LONDON AND PRAGUE Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Gregor Johann Mendel Nela Balcárková, Michal Bušík, Veronika Cuová, Jakub Jambor, Veronika Kroutilová Tento projekt byl realizován za finanční podpory.
C5720 Biochemie 13-Koenzymy a vitaminy Petr Zbořil 9/18/2018.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_22_INOVACE_05_Mrakodrapy_v_New_Yorku_zh1 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_22_INOVACE_29_New York - American Museum of Natural History_zh_1 Číslo projektu:
15b-Metabolismus dusíku
Metabolismus buňky Projekt OBZORY
Reálie anglicky mluvících zemí
Citrátový cyklus a Dýchací řetězec
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
OXIDATÍVNA DEKARBOXYLÁCIA PYRUVÁTU
C3181 Biochemie I 12-Fotosyntéza FRVŠ 1647/2012 Petr Zbořil 12/30/2018.
C5720 Biochemie 22_Citrátový cyklus Petr Zbořil 1/3/2019.
TRANSPORT PŘES MEMBRÁNY, MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL, OSMÓZA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_22_INOVACE_02_13_Sloveso to be 2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
LIST 26. července 2013 VY_52_INOVACE_210108
VY_32_INOVACE_43 TO BE QUESTIONS.
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
VODNÍ REŽIM 27. července 2013 VY_52_INOVACE_210113
To be - affirmative Anglický jazyk VY_32_INOVACE_373, 19. sada, AJ2
VNITŘNÍ STAVBA ZEMĚ.
Biologie.
VY_32_INOVACE_17_AJI_MĚSÍCE V ROCE
1 2 FIGURE 1.
Karboxylové kyseliny.
Marek Petřivalský pro 4.ročník biochemie
Transport látek v buňce Aktivní Aktivní transport je přenos látek proti koncentračnímu spádu Některé transportní bílkoviny mohou přenést látky.
Transkript prezentace:

5 Evoluce 2016 příprava

Membrána bakterií vnitřní mitochondriální tylakoidů Vně: Mimo buňku (bakt.) Cytoplasma (eukar.) Stroma chloroplastu bakterie mitochondrie chloroplasty

in out spád elektrochemického potenciálu H + bakterie archea mitochondrie chloroplasty

Pyrofosfát? P2O7P2O7

Nature 454, 37, 2008 Samoskládání (fosfo)lipidových membrán

Jak vyrobit fosfoestery bez katalýzy a bez spřažení (coupling) endergonických a exergonických reakci? Jak pumpovat, když není pumpa?

Black smokers

Nature 519, 162–163, (12 March 2015) Lost City

Fayalit + voda → magnetit + křemen/kys. křemičitá + vodík Fe 2 SiO 4 + H 2 O → Fe 3 O 4 + SiO 2 + H 2 Forsterit + kys. křemičitá → serpentin Mg 2 SiO 4 + SiO 2 + H 2 O → Mg 3 Si 2 O 5 (OH) 4 V přítomnosti CO 2 je však sepentinizace doprovázena vznikem metanu, např. takto: Olivín + voda + kys. uhličitá → serpentin + magnetit + metan (Fe,Mg) 2 SiO 4 + H 2 O + CO 2 → Mg 3 Si 2 O 5 (OH) 4 + Fe 3 O 4 + CH 4

Rusell Science 302, 581, 2003

Russell MJ, Nitschke W, Branscomb E The inevitable journey to being. Phil Trans R Soc B 368: pmf=protonmotive force

Figure 3 The kind of natural hydrothermal reactor developed at an alkaline submarine spring, proposed here to be the geological hatchery of life. Gradients in temperature (110 to 20 °C), pH (10 to 6) and redox (−600 mV to +100 mV) are steepest at the mound... Michael J. Russell, William Martin The rocky roots of the acetyl-CoA pathway Trends in Biochemical Sciences, Volume 29, Issue 7, 2004,

Russell & Hall 2002

Barge etal 2014

Figure 1 Naturally formed iron sulphide compartments. (a) Top view of a fossilized, 350-Myr-old iron–sulphur deposit from Tynagh, Ireland, that formed at a hydrothermal spring on the seafloor [10]. It comprise... Michael J. Russell, William Martin The rocky roots of the acetyl-CoA pathway Trends in Biochemical Sciences, Volume 29, Issue 7, 2004,

Acetyfosfát pyrofosfát S-adenosylmetionin aminoacyl adenylát

Thioátový reduktivní cyklus (hypotéza)

Fe H 2 S  FeS 2 + 4H + + 2e -

52, 452, b

4.88c

52, 452,1988

Wächtershäuser 4.88b

52, 452,1988

Ferredoxin

ferredoxin

Nitrogenase, J. Am. Chem. Soc. 125, 1466 (2003) X=C

Hydrogenase 4Fe4S Ni + Fe + ?

Szostak lab (tibosa, threhalosa, glycerol) 4.RNA

52, 52,1988

X-CH 2 -COOH karboxyl

52, 452,1988

reduktivní TCA cyklus (Chlorobium) ATP citrát lyasa Pyruvát:Fd oxidoreduktasa 2OG:FD oxidoreduktasa

52, 452, b

4.88c

52, 452,1988

Wächtershäuser 4.88b

52, 452,1988