Chapter 2 – Softwarové procesy Le cture 1 1Chapter 2 Software Processes.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Advertisements

Agilní Softwarové Procesy
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 Operating Systems Networking for Home and Small Businesses – Chapter.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Giving a Presentation 06B15 AutorLadislava Pechová Období.
Grafické zobrazení příkladu RETURN MANAGEMENT J.Skorkovský KPH.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 04Číslo.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
X36SSP Správa softwarových produktů 6. přednáška Ing. Martin Molhanec ČVUT – FEL K13113.
Příležitost pro partnery s Windows 7 Lukáš Křovák Produktový manažer divize Windows
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Prototypování METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ Roman Danel VŠB–TU Ostrava Hornicko-geologická fakulta Institut ekonomiky a systémů řízení.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_09.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Bistable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Lukáš Patka PFE. Microsoft Security Risk Assessment Identifikovat bezpečnostní rizika napříč IT infrastrukturou, aplikacemi, provozními procesy Zaměřen.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
Praktická doporučení pro PR a marketing – co v této oblasti může HR dělat lépe Dita Stejskalová.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název SŠ: SŠ-COPt Uherský Brod Autor: Ing. Hana Kubišová, Ph.D. Název prezentace (DUMu): Defects of Guns Název sady: Technical English for students of.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tutorial:Business Academy Topic: Stock in trade Prepared by:Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
1 H2020 Smart, green and integrated transport Zoltan Horvath Intelligent Transport System Department, Space activities and R&D Evropská podpora výzkumu.
Department of Economics and Management in Civil Engineering, CTU in Prague, Václav BERAN, Petr DLASK, Dana ČÁPOVÁ, Jaroslava.
Společnost (Society) B1 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: Maturitní ústní zkouška Datum vytvoření.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Využití eID v eHealth.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název vzdělávacího materiálu
Requirements Engineering
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Digitální učební materiál
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Interventional studies: Biologics
Interventional studies: Devices
Interventional studies: Drugs
Ing. Martin Molhanec, CSc. Metodiky – závěr 10. přednáška
Živá fáze.
Introduction to MS Dynamics NAV (Expected Costs)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Statistical Business architectures and metadata management
Simple IoT platform.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_10_25_Future Tenses Going to
The Seniors.
1. Exercise Tomas Hogenauer
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Účetní schémata MS Dynamics NAV RTC-základy
Introduction to MS Dynamics NAV (ATP_CTP)
Transkript prezentace:

Chapter 2 – Softwarové procesy Le cture 1 1Chapter 2 Software Processes

Topics covered  Softwarové procesní modely  Procesní aktivity  Jak se vyrovnat se změnou  Rational Unified Process  Příklad moderního softwarového procesu. 2Chapter 2 Software Processes

Softvérový proces  Strukturovaná sada činností nutných k výoji softwarového systému  Existuje mnoho různých softwarových procesů, ale všechny zahrnují:  Specification / Specifikace - vymezení toho, co by měl systém dělat;  Design and Implementation / Návrh a realizace - definování organizaci systému a provádění systému  Validation / Ověření - ověření, že dělá to, co zákazník chce;  Evolution / Evoluce - změna systému v reakci na měnící se potřeby zákazníků.  Model softwarového procesu je abstraktní znázornění procesu. To představuje popis procesu z nějakého zvláštního pohledu. 3Chapter 2 Software Processes

Software process descriptions  Když je třeba popsat a diskutovat procesy, většinou si povídáme o činostech v těchto procesech, jako je zadání datového modelu, navrhování uživatelského rozhraní, atd. a uspořádání těchto činností.  Popisy postupu může také zahrnovat:  Výrobky (products), které jsou výsledkem činnosti procesu;  Role, které odrážejí odpovědnosti osob zapojených do procesu;  Pre- a post-podmínky, které jsou výroky, které jsou pravdivé před a po aktivitach procesu 4Chapter 2 Software Processes

Plánované a agilní procesy  Plánem řízené procesy jsou procesy, kde všechny procesný aktivity jsou plánovány předem a pokrok se měří oproti tomuto plánu.  V agilních procesech, plánování je přírůstkové a je jednodušší změnit každý proces, aby odrážel měnící se požadavky zákazníků.  V praxi, většina praktických procesů zahrnují prvky obou plánem řízený a agilní přístupy.  Neexistují žádné správné nebo špatné softwarové procesy. 5Chapter 2 Software Processes

Software process models / modely sw procesů  The waterfall model / vodopádový model  Plánem řízení model. Oddělené a odlišné fáze specifikace a vývoje.  Incremental development / inkrementální vývoj  Specifikace, vývoj a validaci jsou preložené. Může být plánem řízený nebo agilní  Reuse-oriented software engineering  Systém je sestaven z existujících komponent. Může být plánem řízený nebo agilní  V praxi velké systémy jsou vyvíjeny pomocí procesů, který zahrnuje prvky ze všech těchto modelů. 6Chapter 2 Software Processes

The waterfall model 7Chapter 2 Software Processes

Waterfall model phases  Existujú samostatné označené fáze v modelu vodopádu:  Analýza požadavků a jejich definice  Návrh systému a software  Implementace a unit testování  Integrace a testování systému  Provoz a údržba  Hlavní nevýhodou tohoto modelu vodopádu je obtížné pojmout změny poté, co tento proces je v plném proudu. V zásadě fáze musí být dokončena před přechodem do další fáze 8Chapter 2 Software Processes

Waterfall model problems  Nepružné rozdělování projektu do různých fází znemožňuje obtížne reagovat na měnící se požadavky zákazníků.  Proto je tento model je vhodný pouze v případě, kde jsou dobře pochopeny požadavky a změny systému budou poměrně omezené během procesu návrhu.  Jen málo obchodních systémů má stabilní požadavky.  Model vodopádu se používá hlavně pro velké systémy inženýrských projektů, kde je systém vyvinutý na několika místech.  Za těchto okolností, plánem řízený charakter modelu vodopádu pomáhá koordinovat práci. 9Chapter 2 Software Processes

Incremental development 10Chapter 2 Software Processes

Incremental development benefits / výhody inkrementálneho vývoja  Náklady na měnící se požadavky zákazníků se snižují.  Množství analýz a dokumentace, které musí být přepracovány, je mnohem méně, než je nutné s modelem vodopádu.  Je snazší se dostat zpětnou vazbu od zákazníků na vývojové práce, která byla provedena.  Zákazníci mohou komentovat ukázky softwaru a uvidí kolik bylo implementováno  Rychlejší dodávka a nasazení užitečného softwaru pro zákazníka je možná.  Zákazníci jsou schopni používat a získat hodnotu z software dříve, než je to možné s procesmi vodopádového modelu 11Chapter 2 Software Processes

Incremental development problems / problémy inkrementálneho vývoja  Procesy není vidět.  Manažeři potřebují pravidelné výstupy pro měření pokroku. Jsou-li systémy rychle rozvíjela, je nákladově neefektivní vypracování dokumentů, které odrážejí všechny verze systému.  Když jsou nové přírůstky přidány může struktura systému inklinovat k degradaci  Není-li čas a peníze jsou vynakládány na refactoring na zlepšení softwaru, pravidelná změna má tendenci k poškození jeho struktury. Začlenění dalších změn softwaru se stává stále obtížnější a nákladnější 12Chapter 2 Software Processes

Reuse-oriented software engineering  Je zaměřeno na systematické opětovné použití, kde jsou softvérové systémy integrované ze stávajících komponent na bázi COTS (Commercial-off-the-shelf) systems.  Process stages / stupne procesu  Component analysis / analýza komponentov  Requirements modification / modifikace požadavek  System design with reuse / systémový návrh s reuse komponentami  Development and integration / vývoj a intergrace  Opakované použití je nyní standardní postup pro vytváření mnoha typů obchodních systémů 13Chapter 2 Software Processes

Reuse-oriented software engineering 14Chapter 2 Software Processes

Types of software component  Webové služby, které jsou vyvinuty v souladu se standardy služeb a které jsou k dispozici pro dálkové vyvolání.  Kolekce objektů, které jsou vyvinuty jako balíček který má být integrován s rámcem komponent, jako.NET nebo J2EE.  Stand-alone softwarové systémy (COTS), které jsou nakonfigurovány pro použití v určitém prostředí.. 15Chapter 2 Software Processes

Process activities  Reálné softwarové procesy jsou prokládané sekvence technických, kolaboračních a manažerských činností s celkovým cílem určení, projektování, realizace a testování softwarového systému.  Čtyři základní procesní aktivity a to specifikace, vývoj, validace a evoluce jsou uspořádány odlišně v různých procesech rozvoje. V modelu vodopádu, jsou organizovány v pořadí, zatímco v inkrementálním vývoji jsou proloženy. 16Chapter 2 Software Processes

Software specification  Je to proces, kterým se stanoví, jaké služby jsou požadovány, a stanoví omezení na provoz a rozvoj systému.  Requirements engineering process / procesy požiadavkového manažmentu  Feasibility study / štúdia uskutočniteěnosti Is it technically and financially feasible to build the system?  Requirements elicitation and analysis / vyžiadanie požiadaviek a ich analýza What do the system stakeholders require or expect from the system?  Requirements specification / specifikace požiadavek Defining the requirements in detail  Requirements validation / validace požadavků Checking the validity of the requirements 17Chapter 2 Software Processes

The requirements engineering process 18Chapter 2 Software Processes

Software design and implementation  Proces konverze systémových specifikací do spustitelného systému.  Software design / Softvérový návrh  Design a software structure that realises the specification;  Návrh softvérových struktur které zodpovídají specifikaci  Implementation / Implementace  Překlad těchto struktur do spustitelného programu  Aktivity návrhu a implementace jsou úzce propojené a mohou být překryty 19Chapter 2 Software Processes

A general model of the design process 20Chapter 2 Software Processes

Design activities / Návrhové aktivity  Architectural design, where you identify the overall structure of the system, the principal components (sometimes called sub-systems or modules), their relationships and how they are distributed.  Interface design, where you define the interfaces between system components.  Component design, where you take each system component and design how it will operate.  Database design, where you design the system data structures and how these are to be represented in a database. 21Chapter 2 Software Processes

Software validation  Verification and validation (V & V) is intended to show that a system conforms to its specification and meets the requirements of the system customer.  Involves checking and review processes and system testing.  System testing involves executing the system with test cases that are derived from the specification of the real data to be processed by the system.  Testing is the most commonly used V & V activity. 22Chapter 2 Software Processes

Stages of testing 23Chapter 2 Software Processes

Testing stages  Development or component testing  Individual components are tested independently;  Components may be functions or objects or coherent groupings of these entities.  System testing  Testing of the system as a whole. Testing of emergent properties is particularly important.  Acceptance testing  Testing with customer data to check that the system meets the customer’s needs. 24Chapter 2 Software Processes

Testing phases in a plan-driven software process 25Chapter 2 Software Processes

Software evolution  Software is inherently flexible and can change.  As requirements change through changing business circumstances, the software that supports the business must also evolve and change.  Although there has been a demarcation between development and evolution (maintenance) this is increasingly irrelevant as fewer and fewer systems are completely new. 26Chapter 2 Software Processes

System evolution 27Chapter 2 Software Processes

Key points  Software processes are the activities involved in producing a software system. Software process models are abstract representations of these processes.  General process models describe the organization of software processes. Examples of these general models include the ‘waterfall’ model, incremental development, and reuse-oriented development. 28Chapter 2 Software Processes

Key points  Requirements engineering is the process of developing a software specification.  Design and implementation processes are concerned with transforming a requirements specification into an executable software system.  Software validation is the process of checking that the system conforms to its specification and that it meets the real needs of the users of the system.  Software evolution takes place when you change existing software systems to meet new requirements. The software must evolve to remain useful. 29Chapter 2 Software Processes

Chapter 2 – Software Processes Lecture 2 30Chapter 2 Software Processes

Coping with change  Change is inevitable in all large software projects.  Business changes lead to new and changed system requirements  New technologies open up new possibilities for improving implementations  Changing platforms require application changes  Change leads to rework so the costs of change include both rework (e.g. re-analysing requirements) as well as the costs of implementing new functionality 31Chapter 2 Software Processes

Reducing the costs of rework  Change avoidance, where the software process includes activities that can anticipate possible changes before significant rework is required.  For example, a prototype system may be developed to show some key features of the system to customers.  Change tolerance, where the process is designed so that changes can be accommodated at relatively low cost.  This normally involves some form of incremental development. Proposed changes may be implemented in increments that have not yet been developed. If this is impossible, then only a single increment (a small part of the system) may have be altered to incorporate the change. 32Chapter 2 Software Processes

Software prototyping  A prototype is an initial version of a system used to demonstrate concepts and try out design options.  A prototype can be used in:  The requirements engineering process to help with requirements elicitation and validation;  In design processes to explore options and develop a UI design;  In the testing process to run back-to-back tests. 33Chapter 2 Software Processes

Benefits of prototyping  Improved system usability.  A closer match to users’ real needs.  Improved design quality.  Improved maintainability.  Reduced development effort. 34Chapter 2 Software Processes

The process of prototype development 35Chapter 2 Software Processes

Prototype development  May be based on rapid prototyping languages or tools  May involve leaving out functionality  Prototype should focus on areas of the product that are not well- understood;  Error checking and recovery may not be included in the prototype;  Focus on functional rather than non-functional requirements such as reliability and security Chapter 2 Software Processes36

Throw-away prototypes  Prototypes should be discarded after development as they are not a good basis for a production system:  It may be impossible to tune the system to meet non-functional requirements;  Prototypes are normally undocumented;  The prototype structure is usually degraded through rapid change;  The prototype probably will not meet normal organisational quality standards. 37Chapter 2 Software Processes

Incremental delivery  Rather than deliver the system as a single delivery, the development and delivery is broken down into increments with each increment delivering part of the required functionality.  User requirements are prioritised and the highest priority requirements are included in early increments.  Once the development of an increment is started, the requirements are frozen though requirements for later increments can continue to evolve. 38Chapter 2 Software Processes

Incremental development and delivery  Incremental development  Develop the system in increments and evaluate each increment before proceeding to the development of the next increment;  Normal approach used in agile methods;  Evaluation done by user/customer proxy.  Incremental delivery  Deploy an increment for use by end-users;  More realistic evaluation about practical use of software;  Difficult to implement for replacement systems as increments have less functionality than the system being replaced. Chapter 2 Software Processes39

Incremental delivery 40Chapter 2 Software Processes

Incremental delivery advantages  Customer value can be delivered with each increment so system functionality is available earlier.  Early increments act as a prototype to help elicit requirements for later increments.  Lower risk of overall project failure.  The highest priority system services tend to receive the most testing. 41Chapter 2 Software Processes

Incremental delivery problems  Most systems require a set of basic facilities that are used by different parts of the system.  As requirements are not defined in detail until an increment is to be implemented, it can be hard to identify common facilities that are needed by all increments.  The essence of iterative processes is that the specification is developed in conjunction with the software.  However, this conflicts with the procurement model of many organizations, where the complete system specification is part of the system development contract. 42Chapter 2 Software Processes

Boehm’s spiral model  Process is represented as a spiral rather than as a sequence of activities with backtracking.  Each loop in the spiral represents a phase in the process.  No fixed phases such as specification or design - loops in the spiral are chosen depending on what is required.  Risks are explicitly assessed and resolved throughout the process. 43Chapter 2 Software Processes

Boehm’s spiral model of the software process 44Chapter 2 Software Processes

Spiral model sectors  Objective setting  Specific objectives for the phase are identified.  Risk assessment and reduction  Risks are assessed and activities put in place to reduce the key risks.  Development and validation  A development model for the system is chosen which can be any of the generic models.  Planning  The project is reviewed and the next phase of the spiral is planned. 45Chapter 2 Software Processes

Spiral model usage  Spiral model has been very influential in helping people think about iteration in software processes and introducing the risk-driven approach to development.  In practice, however, the model is rarely used as published for practical software development. Chapter 2 Software Processes46

The Rational Unified Process  A modern generic process derived from the work on the UML and associated process.  Brings together aspects of the 3 generic process models discussed previously.  Normally described from 3 perspectives  A dynamic perspective that shows phases over time;  A static perspective that shows process activities;  A practive perspective that suggests good practice. 47Chapter 2 Software Processes

Phases in the Rational Unified Process 48Chapter 2 Software Processes

RUP phases  Inception  Establish the business case for the system.  Elaboration  Develop an understanding of the problem domain and the system architecture.  Construction  System design, programming and testing.  Transition  Deploy the system in its operating environment. 49Chapter 2 Software Processes

RUP iteration  In-phase iteration  Each phase is iterative with results developed incrementally.  Cross-phase iteration  As shown by the loop in the RUP model, the whole set of phases may be enacted incrementally. Chapter 2 Software Processes50

Static workflows in the Rational Unified Process 51Chapter 2 Software Processes

Static workflows in the Rational Unified Process 52Chapter 2 Software Processes

RUP good practice  Develop software iteratively  Plan increments based on customer priorities and deliver highest priority increments first.  Manage requirements  Explicitly document customer requirements and keep track of changes to these requirements.  Use component-based architectures  Organize the system architecture as a set of reusable components. 53Chapter 2 Software Processes

RUP good practice  Visually model software  Use graphical UML models to present static and dynamic views of the software.  Verify software quality  Ensure that the software meet’s organizational quality standards.  Control changes to software  Manage software changes using a change management system and configuration management tools. Chapter 2 Software Processes54

Key points  Processes should include activities to cope with change. This may involve a prototyping phase that helps avoid poor decisions on requirements and design.  Processes may be structured for iterative development and delivery so that changes may be made without disrupting the system as a whole.  The Rational Unified Process is a modern generic process model that is organized into phases (inception, elaboration, construction and transition) but separates activities (requirements, analysis and design, etc.) from these phases. 55Chapter 2 Software Processes