Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tělní tekutiny „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“ Autor: Eva Klabenešová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tělní tekutiny „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“ Autor: Eva Klabenešová."— Transkript prezentace:

1 Tělní tekutiny „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“ Autor: Eva Klabenešová

2 Rozdělení mimobuněčná (extracelulární ) tekutina nitrobuněčná (intracelulární) tekutina - Na +, Cl -, Ca 2+, HCO glukóza, mastné kyseliny, O 2, CO 2 - K +, Mg 2+, PO tkáňový mok, krev

3 Funkce - přenos látek - přenos plynů

4  Krev - objem v těle 5,5 l - 2 složky: krevní plazma - 91 % vody, 7 % plazmatických bílkovin, glukóza (0,1 %), anorganické soli (0,9 %) - pH 7,4

5 krevní buňky a) červené krvinky (erytrocyty) - obsahují hemoglobin - nemají jádro - tvorba – kostní dřeň - životnost cca 120 dní Obr. 1

6 - hemolýza = rozpad erytrocytů - uvolňování hemoglobinu b) bílé krvinky (leukocyty) - vznik – kostní dřeň, lymfoidní tkáň - funkce: - většina fagocytóza, v imunitním systému  granulocyty  neutrofilní granulocyt (50 % - 70 %) Obr. 2

7  eozinofilní granulocyt (1 % - 9 %) Obr. 3  bazofilní granulocyt (0,5 %) Obr. 4

8  agranulocyty lymfocyt (20 % - 40 %)monocyt (2 % - 8 %) - do tkáně → makrofág - největší Obr. 5Obr. 6

9 c) krevní destičky (trombocyty) - vznik – kostní dřeň - důležité při zástavě krvácení - podstata srážení krve - přeměna fibrinogenu na fibrin (nerozpustný) trombocyt Obr. 7

10 Krevní skupiny krevní skupina aglutinogenaglutinin AAanti-B BBanti-A ABA a B- 0anti-A a anti-B aglutinogeny - antigeny aglutinin - protilátka - dědí se shlukování (aglutinace)

11 Rh-faktor - přítomnost toho antigenu → Rh pozitivní krev - možný problém v těhotenství – matka Rh negativní, plod Rh pozitivní

12 Onemocnění krve leukémie anémie (chudokrevnost) hemofilie

13 Otázky 1.V které tělní tekutině převládají ionty Na + a v které ionty K + ? 2. Popište složení krev. 3. Které dvě nejvýznamnější funkce mají bílé krvinky? 4. Popište rozdíl mezi ději v krvi – mezi srážením a shlukováním. (Novotný, Hruška, 2007, s. 43)

14 Obranný imunitní systém Funkce - ochrana před cizorodými látkami, patogeny Imunita - schopnost odolávat cizorodým látkám a patogenům - specifická x nespecifická

15  Nespecifická imunita - fagocytující buňky pohlcují choroboplodné mikroorganismy, mrtvé buňky a jejich částice - schopnost napadených buněk uvolňovat bílkovinu (interferony) zánět - ochranná a opravná nespecifická reakce na dráždění tkáně či infekci - rozsáhlejší poškození tkáně → účast celého organismu

16  Specifická imunita - hlavní prvek – lymfocyty (rozpoznají antigeny) - antigen (cizorodá látka – bílkovina, polysacharid) x protilátka (imunoglobuliny) - vznik specifické reakce - uskutečňována 2 druhy lymfocytů

17 Specifická imunitní odpověď B-lymfocytů na antigen antigen B-lymfocyt receptor (imunoglobulin) stimulovaný B-lymfocyt paměťová buňkaplazmatická buňka protilátky (imunoglobuliny) Obr. 8

18 Specifická imunitní odpověď T-lymfocytů na antigen - netvoří se protilátky - T-lymfocyty → diferenciace → zneškodnění cizorodých buněk (buněčná imunita) - T-lymfocyty mohou omezit nádorové bujení, odvrhovat buňky transplantovaných tkání (potlačení - imunosupresiva) - T-lymfocyt dozrává v brzlíku

19 očkování (vakcinace) aktivní imunizace - do těla vpraveny usmrcené nebo oslabené mikroorganismy pasivní imunizace - do těla vpraveny protilátky alergie - přecitlivělost na určitý antigen (alergen)

20 AIDS - úplné selhání obranného mechanismu imunitního systému - prevence! - původce virus HIV – napadá T-lymfocyty

21 Otázky 1.Definujte pojmy imunita, nespecifická a specifická imunita. 2. Vysvětlete funkci B-lymfocytů a T-lymfocytů. 3. Co je alergie? (Novotný, Hruška, 2007, s. 47)

22  Obr. 1  Obr. 2 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Neutrophil2.jpghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Neutrophil2.jpg  Obr. 3 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/PBEosinophil.jpghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/PBEosinophil.jpg  Obr. 4  Obr. 5  Obr. 6  Obr. 7  Obr. 8 NOVOTNÝ, Ivan a Michal HRUŠKA. Biologie člověka: [pro gymnázia]. 4., rozš. a upr. vyd. Praha: Fortuna, 2007, s. 45. ISBN Zdroje – literatura:  HANČOVÁ, Hana a Marie VLKOVÁ. Biologie v kostce. Vyd. 2. Praha: Fragment, 1999, 151 s. ISBN  JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s., [92] s. barev. obr. příl. ISBN  NOVOTNÝ, Ivan a Michal HRUŠKA. Biologie člověka: [pro gymnázia]. 4., rozš. a upr. vyd. Praha: Fortuna, 2007, 239 s. ISBN  ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003, s ISBN Zdroje - obrázky:


Stáhnout ppt "Tělní tekutiny „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“ Autor: Eva Klabenešová."

Podobné prezentace


Reklamy Google